2017. augusztus 19.










Szilágyi János


Az N2 idei bajnokával készítettem interjút, akinek nevéhez több meglepő eredmény fűzödik.
A veszprémi pilóta nagyon gyors és nagyon szerény.


Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?
Veszprémben egy barátom megkért, hogy menjek neki segíteni egy rali versenyen, pályabírónak. Innen származik az „őskapcsolat”. Ott fertőződtem meg, de nagyon rendesen. Végigjártam ranglétrát a legalsó foktól. Még két versenyen pályabíráskodás, aztán az ismerősnek az ismerőse szervizelt egy csapatnál, akkor közelebb kerültem a csapathoz. Aztán valaki lettem a csapatnál, elmehettem reggeliért. Egyre közelebb, aztán jött a szakosztály tagság. A Traubinak volt egy nagyon komoly egyesülete Veszprémben, ott kezdtem túraversenyeken indulgatni.

Ez mikor volt?
1988-89 környékén. Igen komoly járművel, egy saját építésű N-es Trabanttal kezdtem a pályafutásomat. Utána egy győri versenyen kölcsön Wartburggal értem el az első komoly eredményt. Leesett az eső és abszolútot tudtam nyerni. Majd két-három évet mentem a másodosztályban, támogatok hiányában saját zsebből Trabanttal, aztán azt hiszem 92-ben egy sikeres második helyet értem el a bajnokságon. Akkoriban Koós volt a nagy Trabant király, a Győri testvérek, Szabó Gyuri. Sikerült hozzájutni egy gyári építésű NDK-s Trabant motorhoz, amely többszöri felújítás után sokáig kiszolgált bennünket. Azzal kerültünk fel első osztályba.

Mikor kerültél fel az első osztályba?
1993-ban Trabanttal, utána Zsigulival, majd Suzukival. Az anyagiakkal voltak gondok, úgy ment, hogy egy évet dolgoztunk, hogy utána egy évet versenyezhessünk. Ez így működött.

A Trabant elegendő előképzettséget adott ahhoz, hogy az első osztályban versenyezzetek?
Komoly volt az a kategória. Nagyon komoly csaták voltak ott. Mire odakerültem Koós már átült egy nagyobb autóba, így nem tudtam mérkőzni vele. Szabó Gyuri, Nagy Zoli is kemény ellenfelek voltak. Nagyon szerettem azt a kategóriát, mert csata volt, adok-kapok és ez a lényeg.

Melyik az az év, amit sikeresnek mondasz az első osztályban, amely áttörésnek mondható?
Mikor Ágival, jelenlegi navigátorommal összekerültünk, ő egy 1300-as A-s Peugeot-ot vett, volt egy sikertelen évük. Véletlenül jött a kapcsolat, én kerültem a baloldali ülésbe. Az az év jól sikerült, öreg volt már az a 205-ös, ráadásul pályaautónak is épült, de gyári építésű volt és számomra ez a csúcstechnikát jelentette. Azzal az autóval értük el az első komolyabb eredményeinket. Miskolcon például megnyertük a kategóriát, leesett az eső, így befértünk az abszolút 12-13.-ba azzal a kisautóval.

Kik voltak akkor az ellenfelek?
Balatonyi Árpi 1300-as Zsigulival ment, aki etalonnak számított. Már Samarával ment Katona Zsolti, akivel nagyon nagy csatákat vívtunk. Ha jól emlékszem abban az évben második vagy harmadik lettem.

Az idei évad előtt mikor versenyeztél utoljára?
Tavaly nem indultam sehol, az volt a szokásos gyűjtögetős év, hogy a következő év összeálljon. Azelőtt egy N-es 205-össel mentünk, a bajnokságban harmadikak lettünk, úgy, hogy két versennyel kevesebben mentünk, mint a többiek. A mostani csapatom, akkor ellenfelem volt. Végig esélyesek voltunk a második helyre. Vargha Bálint volt az abszolút esélyes, csak álmodoztam, hogy meg tudom csípni valahol, végül ő nyert. Volt egy nagy esésünk Miskolcon, A Sáta-Sáta gyorsaságin egy amatőr hiba miatt egy nagyon nagy hátast dobtunk. Mindent egybevetve az egyik legkellemesebb év volt a 99-es.

Ki tudtad heverni azt az esést?
Bennem nem hagy nyomot.

És anyagilag?
Már akkoriban is egy fuvarozó cégem volt, már jobban szaladt, megpróbáltam a pénztárcámhoz igazodva űzni ezt a sportot, ráadásul egy-két kis támogató is akadt. Tehát annyira mély nyomot nem hagyott.

Hogy jött össze az idei év?
Véletlenül. Az Autószigetnél két autót építettek, az előző versenyzőtől megvált a csapat. Építettek egy 106-ost, és a srácnak, akinek felajánlották - egy pécsi srác volt -, nem jött össze a pénze, amivel be kellett szállni. Én az Autószigetet már régebb óta ismerem, jó volt a kapcsolat, így felhívott a Feri, hogy amennyiben akarom vezetni, most mód lenne rá. Akkor már egy Saxo benn állt a műhelyemben, mellyel tavaly Bazsó Péter megnyerte a másodosztályú bajnokságot. Azt vettem meg miután összetörték. Ennek ellenére gondolkodás nélkül igen mondtam az Autószigetnek és nem bántam meg. Visszagondolva erre a tíz évre, ez volt a legprofibb év. És minden versenyen rengeteget tanultam. Profi autóval, folyamatosan jó gumikkal, megfelelő menedzseléssel, tanácsokkal, melyeket nem győzök megköszönni, rengeteget tanultam.

Sokan azt gondolják, hogy az A-s autóval lehet tanulni? Az N-essel is sokat tanultál?
Nekem sosem volt meg a lehetőségem, hogy „csúcstechnikába” üljek, illetve hogy a megfelelő gumikat válasszam a megfelelő gyorsaságira. A háttér amiben versenyeztem, a maga szintjén jó volt, de nem volt profi. Az idei autómban gyári fejlesztésű dolgok voltak, félelmetes, hogy milyen különbség van az eddigi autóim és a kis 106-os között. 143 lóerős az autó, aránylag lendületből kell vele autózni, nem szabad megtörténi az íveket, a lendületet, és akkor gyorsan lehet vele közlekedni.

Érzésre ez volt eddig a legerősebb autód?

A 205-ös nem volt erősebb, de nyomatékosabb volt. Mégis ez a gyorsabb. Ennek minden porcikája gyári. Az egyik barátom mondta, amikor az autó készült, hogy a vonalkódos leolvasóval leolvassa az alkatrészeket, és össze lehet rakni az autót számítógépen.

A váltó milyen volt?
A váltó gyakorlatilag utcai váltó volt, egy rövid áttétellel és egy nagyon kemény sperdifivel. Elektromos szervokormánya van, amitől először féltem, de nagyon könnyen irányítható vele az autó. Nagyon pontosan kell vezetni. Meg lehet úsztatni, indítani az íven, de végig kontrolálni kell, mert baj van, ha magától csinálja a dolgokat.

Volt lehetőségetek tesztelni?
Igen, de mindig a Peugeot Sportos beállításokat variáltuk. Feri, a csapatvezető nem engedte, hogy mást használjunk, kísérletezzünk. Igazából úgy működött, hogy mi elmondtuk, hogy mit csinál az autó, és azt is, hogy mit szeretnénk, hogy csináljon. Ezekböl az információkbol, tapasztalatokból születtek meg azok a beállítások amiket az év folyamán használtunk. Hozzá kell tennem, hogy ez a rendszer nagyon jól működött.

Vegyük sorra az idei versenyeket!
Az Esztergom Rally kész munkaverseny volt. Én végigkínlódtam, a csapat végigszenvedte, a csapatfőnök végigizgulta. Ehhez képest az ott elért harmadik helyünket nagyon méltányosnak tartottam. Az autó kezdte kiforrni magát, megvolt egy hibalista, megjöttek a hiányzó alkatrészek, a következő versenyre teljesen összeállt az autó. A következő verseny a Miskolc Rally, ahol az első gyorsaságin rögtön hibáztam. Be volt írva, hogy egy kanyarnál van egy szikla, amit nem szabad szűkre venni, a kelleténél egy kicsit tempósabban érkeztem, nem tudtam íven fordulni, így nekimentem a sziklának. Kaptam egy defektet és 1 perc 40 másodperces hátránnyal indultunk neki a másik gyorsaságinak. Utána az összes gyorsaságit megnyertük a két nap alatt. Zombori Attila volt az egyetlen ellenfél, de ő kiesett - ahogy számolgattuk -, vagy utolértük volna, vagy nem, de közel voltunk. Akkor megnyertük a versenyt.

A következő a Fehérvár Rally volt. Az autó is jó volt és én is nagyjából megtanultam vezetni, bár még mindig úgy érzem, hogy még nagyon sok van ebben a kis autóban. Az egy teljesen tiszta verseny volt részemről. Úgy nyertünk három és fél perccel kategóriában, hogy még késtünk is valahol öt percet.
Szombathely Rally: A hűtővel volt problémám, melegedett a motor. Mint kiderült az egyik jeladóval volt gond. Megnyertük a versenyt, de nem olyan tisztán, ahogy én azt az elején elképzeltem.
A következő a Veszprém Rally volt. Hazai verseny volt számomra, nagyon izgultam, mert sosem volt még eredményem otthon. Az elsőtől az utolsó gyorsig megnyertük. Az utolsó gyorsaságin nagyon gyorsan jöttünk le, nem így szoktunk. Itt éreztem igazán, hogy érzem az autót.

Hogy jellemeznéd a vezetési stílusodat?
Eddig úgy jellemeztem volna, hogy bevállalós, aránylag sokat rángatom az autót. Ezt nagyon szeretném elfelejteni, mert ebben az évben nagyon sokat változott, nagyon sokat tanultam. Nagyon sokat néztem a videókat, figyeltem a kategória társakat, próbáltam kiszűrni a hibákat. Alapvetően változtattam meg ennek hatására a vezetői stílusomat. Megpróbáltam megtervezni a pályákat, amiken lementünk, hogy a lehető legrövidebb úton menjünk. Megpróbáltam úgy menni, ahogy a víz folyik.

Veszprémig óvatosabban mentél, Veszprémben láttam először, hogy nagyon brutálisan mentél, mégis gyorsan.
Ott kezdtem érezni, hogy majdnem azt csinálok az autóval, amit akarok, vagy az autó csinálja azt, amit én szeretnék. Székesfehérváron meg voltam elégedve magammal, azt hittem, hogy jól megyek, de Veszprémben jöttem rá, hogy ez még nem igazán jó.
Budapest Rally: Nem úgy alakult, ahogy elképzeltük. Úgy számolgattam, hogy ezzel a autóval kilométerenként egy másodperccel vagyunk gyorsabbak a többieknél. Az első két gyorsasági terveink szerint alakult, és utána történt valami a motorban, amivel a csapat nem tudott mit kezdeni. Este derült ki, hogy egy icike-picike jeladó, ami érzékeli a beszívott levegő hőmérsékletét, elromlott és így becsapta a motor elektronikát. Teljesen más üzemanyagot adott. Ráadásul ezt tetézte azzal, hogy néha egy-egy kilométeren megugrott és elkezdett menni. Szuper fogyasztást értünk el, csak az autó nem ment.
Őrült dolgokat próbáltam, bevállaltam dolgokat, amit nem kellett volna, ettől csak lassabb lettem. A nap végére az egyik műszerész rájött, hogy mi a hiba oka, és valahogy kiküszöbölték a problémát. Nem lett száz százalékos az autó, de olyan 80-85 %-on teljesített. Másnap helyreállt a rend, másfél perccel nyertük a versenyt, de nehéz volt. Utána három napig otthon maradtam és csak nézelődtem. Ott már eldőlt a bajnokság, kiderült, hogy két versennyel a vége előtt kategória bajnokok lettünk. Nagyon örültünk.

Olyannyira, hogy nem is akartál indulni Mecseken.
Igen, nem akartam menni. Mivel azonban ez egy profi csapat, azt mondták, hogy Mecseken menni kell. De ha már indulunk, akkor rendesen fel kell készülni, mert nem teheti meg az ember, hogy egy ilyen csapatban félvállról vegye a dolgokat. Régebben híres voltam arról, hogy csak végigszaladtam egy pályán, kétszer-háromszor és az alapján mentünk. Idén úgy éreztem, hogy ezt nem engedhetjük meg magunknak. Maximálisan kihasználtuk a tréninglehetőségeket.

Az itiner írásban is megmutatkozott ez a különbség?
Igen. Az itener teljesen más lett. Idén kétszer volt Oroszlány, a második alkalommal megpróbáltuk elővenni a korábbi itinert, komolyan mondom eldobtam, azt mondtam, hogy ebből nem lehet gyorsan menni. Egyre jobban hasonlít a pályaversenyre. Sokkal pontosabb, egyre jobban kitalálom, hogy hova, merre, mikor. Itt az N-ben nagyon pontosan kell vezetni. Pécsen azt tűztem ki célul hogy legyen motiváció, hogy megpróbáljuk megverni az eggyel magasabb kategóriát, az N3-at. A Mecseken 19-re húztam egy lapot és 21 lett. Az első nap végén a Dicsa Tibi volt előttünk, 20-25 másodperccel. Leesett az eső, és én nagyon szeretek esőben vezetni, ráadásul Tibinek volt egy problémája, kapott egy defektet, így a második nap első gyorsaságija után az N3 élére kerültünk. Aztán később az előnyünket is növelni tudtuk. Erre a teljesítményre vagyok idén a legbüszkébb.

És a Camping-Árpádtető?
Nagyon jól eltaláltuk a féktávokat, és egyszerűen jól letaláltunk. És még úgy éreztem, hogy még mindig van az autóban. Nehéz elhinni, de így van. Nem éreztem bevállalósnak, úgy gondolom, hogy kézben volt végig az egész. Nagyon jó gumikkal mentünk. Az is hozzátartozik a történethez, hogy Camping-Árpádtetőt idén tesztpályának használtuk.

A jövőről lehet-e tudni valamit?
Mindenképpen Pécs, mindenképpen Peugeot Autósziget, biztos, hogy magasabb kategória, de az év végi tárgyalásoktól függ, hogy milyen autóval megyek.

Mi az, amire reális esélyt láttok?
Amit nagyon szeretnénk, az az A6, ami biztosan menne, az az N3.

Úgy érzed, hogy az N3 még mozgatna téged?
Igen, az egy nagyon kemény kategória. Nagyon komoly autókkal, jó csata lesz N3-ban.

A VB pilótái közül ki az, aki közel áll hozzád?
McRae. A stílusa miatt, az egyénisége miatt.

Az autók közül, melyik a kedvenced?
Szeretem a Peugeot-t nagyon. Kinézetre is, megjelenésre is a 206-os nekem bejön.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek