2017. június 27.










Turán Friciék hazatérnek



Ahogy arról már a hivatalos sajtóanyagból is értesülhettünk, Turán Friciéket nem kell a teljes szezonban nélkülöznünk, a Mecsek Rally alkalmából itthon is rajthoz állnak. Erről és a VB-s tapasztalatokról is faggattam Fricit még a németországi siker előtt.


- Örömmel olvastam, hogy láthatunk Mecsek Rally-n. Ám a sajtóanyagotok arról szólt, hogy látványautózás lesz... Tényleg nem számít az idő? Nem fog érdekelni?

- Dehogynem! :o) Igazából ezzel csak azt szerettük volna közölni, hogy ez nekünk alapvetően egy tét nélküli verseny, de ez nem azt jelenti, hogy nem szeretnénk gyorsan menni és az elejében végezni... Ugye mi a világbajnokság futamaira koncentrálunk, ez a verseny nem szerepelt az ide programunkban, de nagy vágyunk volt, hogy egy hazai futamon is induljunk, és ha ez egy IRC lehet, akkor az meg egy plusz dolog. Hál istennek a támogatóink mellénk álltak, és így tudunk magyar közönség előtt is autózni egy jót.

- Kicsit megmutatod a magyar mezőnynek is, mit tudsz ennyi versenykilométerrel a hátad mögött?

- Ezt azért nem mondanám, és nem is szeretnénk beleszólni a bajnokság alakulásába, nekünk ez nem erről szól. Szeretnénk magyar közönség előtt autózni, és ez a legfontosabb. Nagyon sok e-mail megkeresést kapunk már év elejétől kezdődően, amikor biztossá vált, hogy a Mecsek Rally IRC futam lesz, hogy remélik, láthatnak majd, és számunkra is fontos ez. Nagyon jó lesz a magyar versenyzőtársakkal ismét versenyezni, újra együtt tréningezni, vacsorázni... Nekem ezek hiányoznak, és remélem, hogy ez egy nagyon jó hangulatú verseny lesz.

- Ez az autó ugyanaz lesz, amivel kint is szoktatok menni?

- Igen, teljesen ugyanaz az autó és ugyanaz a csapat lesz, minden ugyanaz lesz. Egyetlen dolgot kell majd kitesztelnünk: az IRC-n más abroncsokkal lehet menni, mint amivel a világbajnokságon versenyzünk, emiatt fogunk majd egy tesztet csinálni, hogy az abroncsokat megismerjük ezzel az autóval. De alapvetően más nem változik.

- A teszt itt lesz Magyarországon?

- Igen, az a terv, hogy a hivatalos shakedown-on mindenképpen szeretnénk menni, de előtte egy tesztet még összeraknánk valahol. De ennek még nem tudom a helyét és idejét. Nem könnyű összeszervezni, mert sűrű a csapat programja...

- A sajtóanyagotokban az is megjelent, hogy a csapatvezető, Markko Martin is eljön. Neked mit jelent, hogy Ő eljön ide?

- Ő minden versenyünkön ott van, és nagyon jólesik nekem. Ő egy nagy sztár még mindig mindenhol a világban, és a tapasztalatával a VB futamokon sokat segít nekünk is. Magyarországon valószínűleg annyit nem fog tudni segíteni, de a szívén viseli a csapat sorsát és figyeli az autó és a mi teljesítményünket is, ezért mindenképpen eljön.

- Ezen a szinten, ahol Ő is mozog, és úgy általában a nagyok között tudnak a magyar bajnokságról? Hagynak nyomot a VB, IRC és egyéb nemzetközi futamokon induló magyar versenyzők maguk után, emlékeket a fejekben?

- Persze, természetesen, főleg azokat a pilótákat ismerik, akik külföldi csapatoktól bérelnek autót, így ismerik például Janika és Bútor Robi nevét is. Azt nem mondhatom, hogy tökéletesen képben vannak a magyar bajnoksággal, hiszen ez nem lenne igaz, de akik nyomot hagytak a magyar bajnokságban, annak tudják a nevét.

- Bár még nem értetek a végére, egy kis visszatekintésre szeretnélek kérni. Hogy éreztétek magatokat az eddigi VB futamokon?

- Borzasztó sok élménnyel gazdagodtunk, kaptunk hideget is meleget is... Az év eleje nagyon rosszul kezdődött, de úgy érzem, azóta nagyon jó úton haladunk, gyorsulunk azokhoz a pilótákhoz, akikhez szerettünk volna közelebb lenni, és úgy érzem, hogy elégedettek lehetünk. Persze, az ember tudna még boldogabb, még elégedettebb lenni... Alapvetően az már egy baromi jó dolog, hogy ilyen környezetben, ilyen pályákon, ilyen ellenfelekkel versenyezhetünk, egyáltalán rajthoz állhatunk. Az, hogy valós vetélytársként fogadnak minket, az pedig nagyon nagy dolog pluszban.

- A saját és a többi versenyző teljesítményét is figyelve hogy érzed: az eredmények hűen tükrözik, hogy reálisan hol vagytok Ti a világ élvonalában?

- Most azt érzem, hogy ebben a mezőnyben, a 10-11 autó közül a középmezőnyben tudunk menni, ami azt jelenti, hogy 4-6. hely között teljesen reális az eredményünk. Ebben benne van az is, hogy kevés tapasztalattal bírunk, a pályákat illetően is, tényleg kettőből megyünk... Sok minden benne van. És ez nem magyarázkodás, hiszen ebben a világbajnoki mezőnyben ez az 5. környéki hely nem rossz. Érdekes volt, mert Jordániában abszolút reális lehetett volna a 3-4. hely, ott igazából szerencsésen álltunk, amikor fordult a szerencsénk és megállt az autó... Szardinián reménykedtünk egy jobb eredményben, de ott megint technikai gondunk volt... Viszont érdekes, hogy amit elvett addig a sors, azt Görögországban visszaadta, mert ott harmadikak lettünk, de azt gondolom, hogy ott nem tudtunk 3. időket menni. Úgyhogy reálisan nézve 5. helyeken tudunk menni ebben a mezőnyben, ami nagyon jó, és ebbe az is beletartozik, hogy vannak pilóták, akik van, amikor gyorsabbak, viszont kíméletlenül bánnak a kocsival, és ebből bármikor adódhat műszaki hiba... A csapat is azt gondolja, hogy ide jók vagyunk, ez egy reális eredmény tud lenni, úgyhogy mi ezzel teljesen elégedettek vagyunk.

- Melyik volt a kedvenc versenyed a szezon eddigi részében, illetve melyik volt az, amelyiket legjobban utáltad?

- :o) Legjobban Jordániát utáltam, mégpedig azért, mert nagyon rossz elfogadni, amikor egy gyorssal a cél előtt megáll az autó, ki is gyulladt és szertefoszlottak az álmok. Meg az egy nagyon hektikus verseny volt: késett az egész verseny 2-3 napot; az első VB-s versenyünkön ezzel az autóval nem tudtunk tesztelni, csak a shakedown-on tudtunk menni kettőt; nem volt tréningautónk, egy 1,3-as automata Toyota Corollával kellett felírnunk a jordán pályákat... Ott minden a nyakunkba szakadt. Lelkileg egy nehéz verseny volt. Amit a legjobban élveztünk, az az 5. hellyel együtt Finnország volt talán eddig. Nagyon jó időket tudtunk menni, fel tudtunk zárkózni az elejéhez, volt olyan gyors, hogy a leggyorsabbaktól 5-6 tizedet kaptunk kilométerenként, ami jó... Okosan, pontosan mentünk, gyorsan, nem volt benne sokkal több, úgyhogy mint teljesítményt nagyon magasra értékeljük.

- Javíts ki, ha nem jól látom, de mind a magyar versenyzők, mind a szurkolók szívében valahogy más, extra helyet foglal el a Finn Rally, álom, hogy oda kijusson az ember vagy versenyezni, vagy nézni egy futamot... Te is így voltál ezzel?

- Abszolút. Nagy várakozással mentem oda, vegyesek voltak az érzelmek, mert szerettem volna menni, de tartottunk is a pályáktól. Azt gondolom, életünk egyik nagy élménye volt. Ha az ember itt úgy ment, hogy tudja, hogy maximumon volt, nagy kockázattal ment, de nagyon pontosan, beleadta minden tudását, ez sok élményt szerez. És rengeteg a néző ott. Azt gondolom, talán ahhoz lehet hasonlítani, amikor a 70-es, 80-as évekből láttunk rally-s videókat Magyarországon: 2-3-4 sorokban állnak az emberek a pálya mellett, szurkolnak, az etapokon végig tapsolnak a nézők... Eszméletlen hangulat van! Ezt egyszer mindenkinek meg kell néznie, akinek pedig lehetősége van egy ilyenen elindulni, nem szabad kihagyni.

- A következő kihívás a Mecsek Rally. Mit vársz magadtól az eredmény tekintetében ezen a versenyen? Ott áll mögötted a sok-sok éves pályaautós múlt, a mecseki pályák ismerete, és a sok VB-s versenykilométer és rutin ezzel az autóval... Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy sokat várnak Tőled az emberek...

- Szeretnénk is ennek megfelelni. Őszintén megvallva nem ismerem az IRC mezőnyt, és csak úgy tudok hasonlítási alapot képezni, hogy a Hanninen teljesítményét ismerem, és az nagyon komoly. Azt gondolom, hogy aki az IRC mezőny elejében ott van, az ugyanúgy itt lehetne a VB mezőny elejében is. Azt érzem, hogy természetesen a pályák ismeretével előnyben leszek, és így valamelyest tudjuk azokat a hátrányainkat palástolni, amit mondjuk a kevesebb teszt jelent, hiszen egy gyári pilótához képest mi sokkal kevesebbet ülünk az autóban. De az biztos: mindent meg fogunk tenni azért, hogy büszkék lehessenek ránk a magyar szurkolók a Mecsek Rally-n.

- A ti csapatvezetőtök, Tóth Imi a magyar bajnokságban is egyengeti az egyik pilóta útját. Fog tudni, szerinted, úgy figyelni rátok, ahogy kell, ahogy azt igénylitek?

- Nekünk a tapasztalatával segít a VB-s futamokon például a pályák feldolgozásában, valamint a tréning megszervezésében és a tréningen tud leginkább segíteni nekünk. Azt gondolom, Mecseken mindkettőnknek ugyanúgy fog tudni segíteni, ahogy máskor is szokott. Ez a két feladat nem üti most egymást egyáltalán.

- Utolsó kérdésem: Mit gondolsz arról, hogy ilyen szinten nyílt lett a bajnoki cím sorsa az utolsó futam előtt?

- A bajnokságnak mindenképpen jót tesz, egy ilyen helyzet egy kis plusz adrenalin mindenkinek, biztos nagy meccs lesz mind a magyar bajnokságban, mind az IRC-ben. Úgy érzem, hogy a magyar mezőny alapvetően képes arra, hogy meglepetést okozzunk az IRC-s srácoknak, nagyon remélem, hogy így is lesz.


>>>>>>>> Turán Frici a részletekről




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek