2017. augusztus 19.










Asival beszélgettem



Arad kapcsán sokáig próbáltam elérni, míg végül sikerült, így neki szegezhettem kérdéseimet.


- Először is arra kérlek, mesélj egy kicsit, hogy a Te olvasatodban hogy van ez az egész. Mi történt? Hogy történ?

- Nincs „én olvasatom”. Van egy igazság, és van mellébeszélés, belemagyarázás. Van egy klikk, akik nem szeretnék, ha Aschenbrenner ott lenne a Mecsek Rally-n, vagy szerepelne a bajnokságban. Érthető, hiszen, ha nem vagyok ott, akkor eggyel kevesebb a potenciális ellenfél, tehát egyszerűbb nyerni. Sajnos vannak, akik így szeretnek nyerni, ennyire korrektek... Egyébként javaslom mindenkinek, hogy nézze végig a netre feltett papírokat, jegyzőkönyveket, hallgassa meg a verseny magyar rendezőjének nyilatkozatát, majd ki-ki döntse el, hogy ki beszél mellé. Ez a rendező számos helyen lenyilatkozta, hogy hányszor mentem a pályákon, ami nem felel meg a valóságnak. Remélem lesz egy olyan fórum, ahol ezt orvosolni fogják.

- Mit értesz ilyen fórum alatt?

- Gondolom lesz valami kivizsgálás, ahol majd megvizsgálják, hogy mi is történt valójában. Én készülök rá! Bekértem Romániából minden szükséges dokumentumot, amire egy ilyen vizsgálat kapcsán szükség lehet, és csak remélni tudom, hogy megkapom azokat eredeti állapotukban.

- Akkor az előzményeknek lesz majd még utóélete, aminek kapcsán majd ismét kereslek, de térjünk át a versenyre, ami Számotokra nem sikerült hosszúra. Mi volt a baj?

- Semmi baj nem volt, csak egy 30-35 centi átmérőjű szikla volt egy beláthatatlan helyen, ott, ahol nem kellett volna lennie. Az ütközést nem bírta az autó, és ez mondjuk teljesen normális is, hiszen nem erre találták ki. Kérdés, hogy hogyan és mikor került oda, ahol a pályabejárás alatt még nyoma sem volt. Sokan mondták, már hónapokkal a verseny előtt, hogy nem kéne kimennünk Aradra, de én nem hallgattam senkire, versenyezni akartam.

- Gondolod, hogy szándékosan került oda? Mert ha így van, az egy életveszélyes játék, és sajnos volt már a múltban olaj az ablakon és farönk versenyzők előtt...

- Nem gondolom, csak nem tudom elképzelni, hogy ekkora szikladarabok nőjenek ki a földből egyik percről a másikra.

- Akkor az időben tovább haladva előre: következik Mecsek. Hogy készülsz?

- Azért még egy mondatot hadd fűzzek hozzá az aradi versenyhez. A történtek miatt már bánom, hogy elmentem erre a versenyre, de azt el kell mondanom, hogy szenzációs pályák voltak, le a kalappal. A román rendezővel nem is lett volna baj, bár voltak infrastrukturális gondok, mert nem volt GPS vétel, nem volt telefonos kapcsolat rengeteg helyen, és a magyar mezőny szerencsére nem ehhez van szokva. A Mecsek Rallye-ról úgy gondolom, hogy jó verseny lesz mindenkinek, és mindenki azon a helyen végez majd, amit megérdemel. Mindenképpen egy olyan korrekt versenyt várok, ahol a leggyorsabb nyer, és nem az, aki a legjobban tud helyezkedni.

- Attól, hogy IRC, Ti máshogy készültök? Még precízebben állítasz autót? Egyáltalán az IRC mezőnyhöz méritek majd magatokat?

- Ez egy több ismeretlenes egyenlet. Kíváncsi vagyok a gyári pilótákra, arra, hogy mit tudnak, hogy tudjuk felvenni velük a versenyt... Azt már tudjuk, hogy a gyári pilóták nagy része már volt a Mecsek Rally pályáin tréningezni mind az erdészeti utakon, mind a közutakon. És ez abszolút megerősíti azt, amiről én beszélek már régóta, azt, hogy gyakorlatilag így működik a világ mindenhol. 2009-ben indultam Spanyolországban és három hónappal a verseny előtt a világ élmezőnyének több tagjával is találkoztam a pályákon, akik azért voltak ott, mert ott lehettek. Tréning nélkül csak a bolond megy neki egy versenynek. Romániában azt várták tőlünk, hogy teljesen idegen, kifejezetten nehéz pályákon 3-ból versenyezzünk. Persze nem mindenkitől, volt, akit kivitt tréningezni, volt, akinek falazott, és voltak, akiket tűzzel-vassal próbált irtani, hogy még Romániába se merjen kimenni. Ez inkorrekt! Azt gondolom, akkor lesz korrekt verseny Magyarországon, ha szabad lesz a pályák bejárása. Minden más esetben csalás van, mert minden rendezőnek van barátja, lekötelezettje, és ellensége is... Ez a történet így nem tud egyenlő lenni. Ha viszont szabad, akkor ezt túl is tárgyaltuk. Ha valakinek 100 menésre van szüksége, akkor az a továbbiakban százból fog jót menni, ha valaki olyan ügyes, hogy 2 is elég neki, akkor ő kettőből fog jót menni.

- Értem, hogy ezt miért mondod, de azért egy alapvető kérdés felmerül bennem: Ez rally, ez nem pályaverseny. Márpedig a rally az improvizációról szól, vagy kell, hogy szóljon, ez pedig nem jelenthet sok bejárást. Vagy tévedek?

- Igen. Mondok valamit, amiből kiderül, ki tud improvizálni, ki nem. Volt az Arad Rally-nak egy shakedown-ja. Feltételezem, hogy azt azért senki nem tréningezte előtte titokban. Én hármat mentem rajta. Nézd meg, mennyivel ment jobbat az Aschenbrenner másodikra, mint bármelyik másik ellenfele negyedikre. És akkor rá fogsz jönni, ki tud improvizálni, ki nem tud. Én másodikra 2-3 másodperccel voltam gyorsabb, mint bármelyik szájkaratés negyedikre. Ezt érdemes lenne megnézni, de nem hiszem, hogy kiadják Neked, nehogy tudja valaki ezt. Nem szeretném bizonygatni a bizonyítványomat. De ha én elmegyek egy bajnokok tornájára, ahol én nem megyek rajta előzőleg, talán más sem, akkor én miért tudom csont nélkül megverni, akit akarok?

- De abban egyetérthetünk – egy ideális állapotot feltételezve – hogy a rally akkor lenne jó rally, ha mindenki 2-3-szor menne – attól függően, hogy melyik verseny mit enged meg – és nem többet...

- Ne haragudj, de ilyen nincs. Neked ki monda ezt?

- Azt hiszem, hogy a pályaversenyzés szól arról, hogy a pilóták megtanulják a pályát...

- Ha így van, akkor a Kopecky miért volt már kétszer, a Harrach pedig háromszor a tréningezni Mecseken? És ez nem minden, én csak ennyit tudok konkrétan, biztos mások is voltak. Kettőből, úgy, hogy még soha nem jártál ott, nem lehet versenyezni. De mondok egy példát. Hogy akar az Aschenbrennerrel versenyezni bárki a világon, aki az orfűi körgyorson ezerszer ment már versenytempóban, másik pedig odajön, és kettőt mehet rajta?

- Ezt a részét értem, hiszen Ti már kívülről tudjátok a mecseki pályákat, de akkor is...

- Hagyjuk már ezt a 2-3-as sztorit. Nem 2-3-akat mennek az emberek. 2-3-ból csak Kazár Miki tud menni, mert neki Aschenbrenner írja az itinert, és Ő azzal megy oda, és csak át kell gondolnia. Aki elmegy, és kettőt mehet, az elsőre felírja, a másodikra ellenőrzi, és konkrétan nem is tud tréningezni semennyit sem.

- Nekem továbbra is az a nagy szívfájdalmam: Mondd meg, mi különbözteti meg a rally-t a pályaversenytől!

- Akkor most elmondom, hogy a magyar mezőnyből szerintem ki megy a legtöbbet: Spitzmüller, Herczig. Csak utánuk jön Kazár és utána Aschenbrenner...De mindenki sokat megy. Nem lehet menni 1-ből, 2-ből.

- A magyar pályákon sem, amit már mindenki ismer, ott sem elég?

- Azokon lehet, ott bőven elég. Ahogy a VB-n is az ott menő pilótáknak, aki jók, és mentek már ott többször, ott nekik is elég. De ha új a pálya, ott kettőből...? Azt felejtsd el! Olyan nincs a világon. Olyan még nem történ, hogy Loeb vagy Hirvonen odaáll a rajthoz egy üres füzettel, ír magának egy itinert, meg leellenőrzi, aztán megy abból a versenyen. Ilyen nincs! Aki ezt elhiszi, az vagy hülye, vagy túl naiv, és elhisz mindenféle baromságot. Kész itiner van a kezükben már hetekkel a pályabejárás kezdete előtt, amit vagy ők megcsinálnak a kiírás megjelenése előtt, vagy pályakémeik térképeznek fel minden egyes centimétert.

- Szerinted mi a megoldás erre?

- Szabad pályabejárás, vagy talán lassabban kellene mennem...? Ilyen kiélezett bajnokság még talán soha nem volt: 5 különböző emberke esélyes a bajnoki címre. Valamelyik a Mecsek Rally-n a leggyorsabb lesz, és Ő lesz a bajnok. Nagyon reménykedem, hogy tényleg a leggyorsabb lesz a magyar bajnok, nem valaki, aki majd szervezkedik valamit.

- Szerinted ki érdemelné meg leginkább az év végén a 2011. év abszolút magyar rally bajnoka címet?

- Nehéz kérdés. Azt gondolom, aki egyszer-kétszer már odabaszta a kocsiját, és ezért kiesett, semmiképp nem érdemelné meg. Akinek a legkorrektebb a viselkedése, az Janika, aki pedig toronymagasan megérdemelné, az Kazár Miki. Újoncként ideállt, és így tud menni. N-es Mitsubishivel meg tudja verni a nagy pilótákat... Szerintem 500 %-kal jobban megérdemelné, mint bárki más. De bárki nyeri majd meg, biztosan nem ok nélkül fogja megnyerni. Hiszen a Mecsek Rally-n gyorsabbnak kell lenni a többieknél, ami egy feladat, és azért ez egy hosszú verseny lesz.


>>>>>>>> Spicivel is beszélgettem Arad után
>>>>>>>> Herczig Norbi a román futam után
>>>>>>>> Kakuszi Zsolt Aradról
>>>>>>>> Sasa nyerte a kategóriát Aradon
>>>>>>>> Menya Arad után
>>>>>>>> Bútor Robi Arad után
>>>>>>>> Hadik a dobogó második helyén
>>>>>>>> Arad után Janikával beszélgettem




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek