2017. június 27.










Első kézből a Mecsek Rally-ról


Annak érdekében, hogy a „folyosói pletykák” helyett a legbiztosabb forrásból jussunk hírekhez, a verseny „atyját”, Jelen Istvánt kérdezgettem tegnap a Mecsek Rallyról.


- Hogy álltok az előkészületekkel? Minden úgy alakul, ahogy szeretnétek, vagy van, amivel csúszásban vagytok?

- Nem igazán vagyunk csúszásban semmivel, minden rendben halad.

- Mi mindennel volt nehezebb dolgotok IRC-ként megrendezni ezt a futamot, mintha a szokásos módon ORB-ként kellett volna „csak” szerveznetek?

- Képzeld el a Eurosportot ide szervezni, az Európa Kupa dolgainak megfelelni... Természetesen sokkal nehezebb. Sokkal több odafigyelés. A Eurosport 20 emberének és eszközeinek a logisztikája… Helikoptert is kellett szervezni, mégpedig kifejezetten egy Mókus 3 típusú helikoptert, amelyikkel ők szoktak a levegőből kamerázni. De Magyarországon ilyen nincs. Mókus 2 van, aminek viszont a turbina ereje és sebessége nem elegendő ahhoz, hogy követni tudja a versenyautót, lassú lenne. Összeálltunk a cseh rendezővel, vasárnap érkezik a helikopter Zlinből, itt marad két hétig, a pilóta hazamegy, és majd a verseny előtt visszajön. Ezek ilyen apróságok, amik előjönnek… És ott van még a Michelin logisztikája… Szóval sok-sok minden van.

- Maga a pálya kijelölése az olyan, amit úgyis szerettél volna, vagy nagyon beleszóltak a pályába, akár plusz lassítókat igényeltek, stb…?

- Egyáltalán nem szóltak bele, a lassítókat pedig nem preferálják. Persze kénytelen voltam olyan helyeken berakni lassítót, ahol a sok éves tapasztalat után úgy érzem, hogy veszélyes a dolog. Persze ezzel nem az átlagot szeretném rontani – legújabban már nincs is átlag megkötés – hanem a biztonságra törekszünk, így azokat a kiemelt helyeket, mint Lapis, Remeterét vagy az orfűi gyors több helyét úgy próbáljuk kialakítani, hogy a nézők is aránylag biztonságban legyenek.

- Ha már a nézőket említetted… Van-e valami olyan megkötés, szigorítás, ami esetleg az IRC miatt van, és amihez a nézőknek alkalmazkodniuk kell, ha ezt a versenyt látni szeretnék? Gondolok itt például arra, hogy normál esetben a szokásos mínusz egy órás autó zárja a pályát. De lesz-e még hamarabb zárás?

- Igen, valamivel igen, ugyanis fel kell építeni a pályákat úgy, hogy minden időben készüljön el, ne csússzunk párt percet sem.

- A szervizpark nálatok mindig publikus volt. Ez most is így lesz?

- Igen, teljesen publikus lesz.

- A prológ a szokásos helyen a Plaza parkolóban zajlik most is, ugyebár. A szokásos belépő árakkal?

- Nem, egy kicsit drágább lesz a dolog: 3.500 forint lesz egy prológ jegy, amihez minden belépő kap egy passz tartót, nyakba akasztót, amit eltehet emlékbe, kap egy leporellót, amiben benne van a nevezési lista, a térképek és a program, és a verseny matricáját, egy kis matricát, ahogy az a nemzetközi versenyeken megszokott.

- A gyorsaságik belépődíjasok lesznek?

- Nem, csak a prológ lesz belépődíjas, a többi gyors nem, de a gyorsaságikra vezető utakon a parkolásért kell majd még fizetni 1.000 forintot autónként. Gondolok itt például a Remeteréttől Szentkútig, Lapistól Kempingig, meg ilyen helyekre.

- Ez egész napra vonatkozó díj?

- Ez helyszínenként fizetendő. El szeretnénk kerülni ugyanis, hogy népvándorlás legyen, ugyanis sok-sok autó van itt, és jó lenne, ha a néző egy helyen maradna, mert különben nem fogunk elférni Baranyában.

- :o) Gondolom, nagyon sok nézőt vártok. Van arra kalkuláció, hogy hány néző van egy hagyományos Mecsek Rally-n és milyen létszámra lehet most számítani?

- Én úgy saccolok, hogy régebben, amikor például Kiss Feri vívott Tóth Janival, akkor volt a legnagyobb nézőszám olyan 80.000 a három napon. Most ezen a versenyen körülbelül ugyanerre a nézőszámra, ha nem többre számítok. Már nincs szállás, de nem csak a környéken, például Harkányban is nehezen lehet már szállást találni.

- Ha már a nézők szállása szóba került… Sokan szoktak sátorozni a pályák mellett, különösen akkor lehet ez realitás Mecsek Rally alkalmával, ha kitart a meleg. Mire számítson, aki így vágna neki?

- Nem igazán lehet, tudniillik főként az erdőgazdasági utakon meg van tiltva a sátorozás. Azt szoktam mondani, hogy két szlogenje van a Mecsek Rally-nak: a természetvédelem és a biztonság. A sátorozás ugyebár a természetvédelemhez kapcsolódik. Aki sátorozik, például tüzet gyújt, ezt-azt csinál, márpedig a verseny nagy része természetvédelmi területen zajlik, így ez nem megengedhető.

- Van még valami fontos tudnivaló a gyorsok megközelítésével kapcsolatban?

- Van egy ominózus gyors, Pécsvárad-Zobák, másnap pedig fordtva. Kérem a nézőket, hogy oda ne menjenek, mert ez egy nézőktől elzárt terület, a Duna-Dráva Nemzeti Park területe, és úgy kaptuk meg, hogy se taposási kár, se egyéb kár nem lehet benne.Itt megerősítettük a biztonsági őrséget, nagyobb lesz a létszám, és a sportbírók is jobban oda fognak figyelni, hogy ne tegyünk kárt a természetben. Gondolom, egyébként is sokkal érdekesebb egy orfűi körgyors, ahol többször látják a versenyautókat, vagy egy hetvehelyi szakasz, ahol kényelmesebben lehet nézni a versenyt, mintha valaki erősködik, mert márpedig ő a pécsváradi gyorsra be akar menni. Nem fog tudni.

- Gondolom, az sem mindegy, hogy a következő években rendezhetsz-e ott versenyt...

- Igen, így van. Tudni kell, hogy van itt egy nagyon védett virág, a bánáti bazsarózsa, ami, ha jól tudom, ebben a régióban Magyarországon csak itt van.

- A versenyzőkre áttérve… Mesélj kicsit a nevezőkről, kérlek!

- Már fent van egy nevezési lista, amelyben ABC sorrendben foglaltuk össze a nevezőket. 18 országból jönnek, 51 nevező van az ERC-IRC-ben, a magyar mezőnnyel összesen 103 nevező van + 11 historic nevező.

- Ez körülbelül annyi, amennyire számítottál, vagy több nevezést vártál?

- Körülbelül erre számítottam. Az IRC mezőnyből mindenki itt lesz a Henninenen kívül, aki épp Ausztráliában a WRC-n megy ebben az időben. Ha jól emlékszem, 23 Super 2000-es autó van.

- Az ORB mezőnyből van-e valami meglepetés? Korábban felröppent, hogy hátha Kiss Feri tud otthon újra rajthoz állni, de mostanság suttogták Turi Tomi nevét is… Érkeztek ilyen nevezések vagy bárki más meglepetés?

- Nem, nem jönnek, sajnos. Mindenki erőlködik, de ahogy beszélgettem velük, a recesszió miatt kicsit nehezen nyílnak a szponzorok széfjei… A mai világban kicsit nehéz ezeket a költségvetéseket összerakni.

- További pletykára kérdeznék rá, kérlek, erősítsd meg vagy cáfold ezeket a híreszteléseket! Azt mondják, a nagy IRC menők már jártak itt pályát bejárni… tiltottan…

- A tiltott szó nem igaz. Többen is voltak itt, de - és nem akarnám megsérteni a magyar mezőnyt - ezek az egyének teljesen kulturáltan járják a közutakat, és eszükbe sem jut bemenni az erdőgazdasági utakra.

- És nem is teszteltek ilyen utakon itt?

- Nem teszteltek.

- Kapnak majd teszt lehetőséget?

- Igen. A verseny előtti hétvégén, pontosabban szombat-vasárnap-hétfőn van teszt lehetőség, már lehetőséget kért a Proton csapat, a Skoda gyári csapat, de magyarok is... A tesztet azonban nem tesszük publikussá, mivel ez nem egy nézőcsalogató valami, hanem inkább a verseny shakedown-ja lesz érdekes a nézőknek csütörtök este.

- Jól értem, inkább azt kéritek, hagyják a versnyzőket felkészülni?

- így van. Ez nem arra való, hogy nézzük, hogy fél óránként elrobog egy autó, hanem majd a shakedown-on percenként érdekesebb a dolog.

- Visszatérve arra, amit mondtál, hogy ugyan nem az erdőgazdasági utakon, de már jártak itt... Ez a szabályok szerint nem tiltott pálybejárás, bárki megtehette?

- Egyáltalán nem tiltott, tudniillik a közutakon akkor és ott jár mindeki, amikor akar. Ezek nem pályát írtak fel, hiszen azt sem tudják, hol lesz a gumi, hol lesz a lassító, hanem akarták látni az út minőségét, a környezetet, hogy hol is fognak versenyezni...

- Ezek szerint a magyar mezőny pályaismerete továbbra is előny marad. A sok-sok versenykilométer típusú rutin azonban az IRC élmenőknél van. Mindezeket figyelembe véve szerinted mennyire veheti fel a versenyt a magyar mezőny az IRC elejével?

- Szerintem nem tudja felvenni. Itt volt pályaátvételen Jean Pierre Nicolas, aki ugyebár Monte-Carlo győztes is többek között, és Pécsváradon megkérte, had üljön Ő a volán mögött. Én így még nem vezettem az autót, ahogy Ő vezette, én még ennyit az életben nem váltottam, tudniillik a fordulatot mindig azonos fordulatszámon tartotta. Vicceltünk is utána, hogy nem fogjuk lemosni a kormányt, és az autó értéke pedig jelentősen emelkedett. :o) Amikor végigmentünk az orfűi gyrson, ami sebes gyors, feltettem neki ugyanezt a kérdést. Azt mondta, hogy a magyar mezőnynek esélye sincs, az első tíz mindenképpen megveri a magyar mezőnyt.

- Az a sok-sok versenykilométer, amiket ők mennek, és a korábban említett budget hiány nem engedi meg a nagy teszteket sem a magyar mezőnynek. De abban biztos vagyok, hogy a fiúk azért küzdeni fognak. :o) Már csak azért is, mert bajnokavató lesz Pécsett, mégpedig tán sosemvolt létszámú esélyessel... Te mit vársz?

- Jó időt várok, jó versenyt várok, biztonságot várok és balesetmentes versenyt. Én nem tudok tippelni, hogy itt ki fog nyerni, hiszen a rally, mint tudjuk, egy igen kiszámíthatatlan sport.

- Mindazok után, ami munkát és plusz idegességet a nyakadba vettél az IRC futam szervezésével, nekivágsz jövőre is?

- Igen. Plusz két éves opcióm van, és ha mi ezt most nem szúrjuk el, akkor jövőre megint IRC-t rendezhetünk. Persze nem szabad azt sem elfelejteni, hogy nagyon nagy partnerem a rendezésben a város, érzi a rendezvény súlyát. Szintén nagy partnerem az erdőgazdaság, mert így áll a dolgokhoz. És általában elmondható, hogy többnyire minden hatóság és szerv érzi, hogy ez egy fontos eseménye a régiónak és a városnak, és persze Magyarországnak is.

- Mi az, ami még az utolsó napokban teendő, elintézendő?

- Én nem filofaxot vagy nyomtatott naptárat haszálok, hanem egy nagy füzetet, amibe feljegyzem, ami még eszembe jut. Nem tudok úgy elindulni otthonról, hogy ne legyen tele a füzetem teendőkkel. Ezúton is szeretném megköszönni azoknak az embereknek, sporttársaknak, barátoknak, akik segítenek a munkálatokban. Iszonyú nagy segítséget kapok tőlük, nagy munkát végeznek ők is. Nem sorolom fel, mert egy egészen hosszú lista lenne, de valami iszonyú nagyot dolgozunk, sportbírók, mindenki... A sportbírók közül például tél óta azt hiszem, harmincan végezték el az általunk szervezett angol nyelvtanfolyamot...

- Bizonyára ez is hozzájárul majd ahhoz, hogy a külföldi versenyzők jól érezzék magukat, és reméljük, jövőre is visszatérnek majd.

- Ebben reménykedünk mi is. :o)

- Akkor további kitartást, jó mumkát kívánok Nektek, mindnyájunknak pedig jó versenyt.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek