2017. augusztus 24.










Arad után Janikával beszélgettem



Aradi célinterjúink ezúttal elmaradtak, e helyett inkább néhány versenyzőt bővebben faggattam az erdélyi hétvégéről.


Ezek sorában elsőként a futamgyőztessel, ifj Tóth Jánossal folytatott beszélgetésemet osztom meg Veletek.

Mindenek előtt gratulálok az eredményhez, és amit a pálya szélén állva láttunk, az is meggyőző volt. Te jól érezted magad mindeközben?

Alapvetően igen, persze, jól éreztem magam. Nagyon jól működött az autó, nem volt semmilyen gondunk. Az itinerünk is jó volt, a verseny közben kiderült, hogy jól sikerült. Kicsit tartottam tőle, hogy nem, és volt néhány gyorsasági, amikor felülbíráltam a Robit, de akkor mindig valami kalamajkába keveredtünk és időt vesztettünk. Aztán úgy hagytam, ahogy megcsináltuk a tréningen, kb. 60%-ban passzolt. Aztán a 40%-ot meg hozzá kellett improvizálni.

Min múlt? Mik voltak ezek?

Fokozatokra írom az itinert, és sok helyen volt, amikor eggyel följebb kellett mennünk. Úgy gondoltam, hogy ezt még több helyen meg tudom csinálni, de ezek buta próbálkozások voltak csak. Amikor odaérsz egy kanyarhoz, és be van írva, hogy 1-esben kell fordulni, vagy 2-ban, odaérsz és látod, hogy nyugodtan be lehet próbálni egy fokozattal följebb… Féktáv volt kicsit spanosra állítva…Voltak kalandok, de ezeket azért megúsztuk.

Milyen típusú kalandjaitok voltak?

Az egyik gyorsaságin majdnem elvittünk egy magas beton hídátereszt. Csak a bal oldalon volt, jobb oldalon nem, így elég hely volt, keresztben át tudtunk menni. Aztán kétszer majdnem leestünk az útról, ilyesmik nagyjából.

Ez szokatlan tőled. Ez az új pályáknak volt köszönhető?

Annak is, hiszen keveset mentünk rajta. A belső kamerákból azért elég jól fel lehetett készülni erre a versenyre. Elkaptunk egy jó ritmust a verseny elején, azt meg kell próbálni végigvinni az összes gyorsaságin, mert akkor lehetsz hosszútávon kiegyensúlyozottan jó. Ezekben voltak azért néha hibák, de gondolom, hogy ezek másnál is előfordultak.

Összességében a pályák mennyire tetszettek? Volt kedvenc, vagy volt, amit nem szerettél?

Ezek azért magyar viszonyokhoz képest nem olyan egyszerű pályák voltak. Nem tudjuk összehasonlítani ezeket a magyar pályákkal, ezek sokkal technikásabbak voltak, sokkal több kanyar volt bennük, sokkal többet kellett fordulni, sokkal lassabbak voltak. Azért voltak benne eléggé lassú részek is, amikor kilométereken keresztül folyamatosan kanyarodtunk, de nekem egyébként tetszettek. Eseménydús szakaszok, amikor nagyon sok minden történik, nagyon sok mindent kell csinálnod. Folyamatosan ott van a figyelmed és a koncentrációd, és egyik szituáció adja a másikat – és ez nagyon jó.

Már a prológon is úgy tűnt, hogy kivetkőztél önmagadból pozitív értelemben, mert nagyon-nagyon rápattantál a gázra…

Én gondolkodtam ezen, de nem mentem gyorsabban, mint Magyarországon, nagyjából ugyanúgy mentem. Lehet, hogy 5%-kal helyenként gyorsabban mentem, mert ezek a pályák jobbak voltak, az érdeklődésemet jobban fent tudták tartani, mint pl. egy Szombathely Rally – ami nem. Mert az egyenes, kanyar. 300 egyenes, megint kanyar. Ezekre nem tudok fölpörögni. De ezekre a pályákra legalább föl lehetett. Lehet, hogy adott egy 5%-nyi pluszt, de én sokkal gyorsabban nem mentem, mint Magyarországon. Az igaz, hogy a körülmények nekem most talán egy kicsit jobban kedveztek, mert általában mi a magyar versenyek között azért relatíve keveset tesztelünk, kivétel az év eleje. Most mindenkinek ez a kevés lehetőség adódott, úgyhogy ebből a szempontból talán egy kicsit nekem kedvezőbbek voltak a körülmények. Meg abból a szempontból, hogy a Robival azért nagyon jól együtt tudunk dolgozni. Mentünk többször már külföldön, versenyeztünk már itinerből is, és nekünk talán ebben most nagyobb tapasztalatunk volt, mint a magyar mezőnynek. És óriási szerencsénk is volt, hogy az ellenfelek mindegyike problémával küszködött, és kiestek.

Alapvetően a te hangulatodban mennyire hagyott nyomot a versenyindulás körüli feszültség, ez a ki mennyit ment kérdés? Ki tudtad ezt kapcsolni?

Én igazából már ezen a dolgon túltettem magam, már csak nevettem rajta. Nagyjából meg tudom ítélni, hogy a magyar mezőny első 5 tagjának mennyi tréningre van szüksége ahhoz, hogy kimagaslót tudjon teljesíteni. Én ezeket tudom, de én csak egy pilóta vagyok, csak a versenyzőtársuk vagyok, én nem tudok és nem is akarok szankciókat hozni. A véleményemet el tudom majd egyszer mondani, ha valaki megkérdezi… A rally az improvizációról szól. Abból látszik, hogy a magyar versenyzőknek kicsi a tapasztalata itinerből menéssel, hogy milyen időket tudtak produkálni mondjuk azon a 22km-es gyorson. De ezt nem rosszból mondom, csak nálunk másak a szokások. Nézd meg a románokat! Azt mondja Szabó Gergő, hogy ott 3 vagy 4 tréning van kiírva nekik, és nem szokásuk elmenni pluszba, sumákba, tiltottba, fejből megtanulni a pályát, ott nem ez a trend. Éppen ezért tudnak is menni itinerből, de ezeket az időeredményeket ne hasonlítsuk a magyarokéhoz, mert szerintem a magyarok közül is voltak, akik ügyeskedtek és voltak kint. A román mezőnyben tisztelik annyira a másikat, hogy a szabályokat betartják, és így próbálnak sportszerűen versenyezni. Aminek az a lényege, hogy aki nyer, arra föl lehet nézni, és azt mondjuk, hogy igen, ez tényleg egy ügyes srác, egyforma körülmények között versenyeztünk, közel egyforma technikával, és megnyerte a futamot. És erre fel lehet nézni és tisztelni lehet. Az a baj, hogy Magyarországon nem látom ezt a tiszteletet a versenyzőkben. Magyarországon ez úgy van, hogy ha csinálod a tréninget, és 3 vagy 4 kanyart nem jól ítélsz meg, nem javítod ki az itinerben, mert tudod amúgy is, hogy ismered és tavaly is így csináltad: úgy hagyod. És te leimprovizálod. Nem baj, ha rossz az itiner, megyünk úgy is. És tudsz úgy is gyorsan menni. Csak én is aztán kimentem külföldre, és láttam, hogy az egy óriási probléma, hogy rossz az itinered, mert külföldön nem ismered úgy a pályákat, és nem biztos, hogy le tudod úgy improvizálni. Ezért nagyon fontos az, hogy már az itiner felírás is jó legyen. Most hogy ebben mi magyarok mennyire vagyunk jók: nem nagyon, mert nem ez a szokás nálunk.

De mindenesetre a végeredményt tekintve neked jól sikerült ez a verseny, és ez pozitív a szezonzáró futamra készülődvén is. Mondhatom, hogy fordult a kocka, mint ahogy eddig kinézett neked. Mennyiben változtatja ez meg azt, hogy hogy’ készültök Mecsekre?

Nyilván azért egy kicsit jobb így készülni, hogy van sansz, így harcolni tudsz egy kicsit. Bár az a helyzet, hogy mindenféleképp arra gondoltam, hogy úgyis harcolni fogunk – ha más nem az IRC élpilótákkal. Amúgy is jól fel akartam készülni, ahogy minden versenyre jól felkészülök, az a kérdés, hogy olyan szinten fel tudok-e készülni, mint a többiek, vagy akarok-e, ezt majd meglátjuk, majd eldöntöm még.

Máshogy készültök egy Mecsek Rally-ra így, hogy IRC is, mintha csak a szokásos magyar mezőnyben méretnétek meg?

Nézd! Idejönnek azok a srácok, akik igazán jól tudják vezetni ezeket az autókat, akik a gyárakat képviselik, azok tényleg a maximumot tudják kihozni a Super2000-es kocsikból. És nekem azért lesz nagyon érdekes és egy nagy kérdés ez a Mecsek Rally, hogy én hozzájuk képest mennyit tudok ebből az autóból kihozni. Mert ez nagyon sok kérdésre választ ad nekem azzal kapcsolatban, hogy az egész éves teljesítményemet tudjam értékelni.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek