2017. június 27.










Aki még nem ismerné..., ”Lacika”



A Ranga László név bizonyára nem ismeretlen Számotokra. Mára azonban már szintén ismerős lehet ez a név az "ifjabb" előtaggal is. "Lacika"-t faggattam:


- Mikor ültél először versenyautóban?

- Először még a 90-es évek elején édesapám mellett a Lanciában tökösként, hatalmas élmény volt! :)

- Mikor vezettél először versenyautót?

- Pontosan nem tudom melyik évben volt, de 2000-ben lehetett talán, amikor a Mecsek rally díjkiosztója véget ért, és Dara Gáborék kicsit megünnepelték a hétvégéjüket. Ott voltam, és engem kért meg, hogy vigyem el az Astra Kit-Car-t a parc ferme-ből a műhelyébe. Izgultam kicsit, de nagyon nagy élmény volt! :)

- Mikor gondoltad úgy, hogy szeretnéd ezt csinálni, mármint rally-zni?

- Gokartoztam 2 szezont, de annyira nem ment, sokat csúszkáltam, idegesített hogy lökdösődünk... :) Úgyhogy be is fejeztük ez irányú gondolatainkat, és már ott motoszkált a gondolat a rally felé :)

- Te hogy kezdtél rallyzni? Mint egy jó játék, egy hobbi, vagy komoly sportként kezdtél bele? Mi változott azóta a hozzáállásodban?

- Amikor a gokartozás után elkezdtem rally-zni, akkor én nagyon komolyan próbáltam ezt venni, évekig nagyon koncentráltam, miközben az volt a baj, hogy sok külső tényező volt, amitől mindig, mindig elcsúsztam - mint egy banánhéjon - a jobb eredménytől. Ez viszont az emberből kiöli ezt a hajtást, hogy mindenáron nyerni akarjál. Elmegyünk, versenyzünk, jól érezzük magunkat, sokan azért, hogy a dobogóra felálljanak, bevállalnak mindent, olyat is, amit nem szabadna, és ez elveszi nekem is a kedvemet. Ezért inkább a magam illetve a magunk szórakoztatására megyünk és versenyzünk. Ahhoz, hogy komolyan vegyük, nagyon sok dolognak kellene változnia a másik oldalon is.

- Ki vagy kik segítettek és segítenek neked? Elsősorban szakmailag gondolom, nem anyagilag. :)

- Elsősorban Büki Ernő! Ő volt, aki ugyanannyira szerette volna elindítani a pályafutásomat, mint én. Éjszakákat ült/ültünk Édesapám betegágyánál, és próbáltuk beadni a sztorinkat. Párszor visszadobta a projektünket, hogy csiszoljunk rajta még, de a végén persze rábólintott. :) Attól féltett, hogy rengeteg csalódás fog érni, és nagyon nagy akaraterő kell, míg az ember eljut a kormányig. Hát ebben is igaza volt!!!
Visszatérve, megmaradt az a pár ember, akik az igazi barátok voltak. Szántay Balázs, László Imre, Szatmári Csabi... és még sorolhatnék pár nevet! Köszönöm nekik!

- Kik mellett ültél, és mit láttál vagy tanultál tőlük?

- Édesapám, Kiss Feri, Janika! Apa és Kiss Feri rettenetesen pontosan mentek, és gyorsan persze. Janika kicsit más volt, nem a gyorsaságát tekintve, hanem picivel durvábban kezelt mindent. De nagyon sokat el lehetett lesni tőlük! Nyugodtan mondhatom, rosszindulat nélkül, hogy nem egy mai Magyar Bajnok stílusban vezettek. :)

- Milyen terveid voltak, amikor neki vágtál, es azokból mit sikerült eddig elérni?

- A tervem egyszer egy műszakilag és anyagilag is gondmentes szezont futni, ahol igazán meg tudjuk mutatni. Nagyon jó részeredményeink vannak már jócskán, de az nem elég, több kell!!! Úgy érezzük, ha minden összeáll hozzá, mi a Andrissal és a Topp-Cars-szal készen állunk az első 5 hely bármelyikén teljesíteni.

- Mesélj egy kicsit nekünk arról, hogy zajlott a felkészülés az életed első komolyabb versenyére, egyáltalán melyiket számítod Te annak?

- Életem első versenye az Esztergom Rally volt másodosztályban. Iszonyatosan izgultam, bár nem volt semmilyen elvárás. Izgultam, pedig olyan emberek segítettek és álltak mellettem, mint Édesapám, Büki Ernő, László Imre, Szatmári Csabi, Szántay Balázs és a navigátorom Hideg Laci "sztik", aki akkor már tapasztalt navigátor volt. Édesapám adott vezetési tanácsokat (sajnos már csak szóban), Ernő az itiner írásban. Sztik is nagyon jól kezelt mint kezdő pilótát. Az autó felől nyugodtak lehettünk, hisz Szatmári Csabi építette, készítette fel a versenyekre, így olyan is volt, amilyennek lennie kellett.

- Milyen érzés volt, amikor végre eljutottál odáig, hogy beülhettél egy S1600-as autóba?

- Majd kiugrottunk a bőrünkből a Janekkal! :) Mikor egyik nap csörgött a telefonom, és a fő támogatónk a Start Autó Kft. közölte, hogy gratulál, jövőre teljes szezont megyünk az S1600-as Ignissel, azt sem tudtam, mit válaszoljak. Akkor fogtuk fel igazán, amikor a csapat első tesztje volt, és beleülhettünk a kocsiba. Hát, meg voltunk illetődve rendesen!

- Minek köszönhető a tavaly évvégi pécsi futamon a jó kezdésetek? Mert már régóta tervezted, hogy majd otthon megmutatod... És mi történt, hogy végül nagyon hátracsúsztatok?

- Nagyon jól választottunk gumit az első körre! Volt miből, hisz Topp Zoli iderendelt minden időjárásra pár garnitúra új gumit, ebben nem volt hiány. És elég jó sebességet is tudtunk autózni az első körben. A második kört mi rontottuk el, nem osztottuk be a gumijainkat. Nagy butaság volt, túlságosan akartunk, és elégtek a gumijaink, nem volt tapadásunk. De még az abszolút 4. helyet tartottuk így is az S2000-ek mögött! Aztán az utolsó sötét gyorsaságin elment a váltónkból a 3. és a 4. sebességi fokozat, sajnos itt már többet kaptunk, és visszacsúsztunk a 6. helyre. A másnapi két szakaszon már nem tudtuk elkapni Kazárékat illetve Hadikékat sem, így maradt az abszolút 5. hely, mivel sajnos Norbiék kiestek az utolsó szakaszon. Ha-val kezdödő mondatoknak nincs értelme, tudjuk, de ha nem áll meg a váltónk, akkor bezsebelhettük volna a 3. helyet, ami hihetetlen lett volna!!

- Mik az idei évi terveitek és lehetőségeitek?

- Ha reálisan nézzük a dolgokat, akkor marad minden ugyanígy, csak még nagyobb ambicióval.

- Hogy indul a szezonotok?

- Hát csak Miskolc rally-tól kezdődik nekünk. Megmondom őszintén, még az autó is darabokban van, elvileg R4-es lesz belőle.

- A Mitsubishit mennyire szereted? Vagy mi lenne az álomautó, amivel most szívesen mennél, ha lenne rá lehetőséged?

- Nagyon megszerettem az összkerekes, turbós autót, hatalmas élmény és kihívás! Kívülről sokan nem szeretik, mert nem csúszkál annyit az autó. De már annyira intelligens a hajtása, futóműve, hogy a csúszkálást csak az idő rovására lehet megengedni. Bár szenvedtünk is sokat, amióta Mitsubishivel megyünk, szinte mindig defekt, vagy valami műszaki problémánk volt. Lélekben már többször feladtam az egészet, de hát menni kellett. Meg a Magyar N-esek közti különbségek miatt is. Örülnék, ha egyszer teljesen hasonló autókkal lehetne menni. Bármikor örömmel versenyeznék bárki ellen. És nyugodtan el lehetne ismerni azt, aki megveri a másikat, de ez csak álom...
Az álomautóm mindig is egy igazi A-s Subaru Imprezza 555 volt. Azokat az autókat még igazából vezetni kellett, be kellett "játszani" őket a kanyarokba, nem fordultak be szinte maguktól! Ha az lenne az ára, hogy ki kell hagyni pár bajnoki futamot, azt mondanám: mehet. :)

- Mit szólsz a testvéred produkciójához, amit Orfűn mutatott?

- Nagyon-nagyon jó volt szerintem! A sprint mezőnyben indulgatott eddig is, és a tavalyi évben bevált formáját hozta, amikoris ment már kétszer vagy háromszor, ott is nyert, és idén is nyerni tudott az első futamon. Ha lehetőség van rá, akkor szeretnénk, hogyha menne egész évben, és akkor talán bajnokságot is tudna nyerni, mivel jelen pillanatban Ő bizonyul a leggyorsabbnak ott, és nagyon jól működik ez a sprint bajnokság.

- Te kisgyerek korod óta a rally körül vagy épp benne élsz. Hogy látod: mi az, ami megváltozott a régi időkhöz képest?

- Igen, más kis gyerekként is láttuk, nagyon sokszor ott voltunk. Már akkoriban is voltak nagyon nagy harcok, meg akkor is nagyon sok pénzbe került ez a sport. De ott még megvolt ez a baráti légkör, ami már eltűnt. Ma már senki nem barátkozik senkivel, mindenki a másikban keresi a dolgokat, ahelyett, hogy magukkal foglalkoznának. Ez pedig elrontotta az egészet, nincs meg a légkör, nincsenek őszinte kapcsolatok. Nagyon rideg lett az egész: elmész egy versenyre, megcsinálod és elmész haza. Nincs a csapatok között egy közös vacsora sem vagy akármi. Itt vannak például a rallysprint versenyek, Pécs környékén, ahova annyira szeretek kimenni, mert olyan jó a hangulat, mindenki barátkozik mindenkivel, mindenki segít mindenkinek. Nyilván itt nem akkora a tét, meg nincsen akkora költségvetés sem a csapatoknál, de a hangulat az sokkal jobb.

- Mi a véleményed arról, ami most zajlik a Szövetségben?

- Igazából egyben szomorú és vicces is... De teljesen elhatárolódnék ettől, nem is akarok ezzel foglalkozni. Szeretnénk itthon menni, hogyha itthon tud ez működni, ha meg nem, akkor mi versenyzők vagyunk könnyebb helyzetben, hiszen tudunk keresni más országokban is versenyeket.

- És van már terv, hogy hol mennétek?

- Én úgy látom, hogy jól működik itt a közeli országokban, Horvátország, Románia, Ausztria bajnoksága is. Horvátországban már mentünk is, nagyon tetszett. Egyetértek sok versenyzővel, akik már elmentek külföldi bajnokságokba...


>>>>>>>> Ranga László
>>>>>>>> Szezonkezdet... - Büki Ernővel
>>>>>>>> Ranga László emlékére




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek