2017. december 16.










Megkésett interjú Szamos Miklóssal



A februári közgyűlés óta visszatért a Szövetség szakmai vezetésébe Szamos Miklós. Őt is faggattam egy kicsit. (A beszélgetés cca egy hete zajlott, mostanra sikerült beírni, kirakni, elnézést.)


- Az MNASZ sportszakmai alelnökeként arról kérdeznélek, hogy sportszakmai irányból megközelítve a dolgokat hogy látod, mik a főbb feladataitok, és melyek azon csapásirányok, amik mentén az MNASZ működik az elkövetkezendő időben? Mely stratégia, milyen főbb gondolatok mentén hozzátok majd meg a tervezett döntéseket?

- Nagyon kevés idő állt eddig rendelkezésre, hogy a fejünkben lévő ötleteket elkezdjük megvalósítani. Sportszakmai szempontból a legfontosabb feladat a 2011-es bajnokságok beindítása, ehhez az összes szükséges feltételrendszer megteremtése. Nagyon sok időt elvesztettünk két közgyűléssel, a sportélet viszont zajlik, annak ellenére, hogy kötelességünk volt a demokrácia alapelveinek is eleget tenni, de emiatt egy csomó szakmai munka késlekedést szenvedett. A második nagyon fontos feladat a jövő vonatkozásában, hogy megpróbáljuk összehozni minden olyan ember szakmai segítségét, aki képes és akar tenni az autósport előrelépéséért, szakmai színvonaláért. Nagyon fontos ehhez egy olyan csapat létrehozása, amelynek tagjai képesek egymással együttműködni; együtt dolgozni. Én bízom benne, hogy ez most sikerül. Terveinket az elnökségünk a választás előtt, a meghirdetett programjában már közzé tette. A konkrét stratégia az újonnan megválasztott elnökség személyi összetételéből adódó lehetőségek kihasználásával kerül majd kialakításra. Ezt várhatóan még az első félévben meg fogjuk tenni. Mindenféleképpen olyan irányba szeretnénk menni, hogy a sportkormányzat támogatását megnyerve, kialakíthassunk egy olyan környezetet az autósport számára, amelyben könnyebben fog tudni működni mind a szövetség, mind a rendezők, mind a versenyzők. Ehhez jogszabályi javaslataink is lesznek a jogszabályalkotók felé. Többféle dologban gondolkodunk. Próbáljuk a sportrendszámot - ahogy sok más országban is van - bevezetni, mégpedig minél előbb, és az ezzel kapcsolatos további lehetőségeket is szeretnénk kihasználni. Persze csak példát mondtam, sok más tervünk is van...

- Ha jól veszem ki a szavaidból, korai lenne még visszakérdeznem, mik ezek a tervek, de talán később visszatérhetünk erre...

- Igen, így van, természetesen. Vannak olyan témák, amik bár elképzelésként szerepelnek, de nekünk is fel kell előbb térképezni a megvalósítási lehetőségeket, a tervek realitását, addig felelőtlenség lenne bármit is részleteznem, és ezzel hitegetni bárkit.

- Már felálltak a különböző szakágak sportbizottságai, és a rally szakágban megbíztátok a korábbi vezető Nattán Gyurit a munka folytatásával. Az egyes szakágakkal, és kiváltképp a rally szakággal, annak szakágvezetőjével mennyire sikerült egyeztetni a további munkát? Mennyire kapnak a szakágak önállóságot, illetve mennyire határozzátok meg ti a csapásirányokat?

- Mi korábban, már a választások előtt meghirdettünk egy általunk elképzelt programot, a főbb csapásirányokat, ahogy Te fejezted ki magad, és ezek között az is szerepelt, hogy az alapszabályunk szellemében és annak szerkezeti felépítése szerint kívánunk eljárni a jövőben. Azaz: az elnökség nem kíván átnyúlni a szakági vezetés feje fölött, tőlük várjuk az adott szakág munkájában a szakmai munkát. Mi olyan esetekre hívjuk fel a figyelmet, amely az elnökséghez beérkezik, és ezeknek az újabb információknak, vagy újabb tényeknek az ismeretében felkérjük majd a szakágakat az újragondolásra, vagy ezek figyelembe vételére. Erre már volt egy példa is, hogy rögtön konkrétumot említsek: kaptunk több megkeresést versenyzői körökből, hogy az Arad Rally-t nem tartják szerencsésnek a Magyar Bajnokság futamai között szerepeltetni. Különböző indokokat soroltak föl, közöttük anyagi és környezeti problémákat; ezeket mi továbbítottuk a Rally Bizottság felé; a Rally Bizottság ezeket megvizsgálta, erről írásban is tájékoztatta az elnökséget, és jelezte, hogy továbbra is átgondoltnak és megalapozottnak tartja ennek a futamnak a szerepeltetését. De visszatérve a bizottságokra. Igen, összeálltak a bizottságok, sok helyen már a bizottsági tagokat is meghatározták az illetékesek. Ahogy mondtad, Nattán Gyuri is megbízást kapott, hiszen a közgyűlésen a tagok többsége rá adta a voksát. A rally-ban tehát az ő, két hónappal korábban felállított csapata dolgozik tovább.

- Változatlan formában?

- Nem, az Intéző Bizottság a korábbi bizottságból egy tagot nem fogadott el. Ugyanis, az Intéző Bizottság jogköre a bizottsági tagok kinevezése a bizottság vezetőjének javaslatai alapján. Ez a tag Tóth Imre, akit nem tartott érdemesnek az Intéző Bizottság arra, hogy tisztséget töltsön be a Szövetség egyik bizottságában, nevezetesen a rally-ban. A többi bizottsági taggal változatlan formában dolgozik az RSB. Kérdezted az együttműködést. Nekem kifejezetten pozitívak a tapasztalataim. A Gyurit már rég óta ismerem, tudom, hogy a szíve a sportért dobog, igenis, dolgozni, tenni akar érte, ami a munkájukon határozottan látszik is. Nagyon komolyan, átgondoltan próbálja meghatározni a lépéseket. Azt azért tényként el kell mondanom, hogy a Bizottság még nem rendelkezik nagy tapasztalattal a sportirányítás területén, illetve az MNASZ működésén belüli szabályokban, azért, e téren több esetben segítségre szorulnak, amit személyes megbeszélések útján eddig nagyjából sikerült is rendezni. Hiszem, hogy ez az Ő javukat fogja szolgálni.

- Ahogy így hallgatlak, különösen az utolsó „bekezdés” abszolút párhuzamban van azzal, amit az Elnök úr említett beszélgetésünkkor, miszerint Ő a kommunikációra szeretne nagy hangsúlyt fektetni, ami eddig a Szövetség, szakág és széles publikum – értsd ezalatt a versenyzőket, a sajtót, a nézőket is – között nem volt jellemző. Jól értem, hogy most majd más irányokat vesz ez a dolog?

- Igen, de van még egy kis adósságunk e tekintetben, amit rövid időn belül igyekszünk pótolni. Ez pedig az MNASZ médiájáért, az MNASZ kommunikációjáért felelős szakember gárda felállítása. Próbálunk egyeztetni, és a lehetőség szerint a legkisebb konfrontációs felületet adó csapatot összehozni. Nem egyszerű dolog ez, és nem is szeretnénk lyukat rúgni. De az alapelv valóban ez lenne: minél szélesebb körben, minél több információt megosztani. Ennek elsősorban az a legfontosabb oka, hogy a versenyzők, az egyesületek számára egyenlő feltételeket akarunk biztosítani azzal, hogy mindenkihez egyenlő információ mennyiséget juttatunk el, és minél szélesebb spektrumban.

- Korai lenne megkérdeznem, hogy ezt a kommunikációt konkrétabban hogy tervezitek?

- Csak egy példát, hiszen nincsenek titkok. A nyolctagú elnökség elfoglalt emberekből áll, és ezért a napi, operatív teendők vitelével az elnökség hármunkat, az Elnök urat és a két alelnököt bízta meg. Folyamatos kapcsolatban vagyunk, a döntésekbe bevonjuk a többieket is, kikérjük a véleményüket, így hozunk döntéseket olyankor, amikor nem tudunk összeülni mindnyájan. A kommunikációra visszatérve: szeretnénk egy szóvivő jellegű posztot létrehozni, melyet betöltő személy például a tévé csatornákon keresztül is kommunikálná a Szövetség munkáját és eredményeit, illetve az újdonságokat. Erre is történtek már előzetes egyeztetések, így egy-két hónapon belül ez nyilvánosságra is fog kerülni.

- Azt gondolom, erre szükség is lenne, hiszen indul a szezon mindegyik szakágban, és azt már jó lenne e téren is rendezett formában lehetne abszolválni.

- Igen. Kellett átmeneti megoldást is tennünk, hogy ez működjön. Évek óta rendszeresített formában történik a sajtó éves akkreditációja. Mivel ez a bizottság még nem állt föl, átmenetileg az első bajnoki futamok tekintetében két tapasztalt szakemberre, az adott versenyek sajtófőnökeire, Budai Ferire és Székely-Nagy Katára bíztuk a korábbi rendszer alkalmazását, annak érdekében, hogy el tudjunk indulni. Ők régi szakemberei ennek a sportágnak, és azt gondolom, hogy a lehető legjobb tudásuk szerint fognak eljárni.

- A nézők tájékoztatásában is sokszor vannak hiányosságok. A versenyzőkkel könnyebb dolgotok van, hiszen licencet váltanak, adatbázisban vannak, a nézők értelemszerűen nem :o) Mesélj Nekik is, mik lesznek a nagy változások akár pozitív, akár negatív változás is lenne az.

- Had kezdjem először a rosszabbal. A gazdasági válság és a gazdasági helyzet az autósportra is rányomja a bélyegét. Ez a nézők számára azt jelenti, hogy várhatóan csökkenő versenyzői létszámmal fognak még találkozni. Merjük remélni, hogy ez talán az utolsó ilyen év lesz, és végre el fogunk indulni felfelé, különösen akkor, ha az általunk felkutatott szélesebb lehetőségek új kapukat nyitnak meg a versenyzők előtt. De ez a pozitív hatás az első fél évben még bizonyára nem fog jelentkezni. Kellemesebb változás az, hogy lesz néhány újdonság is az idei évben. Egy rangos világverseny hazai megrendezésének lehetősége is felmerült, de ezzel még várjunk, amíg biztossá válik.

- Előre szólok, hívlak a hét elején :o)

- Tényleg ez egy olyan dolog lenne, ha sikerülne, ami a magyar autósportot nagyon pozitívan érinthetné. De ami már biztos, hogy például a gyorsasági szakágban egy vadonatúj kupasorozat fog beindulni, méghozzá hölgyeknek. Lotus Challenge, és hiszem, hogy a nézők számára ez egy kifejezett látványosság lesz. Komoly fejlesztések és programjavító intézkedések fognak beindulni a Hungaroringen is, és talán a nézőket is érintheti, hogy elkezdünk dolgozni egy nagyon komoly utánpótlás nevelési elképzelésen, amibe szintén szeretnénk kormányzati, jogalkotói támogatást szerezni. Ez első sorban a gokart területére fog koncentrálódni. Nemzetközi versenyek tekintetében fontos, hogy ismét lesz egy Autocross EB, Terep Rally vonatkozásában egy Hungarian Baja, és természetesen ott vannak a hungaroringi versenyek, amelyek közül elsőként a Forma1-et emelném ki, de lesz Renault WSR is... Amit viszont a rally rajongók már biztosan tudnak, idén két kiemelkedő nemzetközi esemény is lesz: egy historic EB futam és egy IRC futam, mindkettő Pécsett.

- Van valami, amit még fontosnak érzel elmondani, és a kérdéseim közül kimaradt ennek lehetősége?

- Ahogy említettem már, kevés volt még az idő, és minden tisztségviselőn, ide értve mind az MNASZ elnökségét, tisztségviselőket, mind a biztossági vezetőket, bizottsági tagokat is, mindenkin nagyon komoly teher van. Mindenki nagyon sokat dolgozik. Azt kérem, hogy legyünk türelemmel egy kicsit, hogy az alapfeladataikat el tudják látni. Az első, és legfontosabb feladatunk, hogy rendezett, szabályozott környezetet teremtsünk az idei bajnokságok lebonyolításához.

A riport elkészítése óta váratlan események történtek az MNASZ RSB életében, a bizottság valamennyi tagja a mai napon lemondott tisztségéről. Szamos Miklós telefonos megkeresésünkre elmondta, hogy sajnálja, hogy ez bekövetkezett, de fenntartja a riportban elmondottakat. Kihangsúlyozta, hogy a lemondás okaként megnevezett IB döntéseket az alapszabály szerinti legmagasabb szakmai testület hozta, és ezért érthetetlen számára az RSB reakciója.


>>>>>>>> Lemondott az RSB minden tagja




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek