2017. augusztus 19.










Interjú az új elnökkel



Gyulay Zsolttal beszélgettem. A Wikipédia így indítja bemutatását: olimpiai bajnok kajakozó, sportvezető...


Rövid életrajza végén pedig azt olvashatjuk, amit a rally és az autósportok szerelmesei már mind tudnak: 2010. augusztus 31-étől Palik László utódaként a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója lett. 2011. február 19-én megválasztották a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnökévé. Nos, én épp ez utóbbi, legfrissebb aktualitás apropóján kértem beszélgetésre.

- A sport, a minőségi, a magas színvonalú sport nem áll távol Öntől, de a technikai sportok - legalábbis, ha jól tudom - tavaly a Hungaroringgel kerültek az életébe. Korábban mennyire kötődött az autókhoz, az autóversenyzéshez?

- Konkrétan az autóversenyzéshez valóban nem kötődtem, csak annyiban, hogy kiskoromban jártam rally versenyekre. De az autókhoz - mint normális férfi ember - természetesen vonzódom. Persze nem beteges értelemben, csak szeretem az autókat és mindenféle ezzel kapcsolatos dolgokat. De az autóversenyzéshez valóban nem volt közöm.

- Ha már említette a gyermekkori rally versenyeket, adódik a kérdés: Volt kedvenc? Akár verseny, akár autó, akár versenyző...

- Legtöbbször Visegrádra jártunk, még fényképek is vannak, Cserkúti és Ferjáncz autóját fényképeztük még annak idején. Erre emlékszem.

- Ez hagyott mély nyomokat :o)

- Igen, igen :o) Nagyon.

- Visszatérve a jelenbe: Az MNASZ elnöki pozíciója viszont már nem számít a sport jó értelemben vett "játék" kategóriájába, sok feladat vár az új Elnökségre és Önre is. Mik a legfontosabb teendők, mik a prioritások? Mi az, amit eddig már sikerült megtenni?

- A Közgyűlés után gyorsan tudtunk tartani egy elnökségi ülést, ahol kineveztük a szakágak vezetőit, és azóta a második elnökségi ülésen több mint húsz határozatot is hozott az elnökség. Gyakorlatilag azokat a határozatokat kellett meghozni, amelyek az idei évi versenynaptár miatt sürgetőek voltak annak érdekében, hogy az idény zavartalan legyen, és hogy az elnökség februárig tartó hiánya ne befolyásolja az idény lebonyolítását.

- Mi a legnagyobb nehézség, mi a legnagyobb probléma egy frissen átvett Szövetségnél? Mik a legfőbb feladatok most?

- Azt gondolom, hogy a szakágak vezetőivel már megkezdtük a konzultációkat. Nagyon érdekel, hogy mely szakágaknál milyen problémák vannak. Egyrészt a közeli jövővel kapcsolatban, másrészt nagyobb távlatokban is meg kell fogalmazni azokat a célokat, amelyeket az Elnökség jól tud képviselni. Illetve az idénnyel kapcsolatban is rengeteg aktualitás van. Szerdán például Pécsre megyünk az ottani Rally Club meghívására, és persze készülünk az idei pécsi IRC-re, ami szerintem az egyik legnagyobb esemény lesz. A szakágak vezetőivel folyamatosan előre kell gondolkodni. Továbbá azt gondolom, hogy az utánpótlás nevelés az autósportban évek óta nagyon el volt hanyagolva, nem jutott rá pénz. Ezzel kapcsolatban egy átfogó koncepciót kell elkészíteni az elkövetkező két hónapban.

- Ha már épp a pénzt említette... Azt gondolom, hogy a mi kis Szövetségünknek az egyik legnagyobb, legtöbbször hangoztatott problémája a pénz hiánya volt. Hogy látja a lehetőségeket? Milyen perspektíva van ebben?

- Ez minden szövetség problémája, nem csak az autósportra érvényes, soha sehol nincs annyi pénz, hogy az mindenkinek elég legyen. Ráadásul az autóipart és ezáltal az autósportokat a válság még mélyebben sújtotta, ennek megfelelően nyilván az a támogatói kör, amely korábban az autósport köré csoportosult, az elmúlt két évben gyakorlatilag piacát vesztette, és ezért nyilván nehezebb tőlük pénzt szerezni. Nem is azt gondolom, hogy a pénz "tarhálása" a legfontosabb feladata az Elnökségnek, hanem olyan üzleti lehetőségek felkutatása, melyekkel potenciálisan az autósport rendelkezik.

- Van már ötlet? Van, amit már meg lehet osztani a publikummal, vagy korai még?

- Korai még, nagyon az elején vagyunk ennek.

- Ahogy többekkel beszélgettem a versenyzőkkel és rally közeli emberekkel, többen emlegették, hogy politikai vezetése lett az MNASZ-nek, illetve hogy de jó, hogy a politika is rákapcsolódott a Szövetségre... Mennyire érzi Ön belülről politikainak ezt a vezetést? Mennyit segíthet, ha az, vagy ha nem az, akkor mégis a kapcsolatok, a komoly kapcsolati tőke...

- Azt gondolom, hogy nagyon sok sportágban megfigyelhető az a tendencia, hogy az elnökségben nem feltétlenül szakmai képviselet jelenik meg, mert nem biztos, hogy jól tudják a közösségi érdekeket képviselni, hiszen mindenki próbál saját maga felé hajlani... Azt gondolom, ha olyan társadalmi presztízsű embereket, városvezetőket, az autósport iránt elkötelezett embereket próbálunk behozni az Elnökségbe, akik tudnak segíteni, akkor előrébb tudunk jutni a hosszabb távú tervekkel. Van olyan, aki ismert politikus és szereti az autósportot. Én ezt nem látom problémának, ilyen mindig is volt is és lesz is. A lényeg az, hogy hatékony legyen az Elnökség. Ezt pedig a jövő majd eldönti...

- Milyen hangulatban zajlanak az elnökségi ülések? Nagyon feszített a tempó? Vagy van idő egy kissé - az autósportok körül mondhatni hagyományos - "családiasabb" hangulatra?

- Azt mondják, hogy soha nem volt ilyen gyors és pörgős és hatékony, mint az eddigi elnökségi üléseken, és ennek örülök. Ettől függetlenül mivel olyan emberek ülnek az Elnökségben, akik szeretik az autósportot, és szeretnék minél jobban megismerni, szakmai mélységekbe is belemenni, hiszen ahhoz, hogy mindenki hatékonyan tudjon segíteni, jól meg kell ismerni az adott sportágat, ez a tudásszomj benne van ebben az Elnökségben. Eddig, azt gondolom, nagyon jó hangulatúak voltak.

- Ezek szerint sikerült jó csapatot összeállítani?

- Mindenki azt mondja, hogy jó a csapat. Reméljük, hogy eredményes is lesz! Azt gondolom, nagyon fontos az, hogy a sportágon belül béke legyen és nyugalom, és mindenki a sportra összpontosítson, ez a legfontosabb.

- Épp ehhez kapcsolódna következő kérdésem. A Szövetség és kifejezetten a rally szakág környékén sokszor lehetett hallani, mekkora probléma az együttműködés hiánya... Mostanában azt hallom, hogy a választás óta helyreállni látszik a rend. Önhöz milyen visszhangok érkeznek?

- Megmondom őszintén, nem nagyon szeretem az olyan visszhangokat, mint például internetes bejegyzések, fórum beírásokat olvasni, nem biztos, hogy az szerencsés. De felém, azt gondolom, pozitívak a visszajelzések. Kifejezetten a rally szakágban, ami mindig a legproblémásabb, most van egy olyan szakágvezető, akit elfogad a szakág, és számomra is nagyon jó benyomást tett Nattán György személye, és az elmúlt időszakban felmerülő problémákat, például az Arad Rally problémáját nagyon jól kezelte szakágon belül. Nagyon bízom az Elnökség által kinevezett szakágvezetőkben. Eddig azt igazolta vissza mindenki, hogy az jó döntés volt. És isten igazából a szakágvezetőkön nagyon sok múlik. Én bízom bennük, főleg a rally szakágban, akikkel már sikerült leülni és átbeszélni a dolgokat.

- Velünk van a legnagyobb baj, a rally-val? Vagy más szakágak is problémásak?

- A maga módján minden szakág problémás. De a rally szakág abból a szempontból, hogy a legnépesebb, és ez nyilván nem egyszerű. De nincs baj senkivel, csak a felmerülő problémákat meg kell beszélni. Én azt látom, hogy nagyon sokszor a kommunikáció hiánya volt az, ami miatt félrementek az információk, és végül nem sikerült megegyezni. Én mindig a tárgyalás, megbeszélés híve vagyok.

- Ha már kommunikáció, egy kicsit nekem is magam, magunk felé... Korábban volt idő, amikor kifejezetten jó volt az autósport illetve a rally kapcsolata a sajtóval, és volt, amikor nagy felháborodást keltő döntések születtek e témában. Önök hogy tervezik a kommunikációt ezeken a csatornákon?

- Azt gondolom, hogy ez nagyon fontos! Én nagyon szeretném ezeket a dolgokat megváltoztatni. Előszöris látni kell, hogy jelenleg a Szövetség az alapfeladatait tudja ellátni, és nem szeretnénk a szakágaktól pénzt elvonni, mert ez a szakágakon belül is problémákat fog felvetni. Azt hiszem, hogy profi munkatársakat kell e feladatokra is alkalmazni. Ha ez így történik, és sikerül többlet forrást bevonni, akkor sikerül ezeken a dolgokon is javítani. Mindenesetre azt gondolom, hogy ezekről a dolgokról érdemes beszélni, és én sokkal nyíltabb kommunikációt szeretnék a Szövetség és a sajtó között.

- Ezt előre is köszönjük! A végére egy kicsit könnyedebb téma, és ha már rally.hu, akkor kifejezetten a rally témájában érdeklődnék. Egy egyszerű kérdés: Látjuk majd a versenyeken?

- Mindenféleképpen! Nyilván a rally-n főleg, mert nagyon népszerű is, és magam is szeretem. Egyébként az utóbbi években voltam már, sőt, egy Mecsek Rally-n voltam már előfutó is... Úgyhogy biztos vagyok benne, hogy meg fogok fordulni a versenyeken.

- Élvezte azt az előfutást?

- :o) Nem volt olyan jó a kocsim, ez pedig nagyon autó függő is. De megmondom őszintén, hogy szeretném ezt nagyon szigorúan ketté választani. Említettem, hogy nem volt eddig sok közöm az autósporthoz. Amikor elvállaltam a Hungaroring vezetését, az egy gazdasági társaság irányítása, a szakmai részébe nem szívesen szólok bele, az ingatlan üzemeltetése és egyéb gazdasági tevékenységek... Nem kell ott autóversenyzőnek lenni. A szakszövetségek élén sem biztos, hogy az adott sportágban sikeres, régi sportoló állt vagy áll. Ha a tagság most úgy gondolta, hogy az én személyem tud segíteni, akkor ezt megpróbálom, és igyekszem ezért mindent megtenni.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek