2017. oktober 24.










Új ”pilóta” a szakág élén



Nagyon sokan örülnek neki, nagyon sokan talán még nem is ismerik, mert ő mindig a háttérben dolgozott eddig...


De aki benne van a rallyban, már biztosan találkozott vele. Ő Nattán György, az idén megválasztott új RSB vezető. Vele beszélgettünk, íme:

Kezdjük az elején egy kis ráhangolódással. :) Mikor és hogyan kerültél a rally közelébe?

1994-95-ben egy jó barátom által kerültem kapcsolatba természetesen LADA típusú versenyautóval, és nem sokkal később már Ördögh Mixi El-Ton Varázsgarázs nevű egyesületének szakosztálygyűlésén találtam magam. Jártunk pár Terep Túra versenyen, én mint segítő. Ezután a fertőzés csendben terjedt, 5-6 évig nem is foglalkoztam rallyval, egyetemünkön a Rakparty Szlalomparty-n részt vettem, nézegettem a versenyautókat, és szép lassan összegyűlt annyi pénz, hogy tudjunk építeni egy saját Swift GTi-t. Akkor már csak egy egyesületre volt szükségünk, és mivel Lengyel Dávid barátommal akkoriban a BME Közlekedésmérnöki karán tanultunk autómérnöknek, kézenfekvő volt, hogy a Műegyetem kerítésén belül keressünk erre megoldást.

Mi volt az első tisztséged, és utána hogyan alakult a pályád?

Az egyesületre vonatkozó kezdeményezésünket a MAFC karolta fel, és így gyakorlatilag előbb lettem szakosztályvezető, mint autóversenyző. Igaz, ez akkor konkrétan egy két fős szakosztályt jelentett 2001-ben. Versenyzői „pályámról” kis túlzással beszélhetünk csak, hiszen egy-másfél év RTE versenyzés következett és tanulás. Időközben a GTi Swift helyett építettünk egy kupás Suzukit és Rallye2-be neveztünk. Nagyjából ebben az időszakban kezdtem el hangot adni azon véleményemnek, hogy nem jól mennek a dolgok az RSB-ben.
Kívülállóként könnyen okos az ember, de viszonylag hamar lehetőséget kaptam Regensburger Tamással együtt dolgozni a Kokó vezette RSB mellett, közben a versenyzés abba is maradt. Az RSB működésébe esélyünk sem volt beleszólni, de apró eredményeket azért el tudtunk érni. Leginkább azt, hogy végre megjelent pár ember, akinek fontos volt a Rallye2. Versenyzői összekötőként elég jó képet kaptam a rendezvényekről, és itt alakult ki a jó kapcsolatom a rendezőkkel is. Később, amikor Kassai András lett a szakágvezető, akkor már mint RSB tag dolgoztam, egészen addig, míg számomra vállalhatatlan irányba fordult a működés, és lemondtam a tisztségekről az MNASz-en belül.

Gondoltad volna, hogy itt kötsz ki? Volt ilyen célod?

Nem volt ilyen célom. Volt egy időszak, amikor azt gondoltam, hogy szívesen megmutatnám, hogy lehet ezt más szemlélettel is csinálni, de akkor még ez nem volt komoly szándék. Én pár hónappal ezelőtt sem gondoltam, hogy én lennék a megfelelő ember, de azt gondolom, hogy kezdetben senki nem az, fel kell nőni a feladathoz.

Hogy látod a most megválasztott MNASZ-t illetve RSB-t? (Összetétel, hozzáállás, elvégzett munka, jó-e az irány... )

A megválasztott MNASZ vezetésről nem nyilatkoznék, hiszen nagyon közel van a február 19, amikor új közgyűlés lesz, új vezetőket is választunk. Én azt gondolom, hogy amíg nem valamiért, hanem valami ellen történik a szavazás, addig nem jó az irány. Jelenleg legalább két oldal van, akik kölcsönösen meg tudják akadályozni a másik munkáját. Mindenféle nézetet, hovatartozást félretéve számomra az a legmegdöbbentőbb, amikor valaki látva, hogy nem úgy alakul a közgyűlés, ahogy szerinte jó, feláll, és távozik. Ez nekem azt mutatja, hogy a kivonulók elsősorban nem a sport érdekeit nézik, de ők ezt nyilván másképp látják.
Az RSB összetételével elégedett vagyok, hiszen én alakítottam így nagyrészt. Ami a választott tagokat illeti, azért is lett a két szavazattal rendelkező helyre végül három ember, mert több megfelelő jelölt volt, mint hely, és senkit nem szerettünk volna kihagyni, aki hozzá szeretne tenni a munkához.
Az eddigi üléseket tekintve pozitívan tudok csak nyilatkozni, elég sok hasonló ülésen részt vettem már, és azt látom, hogy most valóban konstruktív munka folyik.

Februári választásnál te minek örülnél es minek nem?

Ha egész őszinte vagyok, akkor nem nagyon veszek tudomást a februári közgyűlésről mint RSB vezető. A mandátumom, és ezzel az egész RSB mandátuma, 18-án megszűnik, így 19-én szakágvezetőt fognak jelölni a tagok. Jelenleg az RSB úgy végzi a munkáját, mintha 4 évre lenne mindenki kinevezve, szerintem ezt nem is lehet másképp csinálni. Nem akarok senki más nevében nyilatkozni, de azt gondolom, hogy a jelenlegi RSB tagok között – magamat is beleértve – egy sincs, aki ragaszkodna a pozíciójához, dolgozunk legjobb tudásunk szerint, ha lehet, és csináljuk az RSB-n kívüli dolgainkat, ha másképp alakul.
A választáson valamiféle olyan kompromisszumnak örülnék, ami mindenki számára elfogadható, hiszen jól látható, hogy mindkét oldal több, mint egyharmadával rendelkezik stabilan a szavazatoknak, tehát, ha ez az igazi kompromisszum nem születik meg sürgősen, akkor sosem fogunk elfogadni alapszabályt, illetve havonta lehet majd közgyűlésre járni, hiszen közgyűlést már a tagok harmada is kezdeményezhet. Ez azon túl, hogy pénz és energia pazarlás, tovább rontja a külső megítélésünket. Aggódva figyelem a fejleményeket, és nem látom egyelőre közeledni az álláspontokat.

Van-e még valaki, aki nincs benne a csapatban, de te örülnél neki?

RSB szinten a nevesített bizottsági tagokat tekintve limitált nyilván a létszám, de ez nem jelenti azt, hogy nem kapok segítséget „külsős” szakemberektől. Jelen pillanatban nincs olyan ember, akitől segítséget kértem, és elutasította volna, így nincs ilyen gondom. Megpróbálunk minden ötlettel foglalkozni, függetlenül attól, hogy belülről vagy kívülről érkezik-e. Szándékosan szoktam külsősök véleményét is kikérni, nehogy abba a hibába essünk, hogy meggyőzzük egymást, és olyan döntéseket hozunk, amik kívülről nézve nem ésszerűek, vagy nem elfogadhatóak.

Hogy tetszik az idei évi versenynaptár? Mit gondolsz róla, és mit vársz a versenyektől? (Pl. 2xMecsek)

A versenynaptárat gyakorlatilag készen örököltük, és nagy gondjaim nincsenek vele. A versenyekkel alapvetően 2010-ben sem volt gond, szeretnénk a versenyzők közérzetét javítani, reményeink szerint anélkül, hogy bárkire plusz terhet tennénk. Ami a két mecseki viadalt illeti, az első egy Historic EB futam lesz, ahol a Rallye2 is megy, ez szerintem tökéletes elrendezés, hiszem az IRC-vel együtt nem biztos, hogy megfelelő hangsúlyt kapna a Historic EB.
A többi verseny Arad kivételével kipróbált rendezvény, ismerjük az előnyöket és a nehézségeket. Ami Aradot illeti, bízom benne, hogy mindenki olyan élményekkel fog hazatérni, mint akik tavaly célba értek. Komoly előkészítő munka zajlik már most is a versennyel kapcsolatban, jóval több figyelmet fordítunk rá, mint a hazai futamokra. Látva a román oldal lelkesedését abban bízom, hogy az idő igazolni fogja ezt a döntést.

Az RVSZ jelenlegi tervezetében mik lennének a legnagyobb változások az idei szezonban? Akár olyan, ami fontos, de olyat is kiemelhetnél, ami érdekes. Kezdve a működéstől egészen a megvalósításig.

A működéssel kapcsolatos változások alapvetőek, elsődleges célunk a kiadások csökkentése. Ennek első állomása a díjkiosztó volt, a tavalyi évben 4.76 millió Ft-ba került az RSB-nek, idén a jelentős kötbérrel együtt, amit a lemondott díjkiosztó-helyszínre kifizettünk, 2.55 millió a végösszeg, és azt gondolom, nem maradtunk szégyenben a minőséget tekintve. Az új RSB működését nem terheli a szakágvezető díjazása, és az állandó bejelentett rallye titkári poszt sem működik már, ez utóbbi munkát eseti megbízási szerződésekkel oldjuk meg, hozzávetőleg 50%-os költségmegtakarítással számolunk. Reményeink szerint fenti három megszorítás már kompenzálja az idén kieső bevételeket, hiszen önmagában ez a három tétel 6 millió feletti megtakarítást eredményez, ami a tavalyi évben az RSB által felhasználható összeg közel egyharmada!

Neked mik a fő céljaid azzal, hogy ilyen pozícióba kerültél? Itt a sportágra ill. szakágra gondolok, amikben változásokat tervezel...

Célom, célunk nem lehet más, mint kiszolgálni a versenyzők és a nézők hosszú távú igényeit, a rendezőkkel és az egyéb szervezetekkel együtt. Fontos, hogy itt nem egyéni érdekekről, és nem is rövid távú nézőpontokról beszélünk, hanem valamiféle koncepcióról, ami hosszú távon lehet eredményes. Ezeket a változásokat most leginkább az alapkiírás módosításával tudjuk előkészíteni, de továbbra is azt gondolom, hogy nem kényszerítő eszközökkel kell elérni, amit szeretnénk, hanem olyan feltételeket kell teremteni, amiben minden résztvevő jól érzi magát, beleértve természetesen a nézőket is.
Eleinte viszont nem tudunk kikerülni bizonyos népszerűtlen intézkedéseket. Ezek között szerepel például, hogy akik a kiírás megjelenése után a verseny megjelent gyorsasági szakaszain közlekednek a pályabejárásra kijelölt időpontokon kívül, azok nem vehetnek részt a verseny értékelésében.
Ennek a régi-új szabálynak kettős célja van: egyrészt a jogtalan előnyszerzés megszüntetése, másrészt, ami sokkal fontosabb talán, hogy a versenyeknek otthont adó települések a tűrőképességük határán – vagy azon túl - vannak, az ott élő, ott közlekedő emberek nem szeretnének őket megijesztő, hangos, a kanyarokat levágó autókkal találkozni nap mint nap hetekkel a verseny előtt. Nyilván komoly nehézségeket fog okozni ennek ellenőrzése, de ahhoz, hogy javuljon a sport külső megítélése, ezek elengedhetetlen változások.
A másik népszerűtlen intézkedés a hosszú évek óta leírt, de be nem tartott feljutási rendszer felélesztése lehet. Ezt természetesen nem lenne korrekt mától bevezetni, hiszen sokan már hónapok óta készülnek az idei évre. 2012-ben viszont azok fognak „A”-licenszet kapni, akik teljesítik ennek feltételeit idén. Ez hosszútávon az egyetlen lehetőség, hogy visszaállítsuk az ORB pilóták megbecsülését, hiszen így mindenki megérdemelten mondhatja majd magát első osztályú versenyzőnek, tervezhetővé válik a rendszer.
A leglátványosabb változás idén az új FIA kategóriák átvétele, ez azonban nem jelent óriási változásokat, csak az adminisztráció területén, és vannak az FIA-nál is olyan régi szabályok, amelyeket idén újra bevezetnek.
Szeretnénk a Rallye2 versenyzők helyzetét is javítani, az új Munkacsoport is gőzerővel dolgozik, ennek is lesznek eredményei, melyekkel még vonzóbbá szeretnénk tenni a futamokat.
Folyik az RVSz előkészítése, reményeim szerint két hét múlva mindenki elolvashatja, amit véglegesítésre benyújt az RSB az illetékes szerveknek.


>>>>>>>> Az év versenyei




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek