2017. június 27.










Bajnok interjú


A szezon végeztével faggatok néhány versenyzőt a mögöttünk álló évről, és aki hagyja magát a 2010-es terveiről is. Ezek sorában elsőként Herczig Norbit kaptam diktafon-végre.

- Gondolom, az idei évben sikerült valóra váltani egy régi álmod, megszerezni az abszolút bajnoki címet. Ahhoz képest, amikor Te elindultál ezen a pályán, hogy érzed, sokat vártál?

- Meg kell, cáfoljalak egy kicsit. Soha nem gondoltam arra, hogy bajnok leszek. Áhitattal néztem a "nagyokat", a nagy versenyzőket. Nekem nagyon nagy dolog volt, hogy amikor 1997-ben elkezdtem versenyezni, akkor még versenyzett Ranga László - Isten nyugosztalja - Ferjáncz Attila, ifjabb Tóth János... Nekem Ők voltak a nagyok, akikre fel kell, fel tudunk nézni, de én csak örültem, hogy tudok versenyezni. Mindig olyan álmaim voltak, amiket el tudok érni. Amikor például elkezdtem Skoda Favorittal versenyezni, akkor azt gondoltam: hú ha egyszer egy Felicia KitCarral mehetnék... Aztán két év múlva átülhettem egy olyanba, és az az érzés, hogy milyen jó, sokáig ki is tartott. 2002-ben kaptunk egy lehetőséget, hogy beülhettem egy Citroen Saxoba, és aztán jöttek a nagyobb dolgok... 2004-ben tudtam először menni életemben egy Octavia WRC-vel, és nagy dolog volt számomra, hogy mehetek egy ilyennel. Amikor a szezon harmadik versenyére becsatlakoztunk, álmomban nem gondoltam, hogy nyerek egyáltalán futamot. Aztán amikor ez Veszprémben megtörtént, óriási dolog volt, és megtörtént Budapest Rally-n is. Én nem is gondoltam arra, mi lenne a bajnoksággal... Talán először a 2005-ös évben gondoltam azt, hogy szeretnék bajnok lenni. Ez az év nekem egy kudarcokkal teli év volt, nagyon sok negatívum ért, de rengeteget tanultam belőle. Túlságosan görcsösen versenyeztem, nem megfelelő csapatban mentem, és sorolhatnám, de az elsődleges baj az volt, hogy én nem versenyeztem megfelelően. Majd 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban folyamatosan tudtunk javulni. Megalakítottuk a Subaru Rally Team Hungary-t, és 2009-re értem meg mindenféle szempontból, technikailag, fejben, pszichésen is, és mostanra állt össze az anyagi háttér is annyira, hogy ezt meg tudjuk csinálni.
Szóval mindig olyanokért ábrándoztam, amit úgy gondoltam, hogy el tudok érni. A 2009-es évnek sem úgy mentünk neki, hogy bajnokok szeretnénk lenni. Én ennek is úgy mentem neki, hogy ha meg tudom csinálni az évet, hogy egész évben itt tud leni az olasz csapat, hogy ki tudjuk ezt fizetni, hogy a partnereinkkel, amit közösen vállaltunk aktivitásokat, azt meg tudom csinálni, akkor az nekem elég. Ha ebből van egy jó eredmény, az szinte mellékes. Aztán persze ez lett a főszereplő, az eredmény, természetesen, és ez a bajnoki cím nagyon kellett nekünk is és a körülöttünk lévő csapatnak is.

- Ez segítség a jövő év előkészítésében? Számít?

- Igen! Mondhatom, hogy bármennyire azt mondjuk, hogy itt Magyarországon semmi nem számít, csak pénze kell, hogy legyen az embernek, ez így nem igaz. Ha valakinek a saját privát pénztárcájából, cégéből van annyi pénze, amit erre rá tud költeni, akkor valóban nem kell a bajnoki cím. De ha az ember úgy építi ezt fel, hogy ebben a támogatókra számít, akkor igenis kell az eredmény. Nekünk ez éppen jókor jött, és egy új lendületet adott, főleg így, hogy a jövő évtől nem mehetnek WRC-k, így új kategóriában gondolkozunk mi is. Vagy N-es autóval lehet menni Magyarországon az abszolút bajnoki címért vagy Super 2000-es autóval. Mi ez utóbbit fogjuk választani. Nagyon-nagyon sajnálom, de így a jövő évtől befejeződik a Subaruval egy - most már mondhatom, hogy - sikeres pályafutásom. Négy évet versenyeztem ezzel a márkával és az importőr nevével fémjelzett csapatban, velük lettem magyar bajnok, így mindig is kedves lesz számomra, és azt hiszem, mi is jól kiszolgáltuk Őket, de nem tudok N-es autóval versenyezni. Alkalmatlannak érzem saját magam erre. Vagy nagyon-nagyon sok kilométert kellene megtennem N-es autóval ahhoz, hogy labdába tudjak rúgni. Hozzám közelebb áll a Super 2000-es kategória, a szívómotor, és most már a négykerékhez is valamennyi tapasztalatom lett az elmúlt 5-6 évben.

- Egy kicsit pillantsunk még vissza az idei szezonra! Nehéz volt megszerezni ezt a bajnoki címet? Ha összegeznéd, mik voltak az idei év legnehezebb részei?

- Nagyon jó a kérdés. Igen, nehéz volt, nagyon nehéz. Bár a végén úgy tűnhetett, hogy könnyű, hiszen a legfőbb riválisunk, Spici egy kisebb balesetet szenvedett a mecseki viadalon, azt nem tudta befejezni és pontokat gyűjteni, majd a továbbiakban el sem indult, ezáltal megkönnyítette a helyzetünket, amit őszintén sajnáltam mint ember és sportember, de vitathatatlan, hogy le vett a vállunkról egy terhet, nekünk ott tényleg csak kocsizni kellett már. Viszont ezt az évet az év elejétől dolgozva tudtuk megnyerni. Az egész év folyamán kiegyensúlyozott volt a teljesítményünk. Ha kellett, tudtunk gyorsan menni, tudtunk gyorsaságikat nyerni, tudtunk versenyeket nyerni, és ami számomra mindenképp kellemes, a tavalyi évi magyar bajnoknál tudtunk időnként gyorsabbak lenni. Volt, amikor Ő volt a gyorsabb, volt, amikor mi, de összességében számomra az a nagy visszaigazolás, hogy tudtunk nála gyorsabbak lenni, és amikor Ő kiszállt a "táncból", akkor mi vezettük a bajnokságot, nem úgy kerültünk elé, hogy távozni kényszerült, ami nekem nagy visszaigazolás. Nagyon-nagyon nehéz volt az év, nagyon feszített volt, mert minden versenyen volt négy olyan autó, olyan páros, ahol adott volt a technikai feltétel, amivel lehet futamot nyerni, hiszen több éve mennek ilyen autókkal, jó csapatokkal voltak itt, és ez látszott is, hiszen volt, amikor pár század, tized, pár másodperc döntötte el a gyorsasági eredményét. Bár szokás szarozni a magyar bajnokságot, de tegyük szívünkre a kezünket: ez egy nagyon nagy cirkusz volt egész évben. Az utolsó két versenyre ez egy kicsit alábbhagyott, hiszen elfogytak a pénzek, így nem tudták a csapatok végigcsinálni, ezt aláírom, jogos, de ezt ne rójuk fel nekik problémaként, hiszen ez általánosságban igaz. Visszatérve a kérdésedre: minden egyes versenyen nagy nyomással kellett versenyezni, és ezt mi jól tudtuk kezelni, és erősen végig tudtunk vinni.

- Az idei évben értek Téged támadások: pályatévesztés, szárny nélkül menés, végül pedig a szezonzáró versenyen az elrajtolás kérdése... Nem kérem, hogy bármit is megmagyarázz, csak azt meséld el, hogy Te ezt hogy élted meg! Mit üzensz azoknak, akik ezt gerjesztik?

- Az vesse ránk az első követ, aki nem ezt csinálta volna. Azt higgyék el a pálya szélén állók, a szurkolók, hogy mi legeslegjobban versenyezni szeretünk. Én, ha tehettem volna, végigcsináltam volna a versenyt, főleg úgy, hogy teljesen mindegy lett volna az eredmény, nekem lett volna a legjobb, ha végigkocsizhattam volna a vasárnapi napot. Azt tudni kell, hogy egy ilyen autó nagyon sok pénzbe kerül egy versenyre. Egyszerűen nem volt rá lehetőségünk, hogy megtegyük, kifizessük ezt a bérleti díjat. Veszprémben sajnos volt egy kárunk, ami nagyon megtépázta a költségvetésünket. Ha az nincs, akkor az utolsó versenyt is végigcsináljuk, ebben biztos vagyok. Mivel ez bejött, mérlegelnünk kellett. Azt hiszem, hogy a sajtóanyagokból kiderült, ha valakinek 3 IQ-nál több van a fejében, az tudott a sorok között olvasni, és nagyon jól tudja, hogy mi volt a célunk ezzel. Van ez az anomália a szakágban, hogy csak akkor lehet az utolsó versenyt minuszolni, ha elrajtol az ember... Ha nem így van, nem is nevezünk. Így pedig ezt kellett megtennünk. Márpedig egy versenyzőpáros akkor tekinthető úgy, hogy elrajtolt, ha az adminisztratív és a technikai átvételen is átveteti magát, majd a legelső időellenőrzőn megjelenik. Ez pedig a prológ parc fermeje volt. Ha mi ott félreállunk, és a prológot sem csináljuk meg, akkor is elrajtoltunk volna a versenyen. De nem ezt tettük, egyrészt mert tartoztunk a támogatóinknak, a szurkolóinknak és magunknak is ezzel, és nem utolsó sorban a feleségemnek is szerettem volna egy örök élményt okozni, hiszen mivel beülhetett más is a prológon az anyósülésbe, megmutathattam neki, hogy miről szól ez a dolog, hogy lássa, nem szórakozni járunk ide. :o) Az év közben ért támadásokkal kapcsolatban én egyetlen egyszer sem szólaltam meg. Ez nem volt véletlen, nem szeretnénk magyarázkodni. Ennek ellenére röviden elmondom, mit gondolok az ügyről, ügyekről.

A Miskolc Rally-n volt egy hibás jel az itinerben, amit mi megfelelően értelmeztünk, ezért - mi voltunk az elsők, akik oda érkeztek - rossz felé mentünk. Kijöttünk a szervizparkból, utána lett volna egy gyűjtő, majd tankoló zóna, és úgy kellett volna kimenni a gyorsaasági szakaszra. Az itiner egyértelműen itt egy egyenest mutatott, mi a nyíl szerint elmentünk egyenesen, azt hittük, hogy ott van a gyűjtő, majd utólag derült ki, hogy ott el kellett volna fordulni balra. Nem azért nem büntettek meg, mert Herczig Norbinak kék a szeme, hanem azért, mert hibás volt az itiner. Azon lehet vitatkozni, és ezt aláírom, hogy észre kellett volna vennünk a hibát. Ez jogos, de nagyon könnyű beszélni utólag annak, aki hátul jön, és látja, hogy mi hibázunk... Mert természetesen volt még 8-9-10 olyan versenyzőtárs, aki szintén az itiner szerint szeretett volna egyenesen tovább menni, csak szóltak neki, hogy be kell fordulni balra. Ezt nem is tudom, nem is akarom tovább magyarázni, no comment.

A második vád, ami ért, Veszprém Rally kapcsán volt, aholis leszakítottuk az autó hátulját, és így közlekedtünk csomagtér fedél és szárny nélkül kettő gyorsasági szakaszt. Szeretném a kétkedőknek felhívni a figyelmét, hogy a Subaru WRC homologkönyvét megnézve látható, hogy azon nincs hátsó szárny. Amikor ezt legelőször homologizálták, a gruppe N-es, N11-es autón nincs hátsó szárny. Ezzel nem lett volna baj. Másrészt a közúti forgalomnak is megfelelt az autó. Ráadásul nem hogy előnyünk nem származott belőle, sőt, nagyon sok hátrányunk, mert nem volt megfelelő tapadásunk, csúszkált az autó, csak hátrányunk volt belőle. Nem igazán értem... Nem kell, hogy mindenki szeressen, azt sosem fogom tudni elérni, ráadásul mindig tudtam a saját magam igazát, mindig is volt önálló véleményem mindenről, nem szeretnék mindenkit meggyőzni. Én úgy gondolom, hogy soha semmiféle kétes dolgunk nem volt az év során. Ha így lett volna, akkor magunk miatt sem csináltam volna végig bizonyos versenyeket. Ennyi.

- Szerinted az normális és magától értetődő, ha valaki ezen a szinten autózik, akkor azt támadják?

- Azt hiszem, hogy igen. És megint csak egy általam nagyon nagyra becsült és tisztelt versenyzőt, Ranga Lászlót hoznám fel, aki nekem nagyon nagy példaképem - ez azt hiszem ki is derült korábbi kommunikációimból is. Ő mondta azt, hogy onnan tudod, hogy valamit elértél, hogy bírálnak, támadnak. Én ugyanezt gondolom erről. Meg kell nézni a gyorsasági eredményeket, a nyert gyorsaságik arányát az egész év során, és azt hiszem, akkor az minden kétkedőt meg kell, hogy győzzön. Én ezt több év alatt építettem fel, építettük fel ezt a dolgot. Nagyon tudatosan készültem a versenyekre, minden egyes futamra komolyan készültem napokat-heteket, azt gondolom, hogy most meglett az eredménye. Biztos, hogy volt benne szerencsénk is, nem mondom, hogy nem, de ahogy azt mondtam már, gyorsabbak tudtunk lenni folyamatosan a többieknél, és ezért gondolom azt, hogy nem az ölünkbe pottyant ez az eredmény.

- Egy utolsó kérdés ezekkel az eseményekkel kapcsolatban. Ez tipikus, vagy csak tipikus magyar, hogy ilyen esetben - bocsánat a kifejezését - a "szardobálás" megy, amikor bárkinek is kétsége adódik, senki nem áll oda, és adja be az óvást, hogy megvédje a maga valós vagy vélt igazát a vétővel szemben?

- Azt hiszem, hogy igen. Ez is tipikusan magyar. A világ más tájaink ezt másképpen rendezik. Ha valaki így gondolja - ugyanez a véleményem - miért nem adott be óvást? Aztán persze el lett volna utasítva, és itt a lényeg, hogy valószínűleg Ő is tisztában volt ezzel, és nem akarta azt az óvási díjat befizetni, amit ezzel elvesztett volna. A szíves legmélyén mindenki gondoljon egy kicsit bele! Elképzelhető, hogy e mögött egy kicsit irigykedés is van. Nem vagyunk szimpatikusak, főleg azért, mert oda-odamondogatok dolgokat, amit gondolok a különböző történésekről, eseményekről, ami másoknak nem szimpatikus. Én azt hiszem, hogy aki elfogad, és elismeri, amit csinálok, az úgyis elismeri, aki meg nem, aki más fan, az vagy elhiszi, vagy nem hiszi el, sokszor sarat dobál. Megmondom őszintén nem szoktam a fórumokat sem olvasni. Laci néha hív, és fel van háborodva a fórumokon olvasottakon, mert kiderül, hogy olyan srácok írogatnak, akik még talán az első fizetésüket sem vették fel... Nem biztos, hogy ez jó dolog, kicsit rombolja ezt az egészet, azt hiszem, de mindenkinek csak azt tudom mondani - ismét - hogy nézzék meg a gyorsaságin elért eredményeket, nézzék meg azt, hogy ki mit csinált a pályán, és azt hiszem, ez önmagáért beszél.

- Most egy picit előre tekintve: azt már elárultad, hogy nem maradtok az eddigi márkánál, ahogy elárultad a kategóriát is. Most lehet már ennél többet, konkrétumokat tudni a jövő évről, évekről tudni, mondani, vagy még nagyon korán van ehhez?

- Annyira nincs korán, hogy el is mondtam már sok mindent? Super 2000 és márkaváltás. Tárgyalásokat folytatunk egy márkával, és nagyon jól állunk. Mindenképpen szeretnénk importőri csapattal menni, mint az előző években is, mert azt gondolom, hogy ennek van létjogosultsága, ha az ember valamilyen szintet jelent a bajnokságban - és valljuk be, a bajnok mindig egy szint. Nem is a bajnoki cím miatt, hanem saját magam miatt, mert szeretném ugyanolyan profin csinálni, ahogy eddig csináltuk. Egyetlen egy dolog miatt nem mondanék többet. Nem azért mert titkolózunk, én nem is szeretem a mellébeszélést, ahogy tavaly év végén is megmondtam, hogy váltanunk kell. Ráadásuk ez itt nem is szól akkorát, hogy titkolózni kelljen. Viszont amíg nincs meg az aláírt szerződés vagy szándéknyilatkozat az importőr részéről, addig nem akarom kimondani. De karácsonyozni már úgy megyünk, hogy tudjuk, mi lesz a névadója a csapatnak és milyen autóval fogunk menni.

- Nehéz lesz megvédeni a bajnoki címet? Egyáltalán ez a cél? Mert Te nagyon kis lépcsőkről beszélsz, de innen nincs több lépcső itthon...

- Így van. Mi mindenképpen a magyar bajnokságban gondolkodunk, egy teljes magyar szezont csinálunk végig, mégpedig egy év eleji nagyon komoly teszttel egybekötve, de annyi változás lesz az életünkben, hogy egy vagy két IRC futamon el kell indulnunk, egyrészt, mert van két olyan támogatónk, aki ezt kéri, másrészt saját magunk megmérettetésére is. Kérdésedre visszatérve: igen, nagyon-nagyon nehéz lesz, főleg azért, mert rengeteg jó pilóta van az N csoportban jó autókkal, sok rutinnal a hátuk mögött... Szóval, nagyon nehéz lesz, de kérdés az is, hogy ki milyen Super 2000-es autót fog tudni ide hozni. És abban sem vagyok 100%-ig meggyőződve, hogy a Super 2000-es autó jó lesz Magyarországra. Hiszen rengeteg olyan pályánk van, ahol nagyon nagy átlagsebességet kell menni, nem biztos, hogy a mi autónk az alacsonyabb végsebességével jó lesz az N csoportos autókkal szemben. Ennek ellenére ott van benne, hogy szerintem jó lesz, mert kanyarsebességben és féktávokon jobb a Super 2000-es autó. Mi is ezzel tervezzük, és januártól kezdve dolgozunk a kommunikáción, az image-en is.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek