2017. augusztus 19.










Kondor Lajos és a Rally 2 ezüst története


Ha a tavalyi másodosztály élmenőiről beszélünk, a legtöbbeknek Hevesi István jut eszébe, nem is érdemtelenül. Mi úgy gondoltuk, hogy megkeressük és bemutatjuk nektek a bajnokság ezüst érmesét és N csoport győztesét, kicsit másként, őszintén, a kezdetektől mostanáig.

Általános iskolában volt egy osztálytársam, akinek az apukája versenyzett, még valamikor 80-ban, Rangával. Vitt egy kört a 125-ös Polskijukkal, amiben Fiat motor volt és teljesen oda voltam meg vissza. Onnantól vagy repülőgép- vagy rallypilóta akartam lenni. Elkezdtem vitorlázó repülni 15 évesen, de jött a rendszerváltás: kicsit rumli volt; nem voltak katonai körök, ahol lehetett modellezni, de még nem is voltak egyesületek. Fogalma sem volt senkinek, hogy kihez tartozik a reptér, a repülőgépek, kihez tartoznak az egyéb berendezések: a csörlők, a szállások. Szóval senki nem tudott semmit. Emiatt volt az, hogy hirtelen mindenki ingyen repülhet, jön a költségvetésből a pénz, ebből az lett, hogy repüljünk, de nem tudjuk, hogy mennyi pénzt kapunk, mire kapunk pénzt. Nem tudjuk, hogy mi mennyibe kerül. Még csak az sem volt, hogy egy repült óra ennyibe kerül, mert lövése sem volt senkinek. Én meg kamasz is voltam, meg ez a rumli is közbejött, úgyhogy azt egy kicsit félretettem. És akkor nagyon ráálltam arra, hogy én rallyversenyző leszek, hiszen akkor már 17 voltam, lehetett jogosítványom. Ahogy megszereztem októberben, indultam azon a Szilveszter Rally-n, abszolút 6. lettem az utcai Zsigulival. Persze ott csak utcai autók voltak jóformán: a Cigány volt ott, meg még valaki hasonló kaliberű.

Ő lett az abszolút 1.?

- Azt hiszem, igen. És akkor nem tudom hány évvel később elhatároztam, hogy most már aztán tényleg megyek. Vettem egy rallycross autót, ami egy lepattant kocka Suzuki volt; ha jól emlékszem 400000 forintért vettem meg.

Ez mikor is volt?

Nem tudom, nagyon rég... 95-ben vagy 96-ban. És akkor nagyon izgulósan elmentem egy-két versenyre. Ott ismertem meg Szecsődi Norbit. Ugyanilyen Suzukija volt, csak ő lábon jött vele a rallycross versenyekre. Az enyémen nem volt rendszám, úgyhogy lehúzattam.

Ez utcai volt?

Nem, csöves rallycross autó volt, csak hát a Szecsődié az rally autó volt, tehát ő Kaposvárról úgy ment Máriapócsra, lábon, én meg kutyával húztam és sose volt rajta rendszám. És akkor ott már mentem egy-két vadat, 1400cm3-ben azon két versenyen indultam, mind a kétszer megnyertem, de alig voltunk, így ez nem számottevő. 1600-asok voltak inkább. És akkor a Norbi rábeszélt, hogy: "fú, apám, Rally II, alig több mint a rallycross és sokkal többet megyünk, sokkal jobb!" Úgyhogy a következő évben eladtam a Suzukit, és megvettem a Farkas Sanyinak a Favoritját. Ez volt az, amikor újabb 4 évet kapott a Favorit és amiket 6-7 kilókért árultak az hirtelen 1,5 millió lett. Az a baj, hogy én ezt nem tudtam előtte.

Ez volt az az év, amikor mentetek a Stróbl Balázzsal?

Igen. És akkor a Sanyi autójával próbálgattunk ott jönni-menni. Volt, hogy sikerült 2. lenni A/5-ben, és hasonló, de igazán nagy eredmények nem voltak.

Veszprém Rally-n kategória 3. helyről estetek ki jó nagy csörömpöléssel

Egy nagy visszaváltásnál ugrott a vezérlés. A gyújtáselosztó fogaskereke ugrott egyet. Semmilyen anyagi kárunk nem keletkezett, csak egész egyszerűen leállt a motor. Ott helyben a nézők lenyomattak velünk két félliteres dobozos sört, meg utána volt frissen csapolt sör is ott a környéken; én félórán belül olyan részeg voltam! :) Az volt az első vagy a második versenyünk, soha senki nem hallott rólunk, mégis tök részeg csávók jöttek oda, hogy írjuk alá a kabátjukat, pólójukat.

Esztergom volt az 1. versenyetek... ?

Ott valami hiba volt, mert 30-40 litert evett 100-on a Favorit, ott azért álltunk ki; de azért ott is mentünk egy kategória 1. helyet idegből. Szóval a Skodával kicsit szerencsétlenkedtük ezt az egy évet, aztán kimentem Ausztráliába. Közben a Balázs, meg a szervizesünk az Orosz Zoli mentek egy Mikulás Rallyt, illetve egy fél vagy negyed Mikulás Rallyt: kiütötték alóla az egyetlen drága alkatrészt, a nagyféket; nekiment a Balázs egy nagy kőnek. Közben Ausztráliában szurkoltam nekik, de pillanatokon belül hívott a Balázs, hogy már nem mennek. Akkor eldöntöttem, hogy most már elég ebből, építsünk egy Hondát és menjünk normálisan. És akkor megvettem a Sarlós Norbi utcai autóját és az át lett építve. Voltak benne kis apró rejtett hibák. 1. versenyen agyonvertek. Első szezonban a Farkas Sanyival mentünk; ő is Hondázott. Én nehezen szoktam meg a Hondát. Úgy elvert minket... az 1. gyorson kaptunk tőle 45-öt, Zsiros Gabi azóta azt emlegeti. :) Nagyon nehezen ment ez az autó az első évben; ez volt 2003. Akkor olyanok voltak, hogy mentünk murván és valamit nagyon nem éreztem, valahogy nagyon megvertek. Felhívtam a Sarlós Norbit: "Norbi, elfelejtettem, hogy kell menni murván!" És a Norbi telefonon mondta, hogy "Lajos, hát előtte elrántod a kormányt, pillanatra elveszed a gázt, és amikor már kezd megindulni a hátulja, akkor állsz a gázon és végigmész a kanyaron. Ha nem akarsz csúszni, akkor is kicsit hamarabb elfordítod a kormányt; még akkor is csúszni fog mire odaérsz, nem fordul azonnal." - ez volt a szervizparkban és 3.-ként fejeztük be a versenyt, miután telefonon elmondta, hogy kell vezetni murván.
Aztán a következő évben a Balázsnak volt egy ismerőse, akinek van nagyon komoly háttere. Buszokkal foglalkoznak, meg törött autókkal. Ők szervizelték a kocsit, mindig lehozták, mindig foglalkoztak vele és akkor kitaláltam, hogy legyen "A"-s a Honda. Megvettem Molnár Feri bácsitól egy vezérműtengely-szettet, ő be is rakta. Egyetlen baj volt ezzel a cuccal, ez már eladáskor derült ki év végén, hogy emiatt a vezérműtengely-szett miatt egy picit mindig elállítódott a vezérlésünk és valahogy sose ment. Az autó, amikor kipróbáltam legalább 180 lóerős, nagyon rendben volt, de versenyen szinte soha. Állandóan szivatott a gyújtás, mindig kihagyott és mindig valami baj volt. Első Eger Rally-n másodikak lettünk, mert megbüntettek, gyakorlatilag megnyertük a versenyt...

Ezt részletezzük már ki, hogy itt mi történt!

Az történt, hogy leesett egy hatalmas eső és slick-kel volt az egész mezőny a pályán. Amikor elkezdett esni, azt nagyon élveztük; amikor még nem volt nagyon vizes, és akkor lefújták a gyorsaságit, etap lett belőle, de beengedték a nézőket. Rengetegen kint parkoltak a szántóföldön, mire beráncibálta az autót, keresztben lezárták az utat, mert egyik kocsi húzta nyilván keresztbe ki a másikat az útra. Emiatt nagyon sokat késtünk a szervizparkból és hiába szóltunk, hogy mi történt, hiába mondtuk fűnek-fának, azt mondták, hogy ezt nem tudjuk hitelt érdemlően bizonyítani.

Emlékeim szerint a versenyigazgatótól kaptatok ígéretet arra, hogy ez jóvá lesz írva.

Először így volt, de a végén a versenyigazgatóságtól kaptunk egy olyat, hogy nem tudjuk hitelt érdemlően bizonyítani, hogy tele volt nézővel a pálya, mert mi biztos kereket cseréltünk menet közben. Elárulom, hogy slick gumival zuhogó esőben úgy mentünk 150-el Eger belvárosában, mint az állat. Ott izgultam legjobban szerintem az egész versenyen. Odaértünk 1 perc késéssel, persze a kislány azonnal 2 percet írt be.

Mert?

Mert pont akkor váltott az óra. Letettem az időt, akkor még rendben volt, de egyszerre adtuk be a papírokat hárman: a Szommerék, mi, meg még valaki.. A kiscsaj mindenkivel bájosan beszélgetett, majd ránézett az órára, az már 2-t mutatott: a 2 perc késést bevéste. Kaptunk 20 másodperc büntetést, és így lettünk 2 másodperccel másodikak. Onnantól kezdve viszont megnyertünk mindent, amin mentünk és beértünk. Volt, hogy elmentünk rallytúrába valahova, azt megnyertük. Az egy tök jó év volt ilyen szempontból. Szerencsénk is volt szerintem, mert nem volt túl erős a mezőny: Szommer volt az egyetlen ellenfelünk.

Nem abban az évben volt az is, amikor kiestetek Palota Rally-n?

De! Úgy kezdődött. Igazából Palota Rally-ig nyertünk meg mindent. Valahogy sikerült úgy felkészíteni az autót, hogy a computerbe menő vezetékek, ami átmegy a tűzfalon, onnan kispórolták a fiúk a gumi szigetelést. És az éles fémen ment át a teljes kábelköteg. Persze csak idő kérdése volt, hogy valamit elvágjon. És mentünk Palota Rally-n, 2 gyorsasági után 40 másodperccel vezettünk, amikor elvágott egy vezetéket. Kiálltunk, végignéztük a versenyt, nagyon boldogok voltunk...
A következőn nem engedtek elindulni, mert lejárt az autó műszakija. P-rendszámmal nem engedtek indulni annak ellenére, hogy vasárnap mentünk volna és szombaton valaki ment azzal a P-rendszámmal Rally I-ben; ő kiesett, de odaadta volna a P-rendszámát, ám azt Rally II-ben vasárnap már nem fogadták el. És akkor onnan dobtam. Akkor megsértődtem, és úgy voltam vele, hogy hagyom az egész rally témát, ez nekem nem jó. 2005-ben még mentünk egyet, aztán eladtam a kocsit. Aztán sokáig nem tudtam aludni és 2007-ben megvettem a Peugeot-ot.

Kitől vetted?

Papp Leventétől vettem, ez a Zsolt Dani féle autó volt. Ő régen vert minket Hondával. 2003-ban, amikor a Zsolt Dani Rally II-es bajnok lett, akkor nagyon csúnyán elpáholta a Hondákat. Én tudtam, hogy ez nem egy rossz autó, azt is tudtam, hogy a Levente valami 5 - 5,5 millióért vette meg. Magas árakon ment a Peugeot. Felhívtam a Leventét és végül is megegyeztünk. Akkor mentünk Mecsekben, az már jóízű volt: akkor csak ráérezgettünk, hogy milyen.

Itt ki navigált neked?

Dara Robi. Balázs és Robi nekem egyformán barátaim. Amikor én 2006-ban azt mondtam, hogy hagyjuk abba, akkor Balázs ugyanezzel a szponzori háttérrel ment Ignis Kupában a Robival. És amikor már a Balázs nem ment, 2007-ben, akkor én megörököltem tőle a Robit. Én akkor nagyon megszerettem a Peugeot-t: nagyon másként viselkedik, mint a Honda. A Hondával egy baj van: azzal vagy nagyon állatul kell menned, de akkor nagyon biztosnak kell lenni a pályában, mert az autó nehéz, és hogyha össze-vissza csúszkál, akkor szinte biztos, hogy 1. időt mész, mert már nagyon durván mész bele a kanyarokba, de csak akkor élvezed. És ha kicsit bizonytalan vagy és egy picit már elveszed a gázt, még mindig gyors vagy, de unalmassá válik az autó, mert nagyon stabil lesz. Tehát hogyha már nem vadállat módon mész be, akkor olyan stabil, hogy gyakorlatilag végigmész egy versenyen egy kis adrenalin-emelkedés nélkül. Nem csodálom, hogy Hevesi Pisti állandóan húzza a kézit, meg mindenhova beesik, mert tényleg úgy élvezet csak menni a Hondával. A Peugeot meg nem ilyen. A Peugeot-val az első kilométertől kezdve vigyorogsz, első kilométertől kezdve olyan rally-élményed van, akkora feeling, hogy ha sokadik vagy, akkor is tudod élvezni. Ha meg nagyon élvezed, akkor azért ott vagy vele az elején. És akkor végigmentünk tavaly, idén meg átépítettük "A"-sra, mert...

Azért ne ugorjuk át a tavalyi évet :)

Minden szinten kijött, jó volt a tavalyi év; lassan indultunk. Az 1. verseny: Eger Rally. Botrányos volt. Sose mentem vizen: Eger Rally ráadásul nem is vizes volt, hanem saras. Sosem mentem sötétben. Sikerült megérkeznünk úgy, hogy esőgumink volt 2 darab, amit a Levente adott a kocsihoz, de már ő se emlékezett rá, hogy mikori a gumi. Vettünk Matadorokat, mert az volt az előírás, és kitaláltuk, hogy nem baj, mert lehet, hogy öreg az az esőgumi, majd mi jól megvágjuk a Matadorokat és az úgy jó lesz. Meg vittük le a lámpasort. A lámpasorról annyit, hogy nem tudtuk, hogy azt hogy kell beállítani és minden jel szerint nem is sikerült, mert ahogy bementünk a rajtba, elrajtoltunk, azonnal le kellett kapcsolnom a két középső fényszórót, mert annyira megvilágította az esőt, hogy semmit nem láttunk tőle. Az volt az első dolgom, még mielőtt másodikat húztam volna, hogy lekapcsoltam a két lámpát, hogy csak a két szélső, meg a két normál lámpa égjen. Dehát közünk nem volt hozzá... Volt olyan, hogy láttunk valamit az út közepén: "Robi mi az?", Robi se tudta: "lassító!" - "Hát itt van, mondtam!" :) Olyan csúnyán megvertek 1. nap, hogy amikor hazamentem és mondtam barátnőmnek, aki gyakorlatilag leszidott, hogy most komolyan erre költök pénzt? Szedjem már össze magam. Másnap megcsináltuk a gumicserét: felraktuk azokat a régi intermediákat előre, a nagy ballonos Matadorokat hátra; ettől olyan jó kis farolós lett a Peugeot és akkor ott elkezdtünk jó időket menni: azt hiszem, a kategóriát megnyertük és abszolútban 3 helyet jöttünk föl. Mondjuk az a 3 hely volt vagy 2 perc. Szóval sokat javultunk, de a csapat elejéhez éppen hogy közeledtünk, de nem vertük meg őket. Ott azért rendesen meg lettünk verve, inkább így mondanám. Miskolcon szerencsénk volt. Az volt az első mozdulata az autónak, hogy felraktuk a 4 új Matadort, elmentünk szépen az 1. Gyorsaságira. Ugye az N-es autókon a fékerőszabályzás nehezen megoldható dolog; én szóltam, hogy egy kicsit több féket szeretnék hátra: nem tudom, azt hiszem fékbetétet cseréltek - az a lényeg, hogy jobb lett a fék hátul.

Közben egy fontos kérdés: ki szervizelte?

Egy rallycrossos csapat, Ilosvai Peti a tulajdonosa, ők készítik fel az autót, de ők sose jönnek velünk. Eger Rally-n volt egy olyan szervizesünk, aki eljött velünk lelkesedésből, lent volt, egész nap állt az esőben, nem mert beállni mások sátra alá, gyakorlatilag szarrá ázott az ember, egy szál ponyván ült egész nap és várt minket. Miskolcra nem tudott eljönni, mert elhagyta a kocsijáról a rendszámot, nem tudta lehúzni a versenyautót, és gépátvétel volt reggel 5 órakor. Ezt megtudtuk előzőnap délután 4-kor. Sehonnan nem tudtunk semmit szerezni, úgyhogy pályabejárás után én hazajöttem Miskolcról, beültem a versenyautóba és lábon lementem vele Miskolcra. És akkor kiderült, hogy lejárt a kötelező biztosításunk, persze a Miskolc Rally az május elsején kezdődött, negyedik hó 30-ig volt kötelezőnk. Vasárnap reggel 8 órától fél 9-ig kaptunk időpontot, hogy legyen, persze ünnep volt. Megoldottuk, elrajtoltunk és a legelső kanyarban éppen egy picit fékezni akartam, totálisan keresztbe állt az autó, végigcsúsztuk az egész kanyart és onnantól kezdve én alig mertem fékezni, mert ahogy hozzáértem a fékpedálhoz az autó olyan volt, mintha csak kézifék lenne; szinte csak hátul volt fékerő. Így kellett végigmenni, meg olyan beállításokkal, hogy mi nem nyúltunk hozzá. Én hittem Leventének: azt mondta, hogy jó lesz az. 1,9-re fújtuk a gumikat, mert hát mért teszteltünk volna verseny előtt. 1,9-es gumikkal, kemény futóművel felmentünk a hosszú hernádvécsei gyorsra, ami tele van 170-180-as tempójú részekkel fent a tetőn. Olyan szinten pattogott el az autó, hogy 130-nál én nem mentem többet sehol. Nagyon csúnyán kikaptunk persze megint, visszamentünk a szervizparkba. Hernádvécsén én mindig kikapok, akár jól megyek, akár nem. Közben Csizmeg Ricsi mesélt nekünk, hogy milyen is Peugeot-val menni és mondta hogy hátra 1,5-nél ne tegyünk nagyobb guminyomást. Tizedenként engedtük le a guminyomást, amitől persze kezdett minden megjavulni: ugye ha puhább a gumi jobban melegszik, jobban fog; hiába több a fékerő hátul, hogyha jobban fog a gumi, akkor nem olyan veszélyes a dolog. Elkezdtünk gyorsulni., de végül is igazából mindenki kiesett előlünk: Miskolcot úgy fejeztük be, hogy abszolút másodiknak értünk célba, de ez ilyen Lottó-nyereményhez hasonlatos dolog. Ha jól emlékszem, páros rajtszámmal mentünk, talán 208-assal és minden páratlan kiesett előlünk. A 201. Hevesiék: csapágyas lett a motorjuk, 203-mal Óraiék estek az 1. gyorson, 205-tel Menyáéknak is lett valami bajuk, ők beestek egy árokba. Már csak a 207-es volt előttünk, de őket azt hiszem megelőztük. Így beértünk abszolút 2.-nak, Szommerék mögött. Csak az N csoportot nyertük, egyáltalán nem nyertünk tavaly versenyt.
Következett Szombathely. Megérkeztünk, megkérdeztem Csegezi Ákost, aki előttem volt egy héttel pályát bejárni: "Ákos, nem akarok kocsit bérelni, bejárhatom BMW-vel a pályát?" - "Viccelsz, persze, hogy bejárhatod!" - mondta ő. A mai napig lóg a BMW-n a lökhárító. Úgy feláztak a pályák, annyira brutális volt, hogy majdnem elakadtunk többször is a pályán. Hármat írtunk fel úgy, hogy minden pályán egyet mentünk csak. Annyira saras volt, hogy örültem, hogy végigmentünk, le se ellenőriztük az itinert. Iszonyú hisztis voltam és közöltem a Robival, hogy én itt nem is akarok menni, engem ez nem is érdekel. Beálltunk azért a szervizparkba, hogy ha már lent vagyunk, akkor legalább álljunk be és abban maradtunk hosszas tanakodás után, hogy majd holnap meglátjuk, hogy milyen lesz. Lemegyünk az 1. gyorson, aztán vagy leadjuk a menetlevelet, vagy nem. De én már programot is szerveztem vasárnapra. :) Közben a Csegezi Ákos kiesett és megkértük a csapatot, hogy foglalkozzanak velünk ráérő idejükben, bár volt 2 darab pótkerekünk, meg egy gyújtástrafónk: ezt visszük minden versenyre magunkkal, ezzel kimerül az összes pótalkatrész. Nem visszük túlzásba, mert abban hiszünk, hogy az autót felkészítve kell odavinni, mert hogyha ott rakod össze, akkor az már rég kész van. Olyan gumikat vittünk le, amiket kaptunk az autóhoz. Ez azt jelenti, hogy a kopásjelző sem volt már meg feltétlen. Nekünk azt mondták, hogy Szombathelyre kopott gumikat kell vinni, mert az a kemény, hát nálunk volt kopott gumi tisztességgel, ami szárazon igaz lenne, de utólag kiderült, hogy még oda is túlzás lett volna, amit levittünk. Csizmeg Ricsi felhívott, mert ő navigált I. osztályban, felhívott azzal a szöveggel, hogy ha tényleg olyan gumikkal jöttünk le, ahogy azt már többektől hallotta, akkor el se rajtoljunk holnap. Abszolút kéretlenül a Menyhárt Gábor felajánlotta, hogy ő úgyis itt lakik Veszprémben, úgyis haza megy, nem marad Szombathelyen, ha gondolom, neki vannak raktáron olyan gumik, amiket nem használ, azokat nagyon szívesen odaadja nekem és akkor azt olcsón megvehetem tőle. Hozott 6 darab egész tűrhető állapotú Pirellit. Még soha nem mentünk Pirellivel. Megvettük tőle, felraktuk, boldogok voltunk, elrajtoltunk. Az 1. gyors nagyon megtetszett, de a 2. gyorstól tartottam, mert az nagyon gány volt. Az volt Kismákfa. Azt mondtam, hogy megnézem, hogy mi újság van, meg kivették azt a dagonyát, ahol a BMW-vel elakadtunk, gondoltam megnézzük, hogy mi lesz belőle, de a végén leadom a menetlevelet. Mentünk és tetszett! Gondoltam akkor már nézzük meg a 3. gyorsot. Az az egyenes-derékszög volt, de az is jó volt, azt is élveztük. Mondtam Robinak, hogy ez egy nagyon jópofa dolog lesz, menjünk már! Nem is voltunk nagyon hátul a mezőnyben (valahol a 3-4. helyen). Beálltunk a szervizparkba, nyakig sáros volt az összes versenyautó. Mindenkinél azonnal, ahogy beérkezett, nekiesett a csapat az autónak. Mi kiszálltunk, bezártuk az ajtót és elmentünk ebédelni. :) Majd visszajöttünk, az ablakról lekapartuk a sarat, majd beálltunk az időmérőbe.

Komolyan veszitek a reklámot az autón :)

Nagyon :) Brutálisan sok reklámunk van, fontos volt, hogy látszódjon. :) A következő gyorsok is nagyon tetszettek. A királdin gyorsak voltunk és az utolsó kanyarban felakadtunk egy 3 percre egy nagy sárba (80 cm-re fel volt túrva az a nagyon finom sár, amit minden kerék kihány). Előtte nagyon saras volt, gondoltam nagy gázzal nem probléma rámegyek és leszaladok róla. Hát nem: az autó annyira felment rá, hogy elkezdett billegni, minden kerék a levegőben volt. Pont abban a kanyarban voltak az ismerőseink, rögtön megörültünk egymásnak, meg még ott voltak páran (például a Gonda Zsoltiék), de annyira puha volt, hogy térdig süllyedtek abba a vörös agyagos sárba. Hát ott elüldögéltünk vagy 3 percet, majd utána a következő 2 gyorson 20-21 másodperccel vertük a mezőnyt. Ez volt az első olyan verseny, amikor kiálltunk a célba, jöttek a többiek: a Menyáék, az Óraiék - és közölték, hogy gusztustalan dolog, hogy beállunk valahova 3 percre és fél perccel verjük a mezőnyt! :) És különben is, eddig nem kellett velünk számolniuk. Szombathely volt az első, ahol feltűnt a többieknek, hogy lehet, velünk még kalkulálni kell. Következett Veszprém Rally, ahol fennmaradtak ezek a gumik, de túl puhának tűntek. Úgy mentünk, hogy Hevesi, Menyáék és mi; nagyon-nagyon közel egymáshoz. Menya boldog volt, hogy bejött a számítása és előttünk tudott lenni, bár csalódottnak tűnt az időt illetően. Szóval megint úgy volt vele - Veszprém végén mondta, hogy "a bánatba, most már aztán tényleg számolni kell veletek!" :)

Ő A/5-ben ment?

Igen, meg ő helyi is és eszméletlen ügyes, a Hevesivel küzdött. Nem nagyon tudtunk harmadiknál jobb időket menni. Elmentünk a Nagy Krisztiánhoz (elkoptak a gumijaink, és csúszott a rally I. is), mondtam neki, hogy mi lenne ha adnál 2 gumit, én meg adnék 4 kopottat helyette? Adott 2 olyan gumit, amilyen új még sosem volt a kocsimon, de azok kopásjelző fölött voltak fél centivel és még válogatni is tudtunk, hogy milyet akarunk keménységben. Adtak két gumit felnistül (pont jó volt a Citroen felni a Peugeot-ra), és halálosan boldogok lettünk. A hosszú gyorson Hevesi botrányosan le akarta tolni az autóját, sikerült is neki egy hűtő, egy váltó, meg egy motortartó bak árán végigmenni. Ez a nagyon köves gyors volt (Hajmáskér), ott adott nekünk 19-et. Nagyon-nagyon rossz minőségű gyorsasági volt, mindenhol elspóroltam, ahol értelme volt, de sikerült így is egy 2. időt menni, úgyhogy a Menyáék arca kezdett egy kicsit lekonyulni, bár mindig közel voltak. Utána az új gumi miatt már tudtunk menni a következő kettőn egy-egy abszolút időt, de nem tudtuk ledolgozni se a Menyáékat, se a Hevesiéket. Így érkeztünk meg abszolút harmadiknak.

Azután volt Ózd...

Veszprémre időzítettük a kocsi felújítását (hátsóhidat kellett cserélni), és elfelejtettünk fékbetétet cserélni. Kimentünk egy nagyon gyors, tempós versenyre tartalék fékbetét nélkül. Viszont volt gumink! :)

Újak voltak a gumik?

Nem, Miskolcról maradtak. :) Elmentünk, jól éreztük magunkat és nagyon nagy harcot vívtunk Hevesiékkel, Szegediékkel. Négyen voltunk felváltva és tizedekre menő vívás kerekedett. Nagyon élveztük, eszméletlen jó volt, csak a 2. szervizpark előtt fékezés helyett már el kellett kezdenem a váltót használni és visszaváltásokkal lassítani, mert elfogyott a fék. A 2. kör végén már abszolút nem volt fékbetétünk. Gondoltuk, sebaj, majd veszek nagyobb féktávokat. Sikerült így is abszolút időt menni, úgy hogy csak a váltót használtam. :) Csak annyira durván használtam a váltót a nagy tempók miatt, hogy ahogy mozgott a váltó, egyszerűen kitörtek belőle a csavarok. A 3. kör 1. gyorsában ettől a váltóhasználattól valahol a közepe táján egyszer csak csattant valami, aztán ki is kellett állnunk. Úgyhogy szomorú véget ért Ózd, pedig hihetetlen élmény volt. Akkor megcsinálták a váltófelújítást Komlóra, az tartott az 1. gyors közepéig. Szóval nem igazán sikerült: ott felrobbant a váltó. Egy ismerősünknél voltak az autóink (egy nagy polírozó mester), nála letároltuk a prológ után a kocsit. Volt egy megérzésünk, már úgy mentünk fel a pályára, hogy bekentük magunkat kullancsriasztóval; már az 1. pályán néztük a mezőnyt.

Mi történt a váltóval?

Úgy volt, hogy a 3. fogaskerék kicsit visított. De már annyira utolsó pillanatban készültek el vele a fiúk, hogy már hiába mondtam, hogy visít a váltó, nem is lett volna idő szétszedni. Aztán megbeszéltük, hogy van ez így: visít, ez normális. Hát nem volt normális. A 3. fogaskeréken egy fog nem maradt. A 2. váltófelújítás az már sikerült.

Mekkora lett a kár?

Hát egy váltó. Kellett vennem egy teljesen új váltót. Pont előtte tettük be a vadonatúj végáttételt, aminek odalett a tányérkereke és annyira mázlim volt, hogy a régi végáttételnek hibátlan maradt a tányérkereke. És a mai napig úgy megyek, hogy a régi tányérkerék az új csoporttengellyel.
A következő Nyirád Rally, ahol a Szombathelyről megmaradt elgyepált gumikat használtuk, kiegészítve a Nagy Krisztiántól kapott, szintén elgyepált murvagumival. Meg kitúrtunk a Csegezi Ákos készletéből szintén 2 kukás gumit. A szervizesünk azt mondta, hogy semmi sem baj, ő megvágja és akkor a szélén majd jó lesz. De kicsit félreértettük egymást, mert megvágás alatt ő 2cm-et levágott a széléből; el tudod képzelni, hogy középen volt futófelület és a két szélén semmi. Feltettük az 1. gyorson, ami ha jól emlékszem betonnal kezdődött (Vigántpetend) és gyakorlatilag féltünk az autóban. Robi a végén közölte, hogy vele ilyen még sose volt: ő félt! Olyan bizonytalan lett az autó, annyira irányíthatatlan, annyira rossz, hogy botrány volt vele menni. Aznap maradt még egy gyorsasági, de sikerült begyűjtenünk akkora hátrányt, hogy szerintem sose nyerhettünk volna. Hevesiék kiestek, a György Tomi elkezdte vezetni az egész mezőnyt a Suzukival és talán 40 másodperc előnye lett, vagy valami nagyon-nagyon sok. Én úgy gondoltam, hogy a következőn úgyis nagyon kemények a pályák, maradt 2 tűrhető gumink, azt majd felrakjuk másnap. Fel is raktuk másnap és egyből abszolút időt tudtunk menni. Máris jól éreztük magunkat a kocsiban. Viszont a lőtéren meg valamit elírtunk, vagy nem tudom, de ott mindig nagyon sokat kaptunk.

...Nyirád - Lőtér belső...

Pedig azt gondoltam, hogy az a könnyebb pálya.

És nem! Tízen valamennyit adtunk mindig a György Tominak és 20-at is visszakaptunk a lőtéren. Nem értettük, hogy hol mit... Valami itiner hiba lehetett. A Motorsport Centrumban meg olyan időt mentünk a kopott gumijainkkal... ugyanis az oda volt teremtve. :) Feltettem azt az igazi kopott gumit, és az aszfalt kemény Motorsport Centrumban akkora időt lehetett vele menni, hogy 4km-en 4-et adtunk a György Tominak és 8-at meg 12-t adtunk a mezőnynek. Mögöttünk voltak Menyáék, de nekik műszaki problémájuk lett és aki negyediknek jött volna mögöttünk, ő nagyon lemaradt. Utolsó, Nyirádon megint felraktuk a kopott gumit, megint abszolút időt akartunk menni, de leszakadt a gumiról a futófelület, elkezdte verni a sárvédőt, de nem tudtuk, hogy mi van, úgyhogy végigkocogtunk a pályán. Viszont már volt akkora előnyünk, hogy a 2. helyet nem buktuk el akkor se, hogyha sokat bent vagyunk, és akkor így bekocogtunk abszolút másodiknak. De nagyon fura verseny volt: azok a gödrök, azok a hatalmas, mély árkok minden pályán. Amilyen jól nézett ki az összes nyirádi pálya felíráskor, annyira gödrös és ronda volt versenyen. Voltak olyan mély részek, hogy a Peugeot-ból szerintem csak az ablak fölötti részek látszottak ki, úgy eltűnt szerintem minden kerekünk a lyukban. Ha megnézed a videókat: vagy sínautóztál, vagy próbáltál túlélő módon menni.

Mecsek?

Mecseken történt meg, hogy életünkben először bevásároltunk gumikkal. Ilosvai előkereste a már rég megvásárolt Matadorjait és azt mondta, hogy van a V14-es jelű, meg a szuper lágy gumi, ami kifejezetten hideg aszfalton valami álom, valami fantasztikusan jó gumi. Úgy volt, hogy meg is vesszük tőle. Feltettük magabiztosan a prológra, majd amikor harmadszor álltunk keresztbe, de nagyon csúnyán, akkor letettünk erről. Amúgy szép volt, ahogy visszanéztem a videót, tök büszke vagyok rá, de nagyon rossz idővel mentünk. :)

...Mecsek - Prológ belső...

És a Guzi Jani, aki szintén Peugeot-val megy mondta, hogy olyan fura volt, mintha nem is lett volna az autón gumi. Mondtam, hogy: "hidd el, belülről is pont ugyanolyan érzés volt, itt valami nem stimmel." Fogtuk magunkat, felmentünk a Mecsekbe: fennhagytuk ugyanezeket a gumikat, de vittük az R1-eseket. És az a -1-2 fok ezek a nagyon-nagyon puha gumik gyakorlatilag alig tartották az úton a kocsit. A pályaverseny részen mentünk, ami ugye nem volt része a versenynek; és az 1. visszafordítót úgy ahogy volt keresztben megcsináltam, pedig csak elindultam felfelé. Az istennek nem melegedett a gumi, visszaraktuk az R1-eket, két kanyar után az R1-ek úgy fogtak, mint az álom és akkor megbeszéltük, hogy dobjuk ezt a fantasztikus V14-et és menjünk az R1-el. Igen ám, de másnap reggel hívott a Pihe a Mastercarstól, hogy látjuk, hogy slickek vannak az autódon, hol vannak a vizes gumik? Mondtam nekik: van az a két Michelin, meg van az a 2 megvágott V14, de az nagyon-nagyon rossz. Azt mondta, "hát akkor vegyél gumit, én azt javaslom, mert áll a víz a pályán. I. osztályban valaki összetörte magát, kivették, etap lett, szörnyűség van!" Tudott segíteni, később kellett fizetni: vettünk 2 Pirellit. Felrakták a Pirelliket megvágás nélkül, de a B7-es az olyan, hogy nincs megvágva, ki kell vágnod a szélét, mert az poros aszfaltra, meg vizes útra is jó. Ha nem vágod meg, nem vezeti ki a vizet. Megérkeztünk 10 perccel rajt előtt és ott várt minket az autó, hátul a V14-es megvágottakkal, elől meg ezekkel. És akkor mondtam a fiúknak, hogy ez így nagyon nem lesz jó. Megvágták az utolsó pillanatban a gumit, de betettük a 2 Michelint hátra hála a jó Istennek (ezek azok a Michelinek, amikre a Papp Levi se emlékezett, hogy mikoriak). Elkezdtük melegíteni a gyorsasági felé menet a hátsó Matadorokat; tényleg kezdett fogni. A díjkiosztón volt az a video, amikor egy hosszú visszafordítót úgy, ahogy van, keresztbe átcsúszok; az gyakorlatilag a rajt utáni 2. kanyar volt Nyárásvölgy-Bakonyán. A rajt után volt egy balos, meg egy jobb kvázi visszafordító, olyan gyönyörűen keresztbe csúszta az autó, mint egy Zsiguli. Nagyon szép volt, csak onnantól kezdve semmit nem fogott. Nagyon rossz érzés volt, de végigmentünk. Kaptunk 30-at, 40-et... nem is számoltam és lesz ami lesz alapon feltettük hátra a két Michelint; vetettünk rá egy keresztet és megpróbáltuk. A következő a 24km-es gyorsasági volt: ott Hevesiéknek adtunk 2,5-et és az egész mezőnynek húszon valamennyit.

...Mecsek - Orfű belső...

Ami hátrányunk volt, azt úgy mindenkinek visszaadtuk. Állati jól fogott a gumi, hihetetlen jó volt vezetni az autót; volt rajta fék, elfordult a kanyarokban, megdöbbentő érzés volt, hogy ez egyáltalán létezik. Onnantól kezdve nagyon élveztük a versenyt. Még lementünk egy nagyon biztonságit azon az új pályán (Fekeden), csak ehhez nagyon sokat hozzáadott, hogy Robi eltévedt. Elég csúnyán, kb. a célban találta meg legközelebb az itinert.

Nem voltál rá mérges?

Nem abszolút. Ez volt szerintem az első hibája az egész évben.

Akkor csak egy jót röhögtetek az egészen?

Persze, nevettünk. Már eleve olyan szerencsétlenül indultunk neki azzal az 1. gyorssal. Nem kalkuláltunk azzal, hogy csúszni fog 1,5 órát a verseny, miért is vittük volna le a lámpasort; nekiindultunk lámpasor nélkül a következő Bakonya-Nyárásvölgynek. Köd is volt egy picit, de nem akarom a látási viszonyokra fogni: csúnyán meg lettünk verve. Lementünk, azt hittük, hogy egész jó lett, aztán olyan időeredményekkel álltak elő a többiek, hogy csak néztünk. Kaptunk bőven. Orfűn 3 perccel az indulás előtt győztek meg arról, hogy itt sokkal jobb a slick gumi, mert felszáradt a pálya. Kádárék odaadták az elektromos kerékhúzót, fejlámpát, mindent és lóhalálában kicseréltük az intermedia-kat slickekre. Úgy raktuk fel, hogy akkor ezzel most nagyon 1. időt fogunk menni. Hát nem kellett volna, ugyanis felszáradt az összes egyenes, de az összes kanyar az saras maradt. Amin úgy csúszik az R1-es Matador vágatlan gumi, hogy azt öröm volt látni. Úgyhogy meg lettünk verve, de akkor már nem forgott kockán a 3. helyünk. Guzi Jani volt az, aki mögöttünk volt tízen pár másodperccel. Végignézte a kerékcserénket (ő fennhagyta ugyanazokat a B7-es intermédiákat), majd rutinból megvert. Azt viszont a becsületére írom, hogy neki sem volt lámpasora. Igaz, hogy ott lakik és 48x végigment rajta rally sprinteken, de lámpasora neki sem volt. :) Akkor ott beértünk abszolút másodiknak, persze azzal, hogy az egyik sportbíró elszámolta a körünket, és lazán bemondta, hogy egy körrel kevesebbet mentünk, ami utolsó idő plusz 10 perc. Akkor elkezdődött a herce-hurca, hogy akkor most mi levágtunk egy kört, vagy sem.

Belső?

Belső pont nem volt, mert a kamerának van egy piros LED izzója, ami hogyha fel van rakva, visszatükröződik a szélvédőről. Ezért mi nem kapcsoltuk be. Gondoltuk, csak nem számolják el magukat a sportbírók, de megtörtént. A Nattán Gyuri, meg nem is tudom még ki járt közben, hogy elhiggyék, hogy nem vágtunk le kört. Előző körben is mi nyertük az egész gyorsaságit, tehát ha megyünk egy 4. időt, az valószínűleg nem azért lesz, mert levágtunk egy kört és annyira lassan mentünk. Nagy nehezen sikerült összerakni abból, hogy rajtszám szerint értünk célba. Nyilván, ha kihagyok egy kört, akkor valami nem stimmelne a rajtszámokkal. Meggyőzte a rendezőket, hogy lehet, hogy mégis megtettük és akkor így tudtunk bajnokok lenni.

Idén megbeszéltük, hogy annyi szponzorunk volt tavaly is, annyira fontos a számunkra, hogy bajnoki címet érjünk el, hogy építsük át A-sra. Lehet, hogy megvernek minket, lehet hogy lesz jobb A/6-os autó, de abszolútban úgysem tudunk ettől feljebb lépni, mert elég egy Type-r, vagy egy ügyes kezű Hondás, mint Hevesi, esetleg egy kicsivel erősebb autó és az életben nem érjük utol egy N-es autóval. Ez már úgyis megvolt, akkor menjünk A-ba; azt legalább élvezzük, úgyis a saját pénzünket költjük el, nem mindegy hányadikak leszünk? Persze szeretnénk gyorsak lenni, mert azt élvezzük, de a helyezésekre nem figyelünk. Eddig sem arra mentünk, tényleg nem arra figyeltük, hogy hol végzünk, mert az azonnal görcsöt okoz, és most sem fogunk erre figyelni és a szponzorok se követelik meg.

Mit terveztek idénre?

Aszfalt versenyeket tervezzük körül-belül. Aztán, hogyha sikerül vagy egy navigátor által, vagy szponzor által végigmenni a két murván, akkor vállalom, de a két murva az annyira nagy költség az aszfaltokhoz képest! Robival ezt beszéltük meg. Náluk is van egy kisbaba, mi is babát várunk a nyárra, két verseny között, ha minden igaz félidőben fog születni, úgyhogy kihagyjuk a murvákat. De ha valami véletlen folytán jól jön össze minden, akkor megyünk murván is.

Akkor idén a bajnoki címek azok úgy nem annyira motiválnak?

Hát... idén A/6. Ha tavalyból indulunk ki és levonjuk Hevesiéket, akkor esélyesek vagyunk. De ha megnézünk olyat, hogy Kolencsik Balázs, aki legalább 20 lóerővel erősebb ugyanilyen autóval rendelkezik, és nem egy rosszkezű pilóta, akkor nem feltétlenül jelenteném ki, hogy bajnoki címre törünk, hanem tényleg arra megyünk, hogy élvezzük. Egészen addig, amíg nincs szponzorunk, de ha meg szponzorunk lesz, akkor azért.

A gumi kérdésre, most jobban készültök?

Viccelsz? Vannak tavalyi gumijaink! :) Két darab új Matadorunk, az jó lesz előre, meg van négy darab használt, az meg hátra. Meg vannak ugye a vizes gumik, amiket megvettünk. Egyedül murvagumink nincs idénre. Már az sincs, ami tavaly volt, mert elkopott.

Most volt egy tesztetek: milyen volt?

Nagyon jó! Jól vezethető, teljesen más lett. 500 forintért vettünk rá gumikat, mert nem akartuk a versenygumikat elkoptatni. Olyat fordul ezzel a gumival, annyira lehet érezni, hogy a futómű jó. A fék is jó lett: egyszerűen hihetetlen módon lassul az autó, ezekkel a gumikkal. A kanyartempója is egészen meglepő.

A futóművön is változtattatok?

Bizony: állítós lett a futómű, szóval nem az a fix N-es gumi szilentes. Van neki dőlés, utánfutás állítási lehetősége, nagyon lehet érezni. Super 1.6-os kipufogórendszer van, ennek köszönhetően super 1.6-os hangja is van :) ez virtuális tuning, de baromi jó. Kapott igazi tuningot is, 10 lóerővel lett erősebb megközelítőleg, meg egy 30NM-mel.

Lehetne még ezt fokozni?

Persze. Kolencsik Balázsé 20 lóerővel több, saját bevallása szerint.

És ahhoz mit kellene még?

Ahhoz alsó hangon 5-600000 forint, de inkább 1 millió. Ahhoz vezérműtengely vezérlés, másik program... kishengerfej munkával még 10-15 lóerőt tudnánk szerezni. Én amondó vagyok, hogy 10 lóerőt egy jó pályaismerettel le lehet autózni, egy odafigyelős pályabejárással, bár sokat nem szeretünk menni, de egy odafigyelős vezetéssel le lehet. Erre jó példa a Menya, aki megy egy 1.4-es Felicia-val, és azt hiszem abszolút harmadikak lettek. Mindig ott tudtak lenni az első 5-ben és egy 1.4-es autóról beszélünk, ami ráadásul karburátoros.

Kézifék?

Hidro! Belülről állítható fékerő szabályzó, hogy mindig legyen hátul kellő mennyiségű fék, ne annyi, mint Miskolcon. Rengeteg nyomaték lett benne. 3000-es fordulatnál is megvan már. Nem az, mint eddig, hogy meghúztad a kézit és csak forgott a kerék, most meg van benne annyi nyomaték, hogy alacsony fordulaton is elforog a két első kerék.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek