2017. oktober 24.










Tagai Tamás a 2007-es évről


Az év elején meglátogattuk Tagai Tamást, a TRT műhelyből, hogy a tavalyi évről - sikerekről, kudarcokról kérdezzük, és halljunk olyan érdekességeket, részleteket, amelyek talán sehol nem hangzottak el. "Kicsit" késve, de Íme itt a beszélgetés:

Kezdjük a S2000-es autóval! Hogy kezdődött, hogy kerültetek a képbe?
Onnan tudnám talán elkezdeni, hogy a Peugeot Hungáriában felmerült, hogy egy magyar céggel üzemeltetné az autót praktikus okokból. Hiszen akkor itthon van az autó és egyszerűbb tesztekre, kiállításokra és hasonló helyekre elvinni az autót és más célra is felhasználni, mint a versenyzésre. A Janinak régi, jó kapcsolata van a Rolf Schmidttel és a Rolf keresett meg minket, hogy van-e kedvünk csinálni, mert ő már nem akar teljesen elmerülni, mint Schmidt Racing. Természetesen azóta is nagyon sok segítséget kaptunk tőle, és együtt csináljuk ezt a projektet.
Mi az ő szerepe?
Alapvetően mondjuk a műszaki felelőse az autónak. Karbantartási és felkészítési feladatok menetének a nyomon követése. Alapvetően a koordinációs feladatok rám, illetve a Robira hárulnak, az alkatrész-rendelésektől elkezdve a versenyekkel kapcsolatos bármilyen koordinációt, kapcsolattartást a Peugeot Hungáriával, szerződő partnerekkel. Az autónak a felkészítését pedig a Rolf irányítja.
A Peugeot Sport milyen feltételeket szabott, vagy a Rolf abszolút elfedte ezt?
A tavalyi év úgy indult, hogy Super 2000-es Peugeot-t csak az vásárolhat, aki mögött valamilyen ország márkakereskedése vagy importőrhálózata áll. Tehát a Rolf - mint Schmidt Racing - vagy mi - mint TRT - vagy bárki, nem mehetett oda és vásárolhatott autót csak azért, hogy legyen neki egy autója, amit majd bérbe ad, hanem e mögé kellett állnia egy importőrnek - ami például a Peugeot Hungária - és az ő segítségükkel vettük meg az autót.
A lengyel bajnokságba sikerült bérbe adni, és ott elég jól szerepeltetek?
A lengyelek akartak venni egy autót, de már nem volt elérhető autó; ezért döntöttek a bérlés mellett, ekkor kerültünk mi képbe: a Peugeot Sport ajánlott minket, sikerült is megállapodni a Peugeot Lengyelországgal. Az valóban egy jól sikerült történet volt, mi voltunk az elsők, akik Super 2000-es bajnokságot nyertek a 207-essel
Kaptatok más visszajelzést, megkeresést e sikerek után?
Ezután is, meg a Super 2000-es kategória egy elég keresett kategória. Persze segített az is, hogy a Janival voltak jelentős részeredmények: akár mondjuk a Miskolc Rallye, a lengyel bajnokság úgy, ahogy van jól sikerült; ezt inkább most érezzük, hogy elég sok megkeresés volt az idei évben.
Akkor a jövő évetek is rendben lesz?
Úgy tűnik, hogy igen.
Nehéz hozzájutni egy ilyen autóhoz, hogy a lengyeleknek nem sikerült?
Elég nagy a kereslet és limitált a kapacitás, amit a Peugeot Sport tud adni, nem is legyártani, mert gyakorlatilag az adott vevő szereli össze az autót: te egy kittet kapsz, amit vagy itthon összeépítesz, vagy a Peugeot Sportnál; és limitált az a darabszám, amit ők bírnak, ezért nehéz hozzájutni.
És mi volt az oka, hogy nem volt murva futómű?
Mert nem volt rá szükségünk, gyakorlatilag ennyi. Alapvetően azért nem egy olcsó autó. Az alap elképzelés az volt, hogy a Peugeot Hungáriával IRC futamokon fogunk menni. Az IRC futamokra - azt mondta a Peugeot Sport - lesz egy Peugeot kamion, ahonnan az összes Peugeot ügyfelet ki tudják szolgálni, ha bármilyen alkatrész szükséges. Ezért úgy gondoltuk, hogy nem kell olyan szintű alkatrész-hátteret biztosítani; azért egy új autóhoz pláne nehezebb.
Ez így nagy segítség
Hát az lett volna, ha ez így igaz volna. Egyrészt ugye rögtön kezdtünk egy Miskolc Rallye-val, ahol ez nem állt a rendelkezésünkre, majd folytattuk egy lengyel bajnokságban, ahol szintén nem élhettünk ezzel, így megvettük az összes tartalék alkatrészt, amire szükségünk lehet. Úgy döntöttünk, hogy amíg nincs szükségünk a murvafutóműre, addig nem vesszük meg. Közben volt két murvaverseny Lengyelországban, amire a Peugeot Sporttól kaptunk kölcsön murva futóművet.
Mik a tapasztalatok, benyomásaid az IRC-vel kapcsolatban? Mint üzemeltető, hogy látod a Super 2000 jövőjét? Sokan azt mondják, hogy nincs, mivel nagyon drága.
Azt hiszem, minden relatív: mihez képest drága?! Valóban nem egy olcsó autó, régebbi típusú WRC-hez képest hasonló, vagy még drágább az üzemeltetése és az ára is.
Mondjuk a Skodához képest?
Drágább egyértelműen. De ha mondjuk egy 06-os Focust veszünk alapul, ahhoz képest mindenképp olcsóbb. De minden relatív, meg a holland bajnokságban is mennek
06-os Focusok, mennek S12-es Subaru WRC-k, ahhoz képest ez egy lényegesen olcsóbb megoldás. Azért úgy látszik az IRC-ben, és a visszajelzések alapján is úgy tűnik, hogy van rá kereslet
Mesélj még a Butikról!
Az egy nehéz dolog! Ami alapvetően nagyon jól működik, az a Prodrive-nak a rendszere. Tökéletes. On-line lehet rendelni: gyakorlatilag senkivel beszélni se kell ahhoz, hogy meg tudjál bármit rendelni. Látod a raktárkészletüket, árakat, ha nincsen akkor elérhetőséget, hogy ez mikor érkezik; ha gyorsabban kell neked, akkor tudsz velük beszélni és légi úton, nyilván ráfizetéssel, de tudsz alkatrészt rendelni. A Peugeot Sportnak van egy Peugeot-butik-részlege, és az finoman szólva középszerűen működik. Nyilván ebben az is benne van, hogy egy új modell, ahol próbálják magukat utolérni alkatrész-ellátásban és új autóhoz való alkatrészgyártásban, tehát kétirányú egyelőre a történet. Készítenek alkatrészeket az új autókhoz, amiket újként eladnak az új autókkal, illetve kellene, hogy a tartalék alkatrész bázisuk is megfelelő legyen; egyrészt ez lehet a probléma oka, másrészt pedig a rendszer maga nem tökéletes. Alapvetően az egyetlen nyelv, amin ők kommunikálnak, az a francia, tehát ez egy alapvető nehézség. De úgy tűnik, hogy hamarabb fogunk mi franciául megtanulni, mint ők angolul. :) Olyanok vannak folyamatosan, hogy jönnek alkatrészek: három darab csavar egy kis zacskóban és azt sem tudjuk, hogy az micsoda. Csak úgy megjön, mert valamikor rendeltünk, ami akkor nem volt. Tehát a rendszer az úgy működik, hogy megrendelsz valamit, arra ők küldenek egy visszaigazolást. De hogy abból mi van nekik raktáron, az abból nem derül ki, de neked ezt kell kifizetned. Ha megtetted, majd valamit kapsz. Mellékelve egy oldal, hogy mi az, ami nem volt. Csak lehet, hogy rendelsz 30000 euró értékben alkatrészt, és kapsz 12000 euró értékben, aztán az a 18 valamikor megérkezik. De lehet hogy így, 3 csavaronként. És amikor valami érkezik nekik, azt elküldik. Ezt borzalmasan nehéz követni. Nagyon sokat segít az, hogy a Rolfnak van egy jó kapcsolata a Peugeot Sporttal, van egy mérnök, aki az év 95%-ában mellettünk volt a versenyeken. Ő nagyon segítőkész és ő ugye ott van helyben, tud angolul, tud franciául, és ez nagyon megkönnyíti a helyzetet. Enélkül nem is tudom, hogy ezt hogy tudnánk megvalósítani.
Rolf mit tud segíteni? Meg tud sürgetni egy-egy fontos alkatrészt?
Ő ebbe a rendszerbe már nem kell. Neki a kapcsolata kellett: ezzel a mérnökkel nagyon jóban volt. Őt még a Rolf vitte a Peugeot-hoz, segített a Peugeot-hoz jutnia és ott dolgozik már elég rég óta. És gyakorlatilag ő az, aki tud nekünk segíteni. Peugeot Hungária tud segíteni ebben, tehát ettől tud működni ez..


Hogy kell a butikot elképzelni?
Ez a Peugeot kamion egy utánfutóval, egy nagy Peugeot-butik felirattal. Gyakorlatilag ami a Peugeot-nál vannak alkatrészek, abból hoznak el viszonylag sok mindent. Erre azért nem érdemes alapozni.
Ahhoz képest elég jó eredményeik vannak a Peugeot-nak
Az is hozzátartozik ehhez az egészhez, ami miatt nagyon jó eredményeik vannak - túl azon, hogy ez a rendszer nem működik tökéletesen, hogy maga a Peugeot Sport szakmai hozzáállásban tökéletes. Tehát van 2 darab tesztautójuk, amivel folyamatosan tesztelnek minden IRC verseny előtt és a teszteredmények alapján kapunk beállításokat, kapunk lehetőséget arra, hogy a lengéscsillapítókat beállítsuk. Peugeot Sport lengéscsillapítók vannak az autóban - ezt tudni kell, ami nagyon-nagyon jól működik, tehát alapvetően sokkal jobb, mint bármelyik más lengéscsillapító. Lehetőség van például arra, hogy elmész egy San Remo-ra, vagy elmész egy Barumra, ahol teljesen más az útminőség. Ipress Rallye után visszaküldjük a lengéscsillapítókat és átállítják Barumra. Tehát nem egyszerűen csak felújítják, hanem a gátló belsejét is átalakítják ahhoz az aszfalt minőséghez a teszteredményeik alapján. Utána adnak egy beállítási adatot: milyen rugót használj, milyen difiket használj, milyen előfeszítéssel használd a difiket, milyen futómű beállítással, milyen magassággal menjél. Ugyanazt kapja meg a gyári pilóta és ugyanezt kapja meg a Jani
Ezeken szoktatok változtatni? Janié mennyiben tér el ezektől?
Sokkal több időre lenne szükség ahhoz, hogy ezen a Jani, vagy bárki tudjon állítani. Hiszen nekik ott volt a tesztlehetőség, mentek 1000km-et; ehhez képest a Jani beleül, és lehetősége van menni 20km-et, akkor nem fog tudni sokkal okosabbat ő sem kitalálni. Tehát azért ez egy iszonyú nagy segítség, amit láttunk a Fricin is: hogy volt 3 év tapasztalatunk már a Skodával és ezeket a beállításokban nagyban tudta kamatoztatni, így egy versenyre úgy kellett elmenni, hogy ezekkel nem nagyon kellett foglalkozni, vagyis nem kellett állítani, nem nagyon kellett módosítani, mert kitapasztaltuk annyi idő alatt, hogy mik azok a jó beállítások és azok minimális eltéréssel stimmeltek is.
És milyen fórumon kapjátok meg ezeket az adatokat a Peugeot Sporttól?
E-mail-en küldik minden verseny előtt.
Egyéb üzemeltetési tapasztalatok, például ami pl. általános hiba?
Alapvetően inkább mi jeleztük nekik, mi voltunk talán az a csapat, akik legtöbbet mentek tavalyi évben, illetve elég hamar mentünk elég sok versenyt, mert a lengyel bajnokság az elején zsúfolt volt, közben volt ugye egy-két IRC verseny is. Tehát az év közepéig már sok tapasztalatunk volt. De vannak ilyen hibák persze: például volt motorprobléma, ami nekünk elő is jött. Erre is mi hívtuk föl a figyelmet, gyakorlatilag félidős volt a motor.
És ott mi is történt?
Elszakadt a vezérműszíj.
Mi az, amire azt mondod, hogy gyenge pontja az autónak és mi az, ami nagyon jó?
Most már nincs gyenge pontja. Volt a váltó, de az is megoldódott; az év közepétől már váltóproblémánk se volt.
Mi volt vele a probléma?
Váltóház volt gyenge. Hogy ez most csak gyártási hiba volt-e, esetleg tervezési hiba is volt benne? biztos, lehet hogy gyártás-minőségbeli hiba is volt, de ahhoz is például nagyon korrekten álltak hozzá.

Beszéljünk kicsit a Ti autótokról az "A"-s Mitsubishiről, ami szintén egy érdekesség volt az idei évben. Hogy került látókörbe az autó? Honnan sikerült beszerezni?
Norvégiából vásároltuk. Az alapvető elgondolás az volt, hogy a WRC-t mindenképpen el szeretnénk adni, egyszerűen azért, mert a mi versenyzésünkre úgy tűnik, hogy nem tudok szponzort, szponzorokat szerezni. Már csak azért sem, mert nehéz ennyi verseny teljesítése mellett a saját versenyzésünkre összpontosítani és azt mondani egy szponzornak, hogy tudok indulni 3-4 versenyen az évben. Tehát ez egy picit háttérbe szorult ezzel, hogy elég sok dolgunk van: követni kell az autóinkat, amik külföldön szerepelnek, és nem mondhatom azt, hogy én közben versenyzem. Egy Peugeot elég fontos és akkor még elég új volt ahhoz, hogy nem akartam mellette indulni. Indult a Frici, indult a Peugeot. Sok lett volna az, hogyha mi is elindulunk azon a versenyen, tehát ilyen szempontból a mi versenyzésünk háttérbe szorul. Szerettem volna egy picit olcsóbb megoldást találni az én versenyzésemre, hogy amikor van időm, akkor tudjak vele foglalkozni. Hogy ez olcsóbb verzió lett-e a végére, abban nem vagyok biztos, de egy különleges dolog azt hiszem. Jó hogy sikerült talán egy szép autót csinálni és reméljük, hogy idővel sikerül egy jó autót is csinálni
A nyirádi részeredmények azért azok már kecsegtetőek voltak
Igen. És hozzátartozik, hogy elég sok minden tetszik. Mivel addig nem nagyon sikerült célba érnünk, ezért például azt mondtam, hogy majd az első szervizben fölteszünk új gumit (egy használt gumival indultunk). Nem működött a rajtprogramunk és az ALS-ünk, tehát ebben a megvilágításban szerintem nem volt rossz.
Mi a története az autónak?
Makkinen ment vele azt hiszem 2000. Portugáliában talán, amikor mind a két autót összetörték
Az árát tekintve hol van ez a WRC-hez (mondjuk a Skodához) képest?
Én azt hiszem, hogy hasonló árban vannak. Az üzemeltetést tekintve talán a Mitsubishi egy picit olcsóbb; vannak benne egyszerűbb és jobb megoldások, ami miatt olcsóbb. Az aktív difi rendszere sokkal egyszerűbb, mint akármelyik WRC-nek.
Ebben csak középen van aktív difi?
Nem, ez három aktív difis. Ezért mentünk WRC kategóriában és nem A/8-ban
Jövőre mi kell ahhoz, hogy ez az autó üzembiztos legyen?
Készült bele Angliában egy új kábelköteg és egy új computer. Alapvetően az egyetlen hiba. Most úgy tűnik, az hogy valamilyen elektromos probléma miatt fölrobbannak a motorjaink, nem programozás, hanem valami egyéb (vagy valamelyik a kettő közül), úgyhogy mindkettő új lesz benne.
Gondolom tovább tartana azt vadászni, hogy mi lehet a probléma, meg drága is lenne.
Hát igen, meg még egy versenyt eldobni, még egy motort
Alkatrész ellátottság? Honnan tudtok beszerezni alkatrészt?
Van több forrás: például egy holland cég, aki fölvásárolt 4-5 konténernyi Mitsubishi alkatrészt. Minden gyári alkatrész megvan hozzá, tehát amikor kipucolták a gyárat és jött az EVO WRC, akkor eladták ezeket az alkatrészeket gyakorlatilag konténerestül.
Chates meghívásnál mondtad, hogy eléggé különbözik az N-es autóktól ez az autó.
Mindenben: futómű, bölcső, lengőkarok, lengéscsillapító. Igazából nem tudok olyan alkatrészt mondani, ami gyári lenne.
Vezetésbeli élményben a Skodához képest például milyen az autó?
Én nem igazán érzek különbséget. Picit nehezebben vezethető. Ami egy érdekes dolog benne, ami miatt azt mondják, hogy egy Makkinen alkalmas volt arra, hogy ezzel gyorsan menjen és nem igazán volt sok olyan pilóta, aki ezzel jó eredményt el tudott érni: az a hajtásrendszere. Arra kell figyelni, hogy amikor gázt adsz, akkor zár össze: tehát akkor lesz négykerék-hajtású tulajdonképpen, és úgy kellene vezetni, hogy gyakorlatilag folyamatosan áll a gázon az ember és a fékkel stabilizál, meg a fékkel próbál egy picit változtatni a sebességen mondjuk a kanyarban. Ami azért egy nehéz dolog: folyamatosan csak a padlógázon állni.
És neked ez furcsa volt?
Igen, azért ezt nem annyira könnyű így bevenni.

A Skodával kapcsolatban: mi az, amit úgy látod, hogy változtatni kellene? Esetleg pénzhiány az ok, nem volt idő, vagy nincs lehetőség esetleg teljesen felújítani? A testvéred mondta, nagyon drága lenne teljesen felújítani az autót.
Alapvetően pénzhiányról nincs szó és a Friciék valóban mindent elkövettek azért, hogy ez jó legyen. Úgy érzem, hogy mi is megpróbáltunk mindent megtenni annak érdekében, hogy ez működjön és mégse sikerült. Ennek több oka van: van olyan oldal, ami egyszerű pech; amit látok egy Peugeot-nál év elején, amikor viszonylag új fejlesztésű autóról beszélhetünk kevés tapasztalattal, hogy abszolút a szerencsén múlt, hogy célba ért az autó, vagy nem ért célba. Egy példa: Miskolc Rallye verseny reggelén nem indult be az autó. És a francia mérnök tudta beindítani, mert valamiért átállt vészprogramra és nem akart beindulni; senki nem tudja megmondani, hogy miért.
Ki se derült az óta sem?
Nem. Ha éppen nincs ott a francia mérnök, akkor el se indulunk Miskolc Rallye-n. Tehát azért ezek, ahogy látjuk, hogy egy Forma1-s évad valakinek sikerül, vagy nem sikerül. Valószínűleg egy McLaren se akar minden második versenyen a rajtrácson maradni, vagy minden harmadik versenyen felrobbantani egy motort és mégis előfordul. Valószínűleg több pénzt költenek rá, mint mi, de benne van ez a rész is. Mikulás Rallye-n feltételezhetően egy szerencsétlenebb ugrató után, vagy igazából nem tudjuk, hogy miért, de eltört egy hátsókerék csapágy és kifordult a kerék. Végig szenvedtünk és voltak problémák, de megnyerhette volna a versenyt, de egy ilyen szerencsétlen dolog miatt kiesett. Elég sokrétű a dolog. Benne van az is, hogy nagyon sok olyan hiba előfordul, amivel nehéz mit kezdeni. Nyirád Rallye-n az egyedüli hiba az volt, hogy eldurrant egy váltóolaj nyomócső. Erre valószínűleg az a megoldás, hogy minden egyes olajcsövet, fékcsövet, benzincsövet kicserél az ember újra. Csak nehéz azt mondani, hogy ezt megcsináljuk, ezt nem csináljuk meg. Lényegében a Skoda szerintem egy nagyon jó autó, amit eléggé elnagyoltan tervezték annakidején. Talán ez az oka annak, hogy elég nehéz úgy lábon tartani, hogy üzembiztos legyen. Kábelköteget úgy ahogy van, mondjuk lehetne újat csinálni bele, hogy az üzembiztos legyen. Volt egy olyan motorproblémánk valamelyik versenyen, talán Miskolcon, hogy a gerjesztésnek a kábele valahol a műszerfal - tehát a computer és a motortér között - elszakadt. Ami miatt megszűnt a gerjesztés, nem kapott elég áramot sem az injektor, sem más, ezért kevés üzemanyagot kapott és elégett a motor.
Nagy költség, vagy inkább időben nagy mondjuk egy kábelköteg kicserélése?
Ez az, amit a Robi is mondott, hogy akkor mi az, amit ne cseréljen ki az ember. Így egy picit nehéz most már hozzáállni és én úgy gondoltam, amikor a Fricinek eladtuk ezt az autót, ez egy Mecsek Rallye után volt, ahol mi nem ezzel az autóval indultunk, gyakorlatilag mindent felújítottam és kicseréltem a legjobb tudásunk szerint. Nem arról volt szó, hogy egy olyan autót adunk el, ami nem is működött, aztán valamit csináljanak vele. Ilyen szempontból nehéz erre bármi okosat mondani, amitől ez az autó üzembiztos lesz. Én úgy érzem, hogy ezeket a dolgokat abszolút jól meg tudtuk beszélni, a Frici is megértette. Például Veszprém Rallye-n azért álltak ki, mert az üzemanyag tankban belül van egy puffer-szerűség, ahonnan szívja az üzemanyagot. Ez egy egyszerű gumitank, aminek az alján van egy kis rész. Ha teljesen téglatest alakú a tank, akkor nagyon könnyen ellibben az üzemanyag, ezért csinálnak egy olyan részt, ahol mélyebben egy kis részről szívja az üzemanyagot, ezáltal nem tud ellibbenni a benzin. Ez egy kis "csapóajtókkal" ellátott rész, ahova be tud folynia benzin, de ki már nem. Ez szintén gumiból van a gumitank külsejéhez hozzáragasztva. És ez a ragasztó az idők folyamán megadta magát és összeesett ez a tank és nem tudott üzemanyagot szívni. Ki lehet cserélni az üzemanyag tankot is.
Tehát gyakorlatilag majdnem ott tartunk, hogy egy idő után ki kéne cserélni az egész autót. Ehhez milyen az alkatrész-ellátottság? Bútor Robi idejében is volt ez már probléma.
Igen, hát ez jobb nem lett. Ez a másik probléma. Alapvetően mindent lehet hozzá kapni, inkább idő- meg kitartás kérdése. A csehekkel eleve egy picit nehezebb üzletelni, ugyanúgy, ahogy az olaszokkal. Nem a cseheket akarom bántani ezzel, vannak népek, akikkel egy picit nehezebb üzletelni, mint másokkal. De ez épp úgy a franciákra is igaz. Peugeot alkatrészt is nehéz szerezni. Megint csak egy példa: főáttételt szerettünk volna cserélni a Skodában, és nem tudtam hozzá szerezni áttételt. Felhívtam egy embert és kérdeztem, hogy van-e neki. Mondta, hogy meg tudja rendelni az újat: 6-8 hét. Nem rendeltük meg. Következő versenyen - Mecsek Rallye - előtt teszteltünk 100km-et: hibátlanul működött az autó. Majd valószínűleg vagy a teszt végén, vagy a prológ-első gyorsaságin valami kis alkatrész beszorult a váltóház és egy forgó alkatrész közé, ami elkezdte a magnézium házat darálni. Ez eltömítette a szűrőket és nem volt aktív hajtás. Kicseréltük a váltót, de az egész rendszerből nem lehet egy 45 perces szerviz alatt kitisztítani azt a magnézium darabokat. Így a következő váltóban sem volt olajnyomás és végig kellett menni úgy a versenyen, hogy nem volt aktív hajtás, mert nem volt rendszernyomása a váltónak.
Ilyenkor milyen, egyáltalán nem zár?
Nagyrészt hátulról hajt. Csak nincs aktív, nincs fékezéstől, gázadástól való függés, hanem egyszerűen az a hajtásarány van végig. És egyszerűen azért, mert nem tudtunk hozzá alkatrészt időben vásárolni. Majd elértem egy másik embert - szintén egy cseh embert - aki beszélt azzal az emberrel, akivel én először; közben mégis lett alkatrésze és tudtam tőle venni?
Mikor is akartad rendelni tőle?
A Mecsek Rallye előtt 3 héttel, amikor akartunk rendelni, és a Mecsek Rallye után vásároltam tőle, mert mégis volt neki. Csak valamiért egyszerűbb lett volna neki egy újat rendelni, igazából nem tudom az okát az óta sem. Mikulás Rallye-ra kellett volna fogaskerék pár szintén Skodához. Mondta az ember, hogy most Kenyában van és hívjuk vissza kilencedike után (ugye 8-9-e volt a verseny). Tehát inkább ilyen problémák vannak.

Említetted a Prodrive-ot: érdekelne, hogy ugye a Gabi Prodrive támogatással megy, és ez részetekben mit jelent, milyen segítséget kaptok?
Hogy ez mit jelent, azt tőle kell megkérdezni, ezt én nem tudom.
Ebből semmit nem érzel, azt hogy több alkatrészhez könnyebben juttok hozzá?
Prodrive, ahogy mondtam neked, ahogy hozzááll az alkatrészkezeléshez, ugyanígy áll hozzá az ügyfélkiszolgáláshoz, ami szintén nagyon jó. Ez akár az alkatrészek felújítását tekintve, akár amit kérdeztél Peugeot-val kapcsolatban: az esetleges felmerülő problémák publikálásában, akár a versenyen való segítségben, bármiben egyszerű és jó. Tehát ha Te szeretnél egy mérnököt, kifizeted azt az összeget, amibe a mérnök kerül, és a mérnök eljön egy versenyre. Persze ezt nem árt előre leszervezni, mert ha nincs arra az időpontra már szabad mérnök, akkor nem fog tudni eljönni, de ha kitalálod, hogy szeretnél menni a Vb-n 2008-ban, és előre leszerződsz a Prodrive-val mérnökre, akkor az a mérnök a tiéd. Kifizeted a költségeit, a Prodrive küld a verseny után számlát, azt te kifizeted, és ennyi. A mérnök küld a verseny után egy riportot, hogy mi történt a versenyen, a verseny előtt a teszten, a verseny alatt milyen problémák voltak, mi volt erre a megoldás, mik a javaslatai, stb. Jön velünk két Prodrive szerelő, akiket szintén a Prodrive-tól tudsz bérelni.
Ez a gyári támogatás, vagy egy abszolút plusz fizetős szolgáltatás?
Ezt a részét én nem látom, ez mind a Mayerre tartozik, azt ő intézi, hogy egy mérnök és két szerelő legyen velünk a versenyeken.
Ez az autó Prodrive autó, vagy ti építettétek?
Prodrive autó.
És ez mit jelent, milyen különbséget egy Prodrive által épített autó és egy általatok épített autó?
Prodrive-nél - ne értsd félre - kicsit szabadabban értelmezik az N csoport fogalmát. Ami nem tudom pontosan, honnan jön. Beszélgettem ezzel kapcsolatban a Cselényi Balázzsal is, hogy mitől homológ a Prodrive-os autóban az alumínium csavar; mert ugye N csoportos előírás az, hogy bármely kötőelemet kicserélhetsz másikra, hogyha az anyagában nem tér el az eredetitől. Ha egy acél csavart Te kicserélsz alumínium csavarra, akkor az nem egyezik meg, erre azt mondta, hogy a Prodrive gyárként működik, tehát hogyha így adja ki alumínium csavarral azt az autót, akkor az alumínium csavarral homológ. Amit nem teljesen értek, mert az én értelmezésemben a Prodrive egy ugyanolyan cég, mint a TRT, versenyautót épít, hogy az egy nagyobb, meg elismertebb meg híresebb cég, az egy dolog. Ezt pontosan nem értem. Ilyen szempontból vannak olyan dolgok, amiket egy Prodrive-os autón látok, és nem vagyok benne biztos, hogy ezt én megcsinálhatnám; ettől alapvetően nem azt kell elképzelni, hogy minden Prodrive autó csalós, csak vannak benne érdekes megoldások - fogalmazzunk így. Nem hiszem azt, hogy ha mi építünk egy autót, az gyengébb lenne, vagy rosszabb lenne, mint egy Prodrive-os autó. Nem egy olcsó autó, de ennek megfelelően nagyon jó, szépen is építették meg; minden motort fékpadoznak. Tehát olyan apróságok vannak benne, amitől jobb lehet egy autó. Valószínűleg a legnagyobb különbség az árban van, egy általunk kínált újépítésű Subaru és egy Prodrive által kínált Subaru között.
Lehet ezt számszerűsíteni?
Lehet: egy új N14-es Subaru most a Prodrive-nál azt hiszem 105000 font, ami úgy 35 millió forint. Szerintem mi egy 25 millió körül építünk most egy N14-es autót. Vannak olyan dolgok, amitől lehetne még a mi autónk jobb, de ennél többet valószínűleg nem fizetnének már meg.
Szerinted megéri egyébként egy Prodrive-os autót megvenni?
Egy PWRC projektnél messze nem ez a legnagyobb költség. Persze ha hozzáveszem azt, hogy még a mérnököt is fizetnem kell, meg egy-két dolog ebben még benne van, ha én leszerződök valakivel és egy PWRC programot csinálok, akkor azért leegyszerűsíti a helyzetet az, hogy építtetsz egy autót a Prodrive-val, amiben mindenki megbízik. Ott van hozzá a mérnök, nem merül fel az a kétség, hogy az most abszolút fel van-e húzva vagy sem, hogy lehetne-e még jobb. Tehát sok mindent leegyszerűsít.

Néhány számszerű adat, árak: Skoda és a Peugeot között mondjuk, üzemeltetésben, vagy alkatrészben, és hogy mi mennyibe kerül.
Az a baj tudod, nehéz az összehasonlítás mert egy Skodának egy szabadpiaci áron működő alkatrészellátása van; nincsen Skoda Motorsportos árlista, amin megrendeled és megveszed és annyiért megkapod, hanem van több ember, akinél vannak nagyobb mennyiségben Skoda alkatrészek.
Mennyi most az autónak az ára egyébként?
Nagyságrendileg 150000 euró, 38 millió forint
A 207-es?
230000 euró, 60 millió forint
Egyesek szerint, az árak miatt nincs jövőjük ezeknek az autóknak.
Egy új 307-es Peugeot meg kerül 600000 euróba. Igazából minden relatív: ezek 2007-es vagy 2008-as autók. Picit nehéz összehasonlítani egy almát egy körtével. Ugyanúgy egy N-es Subaru is drágább, vagy annyiba kerül, mint a Skoda. Nehéz erre azt mondani, hogy mi drága, vagy mi olcsó.
Az üzemeltetése is tekintetében?
Peugeot-nak az üzemeltetése is drágább, mint a Skodáé.
Kaptok rá pontosan meghatározott útmutatást, például pontosan meghatározott üzemóra, vagy km?
Vannak olyan alkatrészek, amikre kapunk. Tehát mondjuk egy motorra van, hogy mikor kell, és az abszolút nyomon követhető. 1200km a teljesítmény, amit inkább hamarabb visszaküldünk, mint később, legutóbb 970 km-nél küldtük vissza.
Mennyi egy ilyen revízió?
Hadd ne mondjak hülyeséget: tényleg nem emlékszem, hogy mennyi volt. Minthogyha ilyen 15000 euró környékén lett volna. A Skodáé is például ennyi. A Peugeot-nál mindig blokkot cserélnek, mert az egy viszonylag gyenge pontja az autónak. Probléma nincs vele, de minden motorfelújításnál cserélik.
Ilyenkor új motorszám is kerül rá?
Hát tudod, hogy az Unióban rajtunk kívül senki nem foglalkozik vele. Egy alvázszám van és talán valami motorkód. Szlovákiában sincs. Ugye szlovák rendszáma van a 207-esünknek. Egyszerűen csak azért szlovák egyébként, mert nem tudtuk Magyarországon forgalomba helyezni.
Hogy-hogy?
Nem tudom neked megmondani: azért, mert ez egy 207-es Peugeot; egy 1.6-os 207-esből épített versenyautó és azt mondták, hogy ők ezt 1600 köbcentisnek tudják elismerni. De mivel 2000-es motor van benne, kellett volna egy olyan papírt kapnunk a Peugeot Sporttól, amit nem kaptunk. Kaptunk egy olyat, hogy ők 2000-es motort raktak bele, és hogy vannak a Super 2000-es szabályok, de ez nem volt elég Magyarországon.
Tehát ezt mindenhol máshol megoldották, csak itt nem.
Megy Spanyolországban, Franciaországban, Portugáliában, Olaszországban, mindenhol saját rendszámú autó van. Ennek csak ennyi volt az oka. Ilyen szempontból egyszerűség, hogy nem kell motorszám és minden 1000km-enként motorcserét bejelenteni.
Ezeken idegesíted magad, vagy az ilyeneken könnyen túllépsz?
Nem. Aki ezzel foglalkozik, annak nap mint nap meg kell ilyen dolgokat oldani: hogy most ez az, hogy az autót hol helyezed forgalomba, vagy az, hogy honnan szerzel váltóáttételt a Skodához, vagy a Peugeot Sport hány nap után reagál a te megrendelésedre; ezek mind olyan dolgok, amik ehhez hozzátartoznak és amiket meg kell oldanunk. Inkább olyan szempontból volt idegesítő, hogy mondjuk Miskolc Rallye-n még Z rendszámmal mentünk, mert nem sikerült megoldani a problémát és utána következett a Rally Polski és előtte 3 nappal került rendszám az autóra és külföldre ugye nem tudsz menni ilyen rendszámmal, tehát muszáj volt, hogy valahol forgalomba tudjuk helyezni.

Köszönöm, hogy szakítottál rám időt és további jó munkát!




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek