2017. június 27.










N csoportos Suzuki


A Suzuki Sport Europe szerdán a Pannónia Ringen mutatta be N csoportos Swiftjét a sajtónak és az érdeklődőknek, a potenciális vevőknek, bérlőknek, melyben újdonsült gyári tesztpilótájuk, Bútor Robi volt segítségükre, és persze a mienkre is, hiszen volt, aki maga autózott a vassal, volt, akit Robi autóztatott.

Az autóról két rendkívül fontos dolgot hangsúlyozva beszéltek. Az egyik az, hogy bár a piacon megjelentek egyéb N-es autók is, ez az autó minőségileg más kategória, Európa több országában, így például Belgiumban, Németországban is kiválóan vizsgázott már a helyi N-es Suzuki kupasorozatban. A másik az, hogy rendkívül nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra. Így például a bukócső a létező legkönnyebb súlyú, ám legszilárdabb acélból készült. Az autó paramétereiről :: ITT :: olvashattok, a száraz adatokba nem mennék bele. Az alkalmat kihasználva azonban mind a bajnok pilótával, mind a Suzuki Sport Europe vezetőjével, Yasuhiro Ishii úrral beszélgettem egy kicsit.

Bútor Robi

- Mint a Suzuki N csoport gyári tesztpilótáját kérdezlek :o) Milyen volt ebben az autóban ülni?

- Nagy élmény a média képviselőivel autózni. Navigátori képességeimet élem ki rajtuk. :o) Meglepő, és most jövők rá igazán, mennyit számít az, ha navigálnak valakinek, mert olyan sokat gyorsulnak körről körre, mondom nekik hányadikban forduljanak, honnan hova, egyre bátrabban mennek. Abszolút élvezem, rengeteg kaland van. Szakd az eső, épp az imént a sóder ágyban kötöttünk ki Szabó-Jilek Ádámmal, és a rescue autó húzott ki bennünket. No ilyen sem volt még... hál istennek. :o) Az előbb pedig ülhettem egy fiatal tehetség, Lévai Pistike mellet, aki a walles-i rally VB-n a sportcsarnokba a prológot teljesítette. Csupán 15 éves, korához képest nagyon ügyes, és belőle biztosan lesz híres magyar autóversenyző.

- Kicsit az autóról is beszéljünk! Milyen? Mire számítson, aki egy ilyen autóval menne?

- Ez az autó tökéletesen alkalmas arra, hogy valaki megtanuljon rally-zni, és mindezt biztonságban tegye, megbízhatóan, sok versenykilométer mehessen vele probléma nélkül, mert ez nem fog elromlani, az szinte 100%. Tökéletesen alkalmas arra, hogy valakiből az első 2-3 évben autóversenyzőt csináljon egy ilyen autó egy ilyen csapattal, mert azt gondolom, érdemes lesz talán bérelni. Ha egy ilyen profi csapat áll a ember mögött, akár ilyen kis kategóriában is, az rengeteget számít az eredményesség szempontjából. Ha valaki megveszi, az is jól jár vele, mert egy értékálló autó, hiszen gyári építésű és gyári minőségű. Olyan mint egy S1600-os autó, csak az olcsóbb kistestvére. Könnyű lesz üzemeltetni, és amit hangsúlyozni kell, hogy biztonságos lesz és megbízható. Azt hiszem, a mai fiataloknak a kezdéssel az a fő problémája, hogy mindenki Mitsubishivel szeretne kezdeni, mert az négy kerekes meg turbós, meg az egy divatos dolog... Szerintem ez túl nagy kezdés, és mivel rengeteg pénz kell hozzá, a használtaknak pedig kicsi az üzembiztonsága, így nagyon kevés versenykilométert fog vele megtenni, mivel folyton ki fog esni, és kudarcélmények fogják érni mind az eredménytelenség, mind a technikai hibák miatt. Ezzel az autóval ezt el lehet kerülni. Én azt hiszem, ha valaki egy ilyen autóval egy kupában az élmezőnyben tud szerepelni, azt ki fogják onnan emelni. Meg fog látszani, ki a kiugró tehetség, és ezt, úgy érzem, a Magyar Suzuki díjazni fogja. Ezért hozták létre ezt a kupát, ez a célja. És az út innen vezet a S1600-ba, nem pedig egy N-es Mitsubishiből.

- Vezetési élményben mit ad egy ilyen autó?

- Szerintem nagy élmény vezetni. Örülök, hogy szakad az eső, mert így nehezebb feladat elé állított engem és a többi próbálkozót is. Nagyon pontosan kell vele menni, finoman kell használni, hasonlóan, mint egy utcai autót, viszont a karosszéria és a futómű sokkal inkább összhangban van egymással, hiszen verseny futóműról és verseny karosszériáról beszélünk, azáltal sokkal gyorsabban lehet vele menni, mint egy utcai autóval. Motorban nem sok változtatás van, a Sport Swift paramétereit tudja az autó. Szerintem nagyon gyorsan lehet vele menni, meglepően gyorsan, főleg vízen, egy utcai autóval átlagban olyan 30%-kal lassabban lehetne csak menni ezen a pályán, mint ezzel az autóval. Biztonság érzete van az embernek benne, jó a bukócső elrendezése, az ülés- és kormány pozíció... Egyedül a féket érzem kevésnek, azt hiszem, az a gyenge pontja, de erre vannak opciók. Lehet sokkal komolyabb fékkel is rendelni, de most az utcai fékek vannak rajta, és azt hiszem, ez egy ilyen autóra kevés.

- Említetted a kupát, hogy itt összemérhetőek a tehetségek... Ismerve a magyar mezőnyt és mentalitást, szerinted ezek az autók olyanok maradnak, hogy tényleg a pilóta tudása, tehetsége derüljön ki?

- Úgy gondolom, hogy ezeknek a kupáknak a sorsa, mindig az azt rendező, lebonyolító emberek kezében van, nem a versenyzőkében. Sajnos a versenyzőkben van egy olyan mentalitás, tisztelet a kivételnek, mert mindig van kivétel, hogy trükkel szereznek előnyt. Ausztriában és Németországban ez a kupa profi szinten működik. Németországban megy ez a legprofibb szinten, ahol a Nikki Schnelle a vezére ennek a kupának. Ott olyan rend van! Egységes a gumi, a fékbetét, a ruházat, a szponzorok... egyszóval minden. Olyan, mint egy igaz profi kupa. Ott a csalókat nagyon súlyosan büntetik. Olyan szinten, hogy 1-2 évre eltiltják a versenyzéstől, esetleg örökre. Innentől kezdve, ha valaki fiatal korában olyat hibázik, hogy eltiltják 1-2 évre a versenyzéstől, az soha nem lesz élvonalbeli pilóta, mert senkinek nem fog kelleni. Magyarországon ezt nagyon nehéz lesz megvalósítani. Kell hozzá egy nagyon erős MNASZ és egy erős, ezért a kupáért felelős ember, és akit csaláson érnek, legyen az technikai vagy gumicsere, tiltott szerviz, bármi, azt kőkeményen , azonnal el kell tiltani 1-2 évre, és ha ez beidegződik, onnan az emberek nem fognak csalni. Ha ez bekövetkezik, akkor beszélhetünk egy komoly értékelhető kupáról. Bízom benne, hogy ezt nem fogják elhibázni. Én, ha részt vennék a szervezésben, biztosan kő kemény lennék. Azt hiszem, a Schnelle-nek a dolgait kellene lemásolni. Nem kell kitalálni semmi újat, bambán le kell másolni az egészet, mert annál profibban nem kell csinálni, és nem is lehet. A nagy tehetségeket tényleg ki kellene emelni, és a jutalomnak pedig annak kéne lenni, hogy mehetne egy S1600-os autóval, ha nem is egy évet, de pár versenyt mindenképpen.

Yasuhiro Ishii

- Előszöris pár szót szeretnék kérdezni az autóról. Mit tartanak az autó legfontosabb paraméterének? Mit említene kiemelten fontos adatként? A bemutatóban a biztonságot emelte ki.

- Nagyon jó motorja van az autónak, de a váltó áttétele utcai használatra lett kitalálva, így rally célokra nyilvánvalóan nem jó. Ez lett módosítva, melynek rendkívül fontos része a rövid végáttétel és az egyes fokozat hosszabbítása. Ezt lehet kipróbálni az autón jelenleg. Két fajta lengéscsillapító van az autóhoz. Az egyik egy Suzuki Sport verzió, japán, melynek rendkívül jó az ár-érték aránya. A magyar utakra, így a magyar piacra azonban kínálunk egy Proflex lengéscsillapítót, mely ugyan dágább, de a durvább magyar utakra ezt ajánljuk. A karosszéria pedig valóban fontos, ahogy említettem is már. Azonban ez nem csak a biztonság miatt fontos. Fontos az is, hogy megfelelő merevségűnek kell lennie a karosszériának ahhoz, hogy a futómű az igénybevételeket jól tűrje. Az autó egyensúlya pedig lehetővé teszi, hogy egy kezdő vezető is könnyedén vezethesse az autót. Mivel ezt az N-es autót nem kifejezetten a profi versenyzőknek szánjuk, hanem szélesebb vásárló közönség felé szeretnénk nyitni, nagyon fontos az autó könnyű vezethetősége. Ezért készültek az említett módosítások. Látható most, esős körülmények között is, hogy nem ideges, hanem könnyen vezethető az autó, ami legfőképpen az erős és jó karosszériának és a jó lengéscsillapítóknak köszönhető.

- A biztonságot nagyon-nagyon hangsúlyozta a bevezető mondataiban. Mi az oka, hogy ennyire erre fókuszáltak a fejlesztés során?

- A Suzuki neve alatt jelenünk meg, a Suzuki gyárat képviseljük. Az üzleti tevékenységünk bővítése során tehát a jó image kialakítása során rendkívül fontos, hogy hosszú időn keresztül problémamentesen tudjuk és tudjanak autóink működni. Az emberek fejében az van, hogy az autósport veszélyes sportág. Azon igyekszünk, hogy ezt megváltoztassuk, ami talén jót tesz a sportág népszerűségének is.

- Bútor Robi sokszoros bajnokunk az idei évben is megnyerte a bajnoki címet, nem csak magának, de a Suzuki márkának és Önöknek, a Suzuki Sport Eurpe-nak is, most pedig tesztpilótájukká avanzsált. Mit tud segíteni?

- Az a terv, hogy Bútor Robit szeretnénk nemzetközi porondra is kivinni, de jelenleg nics hozzá autónk, ami a Super 1600 után a következő lépés lenne. Viszont 2008-ban elkezdődik a Super 2000-es autó fejlesztése, és ezzel talán 2009-ben már meg tudunk jelenni a nemzetközi porondon. Ezért "használnánk" Bútor Robit a Super 2000-es autó tesztpilótájának is, hogy a későbbiekben segítsük a nemzetközi szereplését. Az a terv, hogy Bútor Robit elindítanánk pár IRC vagy WRC futamon, hogy tanulja a nemzetközi versenyzést. Jelenleg azon dolgozunk, hogy ez sikerüljön. Mindent megteszünk ennek érdekében, de még semmi sem biztos.

:: Swift Sport árlista :: (.xls)


>>>>>>>> Suzuki Swift bemutató - 206WRC




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek