2017. augusztus 19.










Szajky István
Hogy jött a rallyzás ötlete?

Általános iskolás koromban talán még rally versenyen sem voltam. De, egyszer voltam: apu vitt el egy versenyre. Később, ahol laktam, ott volt két versenyző a házban, túraversenyeken indultak sokat, és valahogy mindig körülöttük settenkedtem, úgy kerültem oda... Ez középiskolás koromban volt. Mikor még nem volt jogosítványom, néha elhoztuk otthonról a kocsit, ha apám nem tudott róla. Ilyenkor csak keresztbe mentünk. Később érettségire megkaptam, majd rendesen totálkárosra is törtem az autót. 88-ban érettségiztem. Amikor megkaptam a kocsit apámtól az érettségire, még a dísztárcsát se vehettem le róla, úgy apránként lehetett belőle versenyautót csinálni. Két évbe telt, mire el tudtam indulni az első versenyen, 90-ben. Utána 91-ben mentem túraversenyen egy évet, 92-ben meg már másodosztályban, de nem mentem már végig az évet mert behívtak augusztusban. 94-ben mentem végig komplett egy évet másodosztályban, 95-ben már az első osztály következett.

Sok autót törtél?

Amikor másodosztályban mentem egy évet, nem törtem autót, ugyanezzel a stílussal.

Ilyen bevállalósan?

Hát ez nem igazán bevállalós. Én azt szeretem, ha igazi a verseny, mikor keresztbe megy az autó, nem mikor csak "elpiszmog". Ha verseny volt, akkor nekem az volt, hogy keresztbe kell menni. Most lassan már rájövök, hogy ez nem így megy. Szeretek keresztbe menni, a VB-n is ezt csinálják - végül is mindenhol, csak ahhoz éjjel-nappal a kocsiban kell ülni, mint ahogy ők csinálják. És a versenyen nem mindig meri bevállalni az ember, hogy végig bemegy keresztbe, mert ha megforgok, az sok idő... Pedig biztos sokszor sikerülne, de sokszor nem.

Csak Ladával versenyeztél életedben?

Igen, végig. Nem azért, mert nem mentünk volna szívesen más autóval, csak hát pénz nem volt. Amikor a másodosztályban, a 07-el mentünk, akkor is úgy lett, hogy apámat beszéltem rá, hogy vegyünk már egy 07-est. De azt mondta, hogy akkor veszi csak meg, ha nem lesz belőle versenyautó. Akkor raktunk bele egy bukócsövet, ami fehér volt. Másnap már apámmal nagy cirkusz volt otthon. Mondom: "kiveszem, csak belepróbáltuk, hogy milyen". Átfestettem feketére a bukócsövet, már nem látta, hogy benne van. Azt mondta, hogy jól van, rendben van, látom kivetted a csövet... Amúgy a szüleimnek és a barátaimnak is nagyon-nagyon sokat köszönhetek...

95-96-ban az első osztálykövetkezett. Mennyire motivált téged akkoriban hogy a Cigányt megverd?

Hát az a helyzet, hogy a Cigány sokkal hamarabb kezdte el mint én. Ahhoz nagyon sokat kellett volna autót törni, mi meg nem akartunk csak azért, hogy ott legyek a nyomában. Persze azért nehéz; mindig az első a nagy ember. A többit már csak hozzá mérik.

Hogy indult a pályafutásod az első osztályban?

Versenyről versenyre borulások. Voltak jó időink is, de nagyon kevés pénzből mentünk, utcai gumikkal... Ez egyébként motivált is minket: azt gondoltuk, "csak tudunk mi jó időket is menni". Végig késélen mentünk, a határon, a többiek meg lazábban, úgy ahogy mi megyünk most, az utóbbi 1-2 évben. Csak mi ezt akkor nem láttuk így át, és hát sokszor nem adta ki...

Hogyan kerültél egy autóba Lajossal?

Tavaly előtt, év közben már úgy volt, hogy abbahagyom, hogy már elfogyott a pénz, és nem versenyzek. Már kajára nem volt pénzem. Ráadásul már nagyon sokkal tartoztunk is, év végéig. Azt mondtam: van Miskolc, ott még indulok, aztán vége, Salgón már nem. Ha lesz pénz, akkor hébe-hóba esetleg elindulunk. Akkor jött a navigátorom, Horvát Lajos és a Plural... A legjobbkor, mindent megfordítottak.

A 2000-es évről mit gondolsz? Eredmények tekintetében ez volt a legjobb, nem?

De igen. Pestet azért sajnálom: ott nem volt igazán nagy teher, hogy hajtani kellett volna. Nem is tudom miért borultunk fel.

De jót tett a reklámnak!

Hát arra jó volt!

A szponzort megmutatták a tévében mindenhol.

Az egyik szponzor csípett ki az árokból, aki adja a nagy pénzt. Beleszeretett ebbe a sportba.

Mennyiből tudtok most kihozni egy évet?

Nem számolom. Az a baj, hogy amennyi pénz van, az mind elmegy. Mert ha van pénz, akkor veszel gumikat, vagy valami mást, de mindíg lehet venni valamit.

Hogyan készültök a versenyekre? Hányszor mentek egy gyorson?

Hát egy gyorson ötször végig megyünk, még ha ismerős is. Tehát ismerjük, nem ismerjük, megyünk rajta úgy 5-öt, 6-ot. Ha jól fel van írva, akkor elég ez. Persze lehetne még többet is, csak az is pénz, meg idő.

Egyébként mivel foglalkozol, időben meg tudod ezt engedni magadnak?

A taxinál dolgozom. Ha nem melózok, akkor van helyettem más, aki helyettem ill. végülis nekem dolgozik. De hát ez is kiesés anyagilag. Az lenne az igazi, ha a reklámpénzből maradna is: akkor aztán lehetne csak a versenyzéssel foglalkozni.

Milyen irányba tervezel tovább lépni?

Az idén már valamilyen első kerekes Kit Car-al akarok menni. Négy kerekessel is mennénk szívesen, de arra végképp nincs pénz.

Van konkrét elképzelés, esetleg konkrét autó?

Autó nincsen elképzelés van. Egy 1600-os Feliciával szeretnék menni, de hát nem olyan egyszerű ez. Ez az év szerintem csetlés-botlás lesz.

Mennyibe kerül az autó?

Úgy 10 körül vannak ezek, plusz mínusz 1-2 millió.

Nem lesz furcsa az elsőkerékhajtás?

Nem tudom. Most a hóban azzal jártam a "hegyen" is. Nagyon éreztem a hóban: azt mondtam nem is megyek többet hóban Zsigulival csak első kerekessel. Ugyanúgy megyek keresztbe... csak most hogy kicsit összetörtem a kocsit, belefeledkeztem abba, hogy jöhetnek szembe is.

És mi lesz a Ladátokkal?

A tavalyi autónkkal idén másodosztályban indulnak, ha minden jól megy. Miután megvették, azt mondták a Zsigulira, hogy kipróbáltak több ilyen A-s Zsigulit, de a miénknek elég gyenge a motorja. Persze nem a Rákosit akarom szidni, de azt mondták: nagyon gyenge. Én meg azt hittem, hogy jó, nem úgy adtam el nekik, hogy azt mondtam: van egy jó motor, aztán tudom hogy ez nem igaz. Én tényleg azt hittem, hogy teljesen jó...

Lóerőben milyen különbségek lehetnek a Ladák között?

Hát olyan 10 lóerő. De az sokat számíthat.

Hány lovas volt a Zsiguli?

Hát mikor igazán a csúcs volt, Rákosi szerint 140 körül.

Milyen pályákat szeretsz inkább?

Sokáig a murva volt a kedvencem: nem szerettem az aszfaltot, de most már szeretem azt is. Végül is mindegy. Univerzálisnak kell lenni, a VB-n is megy mindenki mindenhol. Mármint a nagyobbak.

És ha el lehetne indulni egy VB futamon, melyik lenne az amin mennél?

Finnországban. A röpködéseket szeretem.

Melyik lenne az álomautó a mostani VB mezőnyből?

Én Mitsubishi-s vagyok. Sokáig Sainz-os voltam, most már inkább Makinen-t szeretem. De Sainz még mindig ott van, nem felejtjük el Őt se!


Friss hír: - "Úgy tűnik egyelőre nem tudjuk megvalósítani a Skodás terveinket. Mivel a Ladát már eladtuk, de Esztergomban mindenképp szeretnénk indulni, egy kölcsön autóval fogunk menni. Két hetünk van rá, hogy az utcai Ladából A-s versenyautót építsünk."


A csapat támogatói: Plural Kft, Luxtur-6 Kft, Frekvencia Kft, Lola, Rabex Bt, Líra Bt, Galikár Bt, Pusika, Wicha-Lerch Autóház Kft.





© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek