2017. június 23.










Tagai Tamás

Hogyan kerültél kapcsolatba az autósporttal?

A versenyzéssel már korábban kapcsolatba kerültem, mert a rally előtt két és fél évet gokartoztam. 14 éves koromban kezdtem el - tehát viszonylag későn - az egyik versenyen összetörtem a go-kartot: ott lett vége annak a pályafutásnak. 92 körül aztán elkezdtünk rally versenyekre járni. 17 évesen megszereztem a jogosítványomat, utána két évig egy becsövezett Zsigulival jártam utcán is - mint az őrült. A versenyzésbe 94-ben szintén egy N2-es Zsigulival kóstoltunk bele, rally II-ben. Az még jó kis mezőny volt, volt vagy hetven darab Zsiguli... Utána következő évben egy 1600-os Peugeot-val mentünk, ott már volt egy-két jó eredményünk is. Esztergomban, pl. abszolút hatodikak vagy hetedikek lettünk, úgy hogy a második helyről az utolsó gyorsaságin estünk vissza, mert elfogyott a fékbetét, és beestünk egy lassítónál Kisterenyén. `95-ben már néha absz. második-harmadik időket mentünk. 96-óta indulunk az első osztályban, ekkor alakítottuk át az N-es Peugeot-t A-s Peugeot-vá: úgy, hogy én a Műszaki Egyetemre jártam, és éjszakánként csináltuk egy csoporttársammal. Ezzel az autóval egyszer sem tudtunk végigmenni, nagyon sok gyerekbetegsége volt, szóval 1996 iszonyú eredménytelen év volt.

97-98-ban A-s 1600-os Zsiguli: eleinte azzal is voltak gondok, de aztán egyre jobban megbarátkoztunk vele. 98-ban az utolsó versenyen ültem bele az N-es Ford-ba, Pécsen. Nagyon kellemes meglepetés volt: úgy mentem oda, hogy csak szépen nyugodtan, nem kell semmit csinálni, ehhez képest kategória harmadik időket tudtunk autózni. Nem folyamatosan, de voltak olyan pályák, ahol szinte megerőltetés nélkül. 99 végig Fordos év volt - elég vegyesen sikerült.

Volt egy borulás, meg egy totálkár... Miskolc sikerült legjobban, kategória harmadik, absz. hetedikek lettünk.

Sokan mondják, hogy idén már kicsit jobban „ésszel megyünk”, de ehhez a mostani autó is kell... Egy Ford-al, ha finoman mész, ott vagy az ötödik-hatodik helyen, ha a határon autózol és szerencséd van, ott tudsz lenni talán a harmadikon, de annál előrébb semmiképp. A Subaruk, a Mitsubishik annyival előrébb vannak...

Mi volt a különbség, amikor beültél a Lada után a Ford-ba?

A nagy különbség, az a Peugeot után beülni a Ladába. Annyival vezethetetlenebb... a Ladával küzdeni kell. Hátsókerekes, iszonyatosan nagy élvezet, de azért bele kell szokni! Utána a Ford nem igazán okozott gondot. A rövid féktáv eleinte furcsa volt, azt meg, hogy jobban fordul - a jót könnyen megszokja az ember.

A Fordos bukások akkor annak voltak „köszönhetőek”, hogy többet kellet elvállalnotok?

Hát igen, Pécsen már éreztük, hogy esetleg ott tudunk lenni az elején, és talán egy kicsit többet is vállaltunk, mint amennyit szabad lett volna. Az első borulás ennek tudható be. A második, a pécsi esés: az sajnos „benne van”. Kaptunk egy jobb első defektet, és nem vettem észre, utána volt egy tempós bal kanyar, amit egyszerűen nem tudtunk bevenni. Persze ilyenekből is tanul az ember: éreztem, hogy megütötte az elejét... ilyen helyzetben talán érdemes egy-két kanyart óvatosabban menni. Akkor ez meg sem fordult a fejemben... Úgyhogy karosszériát is kellett cserélni az autón.

Miért választottátok továbbra is az N csoportot?

Főleg anyagi megfontolásból. Az abszolút értékelés is fontos volt, hogy abszolútban is ott tudjunk lenni a top-on. Hiába nyerek én mondjuk egy A6 Zsigulival kategóriát - akkor sem fognak felfigyelni. Az A7-A8 megfizethetetlen, és egyszer el akartunk jutni oda, hogy elmondhassuk: a mi a utónk is legalább olyan jó, mint a többi top autó.

Ez volt, ami elérhető volt. Másrészt nem akartunk kész autót venni, mert egy céget is létrehoztunk, versenyautó-építésre, és valamilyen szinten reklám is, ha jól tudunk menni egy saját építésű autóval.

Erről mesélj egy kicsit bővebben!

Terveinkben egy versenyautó építő-felkészítő cég szerepelt - a bukócső készítéstől, beépítéstől a design tervezésig: a célunk az, hogy elkészüljön egy kész versenyautó anélkül, hogy elhagyná a kaput. A másik a versenyautó bérbeadás: megvettünk egy A-s Skodát, ha elkészül a Ford, talán azt is bevetjük, (bár a homologizációja idén lejár, ha nem hosszabbítják meg). Ez a bérbeadás egy kicsit macerásabb, mert Magyarországon nem tudsz biztosítást kötni az autóra... Mindezzel együtt nagyon szeretjük csinálni...

Hogy készült a Mitsubishi?

Nagyon sokat gondolkodtunk rajta, hogy Mitsubishi, vagy Subaru legyen, végül a nemzetközi eredmények miatt döntöttünk így. Ha csak az adatokat nézed, nem biztos, hogy jobb mint a Subaru. A Subaruban sok minden olyan van, amitől „versenyautósabb”, mint egy Mitsubishi. Ez az autó idejött japánból, vadonatúj, olyan autó, amit bárki megvehet, kicseréltük a futóműben a szilenteket, motortartó bakot, ilyesmit, új futómű került bele, új motorvezérlő elektronika, meg a turbószűkítő; néhány kisebb módosítás, és két hét alatt kész lett egy többé-kevésbé versenykész autó. Fél szezon alatt alig nyúltunk az autóhoz: cseréltünk féktárcsát, kuplungtárcsát, egy kormány összekötő gömbfejet, de ennyi; iszonyú megbízható az autó. A mostani N-es autók egyébként már borzasztó jók, nagyon közel állnak az A csoporthoz.

Hogy viselted a szezon eleji kizárásokat?

Az volt a rossz, hogy eltelt két verseny, és fogalmunk se volt, hogy hogy állunk. Az első versenyen rosszul mentünk - belülről azért tudom: az autó is, a váltó is szokatlan volt. Nem hiszem, hogy ott megérdemeltük volna az első helyet. Azt hiszem Miskolcon is jobban ment Krisztián.

Eltelt egy pár év, hogy láttam: ha megyünk, ott tudunk lenni az elején, de az eredmények mégsem jöttek, mégis jobb érzés volt, mint idén a szezon elején a második-harmadik helyen menni. Aztán persze később belejöttünk... De így van talán jól: így senki sem mondhatja, hogy azért lettünk N-ben bajnokok, mert kizártak előlünk valakit...

Hogy készültök a versenyekre, mennyit mentek egy pályán?

Egyre többet. Az N-es Ladával még hármat-négyet mentünk egy pályán: mentünk egyet amikor felírtuk, mentünk még egyet, amikor lepróbáltuk az itiner-t, mentünk még kettőt, mint akinek elment az esze, és hazamentünk. Most egy picit lassabban, de megpróbálunk részletesebb, pontosabb itinert írni. Ebben a saját utunkat járjuk, mi fejlesztettük ki a módszerünket, és úgy érzem, ez kezd elég jól beválni. Másrészt nagyon fontos, hogy 94-óta Robival megyek, (mi egyébként is nagyon jó testvérek vagyunk) ő nagyon pontos, és jól megértjük egymást.

Hogyan értékeled a szezont-így utólag?

Nagyon örülünk, hogy sikerült N csoportban bajnokságot nyernünk, nekünk ez újdonság, de nagyon jó érzés. Az abszolút negyedik hellyel is elégedettek lehetünk. Elég jól indult a szezon, de a végére azt hiszem tökéletes lett. Az autóval is egészen megbarátkoztunk, úgy érzem, már tudunk vele nagyjából úgy menni, ahogy egy ilyen autóval illik.

Hogy képzeled a jövőtöket?

Persze, mindenki szeretne feljebb lépni, egy WRC-t azért nagyon jó lenne kipróbálni, de az annyira távoli. Egyelőre maradunk az N csoportban - úgy látom, azért van még mit tanulnom, még nagyon sok tartalék van az autóban, amit senki nem tud itthon kiautózni. Másrészt ez a Mitsubishi egy-két évig még ütőképes lesz.

Külföldi versenyek?

Persze, vonz, de ez is anyagi kérdés. Hosszabb távon nem lehet csak a családi vállalkozásra, az Intermedia-ra alapozni. Ez az első év egyébként, hogy vannak támogatóink: a Fabory Kft, a Beta, Mobil, RTL Klub... De a fő támogatók még mindig a szüleink: végül is nekik köszönhetjük ezt az egészet.

VB pilóták?

Sokáig Sainz volt a kedvencem... McRae, akit még nagyon szeretek, Makinen-t is egyre jobban.

És a VB autók közül melyiket választanád?

A Mitsubishi egyre jobban tetszik, bár kezd kicsit lemaradni a WRC-ktől. A Focus is tetszik a Subaru is, a Peugeot olyan pici autó... De ha bele tudna ülni az ember bármelyikbe...! Teljesen mindegy, csak WRC legyen...!

Végül: indultok még idén versenyen - akár itthon, akár külföldön?

Valószínűleg külföldön nem indulunk, a Mecsek Rally-n viszont szeretnék mindenképp indulni. Meg szeretnénk mutatni az ottani közönségnek, hogy nem csak nagyot esni, de jól menni is tudunk Pécs környékén...




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek