2017. augusztus 19.










Angyalfi Károly

Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?

Gokartozni szerettem volna, édesapám vett is nekem egy gokartot, de nem akarta, hogy versenyezzek. Egy parkolóban, gokartozás közben találkoztam Grózlival, aki felajánlotta, hogy navigálhatok neki. Édesapám kereskedésének támogatásával vettünk egy Suzukit, és másodosztályban mentünk egy évet. A következo évben a Suzukit egy Renault Clio-ra cseréltük, én még mindig maradtam a jobb oldalon. Mellette párhuzamosan mentem pályán a régi Suzukival. 1996-ban mentem eloször rali II-ben pilótaként. Két versenyen indultam Suzukival, a harmadikon, a Mecsek Rallye-n megállt az autó. 1997-ben jött a Ford, utána a Subaru, majd a Mitsubishi.

Mi volt az elso nagyobb élményed?

A pályaversenyzés kívülrol nem tetszett, de mikor eloször elrajtoltam a Hungaroringen, már az is élmény volt. A hegyizésnek az volt az elonye, hogy meg lehetett tanulni az íven autózást, de igazából mindig is a rali volt a nagy szerelmem. A Suzukit nagyon szerettem, murvás versenyen mentem vele eloször Veszprémben, abszolút harmadikak lettünk. Ezeket leszámítva az igazi nagy élmény az volt, mikor átülhettem a Ford-ba. Ez a Szeleczky Tamás féle autó volt, a gépátvételre ért oda, tehát nem tudtam kipróbálni. Mikor az elso gyorsaságin elindultam, csak kapaszkodtam a kormányba, mert olyan iszonyatosan gyorsult. A Suzuki után az olyan volt, mint ha egy Trabantból repülobe ültem volna. Engem is meglepett, hogy egybol jó idoket tudtunk menni vele. A második napon mentünk N abszolút idoket, és mikor leesett az eso még egy-két A-st - köztük Bathó Zolit- is megvertünk.

Nem volt nagy ugrás a Ford a Suzuki után?

Többek között Ranga Lacit is megkérdeztem errol, és o azt mondta, hogy ha meg tudom tenni, akkor lépjem meg, mert ettol lehet fejlodni, még ha az elején okoz is némi meglepetést.

A Ford után jött a Subaru.

Abban az autóban semmi nem volt benne. A Kassa Rallye-ra kaptam meg, de igazából csak diszkó autó volt, nagyon szép volt, de szinte semmi sem különböztette meg egy utcai autótól. Találtunk egy angol kapcsolatot, de sajnos nem volt annyi pénz, hogy mindent megvegyünk hozzá. Egy-két dolgot sikerült megcsinálni rajta, Bathó Zolihoz került az autó, akkor pedig felrobbant benne a motor, mert hibás volt a program. Új programot írtak hozzá, de az nagyon gyenge volt, viszont végig tudtam menni vele a Budapest Rallye-n. Az egész Subaru egy sötétben tapogatózás volt, Bathó Zolira tekintettel rendeltem meg az ECS-tol, és mire megjött, Zoli már eljött onnan. Most már vannak jó Subaruk, például a Viziné nagyon komoly, és az is nagyon fontos, hogy akik azt az autót csinálták, értenek is hozzá. A vb-n szinte csak a Mitsubishik bizonyítanak. Most egy utcai GT-s Subaruval tréningezünk, ennél az autónál a Mitsubishi váltója, motorja sokkal ralisabb, de a Subaru futómuve utolérhetetlen, nagyon jóindulatúan fordul. Ha a Mitsubishi elindul, akkor azt össze kell szedni, nem igazán jóindulatúan indul el, a Subaru mindig mozog egy kicsit, de jóindulatúan.

A Mecsek Rallye-ra sikerült elhozni a Mitsubishit, egy kicsit szerencsétlenül mutatkoztam be. Az angolok csak gépátvételre hozták ide az autót, nem tudtam kipróbálni, és rögtön az elején mindenkit meg akartam verni. Zuhogó esoben, beestem az erdobe. Nagyon késon kezdtem el fékezni, mert azt hittem, hogy akkora féktárcsákkal bárhol meg lehet állni. Sok volt, egyértelmuen én voltam a hibás, attól függetlenül, hogy verseny után bejött hozzám Ebi (Faragó Szabó András) a kórházba és elmondta, hogy az angolok egy nagyon kopott intermédiát raktak fel, ami nem is volt kivágva.

Említetted Ebi nevét, azt mondják, hogy nagyon sokat köszönhetsz neki.

Ez így is van, tényleg nagyon sokat köszönhetek neki. Tavaly Salgótarjánba jött velem eloször. Vezetésben nem segít semmit, viszont itiner írásban sokat segített. Soha nem tanították nekem az itiner írást, nem volt soha olyan navigátorom, akinek tapasztalata lett volna e téren, emiatt elég rossz itinert írtunk. A kanyarerosségbe nem szólt bele, hisz azt mindenki maga érzi, ám a kiegészíto információk terén, sokat fejlodtünk.

Hogy zajlott egy ilyen tréning?

Ebi ült a navigátor székben, feldiktáltam a pályát, majd o elmondta, hogy még milyen információkra lehet szükségem. Megbeszéltük, hogy hol vágjam le, hol ne. Megvoltak az én elképzeléseim, és az övéivel együtt egy egész jó itiner jött létre. Ez már Salgótarjánban is éreztette hatását, bár azt is be kell vallani, hogy ott a szerencse segített a gyozelemben.

Hogy értékeled a tavalyi évet?

Nagyon hullámzó év volt. Az Esztergom nem sikerült fényesen, szervo problémáink voltak, kategória ötödikek lettünk. Salgótarjánban nyertünk. Miskolcon történt etapon egy balesetem, ami miatt sokan bántottak. Azt mondják, hogy ülhet ilyen autóba az, aki közúton összetöri az autót. Bárkinek szívesen megmutatom a rendorségi jegyzokönyvet, nem minket hoz ki hibásnak. Nem találják azt, aki szembe jött, de találtak egy embert a faluban, aki ugyanúgy mesélte el az esetett, ahogy mi. Ott másodszorra születtem, mert kiestem az autóból, ami aztán fél méterre mellettem ért földet. Fehérvár Rally-n botrányosan rosszul mentünk, nem éreztem jól magam az autóban, ahogy elrajtoltam, szakadt rólam a víz, még bennem volt a baleset. Veszprémben nyögvenyelosen indultak a dolgok. Az elso két gyorsaságin összesen négyszer forogtam meg. Murván, ahogy egy kicsit csúszott az autó, jöttek vissza a dolgok. Második nap belehúztunk, Elek Pisti azonban megvert. A Budapest Rallye-t megnyertük, pedig a hatodik gyorsaságin szétment egy turbócso, megállt az autó, akkor negyven másodperccel vezettünk. Az autót megcsinálták, másfél perces hátrányt kellett ledolgozni. Akkor volt csúcson az autóm. Az OMP Rallye-ra egy teljesen új motorelektronikát próbáltunk ki. Az elso próbaúton minden rendben volt, majd egy gumicsere után olyan lett az autó, mint egy dragster, eloször nem reagált a gázadásra, majd kezelhetetlenül megindult. A verseny után derült ki, hogy vírus került az autó komputerébe. A Mecsek Rallye-n elso nap vége felé eltört a féltengely, állandóan visszatolta fékdugattyút, gyakran beesett a fékpedál. A második nap elso gyorsaságiján szétesett az egész, fel kellett adjuk a versenyt. Amíg jó volt az autó, vertük Hideg Krisztiánt, és ennek nagyon örültem, mert szerintem Krisztián elég kemény ellenfél Magyarországon.

Hogy kerültél a MOL Rally Team-hez?

Már tavaly év végén tárgyaltam Ernovel, hogy talán a következo szezonban együtt megyünk külföldön. Akkor még szó nem volt a MOL-ról. Kezdetben N-es autóban gondolkodtunk, aztán mikor szóba került egy A-s autó, nagy volt a kísértés, hogy itthon menjünk. Jött a lehetoség, hogy Kiss Feri nem megy, be lehet ülni az autóba.
Ide kapcsolódik az a szóbeszéd miszerint én bevásároltam magam a csapatba. Ennek nincs semmi alapja, ebbe a csapatba nem kell bevásárolnia magát az embernek. Elobb volt szó arról, hogy Ernovel együtt megyünk egy csapatban, és csak késobb jött a lehetoség, hogy be lehet ülni MOL-os autóba. Az eredeti terv szerint ugyanaz lett volna a felállás, mint tavaly: teljes szezon egy WRC-vel. A csapat költségvetését jelentosen visszavették, ezért a tervet módosítani kellett. Egész évre leszerzodtünk D.Y.N.T. csapattal, amelyik nagyon kedvezo áron hozott volna egy gyári kék Subaru WRC-t. Az esztergomi tréningen már kaptunk olyan hírt, miszerint nem lesz meg az autó. Négy nappal a gépátvétel elott hivatalosan is bejelentették, hogy nem lesz WRC Írországból. Laci elkezdett telefonálgatni és szerzett egy másik Subaru WRC-t Angliából, aminek a teszt során még Angliában felrobbant a motorja. Laci tovább kutatott, és akkor összejött az észt Ford Escort WRC. Az észtek 2000 km-t leautóztak, hajnali négykor már ott voltak Esztergomban, hatkor a szemem láttára beindították az autót, tíz másodperc után a motor csattant egyet és megállt. Fél órán belül kiderült, hogy elszakadt a vezérmu-szíj és összeakadt a motor. Azonnal felhívtuk Havassy Petit, aki fél óra múlva ott volt Budapestrol, levette a hengerfejet, visszavitte a muhelyébe, megcsinálta, összerakta, az autót berakták a parc ferme-be.

Elindultunk Ernovel gyalog bejárni a prológ pályáját, amikor a hangosbemondón hallottuk, hogy nem vagyunk rajta a rajtlistán, mert nem készült el az autónk. Erno iszonyatos telefonálásba kezdett, aminek az lett az eredménye, hogy azt mondták, menjünk a parc ferme-be és majd odaszólnak telefonon, hogy mehetünk-e vagy sem. A telefonhívás nem jött, utolsó autóként átgurultunk a prológon, majd beálltunk a szállásunkra. Este fél 11-kor jött a telefon, hogy nem kaptunk rajtengedélyt. A csapat teljesen összeszakadt. Én pedig úgy gondoltam, hogy ha már itt van ez az autó, akkor ki kell próbálni. Mentem vele aszfalton 6-7 km-t, és állíthatom, hogy jobban ment, mint ahogy kinézett. Itt meg szeretném ragadni az alkalmat és köszönetet mondani Szeleczky Tamásnak és csapatának, akiknek a Ford talpra állítása köszönheto.
Próbáltunk Miskolcra koncentrálni. Szerdán végre megérkezett Olaszországból egy gruppe A-s kék Subaru. Csütörtökön a stabilizátorokat beállításával kezdtük, a sátai gyorson mentünk kettot oda-vissza. Átmentünk a sajókazári gyorsaságira, ott már a stabilizátorok jók voltak, így a hajtást állítgattuk. Jó kedvem lett, mert hallottam, hogy Erno valakivel beszél telefonon és mondja, hogy jó az autó és tetszik neki, ahogy kezelem a gépet. A második körre eggyel keményebb gumit tettünk fel és állítottunk a hajtáson. A harmadik körre feltettük a legkeményebb gumikat és megint állítottunk a hajtáson. Ez a hajtásállítás egy kicsit idegen.

Ahol elestünk azelott néhány kanyarral valami nem tetszett, Erno is szólt, hogy valami nincs rendben az autóval. Rögtön utána egy sima jobban elindult keresztbe, amit egy A-s autónak nem szabadna. Megfogtam, Erno szólt, hogy menjünk lassabban. A következo kanyarokban úgy csúszott, hogy pont jól kiadta. Jött egy bukkanón bal3, ami után egy sima jobb következett. A bal 3 meg volt, ráfordítottam a sima jobbra, adtam egy gázt és abban a pillanatban az autó hátulja teljesen elfordult és szembe beestünk az árokba. Kértem Ernot, hogy ezt magyarázza meg, mert nem értem, mit csináltam rosszul? Erno azt mondta, hogy nem tud rá semmit mondani, mert nem érti. A nézok kitoltak, legurultunk a gyors végére és hívtuk az olaszokat. Kívülrol nem tunt komolynak, ám amikor felnyitották a motorháztetot kiderült, hogy leugrott a bordásékszíj. A vezérmutengelyek végén muanyag fogaskerék van és mindketto letört. Ha ki akarták volna cserélni, ahhoz ki kellett volna venni a vezérmutengelyt. Ez nem egy nagy dolog azonban azt tudni kell, hogy a Prodirve leplombálja a motorokat, ha ez a plomba megsérül, a felújításnál négyszeres árat kell fizetni, ezt pedig senki nem vállalta.

Míg az olasz csapat nézte a motort, az egyik olasz szerelo megnézte a difit, és azt mondta, hogy miközben forgatta a kereket valami zaj jött a difibol, ráadásul akadozva forgott. A difivel ugyanaz a helyzet, mint a motorral, le van plombálva, tehát ezt sem tudtuk ellenorizni.

Trébics Sándor segítségével elkezdtük szervezni, hogy a Prodrive-tól kapjunk egy motort. Lett volna motor, de csak a gépátvétel napján délben landolt volna Ferihegyen, úgy pedig kicsúsztunk volna az idobol.

Hogyan tovább?

Ugyanazt mondom, mint Esztergom után. Csak elore szabad néznünk és készülnünk a Fehérvár Rallye-ra. Az autó marad ez az olasz Subaru, a GB Motors-tól. Nagyon sok helyrol hallom, hogy bántanak engem, ez nem fáj annyira, mint az, hogy Lacit is bántják. Ezeknek az embereknek nem kívánok semmit mondani, írni, üzenni, csak bizonyítani szeretnék, bizonyítani szeretném azt, hogy Laci nem véletlenül szavazott nekem bizalmat.
Ahhoz, hogy bizonyítani tudjak már egyszer el kéne rajtolnom és menni kéne legalább két versenyt technikai problémák nélkül. Nehéz helyzetben vagyok, mert egy kétszeres bajnok után kerültem a MOL Rallye Team-hez. Biztos, hogy Székesfehérváron óvatosabban fogunk kezdeni, de ott szeretnénk lenni az elejében. Itt most nem ifj. Tóth János és Turi Tamásra gondolok, de nem akarunk nagyon lemaradni. Ma még nem emlegetik egy napon a nevemet Janikával és Turi Tomival, de remélem, hogy a szezon végére már oda fér a nevem Janika és Tomi neve mellé.Igaz, hogy mi A-s autóval megyünk, de szerintem nincs olyan nagy különbség WRC és A-s autó között. Az olaszokkal leszerzodtünk egész évre, a csapatot G.B. Motors-nak hívják. A fonök Alessandrini-nél dolgozott, még Ebinek o hozta az A-s Lancia-t. Saját csapatában két A-s Subaru van és egy pálya Alfa 155-ös.

Azt mondtad, hogy azt hallod vissza, miszerint te bevásároltad magad ebbe a csapatba. Vittél szponzort vagy egyszeruen a csapatfonök bizalmából vagy a csapatnál?

Kezdetben arról volt szó, hogy minden ugyanúgy lesz, mint Kiss Feri idejében, tehát egész évben WRC. Aztán visszavették a költségvetésünket, közösen kutatjuk a lehetséges szponzorokat, közülük egyik Esztergom után visszalépett. Jelenleg is együtt dolgozunk a jövon, hogy beleülhessünk végre egy WRC-be.

A hajtás beállításánál honnan tudod, hogy mit hova kell állítani? Tud segíteni Laci, vagy Erno?

Laci annak idején minden tréningen ott volt Ferivel. Nagyon sajnálom, hogy Laci nekem ezt a segítséget nem tudja megadni. Ebben az autóban teljesen más a hajtás, mint amivel o ment és más, mint a WRC-jé, amivel Ernoék mentek. Az elméletben tudott segíteni, tehát hogy mennyire legyen hátsó-, vagy elsokerekes. Ezen túl pedig Ernovel tapasztalgattuk ki, hogy mit, hova.

Családod, hogy viseli ezt a versenyzési hóbortodat és egyáltalán a bukásokat?

Még az elején a gokartot megvették, de versenyezni nem engedtek, mert féltettek. Amikor bekerültem a raliba, az elso két-három évet édesapám szponzorálta és egyébként is támogatott. A Subaru-s évtol kezdve anyagilag független vagyok.

Édesapámat az utcai balesetem viselte meg nagyon, ugyanis eloször azt az információt kapták, hogy kómában vagyok és úgy vittek a kórházba.

Édesanyámat ez a miskolci kudarc nagyon kiborította. Édesapám szombaton felhívott, hogy anyu egész éjszaka nem aludt, nem eszik, nem iszik semmit csak sír. Mikor haza értem, akkor egy kicsit feloldódott és elmondta, hogy egyrészt féltett azért, mert beestünk, másrészt pedig annyira sajnál minket, mivel tudja, hogy én is és Laci is mennyit kaptunk a közvéleménytol és ez a beesés újabb okot ad támadásokra.

Tényleg nagyon sok kritikát kaptál a rally.hu Fórumán is, te személy szerint hogy viselted ezt?

Én magam nem olvasom a Fórumot, azért mert mindig mikor elolvasom az megvisel. A Fórum azért nem sportszeru, mert soha nem tudom, hogy ki írja. Ha valaki vállalja és elmondja, attól elfogadom, de így név nélkül, arc nélkül ezt nem tudom elfogadni.

A kritikusoknak be szeretném bizonyítani, hogy mire vagyok képes, és talán majd az eredményeim elhallgattatják ezeket az olykor durva hangokat.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek