2017. oktober 24.










Tóth „Gili” Ferenc

Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?

Nagyon-nagyon régen még pécsi lakosként gyorshajtás miatt elvették a jogosítványomat, de szükségem volt arra, hogy autóval mozogni tudjak, ezért felvettem sofőrnek Kákonyi Attilát, aki akkor már neves autóversenyző volt. Ő aztán elcsábított a Salgó Rallye-ra. A versenyt követő éjszakán álmomban már jöttek-mentek az autók, tehát mondhatjuk, hogy azonnal megfertőzött a rali. A következő évben beültem navigálni Attila (Kákonyi) mellé, másfél együttöltött verseny után egy versenyre beültem Hideg Jani mellé, majd egy teljes évet mentem Topor Kálmánnal.

Kezdtem úgy érezni, hogy ez a baloldalról se menne rosszul, így vettem egy 1300-as Zsigulit. Egyből másodosztályban kezdtem, rögtön felkerültem az első osztályba, ott még ugyanazzal a Zsigulival mentem, mint előtte másodosztályban. A Zsigulit egy A-s 1300-as Lada követte, majd egy minőségi előrelépés volt egy Suzuki GTI.

A Suzukival csak egy évet mentem, a következő szezonban sikerült összehozni az A-s Golf-ot. A Porsche Hungária szerencsénkre abban az évben úgy döntött, hogy beszáll a ralisportba és annak köszönhettük a Golf-ot, ami a maga idejében egy nagyon komoly gyári versenyautó volt. Annak ellenére mondom ezt, hogy már több évesen került hozzánk. Ha újonnan került volna hozzánk egész izgalmas dolgokat lehetett volna művelni vele, de így sincs okunk panaszra, hiszen segítségével kétszer bajnokok lettünk egymás után. Az F2-es kategóriában az volt a legjobb autó Magyarországon.

A Golf-ot az Audi követte.

Igen, amiről azt gondoltuk, hogy előrelépés lesz. Bizonyos szempontból az volt, az összkerékhajtás miatt, de soha nem számított csúcsnak, mivel nem volt hozzá gyári fejlesztés. Nagyon jó volt vele autózni, de csak részeredményeket lehetett elérni, egy-egy tempós szakaszon jó időket futottunk. A nagy probléma az volt, hogy sokan egy kalap alá vették a nagy A-s autókkal, holott a mi autónk jelentősen elmaradt azoktól teljesítmény terén. Nem tartozott sehova, nem tartozott az igazi A-s nagy autók közé, nem tartozott az N-esek közé sem, ráadásul az utolsó évben az N-esek már gyorsabbak voltak nála. Négy évet versenyeztünk vele, voltak ebben boldog és boldogtalan időszakok egyaránt. Volt olyan év, amikor valamilyen csoda folytán szinte egész évben vezettük az abszolút magyar bajnokságot. Ez inkább a szerencsének volt köszönhető, és talán az autó megbízhatóságának. Az utolsó év már nem volt olyan boldog korszak, mint mikor saját szórakoztatásunkra versenyeztünk.

Miért maradt abba az Audis sorozat?

Olyan hangulat alakult ki a csapatban, hogy úgy éreztem, akkor inkább abbahagyom a versenyzést, de nekem arra nincs szükségem. Jobban mondva akkor még reméltem, hogy más csatornákon sikerül összehozni valamilyen a top-hoz közelebb álló autót.

Volt egy próbálkozásod az Érdi féle Mazdával is?

Az még az Audis korszak vége volt. Nagyon sajnálom, hogy azzal a lehetőséggel nem tudtunk élni, mert az autó az első 300 méteren megállt. Az autó nagyon komoly volt, és Érdi Tibiék nagyon profi hátteret biztosítottak hozzá, csak jót mondhatok a velük való kapcsolatról. Mindent beleraktak az autóba, amit csak bele lehetett rakni, olyan kiszolgálásban volt részünk, mint addig soha, és ennek ellenére sem jött össze. Nagyon jó lett volna, ha legalább egy értékelhető gyorsot sikerült volna teljesíteni. A bizonyítás így nem jött össze.

Azóta nem versenyeztél.

Igen, a következő évben volt egy tétova próbálkozásunk, ami sikertelen volt. Tavaly pedig már nem is próbálkoztam. Az év végén azzal keresett meg Török Péter, hogy szeretné, ha versenyeznék és átvette az ügyemet, el kezdett szponzorok után rohangálni. Eddig úgy tűnik, hogy eredménytelen a próbálkozásunk, marad az előfutás és segítem Vizin Laciék versenyzését.

Milyen érzés volt, mikor annyi végigversenyzett év után először nem ülhettél versenyautóba?

Elvonási tüneteim vannak még ma is. A legrosszabb volt látni, ahogy a veszprémi kör-gyorsaságin felvonulnak az autók. Teljesen kész voltam, hátat fordítottam és elmentem a bozótosba dohányozni. Tavaly már jobb volt a helyzet, mert egy verseny kivételével minden versenyen előfutottam. A hangulatból visszaadott valamit, voltak helyek, ahol lehetett és volt is mivel gyorsan menni.

Azután, hogy versenyeztél egy majdnem csúcs F2-essel, A-s összkerekessel, milyen autóba ülnél vissza? Visszaülnél például egy N4-esbe is, vagy az már nem motivál?

Teljesen mindegy, hogy milyen autó, milyen kategória, egy a lényeg, hogy megfelelő háttér legyen hozzá. Nem okozna presztízsveszteséget egy A-s 1300-as Skoda sem, csak ahhoz tényleg legyen meg minden és az azonos súlycsoportban lévő versenyzőtársakkal fel tudjam venni a versenyt. Az utolsó években az volt a bajom, hogy nem azonos feltételekkel versenyeztem a versenytársak ellen.

A versenyzés számomra egyfajta önmegvalósítás volt, a száguldás és versenyzés szeretete hajtott. Mindezek ellenére szerintem egy megfelelő autóval ott lenne a helyem a mindenkori élmezőnyben.

Milyen versenyzőnek tartod magadat?

Magamat egy megfontolt pilótának tartom. Későn érő típus vagyok, 28 évesen láttam az első ralit. Én ennek megfelelően versenyzem, ha muszáj akkor gyorsan megyek, ha nem, akkor azért az agyamban ott pörög, hogy márka vagy schilling fogy el feleslegesen. Az Audival lógtunk a két kategória között, ha volt értelme menni, akkor mentünk „keresztbe-hosszába”.

Neved összeforrt Csökő Zoltánnal, mióta versenyeztetek együtt?

Hét évet mentünk együtt, és ha adottak lennének a feltételek, akkor továbbra is együtt mennénk. Mivel az én ügyem teljesen bizonytalan, ezért Zolikával megállapodtunk, hogy idén marad Vizin Laci mellett, akivel nagyon jól érzi magát. Ha esetleg nekem is összejön valami, akkor keresek egy navigátort. Nagyon furcsa lesz, hisz a vezető-navigátor kapcsolat sok tekintetben a házasságra emlékeztet. Ha még azt vesszük, hogy a háborúban eltöltött idő duplán számít, akkor igazán értékelendő, hogy ilyen hosszú idő sem tudta kikezdeni Csökő Zolival való kapcsolatomat.

Hogyan tréningeztetek?

Az én módszerem az volt, hogy nagyon sokat mentem egy pályán, törekedtünk arra, hogy minél jobban megismerjem. Magyarországon azt a technikát, amivel versenyzünk nem ismerjük eléggé, nincs lehetőség tesztelni, igazán megszokni, ezért muszáj legalább a pályákat jól ismerni. Nem tréningeztünk gyorsan, inkább mindig azt kerestem, hogy hol lehet a leggazdaságosabban, leggyorsabban elmenni. Aki életre-halálra tréningezik, az azzal van elfoglalva, hogy úton tartsa az autót, és nem azt keresi, hogy hol lehet legjobban elmenni.

Nálam akkor volt teljes a tréning, ha majdnem segítség nélkül végig tudtam menni a pályán és elmondtam Zolikának, hogy hol mi az elképzelésem, mit fogok a versenyen csinálni.

Akkor mi a navigátor szerepe?

Ha az ember tényleg rohan, akkor nincs ideje elgondolkodni azon, hogy ez tényleg az a jobb 2, ahol gázelvétel nélkül be lehet fordulni. Az én esetemben a navigátornak az a szerepe, hogy együtt dolgozzuk fel a pályát, együtt találjuk ki, hogy hol lehet gyorsan menni, és azt, amit én a tréning során kitaláltam azt, ő versenykörülmények között megerősítse bennem.

Hogy értékeled a tavalyi szezon botrányait?

Sok negatív dologgal találkoztam a raliban, de ugyanez a folyamat indult meg a polgári életben is és ez nekem nem igazán szimpatikus. Minden a pénzről szól, nincs szó barátságról, érzelmekről. Én akkor éreztem jól magamat a raliban, mikor tréning közben megálltunk, jókat beszélgettünk, egymás játékos ugratása folyt, és tényleg jó volt a hangulat. Ez ma már nincs, tréningen mindenki megy, mint a megszállott, jeles versenyzőink nem szálnak ki az autójukból, nem vegyülnek a többiekkel.

Ki áll közelebb a szívedhez a vb menők közül?

Szinte mindegyiket egytől-egyig csodálom. Az azonban mégis szimpatikusabb, akinek a stílusához hasonló stílusban vagy szellemben versenyzek. Aki kitartóan, megfontoltan versenyez, például Kankkunen. Nem az improvizatív készséget értékelem a technikai sportokban, hanem az agymunkát.

Melyik autó dobogtatja meg jobban a szívedet?

Teljesen mindegy melyiket adnák, bármelyiket bevállalnám.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek