2017. augusztus 19.










Elek István

Hogyan kerültél kapcsolatba a ralival?

1997-ben volt egy munkánk, amely során kapcsoltba kerültem Oroszlán Laciékkal. Szóba került az autósport és akkor esett le, hogy ők azok az Oroszlánok.

Addig nem is jártál raliversenyekre?

Egyszer-kétszer néztem ki a Budapest Rallye-ra, mivel Budapesten dolgoztam. Azelőtt csak a Salgó Rallyekra jártam, de annyira fájt a szívem, hogy nekem ehhez soha az életben nem lesz közöm, ezért inkább nem jártam. 1997-ben minden versenyre elkísértem Laciékat, és a 97-es Salgó Rallye tréningjén ültem először a Galant-jukban.

A Veszprém Rallye tréningjén kipróbálhattam murván a Galant-ot. Ott keveredtem szóba Csukovics Istvánnal, aki navigátor problémáiról beszélt. Laciékkal már korábban beszélgettünk, hogy mi volna az útja, ha raliversenyző szeretnék lenni. Azt tanácsolták, hogy navigáljak egy ideig Rali I.-ben és utána menjek át pilótának. Nem akartam az időt húzni a Rali III-mal és nem azért, mert azt lenézem, de arra nem tudtam volna pénzt szerezni. Így aztán megkerestem Csukovics Istvánt, és már a Mecsek Rallye-n együtt mentünk. A következő évben pedig egy verseny kivételével egész évben.

Tudta azt a hátsó szándékodat, hogy vezetni szeretnél?

Igen, úgy mentem oda, hogy csak 1+1 évet beszéltünk meg. Ez azt jelentette, hogy ha én a második évben is navigálnék, akkor azt csak mellette tenném. Emberileg nem teljesen voltam elégedett vele, ezért csak egy év navigátorkodás lett a dologból.

Szükség volt egy navigátorra is. Kezdetben Ferjáncz Attila volt navigátorára Tóth Csabára gondoltunk, de ő sajnos nem tudta biztosan mind a nyolc futamot vállalni üzleti és egyéb elfoglaltságai miatt. Papp Gyurival is folytak tárgyalások. Floch Pisti barátom, adta az ötletet, hogy beszéljek Iványi Sanyival. Ezért hálám örökké üldözni fogja, Pistit egyébként is nagyon kedvelem, mint barátot, és mint versenyzőt egyaránt, ő a magyar mezőnyben egyike azoknak, akivel őszintén el lehet beszélgetni. Iványi Sanyi két ajánlatot is kapott, így Sanyi nemet mondott. Ő utána felhívta Oroszlán Tibit, felőlem érdeklődött, másrészt neki is és a barátnőjének is szimpatikus voltam, mert hogy családom van, ebből arra következtetettek, hogy nem lehetek olyan forró fejű. Sanyi felhívott, a barátnőjével együtt jöttek el beszélgetni. Sanyi elmondta, hogy beszélt Oroszlán Tibivel, aki egyébként példaképe, tehát, ha én az ő csapatukban vagyok, akkor az neki már egy biztosíték. A végén kijelentette, hogy velem szeretne versenyezni. Akkor pedig én kértem két nap gondolkodási időt. Haza mentem és kérdeztem a feleségemtől, Zitustól, hogy mi legyen. Zita megnézte a videókat és megállapította a nyilatkozatok alapján, hogy a Sanyival kéne versenyezni. Tehát a csajok döntötték el a kérdést.

Jött az első verseny Esztergom, már a tréningen felavattuk a tréningautót. A prológon azt se tudtam, hogy hova nyúljak, hatalmas volt az izgalom, rögtön ki is csúsztunk. El tudtam képzelni, hogy Sanyi mit gondol rólam, sajnáltam szegényt. Másnap reggel, úgy nézett ki mintha félhalott lenne. Míg odaálltunk az első gyorsaságihoz elmondta tízszer: „Nem kell sietni, ahogy megbeszéltük! Nem úgy, mint a prológon, tudom poros volt fékút, de akkor is!” Különösebb gond nélkül végigmentünk a gyorsaságin, Sanyi azt mondta: „jól van, látom, úgy mentél, ahogy megbeszéltük, kézben tartottad a dolgokat”. Aztán elkezdte nézni az időket: először azt mondta, hogy több mint 10-et adtunk a Baloghnak, jé még, az Ollénak is, egy kis idő múlva el kezdett velem kiabálni: „Elszúrtad az egészet, nem úgy mentél, ahogy megbeszéltük, óvatosan kell menni!” Erre azt mondtam: „de hát az előbb még azt mondtad, hogy minden rendben, most mi a baj?” „Hogy lenne minden rendben,” – mondta - „N abszolút időt mentél életed első gyorsaságiján.”

Jött a következő gyorsasági, a Rúgógyárig teljesen jó volt. Odaértünk egy „Bal 2 erős” kanyarhoz, ahol vissza kellett volna kapcsolni harmadikba, én nem kapcsoltam vissza, hanem negyedikben befordultam „vollgázon”. A kocsi el is fordult volna, de felhordták a salakot, és 120-130-cal becsúsztunk az árokba. Végig álltam a gázon, nehogy időt veszítsünk. Annyira nyomtam a gázt, hogy az autó egy kicsit megállapodott, aztán hirtelen kiugrott az árokból, átrepültünk az út felett, át a túloldali árokba, ahol elvittünk három bokrot és utána egy régi kilométerkövet. Meg voltam győződve, hogy itt vége a versenynek, borzalmas hangok jöttek alulról. Végül lejöttünk a kőről, elindultam, néztem a műszereket, minden rendben volt, és mentünk, mint az őrült kifelé. Így kaptunk 10-et a mezőnytől, tehát nem lett volna rossz idő. Beértünk a szervizparkba, félreküldtek, hogy egyek meg egy szendvicset, igyak egy üdítőt, és nyugodjak meg, minden rendben lesz. A szerelőim 10 perc alatt átépítették a kocsit, pedig alaposan rendbe kellett tenni. Visszaültem, és még hallottam, ahogy a szerelők mondják Sanyinak: „Fogd már meg, mert pár gyors alatt leamortizálja az autót!”

Rögtön ott kezdted, hogy már indultok az Esztergom Rallye-n, de hogy sikerült összehozni ezt az autót?

Ez az autó már tavaly augusztusban meg volt, ez volt az utcai autóm. Nem is nagyon jártam vele utcán, mert sajnáltam és nem is utcára való. Próbálgattam a kocsit, 6000 kilométert mentem vele, egyszer 140-nel belementem a szántásba, és annyi baja lett, hogy csak le kellet mosni. Akkor azt mondtam, hogy most már ismerem az utcai változat határait, tehát kezdhetjük az átépítést. Novemberben kezdtük a munkát és azt hittem, hogy februárban már készen lesz, de iszonyatosan lassan jött meg hozzá minden, így a betervezett német tesztverseny elmaradt. Az Esztergom Rallye-ra is éppen csak hogy összeállt az autó.

Miért tartott ilyen sokáig az átépítés?

Volt olyan alkatrész, amit a RalliArt-tól kellet megrendelni, a biztonsági felszerelést máshonnan, közben teljesen fel kellett szerelni a szervizbuszokat. Szerencsére segítségemre sietett a Leier-Márton Holding, Márton Laci adott közel 40 darab gumit, gumimelegítőt, aggregátort.

Kik építették az autót?

Három fiú, mind a hárman Mitsubishi szerelők, Medveczki Tibi, a karosszériás dolgokat csinálta, Obsina Zsolti a motorral és az erőátviteli részekkel foglalkozott, Valentik Zsolti pedig a villamossági dolgokat csinálta. Ők az Oroszlán Laci szerelőivel együtt csinálják Laciék EVO VI-osát is.

Hogyan folytatódott az év?

A Salgót nagyon vártam, jól felkészültünk. Sanyi úgy jósolta, hogy feküdni fog nekem a csúszós út, mert az Esztergomi murván jól mentem. Az első gyorsaságin 100 méter után leszakadt az ablaktörlőm, szinte vakon mentem végig, így a 19. helyről kezdtünk. Szépen jöttünk fel az abszolútban, mikor jött az a farönk. Elúszott az autó fara, nekiütöttük egy farönknek és kiszakadt a két hátsó lengőkar. Ha lett volna pótalkatrész, akkor a szervizesek meg tudták volna csinálni, de sajnos nem volt, tehát ki kellett állnunk. Én egyébként mentem volna tovább, azzal, hogy majd csak lesz valahogy, de Sanyi azt mondta, hogy pont a soron következő Ceredi gyorsra nem ül be mellém ilyen autóba, mert azt a pályát eléggé ismerem. A fiúk a visszahajlított alkatrészekkel összerakták a futóművet, de Sanyi leszedette a kerekeket és megvártuk míg kikéssük a 15 percet és akkor visszatehették.

Akkor Sanyi döntött?

Igen, az autóban mindig a navigátor dönt, a pilóta csak parancsvégrehajtó. Nálunk a taktikát is Sanyi dolgozza ki, de ha már elindultunk, akkor ahogy érzem, három-négy kanyar után én mondom, hogy most keményebben, vagy nyugiban megyünk.

Jött a Miskolc Rallye, ahol szinte hiba nélkül mentünk. Óvatosan kezdtünk, de a második gyorsaságitól kezdve megszereztük a vezetést és meg is tartottuk a végéig. Első nap hatból öt gyorsaságit, második nap hétből szintén öt gyorsaságit mi nyertünk.

Így a Kisbér Rallye-ra már esélyesként érkeztünk, ott az első pillanattól kezdve a végéig mi vezettünk. Ami engem meglepett, hogy első nap Oroszlán Laci milyen jól tartotta magát az EVO 3-assal, ezért tartottam a második naptól, de murván már egyértelmű volt az előnyünk. Kijöttem a gyorsról és nem értettük, hogy Laci miért ment sokkal rosszabbat nálunk. Néztük az eredményeket, és Laci mondta, hogy ő nem lassú, én vagyok túl gyors, hiszen Érdi Tibinek is adtam 11 másodpercet.

Egész évben a Veszprém Rallye-t vártam, mert azt mondták, hogy ott már úgy mehetek, ahogy akarok. A murvás pályákat egyébként is szeretem, tehát túlzott akarással, kicsit görcsösen ültem be az autóba. A kocsit lerendeztem a prológon, szétment a bal első futómű és a kormányösszekötő. Megint Oroszlán Laci sietett segítségemre. Felküldte a szerelőit Pestre és az épülő EVO 6-osából hozták el az alkatrészeket. Hajnali fél négyig a két szervizcsapat közösen hozta rendbe az autót. Nem túl nyugodtan, de egy tuti autóval állhattam oda a starthoz. Sanyi két gyorsasági után szólt, hogy egy kicsit szedjem össze magam, akkor el kezdtem úgy menni, hogy élveztem a versenyt, és három gyors után vezettük az N csoportot.

Voltak kisebb hibáim, de a nap végén 1 másodperccel vezettünk Laciék előtt. Csapatom felszólított, hogy kevesebbet hibázzak, erre másnap az első gyorsaságin 10 másodperccel mentem jobbat Laciékénál. Biztonságos előnyünk volt, amikor a következő Sólyi Erdő gyorsasági 2/3-ánál elment a fékünk, eltört az egyik fékcső, 100-zal értünk egy Jobb 4 kanyarhoz, balra volt egy kis füves tisztás és oda futottunk ki, majd a hátralévő 3 kilométert fék nélkül teljesítettük. Ezen a gyorsaságin 3 másodpercet kaptunk Laciéktól. A következő két gyorsaságin nagyon bizalmatlan voltam a fékkel, valószínű a főfékhengerrel volt gond, ami még most sem érkezett meg, tehát a Budapest Rallye-n is a régivel kell mennünk és ez a fékprobléma az aszfalton még nagyobb jelentőségű. Ezzel a két óvatosan teljesített gyorssal magamra húztam Angyalfi Karcsit, ezért a Szentgáli gyorsaságin nagyon kellett mennünk, minden kanyarban egy fokozattal feljebb mentünk, nagyságrendekkel jobb időt teljesítettünk, mint az előző körben, mikor a gyors közepén egy kanyarban túlcsúsztam, ez nem is lett volna baj, de a motor a tolatásnál lefulladt. Ott legalább fél percet bennhagytunk, és így 10 másodpercet kaptam Karcsitól. Teljesen ki voltam idegileg, hogy ennyi hibával megyek. Az utolsóelőtti gyorsasági, Királyszentistván előtt, ahol az előző körben Karcsi jó időt ment, mondtam Sanyinak: „ne mond, hogy hol csúszik, ne mond, hogy hol vigyázzak, ne mondj semmi mást csak a kanyarokat!” Ott ahol negyedikben mentem előző körben, ott ötödikben mentünk, volt egy nagyon rossz kanyar a gyárnál, ott harmadik helyett negyedik vollgázon fordultam, igaz, hogy egy kicsit a padkán mentünk, de nem volt olyan vészes.

Úgy tudom neked is volt egy köved.

Igen, nyugodtan mondhatjuk, hogy az egy 1 millió forintos kő volt. A verseny után mentünk Németországba, egy egész szép alkatrész listát kellett vinnem. Az 5 mm-es kartervédőnk, a difivédönk is kuka lett. A futómű legmagasabb pontja a bölcső, na azt is el kellett dobni. Sajnos nekünk nincs belsőkamerás felvételünk, mert pont előtte telt be a kazetta. Nekünk csak egy kövünk volt, kb. emberfej nagyságú és középre helyezték. Mikor kiértünk, először Imit (Tóth Imre) kérdeztem, ő azt mondta, nekik nem volt semmi, majd Ferit (Kiss Ferenc) kérdeztem, és akkor megállapítottuk, hogy nekem is ugyanott volt a kő, ahol nekik. A különbség csak annyi, hogy ők úgy 140-nel, én 120-szal haladtam.

Téged is megviselt ez a kő?

Nem, csak annyira, hogy míg a MOL csapatnál a MOL fizeti a károkat, addig a nálunk nekem kell fizetni, mert nincs annyi szponzorpénzem. Egyébként Feriékkel ellentétben nekem a második körben nem volt kitéve a kő, pedig készültem rá és mikor odaértem, akkor lelassítottam. A gyorsasági közepéig kb. 5 másodperc volt az előnyöm Karcsival szemben, ezt onnan tudom, mert vannak embereim a pályán, hogy utólag tudjam, hogyan mentem a pálya bizonyos szakaszain, a végén már csak 3 másodpercet adtam neki.

Mennyiben tér el Sanyi a navigálási stílusa a tiedtől?

Sanyi azt adja vissza, amit kérek. Minden információt csak egyszer kérek, mondja el röviden, gyorsan! Sanyi a nehéz kanyar előtt a hanglejtésével is érzékelteti a kanyar nehézségét. Haláli egy pasas, nagyon jó navigátor. Nagyon precízen elkészíti a szerviz itinerét is, nagyon pontosan megszervez mindent. Felírja a szerelőknek, hogy melyik pályára, milyen keménységű futóművet kértem. Azt is felírja nekik, hogy ha más az időjárás, mint amit gondoltunk, akkor meg kell kérdezni engem. Odajönnek a fiúk, és azt mondják, most esik, Sanyi azt mondta, hogy meg kell kérdezni. A fiúk így mindig úgy várnak, ahogy kell, a gumit pontosan 10 vagy 15 percig melegítik, ahogy éppen kértem.

Ezt a beállításokkal kapcsolatos tudást hogyan szedted fel?

Esztergomban például nem arra koncentráltam, hogy beérjem az előttem lévőket, hanem arra, hogy a kocsi minél jobb legyen. Minden gyorsaságin állítottunk, puhítottunk, keményítettünk, változtattunk a kerékösszetartáson. A gyorsaságik után mértük a guminyomást, felírtuk a körülményeket is, hány kilométeres volt a gyorsasági, hány fok volt és ezeket az adatokat otthon a számítógépemen őrzöm és kielemzem. Jó páran már kértek tőlem tanácsot gumi ügyben. Kimentem VB futamokra, ott is sokat tanultam. A gyorsasági előtt 1 km-rel mindig megálltam, és vártam Delecour-t, aki egyébként nagyon jól gumizik. Delecour melegítette a gumikat a navigátor gyorsan kiugrott, megnézte a guminyomást, utána újra melegített, majd újra ellenőrizték, ezeket az adatokat megpróbáltam ellesni tőlük. Futómű terén is sokat lestem el a Monte Carlo Rally-n

Van-e még mit fejleszteni a te autódon?

Ami fontos, azt már megvettem bele. A motorom viszont nagyon puhára van hangolva. Bálna, Vizin Laci fő szerelője azt mondta, hogy nagyon light-os a motorom. Csináltak egy stopperes mérést, majd összehasonlították a komputereket is, az eredmény az lett, hogy 1 km-en a Vizin Laci autója 1.5, az Oroszlán Lacié 1 másodperccel leverte az enyémet. Meg voltam lepve és el voltam keseredve. Aztán felhívtam az ausztrál mérnököt, aki beállította, és ő emlékeztetett, hogy én kértem, hogy vegye vissza a motor teljesítményt 80 %-ra. Igaz, így gyengébb, viszont sokkal nyomatékosabb a motor.

Csak motorban fejlődhet az autó?

A Proflex-nek van egy új fejlesztésű futóműve, az kéne jövőre. Emellett sok apróság van, amit még ki kéne cserélni, keményebbé tenni a futóművet, szilentblokkokat kicserélni. Az utolsó bajnoki futam után szétszedjük az autót, és csinálunk egy kőkemény versenygépet. Az eredeti terv az volt, hogy csak jövőre nyerünk bajnokságot, ha ez idén sikerül, akkor biztos, hogy új célokat fogunk kitűzni.

Mik lesznek ezek az új célok?

Ha idén nyernénk, akkor jövőre csak kevés bajnoki futamon indulnánk, azért, hogy a megspórolt pénzből legalább egy VB futamon el tudjunk indulni. Marad az autó, nem építjük át EVO 6-osnak, mert sok előnyt nem jelent.

Melyik VB futamot választanád?

Szívem szerint a legkeményebbet, az Akropolisz Rally-t. A Portugál is tetszene, vagy a Finn is, de ott túl sok az ugrató, attól féltem a futóművet. Az is lehet, hogy a San Remo lesz, mert az nem teszi annyira tönkre a kocsit. Végül is teljesen mindegy, egy a lényeg, hosszú verseny legyen, jó sok kanyarral.

A VB pilóták közül ki áll hozzád közelebb?

Ari Vatanen és Stig Blomqist, az egész életvitelük szimpatikus és az, hogy még ma is beülnek egy jó autóba, és szenzációsan autóznak. A maiak közül egyértelműen Makinen, hiszen Mitsubishi-s. Általában az északiakat kedvelem, de mindenki tudását tisztelem, mert ha élőben látod őket, akkor jössz rá, hogy fényévekre vannak előttünk.

Mit gondolsz, fel tudod venni a versenyt a világbajnoki mezőnnyel?

Nem tudom, úgy, ahogy a szezon elején a magyar mezőnyről nem gondoltam semmit, most a VB mezőnyről sem gondolok semmit. Egyet tudok, szeretek versenyezni, nem érdekel ki milyen eredményt ér el, én csak azt akarom, hogy élvezzem, amit csinálok. Számomra a rali egy nagyon jó buli, ha az ellenfeleim nem vádolnak csalással, és nem kóstolgatnak. A rali nem minden, ha jövőre nem találok szponzorokat, akkor abbahagyom és élek tovább boldogan a családommal.

A VB-s autók közül melyik szimpatikus?

A Mitsubishi-t kipróbálnám, de az nekünk nem hozzáférhető. Egy Subaru WRC talán elérhető, persze minden a szponzorokon múlik. Egyénként Oroszlán Laci azt tanácsolta, hogy még egy évet menjek N-ben, és utána váltsak, ha tudok. A Ford és a Toyota nem szimpatikus.

Mely cégek támogatnak?

A Denzel Autó Hungária támogat a szerelőivel és a műszaki hátterével, a Metallux 2000 a legfőbb támogatóim egyike. Továbbá a Leier Holding, a Leier-Márton Tuning, az Ózdi Acélművek, a Hauraton kft. és az Adria Computer.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek