2017. június 27.










Porth Gábor
Salgó Rallye - a szuhai gyorsaságin

Hogy kerültél kapcsolatba a rallyval?

12 éves lehettem, amikor a barátaimmal kimentem a lámpásvölgyi gyorsaságira. Akkor még a Pécsi Volán nagy öregjei autókáztak, Simor, Donáczi, talán még Bálint Árpi bácsi is. Nem tudom ki ment a Ferjáncz féle Renault 8 Gordini-vel, de emlékszem annak a szerelését nagy áhítattal néztem és egy T kulcsot vesztettek el, amit a mai napig nagy ereklyeként őrzök. Az autósport minden ága vonzott, de mindig is a rally volt a szívem csücske. Ahogy megszereztem a jogosítványt, rögtön elkezdtem gyakorolni a közúton. 1979-ben még nem volt ekkora forgalom, tehát lehetett gyakorolni, ma már ezt senkinek nem javasolnám. Meg kell jegyezni, hogy több törött autó fémjelezte tevékenységemet. 1984-ben indultam először túraversenyen, és 1985-ben baráti segítséggel épült meg az első versenyautóm, egy kereklámpás Zsiguli. A Pannon Volán színeiben indultam a másodosztályban, N csoportban. Használt gumikkal mentünk, az volt a slick, ami le volt teljesen kopva. Édesapám egy idő után megsajnált, látta, hogy mennyi munka van benne és vett egy garnitúra Uniroyal esőgumit. Lajtai Zsolttal vívtunk nagyokat, év végén kategóriánkban mögötte végeztünk a második helyen. Hozzá kell tenni, hogy egyszer a navigátorom számolta el magát, egyszer pedig az olajszűrő csavarodott le, egyébként, ahol célba rétünk ott nyertünk. Szerencsénk volt, mert abban az évben sokan abbahagyták az „öregek” közül, Gulyás, Simor, Szuhanyik, így mi is állami autót kaptunk. Lajtai Zsolti egy N-es, mi pedig egy A-s kocka Ladát kaptunk. Kezdetben csak jó részeredményeim voltak, a győzelem még váratott magára. Nagyon erős mezőny volt a mienk, Bense, Turi, Hutter Iván. Volt olyan Mecsek Rallye, hogy két teljes kör, azaz 10 gyorsasági után, az első négy páros 5 másodpercen belül volt. Így a harmadik-negyedik helynek is volt értéke.

1989-ben már sikerült bajnokságot is nyerni. Nem mentem sokat rallyban, hiszen 1985-ben kezdtem, és 1989-ben már abba is hagytam. A változások miatt a Volán már nem tudott támogatni, én pedig saját pénzből nem akartam menni, inkább az egzisztenciám építésével foglalkoztam.

A bérelt Suzukival a Veszprém Rallye-n (1992)

Nem bírtam sokáig rally nélkül, ezért 1992-ben béreltem egy Suzuki-t, amivel Veszprémben nyertem, aztán egy N-es Opel-t béreltem a Mecsek Rallye-ra, amivel amellett, hogy kategóriát nyertem, az abszolútban 7. Lettem. Ez akkor nagyon jó eredménynek számított. Akkoriban Ranga Laci egy Lancia-val ment, Dudás egy BMW M3-assal. Előttem Érdi végzett, mögöttem pedig az akkori N-es bajnok Maksa Imre a Toyota-val. Azt azonban be kellet látni, hogy ha az ember nem tudja eladni magát, akkor ez az eredmény semmit sem ér. Még a régi rendszerben gondolkodtam, hogy elég csak jól menni és akkor az embert majd felkarolják. Hát ez akkor már nem így működött.

N-es Opel GSI-vel a 92-es Mecsek Rallye-n

Volt még egy sikertelen próbálkozásom egy A-s Fiat Tipo-val. Vak voltam, látnom kellett volna, hogy az az autó nem lesz soha ütőképes. Sok energiát és pénzt fektettünk bele teljesen feleslegesen. Az autó szép lett, de alkalmatlan volt versenyzésre. Veszprémben indultam vele, a Lőtéren szétesett, ezért Olaszfalun csak átgurultam és utána kiálltam. Nem volt időnk tréningezni, például a Lőtéren a verseny előtti éjszakán mentem végig egy duplatengelyes busszal, ennek ellenére kategória második időt mentünk, úgy hogy az előttünk futó Csukovicsot kétszer utolértük, ráadásul egyszer túlcsúsztam, egyszer pedig árokba estem. Nem volt azért haszontalan a Tipos próbálkozás, hiszen két remek barátot és segítőtársat találtam, Szvatek Zsolt és Kaponyi István személyében.

1994-ben kezdtem el az Astra kupát. Anyagilag elérhető volt és minden úgy ment, ahogy én elvártam. Tehát eredményeket értem el és ennek hatására kerestek meg a szponzorok, akik autót, gumit adtak. Az Astra kupa kicsiny világában értem el, hogy az utolsó 2-3 évet profi módon versenyezhettem végig. Nem kellet semmivel sem foglalkoznom, csak a tréningezéssel és a versenyzéssel. 1994-ben nyertem, 1995-ben törött autóval mentem, második lettem, végül három éven át zsinórban bajnok voltam. A versenyzést nem untam soha, de a végén már nagyon nehéz volt, mert nem volt motivációm. Nagyon szívesen beültem volna egy nagyobb autóba pályán, ebből is látszik, hogy annak ellenére, hogy idén rallyban megyek én nagyon tisztelem a pályaversenyzőket. Nagyon sokat tanultam a pályaversenyzésben az aszfalton való versenyzésről, remélem az új autómmal, ami a Hideg Krisztián féle Escort Cosworth, tudom majd alkalmazni az ott szerzett tapasztalatokat.

A tavalyi Mecsek Rallye-n látva autózásodat, szerintem nem annyira változtatta meg vezetési stílusodat a pályaversenyzés, hiszen elég ralis stílusban mentél.

A Mecsek Rallye nem mérvadó. A Lada Samara adott volt, de a verseny előtti héten már nem akart menni, ezért nem is tréningeztünk. Aztán mégis elindultunk, de már az első gyorsaságin össze-vissza rángatott a Samara, így kiálltunk. Második napra meg tudták javítani az autót és összesen hat gyorsaságit mentünk előfutóként. Az időeredményeket persze néztük és egyetlen, az orfűi gyorson mentünk az A-s 1300-as kategóriában 2. időt, mert nem tudtam, hogy hol a lassító és a gáton megpördültünk, a többi gyorsaságin elsők voltunk. A kurdi gyorsaságin megvertem Dara Gabit és Kesjárt, mert csúszós, szappanos volt az út. Ez egy nagyon jó löketet adott az egészhez, pedig már-már kezdtem lemondani, arról, hogy valaha még megyek rallyban. Alkudoztam a Kesjár féle Saxo-ra, de nem tudtam a megfelelő időben a megfelelő összeget letenni, így az autó régi gazdája állapodott meg a Citroen-nel. Jött egy másik lehetőség is, az N csoport tavalyi bajnokának autóját lehetett bérelni, ez összejött. Nem a mezőny legjobb autója, de egy ütőképes, gyönyörűen felújított versenyautó. Ugyanaz a csapat szervizel, amely Krisztiánnak szervizelt. Katona Zoltán (Katica) lesz a szervizcsapat vezetője, aki az A-s Ladás időben volt a fő szerelőm. A kapcsolat kitűnő köztünk, maximálisan megbízom bennük, mert már évek óta ismerem őket.

Az N-es mezőnyben technikai szempontból ez egy gyengécske autó.

Igen, lesz már Evo VI-os Mitsubishi, Angyalfi megy vele. Ezen kívül van még egy csomó Evo IV-es, V-ös és ott vannak a Subaruk. Ezek papírforma szerint jobbak a Ford-nál, nem annyira a motorban, mint inkább a váltó terén és megbízhatóságban és egyszerűen újabb konstrukciók. Most még nem tudom magam elhelyezni a magyar mezőnyben, de az első két verseny után már többet tudok. Az első két versenyt tanuló versenynek szánom és csak utána próbálom megmutatni, hogy mit is tud a mi kis csapatunk. Addig is azt szeretném, hogy az N-es mezőny első harmadában autózzunk. Óvatosan fogok kezdeni, de nem szeretnék csalódást okozni senkinek. Biztos lesznek olyanok, akik azt mondják majd a kezdeti teljesítményem láttán, hogy maradtam volna az Astra kupában, de bízom benne, hogy a szezon közepére ezek a hangok elcsendesülnek. Ha a Salgó után újra találkozunk, akkor már meg tudom mondani, hogy ez a Ford hol is van magyar mezőnyben.

Mi irányított az autó kiválasztásakor?

Bármilyen autóba beültem volna, bármilyen kategóriában rajthoz álltam volna, csak ne kelljen azt mondani, hogy nyertem volna, ha lett volna gumim, ha lett volna ez vagy az. Most az első versenyre már megvannak az odavaló gumijaim, mivel elég sok gumit tudtam venni. Az autót gyönyörűen, nagy szakértelemmel és lelkesedéssel rakják össze és remélem, hogy ez egész évben így lesz. Az autót egész évre kibéreltük, tehát ez nem egy egyversenyes próbálkozás. Szponzorra azért lenne még szükség, hogy ne munkásszálláson lakjunk, hogy ne az utcai autóm legyen a kaució. Ha összetöröm a Ford-ot, akkor ugyanis nincs utcai autóm. Vannak szponzorjelöltek, akik azt mondták, hogy ha tudták volna, hogy indulok, akkor nekem adták volna a kategóriában a pénzt. Mivel nem egy évre terveztem a visszatérésemet, így ez nagyon fontos a jövőre nézve.

Az összkerékhajtás nem befolyásolt a választásnál?

Szatmári Csabával: Sok! Sok! Sok! Szép! Szép! Szép!

Mint említettem, beültem volna a Saxo kit car-ba is. Mindegy hogy elöl vagy hátul van a hajtás, de az adott kategóriában szeretnék jól szerepelni. Persze, hogy most az N/4-re esett a választás, most már izgat, hogy mire hogyan reagál egy összkerekes autó. Még csak Krisztián utcai Ford-ját volt alkalmam kipróbálni és lényegesen gyorsabb azoknál az autóknál, amiket eddig versenykörülmények között kipróbálhattam. Nagyon jók a fékek, szuper a futómű, nagyon kellemesen lehetett vele közlekedni. Nem félek, de tartok tőle. A tervek szerint a verseny előtt lesz módom ezzel az utcai autóval párat menni a murvás gyorsaságin és talán aszfalton is, hogy mégis lássam, hogy viselkedik egy összkerekes autó. A versenyautóval a versenyen fogok először menni, mivel annyi új cucc lesz rajta, annyira érzékeny, annyira ki van élezve, hogy kímélni kell. Nagyon erős a motor a széria alkatrészekhez képest. Nincs leáttételezve, így elméletileg nagyobb a végsebessége egy A-s autónál. Krisztián elmondása szerint a Bajnai egyenesben elérte a 230-at a tavalyi Esztergom Rallye-n.

Tehát nem csak arra kell vigyáznom, hogy ne törjem össze az autót, hanem kímélni kell a váltót, a turbót, a futóművet, hogy minél kevesebb munkát adjak a szervizcsapatnak. Egyébként komoly szervizháttér támogat minket, öt szervizbusz lesz tíz emberrel és elegendő tartalék-alkatrésszel. Két helyen is lesz gumimelegítő-paplan. Szinte kellemetlen is, hogy nagyobb dirrel-dúrral érkezünk, mint amit ebből az autóból elsőre ki tudok hozni. A dolgomat nehezíti, hogy a gyorsaságik közül egyedül a Tardosbányain mentem több mint tíz éve, a többit maximum a pálya széléről ismerem. Tehát most még kicsit sötéten látom a helyzetet, de talán optimistább leszek a tréningek után, mikor már letisztáztuk a pályákat. Az biztat, hogy a Samara-val keveset mentem, új autó volt és elég hamar beleszoktam.

Ranga Laci egyszer a következőket nyilatkozta rólad: „Porth Gabi a világ egyik legnagyobb tehetsége, csak nem jött ki belőle. Bármikor képes lett volna arra, hogy engem vagy bárki mást pozdorjává verjen.”

Nem érzed úgy, hogy legtermékenyebb időszakodat herdáltad el azzal, hogy nem a rallyval foglalkoztál?

Van egy hétéves kisfiam, akit imádok és megpróbáltam neki egy olyan hátteret biztosítani, amilyet a szüleim nekem biztosítottak és csak ez után jöhet a rally vagy bármi más. Azért nem érzem, hogy elherdáltam volna a tehetségemet, mert a 10 év kihagyás, csak a rallyban volt kihagyás, hiszen 5 évet hegyiztem. Nem érzem magamat tehetségesebbnek Lacinál. Az, hogy ő ezt mondta rólam, az rám nézve nagyon hízelgő. Ő összetetten tehetséges, nem csak a vezetés, hanem a menedzselés, a szervezés terén is. Nagyon sokat köszönhetek neki, mert azon kevesek közé tartozhattam, akit harmadikként beengedett a Ladába tréningeken, ott csüngtem a bukócsövön. Nagyon sokat tanultam azzal, hogy láttam, hogy Laci mit csinál. Rengeteg hülyeséget mondanak a versenyzők, egymást hülyítik, ehelyett Laci megmutatta, hogy ő hogy csinálja és eldönthettem, hogy a látottakból mi építhető be az én vezetéstechnikámba. Akkor még nem tudtuk, hogy Laci milyen hatalmas pályát fog majd befutni, most kimondhatjuk, hogy az ő teljesítménye egyedülálló.

Hogy képzeled el a jövődet?

Lehet, hogy soknak tűnik, de 36 éves vagyok. Azt mondják, hogy mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát. Én nagyon fittnek érzem magam, 175 centi magas vagyok, 75 kiló, hetente négyszer járok kondizni, rendszeresen futok, szívesen síelek. Kankkunen, Sainz 36-37 évesek, és kétség nem fér hozzá, hogy milyen jó pilóták. Adok még magamnak öt évet a rallyban és utána meglátom, hogy a következő öt évet az autósport mely ágában töltöm el.

Ezt az évet mindenki elégedettségére szeretném zárni és akkor jövőre talán előrébb léphetünk talán egy jobb autóba, talán még az N csoportban vagy egy magasabb kategóriában. Mindenki álma, hogy egy komoly A csoportos négy-kerékmeghajtású autóba üljön, ezzel én is így vagyok, persze ezt csak magamban merem kimondani. Ha nem jön össze, akkor sem leszek boldogtalan, mert már annak is örülök, hogy újra a ralisok táborában lehetek. A vezetés még élményt jelent, szeretek jó eredményeket elérni és szeretném a nézők szeretetét élvezni. Nincs jobb érzés annál, mint mikor egy helyen szépen elmész és a következő körben a nézőktől megkapod a visszajelzést, hogy az előző kör szép volt.

Kisfiad hogy fogadta, hogy újra versenyzel?

Most hétvégén mutatom meg neki a versenyautót. Egyrészt örül neki, hogy egy ilyen jó autóval fogok versenyezni, másrészt szomorú, hogy versenyek hétvégéit nem vele töltöm. Menyasszonyom és a szüleim is féltenek, de azért támogatnak is.

Kik támogatnak anyagilag?

Először a pécsieket mondom, a Pro-Food Rt., az AMC autósbolt, a Multialarm. Budapestről a Maxabo Kft., a Startautó és a Pirelli Pásztóy.

A világbajnoki pilóták közül ki a kedvenced?

Nem azért, mert most vezeti a világbajnokságot, de nekem Makinen nagyon szimpatikus. Látszik az arcán, hogy mekkora elszántsággal tud menni. Kankkunen és McRae nyugodt, kimért mozdulatait szeretem, de tetszik Sainz és Auriol temperamentumos vezetése is. Nehéz bárkit is kiemelni.

Az autók között a Mitsubishi jelen pillanatban sztárautó, N csoportban és A csoportban egyaránt.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek