2017. augusztus 19.










Turi Tamás és Kovács László
Nissan Almera

Hogy kezdődött?

A testvérem próbálkozott először a ralival. Én 17 évesen megszereztem a jogosítványt, rá három hétre indultam egy szlalom versenyen és rögtön meg is nyertem, de mivel a jogosítványom még nem volt egyéves, ami egyébként feltétel volt, így nem kaptam meg az első helyezést. Elkezdtem túrázgatni, és a versenyeket vagy megnyertem vagy kiestem. 1986-ban felkerültünk a másodosztályba, akkor még a bátyám navigált nekem, mert rögtön belátta, hogy a vezetés nekem jobban megy. Ebben az évben rögtön megnyertük a másodosztályú bajnokságot.

Mikor felkerültettek az első osztályba, egyből egy nagyon erős kategóriába kerültél. Csak néhány név: Porth, Bense...

Igen, a kaposvári Elastic-tól kaptam egy Ladát. Akkor még nem volt ekkora különbség autó és autó között. Olyan neves versenyzők voltak, mint Bense Pisti, Porth Gabi, Hutter Iván. Egy-egy verseny végén 10 másodpercen belül voltunk öten-hatan, tehát elég erős küzdelem volt. Jó pár versenyt megnyertem, de sokszor az autó hiányos felkészítése miatt nem értünk célba.

Van-e olyan verseny amire nem szívesen emlékszel vissza?

Egy ilyen verseny van. Az anyagiak miatt egy pár versenyt ki kellett hagynunk. Lipták Sanyi megkérte Ajtay Sanyi barátomat, hogy navigáljon neki. A baleset után azt hiszem én voltam ott először, végignéztem az egészet és ez azóta is bennem van.

Egy ilyen élmény nem lassítja a versenyzőt?

Egy idő után, ha mész a pályákon, akkor nincs időd rágondolni és próbálsz minél gyorsabban menni.

A Lada után jött a Suzuki.

Nissan Almera

Nagyon féltem tőle, mert előtte még nem mentem elsőkerekes autóval. Igazából A-ban indultunk egy N-es autóval, annyi volt rajta A-s, hogy nagy hangja volt. Már az első versenyen kiderült, hogy egy elsőkerekes sokkal többre képes, mint egy hátsókerekes. Nem tudsz vele olyan látványosan menni, de épp azért mert nem mész olyan sokat keresztben, sokkal gyorsabb is.

Melyik hajtás áll közelebb a szívedhez?

Én most is jól érzem magam, mert ha jó autód van, akkor jól tudsz menni murván egy elsőkerekes autóval is, csak a kigyorsításoknál állunk egyhelyben. Nekem mindegy, hogy aszfalt vagy murva. Ha idén meglett volna a széles futómű, akkor sokkal jobb időket mentünk volna. Idén végig murva futóművel mentünk aszfalton is.

Megmondom őszintén már nem szívesen ülnék vissza egy hátsókerekesbe, akkor már az összkerekest választanám, ha ez az elsőkerekes valami miatt nem működne. A külföldi példák is azt mutatják, hogy hátsókerekessel már nem nagyon lehet az elejében végezni.

A Suzuki után jött a Toyota.

Az egy 16 szelepes Toyota volt, egy versenyt mentem vele itthon és egyet Olaszországban. Egy olasz cég indított minket az olasz bajnokság egy futamán, a Dua Valle rallyn. Rengeteg problémánk és a nagyon erős mezőny ellenére sikerült kategóriát nyerni.

Ez volt az első külföldi versenyed?

Nissan Sunny

Nem, az Elastic indított egy német versenyen, nagyon jó helyen álltunk, mikor a lendkerekem szétrepült és emiatt ki kellett állni.

A Suzuki után jött egy év szünet és utána jött még egy Suzuki, akkor már a mostani navigátorommal, Tóth Imivel mentem. Kategória győzelmet értünk el vele itthon és a Semperit Rally-n is. Utána lecseréltük egy összkerekes Lanciára, ami nem volt túl sikeres, a Mecseken árokba estünk és többet nem indultunk vele. Egy16 szelepes EVO II-es Delta volt. Nagyon gyenge futóműve ellenére motorikusan nagyon jó volt.

Még egy kicsit menjünk vissza a távolabbi múltba, volt egy Mazdás időszak is.

Igen, de az sem volt teljes év, mert a szponzornak kis gondja akadt az APEH-hel, el kellet adni a versenyautót. Akkoriban Érdiékkel álltunk harcban, általában csak pár másodperc volt közöttünk. Azt az autót végül Tibi (Érdi) vette meg, és saját bevallása szerint a mi autónk 2-3 másodperccel lassúbb volt kilométerenként az ő versenyautójánál. Ebből adódtak később problémák, mert Tibi azt gondolta, hogy mi az eladáskor kivettük a Mazdából a tutit. Az olaszoknak is panaszkodtam, hogy nem megy olyan jól, erre mondták, hogy ha ez nem elég gyors, akkor nekem repülőgép kellene.

Hány évet hagytál ki?

Raliban nem mentem, de mentem az Astra Kupában. Aztán jött Koko. Elmentünk a feleségemmel enni és a közelben volt a Sunny kiállítva, így megnéztük. Ott Koko meghívott egy tesztre. Kipróbáltuk, nagyon tetszett, igazi A-s autónak tűnt annak ellenére, hogy csak két-kerékmeghajtású. Így jöttünk össze, már harmadik éve csináljuk és remélem a negyedik is meg lesz.

Honnan volt a Nissan-os kapcsolat? (Kovács Lászlótól)

Nissan Sunny

Koko: A Janspeed cég a Nissan-nak 30 éven keresztül csinálta a motorjait. A Nissan-nal pont a vásárlásunk előtti évben szakadt meg a kapcsolata, mert a fia versenyzett pályán, az egyik versenyen keresztbe fordult és Biela 200-zal belerohant, a srác pedig azonnal meghalt. Ezért kiszállt és kiszállt az a japán főnök is, aki a Nissan Motorsportot összefogta. Már régóta rágta a fülemet, hogy szálljunk be a Nissan Motortsportba, mert segítségével megkaphatnánk a legjobbat. Kimentem megnézni az autót, megállapodtunk, hogy a segítségével veszünk egyet. Én voltam az első Magyarországon, aki úgy kezdte, hogy behozott egy autót, megalapította a csapatot, el kezdett versenyezni és csak utána kezdett szponzort keresni. Ehhez persze Janspeed segítsége és az én anyagi hátterem kellett. Nagyon sokat jártunk ki, azt hiszem, hogy könyvet lehetne írni ebből a Budapest - Oxford ingázásból. A történethez tudni kell, hogy addig soha életemben nem ültem repülőn és nem is mertem repülni, de van egy természetgyógyász barátnőnk, aki megvarázsolt engem és azóta simán repülök. Mezei János a csapat háttérembere, aki a Malév londoni irodáját vezette több évig, így az ő helyismerete nagyon sokat segített.

Annak ellenére, hogy az angol csapatokat nagyon komolynak tartják, többszőr megtörtént, hogy azt mondták, hogy van autó és mire kiértünk nem volt semmi. Egyszer azt mondták, hogy mehetünk, mert eladó Alister McRae Sunny-ja. Azonnal indultunk Mezei Jancsi barátommal, mikor megérkeztünk azt mondták, hogy az autó Skóciában van. Kaptunk egy autót és egy térképet, több mint 300 kilométert autóztunk és így jutottunk egy kis skót faluba. Amikor láttam, hogy a tehénistálló hátuljában kell bemenni, akkor már gyanús volt. Egy koszos Shell-es overallba öltözött „Jimmy” vezetett minket az autóhoz, amiben csak a motor emlékeztetett egy igazi F2-es autóra. A legutolsó, legrondább Zsiguli, amit tíz éve csináltak, az is szebb volt annál a Sunny-nál. Egy fordulatszámmérőt csak úgy popszegeccsel raktak a műszerfalra és a tetejében jobbkormányos volt. Nem valószínű, hogy a gyárigazgató tud magyarul, de szerintem sejtette, hogy mit mondtam neki a telefonba. Ilyet négyszer-ötször éltünk át.

Tóth Imi a nyeregben

Később Olaszországba mentünk a Biaggio nevű céghez, mert mondták, hogy felszabadult két Sunny. Minden szép volt, de a pali olyan számot mondott, hogy mindannyian megtérdeltünk. Mire hazaértünk, itthon várt egy fax Janspeed-től, hogy a dél-afrikaiak visszamondtak egy egyversenyes Sunny-t, tehát hagyjuk az olaszokat. Másnap reggel azonnal Anglia, és végre az már a mi autónk volt. Három nap múlva megkötöttük az üzletet, akkor már nagyon normálisak voltak, minden rendben ment és sok tartalék alkatrészt kaptunk hozzá.

Kezdetben az autót bérbe akartam adni, csak néhány ember jöhetett szóba: a nyikhaj (Turi Tamás), Porth Gabi és Szabó Gergő. És most fordulj el nyikhaj, mert meg kell mondani, hogy rajta kívül más nem volt.

TT: De volt, a Kiss Feri.

Koko: Igaza van, a Kiss Feri volt az első.

TT: Akkor én még szóba se jöttem.

Koko: Kiss Feri, akkoriban nagyon jól ment a Kadettel. Arról volt szó, hogy szerez pénzt és beül a Nissan-ba, de később azt mondta, hogy olyan kedvező ajánlat volt az a Ford, hogy nem tudta kihagyni.

Na mindegy, az első évben három versenyből nyertünk bajnokságot, és ez azóta szokásunkká vált.

Tavaly visszavittük az autót Angliába és becserélték az Almerára. Tulajdonképpen a Nissan és a Shell állt össze és együtt vették meg az autót. A Nissan hihetetlen kedvezményt kapott.

A wales-i teszt

A szezon kezdetén azt mondtad (Tamástól), hogy a Sunny-ba nem szívesen ülsz vissza. Miért?

Koko: Mert félő volt, hogy valami tönkre megy és akkor több kárt csinálunk vele, mint hasznot. Meg az sem két fillér, hogy az autót elhozzuk Angliából, egy ilyen szállítás 500 ezer és 1 millió között van. Persze azt előre nem tudhattuk, hogy szinte senki nem ér célba és rögtön besöpörhettünk volna 20 pontot.

Végül nagyon korrekt autót kaptunk. Bár Tomi szerint egy gyenge szar, de valószínűbb, hogy az olasznak van igaza és neki tényleg inkább repülő való. Egy nagy gond volt, ami a mi pénzügyi veszteségünk, hogy a mi aszfalt-futóművünk egyetlen az egész világon, ez az egy készült. Egy murva-futóművet alakítottak át úgy, hogy feltettek rá egy nagyobb féket és másik rugót. Most már készen van az aszfalt-futómű, de 27 000 font.

Szomorú a helyzet, mert van olyan szponzor, aki azt mondja, hogy ad 10-et, ha visszakap 5-öt, akkor azt el kell hajtani, nem szabad belemenni, mert ennek soha sincs vége. Az egyetlen lehetőség egy „multi” beszervezése.

Milyen volt mikor először ültél az Almerában (most már tényleg Tamástól)?

Angliában ülhettem bele először. A szekvenciális váltótól féltem nagyon, de ma már nem okoz problémát, százszor gyorsabban lehet vele váltani, mint egy hagyományos váltóval, nem kell attól félni, hogy negyedikből másodikba teszem vissza. Fantasztikus volt az autó, sokkal nagyobb a kanyarsebessége, mint a Sunny-nak volt. Jövőre egy széles futóművel épített Almerát szeretnénk, ami még 7 centivel szélesebb, mint az idei. Az első fékek a széles futóműves Almerán 450 mm-esek vízhűtéssel, szemben az idei 332 mm-rel.

A wales-i teszt: a bárdok

Hogy zajlott az Angliai teszt?

Koko: 560 km-t autóztunk Wales-be. Egy hegy tetejéről be lehetett látni az egész 3 km-es pályát, ahol a dobbantótól a visszafordítóig minden volt, ami csak raliban előfordulhat. Ott volt egy Nissanos, egy Eibach, a rugógyár kamionja és egy Yokohamás kamion. Elképesztő volt, hogy a rugó hőmérsékletéből megmondták, hogy hogyan dolgozik a futómű. Mark Higgins beállította az autót és utána adta át a „Nyikhajnak”.

TT: Nagyon vártuk már és el sem tudtuk képzelni, hogy miből áll egy komoly teszt. Előző nap elindultunk Didcotból és Higgins szüleinek a panziójában szálltunk meg. Nem sokat mentem a tesztpályán, talán összesen 10 kört. Higgins többé-kevésbé beállította az autót és vitt néhány kört, majd beült mellém az egyik főmérnök, aki elmagyarázta a szekvenciális váltóval kapcsolatos tudnivalókat. Az volt a probléma, hogy a váltón tartottam a kezemet, amitől rosszabb minőségű úton könnyen el is válthat. Tehát csak a kormányt kell fogni és belecsapkodni, ezt így szóban könnyű elmesélni, a valóságban valamivel bonyolultabb.

Koko: Kérdezték, hogy mennyit ment előtte szekvenciális váltóval. Mikor elmondtam, hogy most először, akkor egy kicsit meglepődtek.

TT: Meglepő volt az Almera stabilitása, kigyorsításnál a Sunny eleje pattogott, az Almera olyan volt, mintha oda lett volna ragasztva. A másik, hogy a tesztpálya tele volt lyukakkal és minden gond nélkül vette ezeket az akadályokat. Az autó erejével nem vagyok megelégedve, 275 lóerősnek mondják, de szerintem csak 250 körül van. Tehát nem is a motorban, mint inkább a stabilitásban hozott újat az Almera. A motoron még bőven fejleszthetnének.

A wales-i teszt: Mark Higgins

Mennyire megbízható autó a Nissan?

Koko: Ha a VB szerepléseket nézed, a Nissan általában nem műszaki okok miatt esett ki, hanem amiatt, hogy Higgins párszor összetörte az autót. Na ezt idén megunták és Higgins helyére felvették Toni Gardemeistert.

Van-e valami reális esély arra, hogy vb-n indulj a Nissan csapattal?

Koko: Persze, hogy lenne, de mióta mondom már nekik, hogy tanulják az angolt. Ha tudnának beszélni, akkor most lehet, hogy Turival szerződtek volna Gardemeister helyett.

TT: Ha lenne esély rá, akkor elkezdenék angolul tanulni, de eddig szóba sem került, hogy odakerülhetnénk.

Koko: Az mese, hogy Janikát gyári pilótának akarják. Ha van pénzed versenyezhetsz, ha nincs, akkor nem.

Az eredeti felállás az volt, hogy néhány európai vb futamon indulhatnánk második csapatként. Egy bizonyos összegért, ez tavaly az RAC rally-n 25.000 font lett volna, vállalják azt, hogy egy autót biztosítanak és a verseny alatt minden gondunkat megoldják. Ez az összeg a Sunny-ra vonatkozott, szerintem az Almerára már nem áll. Ma Magyarországon nincs olyan cég, amelyik ekkora összeget tudna áldozni egy versenyre, pedig a Tomi menne úgy, mint egy Gardemeister. Minden a pénz körül forog, ha nem fizetünk, akkor egy szeget sem kapunk.

A wales-i teszt

Nincs olyan, hogy azt mondod, na most már elég?

Koko: Dehogynem, de nézd én nem zsugázok, nem járok lóversenyre, kell az embernek valami. A siker miatt csinálom. Az egy hatalmas érzés mikor jössz ki a gyorsaságiról és közben veregetik a válladat. Emlékszem, mikor a Budapest Volánból kiakartak minket rúgni, mert azt akartuk, hogy Stomillal menjünk, hanem babmintás Barummal, mert az jobb volt. Mester, aki a Volán vezetője volt azt mondta nekem, hogy nem tudnak állami autót adni annak ellenére, hogy második lettem a „szockupában”, mert csak a hazai eredmény számít. Na ő, most mikor álltunk tűzpirosban odajött, hogy egy pólót adjak az unokájának, akkor azt mondtam, hogy sajnos Pista bácsi ez nem fér bele. Ez is kielégít egy kicsit.

Mennyire befolyásolja vezetési stílusodat a látvány?

TT: Nem a látványra megyek, hanem a gyorsaságra. Próbálunk gyorsan menni, de még ezt is lehetne fokozni, ha olyan ellenfelek lennének, mint amilyen a Kassa Rallye-n Stari volt a gyári Skoda Octavia-val. Ő nagyon ügyes gyerek, de nagyon meg akart verni, egy helyen besokallt és becsúszott egy kicsit. Az utolsó gyorson én is átnyomtam, de ő is mindenáron meg akart verni. Sikerült megvernie egy másodperccel, de rázta a fejét, hogy csak ennyivel vert meg. Azt sem tudom egyébként, hogy látványosan megyek-e.

Azért videón te is látod?

TT: Nem nagyon nézem videón a versenyeket.

Ha választhatnál egy vb futamot, akkor melyiken indulnál?

TT: Inkább egy murvás futamon, mert a franciák nagyon el vannak szállva, egy Peugeot, egy Renault vagy egy Citroen aszfalton szinte verhetetlen. A franciák motorikusan nagyon jók, aszfalton képesek abszolút első időt menni.

A wales-i teszt: a Yokohama kamion

Melyik vb pilóta áll közel hozzád?

TT: Én McRae párti vagyok.

És az autók közül?

TT: Az összkerekesek közül a Subaru kedvencem a San Remo Rallyn is nagyon tetszett. A Mitsubishi nem ment látványosan, de biztos profi autó az is.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek