2017. augusztus 19.










Bútor Róbert és Táborszki Attila

Bútor Robi: Tizenkét évesen kezdtem egy verseny gokarttal, ebben Édesapám nagyon sokat segített. A második évben kicsit jobb technikával mentem az úttörő kategóriában. A gokart nem nagyon kötött le, ezért kezdtem ralizni. Soha nem vonzott a pályaversenyzés, gokartban is csak a technikás pályákon tudtam jó eredményt elérni. Egy széria Zsigulival harmadosztályban mentem először jogosítvány nélkül, pontosabban a navigátorom jogosítványával. Az első versenyt meg is nyertem, a díjkiosztón a navigátoromat hívták ki pilótaként, és ott már én voltam a navigátor. Ezen a versenyen egy hetvenezer forint értékű ital automatát nyertünk. Ez a díj egyenértékű volt azzal a Zsigulival, amivel a versenyt nyertem. Azóta is kíváncsian várom, hogy mikor fogok még egyszer az autómmal egyenértékű díjat nyerni.

Két évet mentem harmadosztályban, mind a kétszer sikerült nyerni. Suzuki Swifttel mentem másodosztályban és ott egyből bajnok lettem ’94-ben.

Felkerültem az első osztályba. Rögtön egy A-s kétezres Opel Kadettel kezdtem. Talán korai volt, mert anyagi gondjaim támadtak. Emiatt a hat versenyből összesen két versenyen tudtunk elindulni. Abbahagytam a versenyzést, mert akkor indítottam be a Nissan márkakereskedést. A kihagyás rövid, mindössze három hónapos volt és akkor már Attilával (Táborszki) kibéreltük azt az autót, amit korábban eladtam és rajthoz álltunk a Mecsek Rallye-n. Az N-es Opel-lel indultunk A-ban; az abszolút tizedik helyen álltunk, mikor az Abaliget-Árpádtető gyorsasági harmadik kanyarjában 6-7 percre beestünk az árokba.

Kik voltak akkor az ellenfelek?

Kiss Feri mögött voltunk a második helyen, a többiek Hényel, Takácsy és Keil.

Te hogyan kezdted?(Táborszki Attilától)

Táborszki Attila: Mindig is vonzódtam a száguldáshoz. 14 évesen kezdtem szervizelni Halász Zsoltnak. Gödöllőn már akkor is nagyon népszerű volt a rali sport. Megjegyzem, hogy Gödöllő a magyar ralisport központja, olyan, mint amilyen valaha Pécs volt. Csak néhány név a teljesség igénye nélkül: Hényel Gyula, Halász Zsolt, Konta Imre.

Tehát Hényel Gyulával kitaláltuk, hogy mi is tudnánk gyorsan menni, így másodosztályban azzal az N–es Suzuki-val indultunk, ami később Robi bajnok autója lett. Második helyen végeztünk a bajnokságban, úgy, hogy Kiss Ferivel azonos pontszámunk volt. Első osztályban is mentem Gyulával és Halász Zsolttal egy Opelben, Konta Imrével egy Ford Escort Corworth-ban. Utána jött Robi és a Skoda, most meg a Mazda. Röviden ennyi.

Melyik volt a legnagyobb élmény jobb oldalról?

TA: Egyértelműen a Mazda. Aki már ült A-s négykerekesben, az azt mondja, hogy a többi csak bohóckodás. Minden autóval lehet gyorsan menni, egy N-es is lehet élmény, de az A-s autó, az teljesen más kategória. Itt sokkal több feladat hárul mindenkire. Fel kell gyorsulni!

BR: Mikor a Skodával mentünk, akkor Attilának volt ideje mondani, hogy na ez a kanyar most jól sikerült, vagy itt most húzd rá a kéziféket, mutassuk meg nekik, menjünk keresztbe, stb. Manapság nem mond ilyeneket, csak mondja, mondja az itinert folyamatosan.

Tudtam rá figyelni, hogy hol van sok néző, rákészültem és szépen befordultunk, most meg csak odaesünk, aztán ahogy sikerül, úgy fordulunk be. A Skoda is nagyon jó autó volt a maga nemében, egy igazi versenyautó, de ez a Mazda annyira gyors és annyira más. Ez az élmény mindennél többet ér.

Ne szaladjunk ennyire előre! Igaz, hogy kettétörted a Kiss Feri-féle Opelt?

BR: Mikor rövid szünet után visszatértünk a ringbe, akkor megvettük az Opelt Kiss Feritől. Akkoriban Tóth Vilivel mentem, ő is nagyon jó kis navigátor, egy évet versenyeztünk együtt. Jól kezdődött az év, de az a miskolci eset nem volt bekalkulálva. Esett az eső és az Astra Kupáról származó gumikkal mentem. Ezek nagyon széles gumik és teljesen más minőség, mint ami ralira kell. Úgy 140-150 körüli tempónál egy sima jobb kanyarban estünk el. A kanyar külső íve síkos aszfalt volt, megúszott az autó hátulja, álltam a gázon, hogy kihúzza, de jött egy 1X1-es tájoló kő és pont az ülésem mögött csapódott be. Az eredmény az lett, hogy hármat forogtunk, fent maradtunk az úton, de az ülésem mögött kettészakadt az Opel. Utána azt mondtam mindenkinek, hogy nem ülök többet versenyautóba.

Egy kicsit belegondoltam a dolgokba, hogy hiába a kagylóülés, hiába a biztonsági öv, azért ha 30 centivel előbb kapjuk el azt a követ, akkor most nem beszélgetünk itt. Anyukám mindig féltett, és én megnyugtattam, hogy Anyukám, ne félj, mert ott van a kagylóülés, a bukócső, a biztonsági öv, a tűzálló ruha, tehát nem lehet semmi bajom. De mikor bejött az a kövecske, akkor megdőlt bennem ez a tézis. Előtte semmi gikszerem nem volt, annyira furcsa volt, hogy velem is megtörténhet. Kiszálltam az autóból és remegtem.

Eladtam az autó maradékát, és úgy terveztem, hogy abbahagyom. Aztán Attila verte belém, hogy menjek és ne féljek. Akkor mentünk sokat hóban, ugye?

TA: Akkor is.

BR: Szóval megvettük a Fülöp Rajmund-féle Favoritot. Ez volt a legolcsóbb gyári építésű versenyautó. Ugyanolyan volt az az év, mint az idei, hogy hol kiestünk, hol célba értünk. Ahol célba értünk ott nyertünk, tavaly még gyorsaságit sem engedtünk át másnak a kategóriánkban. És akkor álmodoztunk…,hogy ha mi egyszer egy négykerekes A-s autóba ülhetnénk, de hát olyan soha nem lesz. Eredetileg Hényel Astrája volt a kiszemelt áldozat, már le akartuk foglalózni, mikor hallottuk a hírt, hogy jó áron eladó Érdi Mazdája. Elmentünk ’97 decemberében Érdi Tibihez, hogy üljünk le és beszélgessünk… Beszélgettünk, és lefoglaltuk az autót. Most azt mondom, hogy hál’ Istennek! Idén februárban fizettük ki és hoztuk el a Mazdát.

Gondolom ki is próbáltátok.

Igen, először Érdi vitt engem egy körre. Egy extrém helyzet volt, esett az eső és dzsuva gumival próbáltuk ki egy gyár udvaron. Érdi ott szokta próbálgatni az autóit, egy technikás pálya, egy S-kanyarral, egy visszafordítóval.

ő vezetett, én ültem a jobb oldalon, és amikor kiszálltam remegtek a lábaim. Addig még nem féltem autóban, de az félelmetes volt. Velem volt Édesapám és mondtam neki, hogy vigyük vissza és hagyjuk a fenébe az egészet. Aztán amikor már én vezettem, akkor minden rendben volt. Elsőre sikerült a körülményekhez képest szépen vezetni.

Milyen volt, mikor te (Táborszki Attila) ültél először az autóban?

TA: Robi tőlem kérdezgette, hogy tudja-e majd vezetni. Ültem már erősebb autóban és tudtam, hogy vezetni ugyanaz, csak a tempó kicsit felgyorsul. Tisztában voltam Robi képességeivel, szerintem jobban, mint ő maga, szóval halál nyugalommal ültem be a Mazdába.

Érdi is meg volt elégedve?

BR: Igen, bár már akkor megjegyezte, hogy nagyon gyilkolom az autót. Az első pár kanyar után azt mondta, hogy ezt a stílust nem fogja bírni a gép. És ebben igaza is lett. Szerintem nem velem van baj, mert ha az én stílusomat nem bírja, akkor hogy bírná a vb-t. Az is baj, hogy nem mai fejlesztés.

Lehet még alkatrészeket szerezni a Mazdához?

TA: Állandó kapcsolatban vagyok a belga céggel, amelyik foglalkozik még Mazdákkal, ugyanis Európa-szerte fut még egy pár példány. Tulajdonképpen mindenük van, és tanácsot is lehet tőlük kérni. Elég nagy összegeket kell kiutalni, és akkor jön minden.

Van-e fejlesztés?

BR: Az sajnos nincs, de jövőre majd mi fejlesztünk. Először is szeretnék mindig új gumikkal menni, és ami még nagyon fontos, hogy odavaló gumikkal. Most Mecsek előtt vettem 2-es gumikat, ez a közepes keménységű gumi, ha mínusz húsz fok van, vagy ha plusz negyven, akkor is ugyanazzal megyünk. Idén csak használt gumikkal mentünk. Bátorsággal nem lehet mindent pótolni. Új fékbetéttel sem mentünk még. Azokat a fékbetéteket és féktárcsákat használjuk, amiket Érdi már kidobott. A gumimelegítőre nem is gondolok, azzal még várunk egy évet, mert túl szép lenne, ha minden egyszerre meglenne.

A másik, a motor beállítása, amit egy svéd technikus végez. Esztergom Rallye-ra beállította, de ott három gyorsasági után felrobbant a motor. Azóta nem volt pénzünk a beállításra, a svéd úriember itt van a versenyeken, mert ő állítja be Érdi Tibi Toyotáját, csak ki kéne fizetni egy összeget és ez az összeg nem szerény.

A következő fejlesztésünk a tréning lesz. Most a pécsi verseny előtt sikerült egy N-es Mazdát venni.

Amit láttam a tréningből az elég brutális volt.

BR: Még sose mentünk így. Eddig az utcai, 150 lóerős Almerámmal tréningeztünk, de most ez az összkerekes igazi élmény volt. A versenyautóval nagyon keveset, mindössze 300 versenykilométert tettem meg. Ezen a tréningen mentünk 300 kilométert, mint az őrültek és többet tanultam, mint a versenyek alatt. Ilyenkor van lehetőség próbálgatni, hogy mire mit reagál. A versenyen fölhúzzák a zászlót és ami jön, azt csinálom.

Hogyan tréningeztek?

BR: Nem szoktunk gyorsan tréningezni. Egyszer felírjuk, egyszer Attila visszaolvassa, egyszer közepes tempóval végigmegyünk, és akkor korrigálok. Végül egyszer gyorsan. Csak a verseny előtti hétvégén tréningezünk, így nagy szerepe van az improvizációnak.

TA: Szerintem itinerből kell menni, nem pedig megtanulni a pályát. Pontos itiner kell és a pilóta el kell, hogy higgye, amit a navigátor mond. A VB-n is csak kettőt-hármat mennek egy-egy gyorsaságin. Robi nem akarja megtanulni a pályát, azért vagyok én, hogy szolgáltassam az információt, ahhoz, hogy még gyorsabban menjünk.

BR: Most tréningeztünk először négykerekessel, annak ellenére, hogy nagy élmény, kész anyagi csőd. 20-25 litert eszik és egy garnitúra gumi is elfáradt. Azért vettük ezt az autót, mert hóban akarunk vele menni. Eddig Zsigulival mentünk hóban, most Mazdával próbáljuk. Szerintem hóban lehet a legtöbbet tanulni. Könnyebben rájössz, hogy hogyan kell keresztben menni. Egyetlen nyugodt kormánymozdulattal lehet végigvezetni egy kanyart. A Zsiguli nagyon jó tanuló autó, rengeteg köze van a négykerekes autóhoz.

Hol szoktatok gyakorolni?

BR: Visegrádon a Fellegvártól lefelé, a Mátrában, vagy Gödöllőn a városban, de mindig éjjel 3-4 óra körül, mert akkor nincs nagyon forgalom és lehet látni a szembejövő autó reflektorát.

A széria Zsigulira vettünk egy garnitúra Barum Icemaster-t, az a legjobb. 160-nal minden gond nélkül lehet menni a hóban. Először két autóval mentünk, később ez hat-nyolc autóra nőtt. Hatalmas közönségünk volt, fénykép és videó felvételek készültek.

Említetted, hogy a versenyen felhúzzák a zászlót, és ami jön, azt csinálod. Ez nem félelmetes, hogy beülsz egy ilyen fegyverbe és nem tudod, hogy mit fogsz csinálni?

TA: Nem, mert, amiben nem vagy biztos, azt nem csinálod meg. Igazán nem volt kalandunk a Mazdával.

BR: Tényleg nem volt kalandunk, pedig nagyon gyors autó. Ha gyorsan akarsz menni, akkor keresztbe mész a rövid tengelytáv miatt. Egyébként a legmegdöbbentőbb az az eszméletlen gyorsulás. A Kassa Rallye-n nagyon jó volt a motor és akkor éreztük először, hogy légszomjunk van a rajtnál. Leugrasz a kuplungról és egy hatalmas nyomást érzel a melleden. Az autó mindig az utolsó pillanatban készül el, így a versenyen kívül nincs lehetőség kipróbálni. Ami még megdöbbentő, az a fék és a tapadás, a kis kanyarokban eszméletlen tempóval lehet menni. Én még mindig ellépkedek a gázról ott, ahol lehetne rajta állni, mert mostanában nem szeretek kockáztatni. Ezért lesz jó a tréningautó, mert a kiskanyarokban is tudunk majd gyorsulni. Inkább a nagy kanyarokban látványosan, mint a kis kanyarokban életveszélyesen.

Ezek szerint van szerepe a látványnak a versenyzésetekben.

A nézők a látvány miatt jönnek. Idén volt alkalmunk néhány versenyt a pálya széléről nézni, és mi is azt vártuk, hogy valaki menjen már rendesen keresztbe.

Manapság ritkán látni ilyet.

Azt mondják, hogy N csoportos autóval nem lehet keresztbe menni. Most azon dolgozunk, hogy ezt megcáfoljuk.

TA: Minden típussal lehet jól menni, és kivárásra autózni. A taktikánkról csak annyit, hogy nem megyünk bevállalósan, nálunk minden tervszerűen zajlik.

De olyan biztos volt idén, hogy azt mondtátok: most sietni kéne.

BR: A Kassa Rallye-n csak Janika és Kiss Feri volt előttünk, nem is gondoltuk volna, hogy ezzel az autóval ilyen elől lehet lenni. Ott éreztem, hogy siessünk, mert ezt a helyet meg kéne tartani, de kaptunk egy defektet. Defektet más is kapott, de rajtunk kívül mindenki ki tudott menni a gyorsról, nekünk nem volt szerencsénk, mert a felni kettétört. Addig nagyon jó érzés volt, tényleg élveztük a versenyzést.

A legnagyobb baj, hogy nincs kivel versenyeznünk. Aki előttünk van, az sokkal gyorsabb, aki mögöttünk, az sokkal lassabb. Az előttünk lévők, tapasztaltabbak és jobb autókkal mennek. Lehet, hogy azért nem megyünk vállalósan, mert minek, az elejét úgyse érjük utol.

TA: Bathó Zolit egy-két technikás gyorsaságin elcsíptük, ott, ahol nem volt akkora szerepe a motorerőnek. A kassai új gyorsokon a pontos itinernek volt nagy szerepe, ott kisebb volt a hátrányunk. A Kassa igazi kihívás volt, szeretjük azt a versenyt.

BR: Nem úgy, mint Lábatlant, amin mindenki már 180-szor ment. Az engem nagyon lelomboz.

Hogy tetszenek a pécsi pályák?

BR: Ez az új gyorsasági, a Kurd-Mekényes nekem nagyon tetszik. Jó technikás. Az Árpádtető régi pálya, de az is jó. Orfűt nem szeretjük.

Hogy tervezitek a távoli jövőt?

BR: Ma Magyarországon mindenki WRC-t szeretne, azzal mi is elégedettek lennénk, de az saját erőből elérhetetlen. Saját erőből WRC-t venni, az az emberi hülyeség magas foka lenne. Ebből a Mazdás évből is egy jó nagy házat lehetett volna építeni, pedig mi nagyon kis pénzből hozzuk ki a versenyt, szerintem kevesebből, mint egy jó N-es versenyző. Szigorúan nyolcan megyünk mindenhova, nem jön feleség, barátnő, szülők stb. Van három szervizbusz, mindegyikben két-két szerelő és mi ketten. Egy versenyen benzinre, szállásra, kajára elköltünk 150000 ft-ot. Úgy tudom, hogy az élvonal közel egy milliót költ versenyenként.

Nem tudom mi lesz a WRC-vel.(viccesen!)

Tényleg olyan jó reklámhordozó egy rally autó, mint amilyennek a versenyzők mondják?

BR: Szerintem a tenyérnyi méretű reklámoknak nincs különösebb hatása, de ha a szponzor egy egész autót megvesz, mint a MOL vagy a Total, annak nagyon nagy reklámértéke van. Különösen, ha az autókkal kapcsolatos cégről van szó. Jövőre nem aprózzuk el az autó felületét, nem lesz 50 tenyérnyi matrica az autón, mint Hideg Krisztián autóján, hanem csak olyan, ami tényleg látszik. Ha nem találunk megfelelő szponzort, akkor lefestjük fehérre, mert azt a szint szeretjük.

TA: Én mentem Kontával és akkor támogatott minket a Red Bull. Azt tapasztaltuk, hogy egy bevezetett termék támogatására kiváló reklám egy raliautó.

Gondolom a gyors váltás miatt, van egy pár irigyetek?

TA: Sokan mondják, ha ők ilyen autóval mehetnének, akkor mindenkit megvernének. A lehetőség mindenkinek adott, csak sok pénz kell hozzá szereznni. Mindenki be kell, hogy lássa, hogy a rali egy nagyon összetett sportág. Nem elég jól vezetni, hanem el kell tudjad adni magad. Ez nem egy egyszerű feladat. Nézd meg Ranga Lacit, egy értelmes üzletember és mellette nagyon jól vezetett. Nem nagyon volt gondja a szponzorokkal.

Van-e kedvencetek a VB-n?

BR: Nincs nagyon időm nézni, de az első nyolcban mindenki nagyon jó.

És az autók közül melyik szimpatikus?

BR: Én Subaru-s vagyok.

TA: Nekem mindegy, csak WRC legyen. Sok új WRC lesz, mert annak van reklám értéke. Jön a Peugeot, a SEAT, a Skoda, a Hyundai és 2000-re a Nissan.

BR: Na, majd abba belenyúlunk valahogy.

TA: Én egyébként el tudnék képzelni egy VB szereplést is. Persze vannak lépcsőfokok, amiket ki kell járni. Nekem a MOL csapat taktikája szimpatikus. Először Zóna, majd EB, és szerintem fel fogják fejleszteni a VB szintig. Egyre hosszabb, egyre komolyabb versenyeket választanak.

BR: Janikát a hazai 5 kilométeres gyorsaságik után kiviszik egy 50 kilométeres gyorsaságira és azt mondják, hogy egyet mehetsz rajta tréningen, aztán nyomjad. Ez őrült megterhelés, nem csoda, hogy Janika felborult. Janika nagyon szépen megy, de meg kell nézni egy Premieres videót, utána egy VB videót és azt mondod, hogy az előzőt kapcsoljuk ki. Egy teljesen más világ. Én ebben az évben 300 kilométert mentem a versenyautóval, ők egy nap alatt mennek ennyit. Ahol mi visszaváltunk kettőt, ők felváltanak kettőt. Attilával ellentétben, én azt gondolom, hogy soha nem lesz magyar ember VB sztár. Ha indul, akkor hülyére verik.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek