2017. június 23.










Kiss Ferenc

Hogyan kerültél kapcsolatba a rally sporttal?

Egy utcában lakunk Kis Ernővel, aki akkoriban, talán 88-ban a Lajtai Zsoltival ment. Velük kezdtem el járni versenyekre és szervízeltem nekik. Azt hiszem régi álom ez mindenkinek, hogy versenyezzen, én a katonaság alatt kezdtem el a túraversenyzést és akkor mikor láttam, hogy ez megy akkor megpróbáltam tovább csinálni.

1991-ben indultam először rally II.-ben egy „kis zsigulival”. A következő évben megkaptam a szüleimtől a Novát és abból csináltunk egy Gruppe A-s autót. Három évet mentem másodosztályban és ezek közül a harmadik volt a legjobb, mert akkor a Ranga Laciékkal voltunk. 1994-ben jött a Gruppe N-es Opel és az első osztály, akkor még mindig Marlboro színekben mentünk. 1995-ben kellett elválnunk a Laciéktól, mert ők átmentek a MOL-hoz, akkor megpróbáltunk sajáterőből menni egy Gruppe A-s Opellel.

A Ford Escort 96-ban jött, de sajnos ennek a korszaknak hamar vége szakadt.

Milyen változást hozott az N/4-be kerülés és az, hogy egy négykerék-meghajtású autót kaptatok?

Hát ezek nagyon gyors autók az teljesen biztos. Egy teljesen más világ az összkerék és az az erő amivel ezek az autók rendelkeznek. Sajnos más autóhoz nem tudom mérni a Ford-ot, mert mást sosem próbáltam. Jobban mondva a Hényel Gyuláék Astráját még azelőtt próbáltuk ki, mielőtt hozzájuk került volna. Az egy nagyon gyors autó, de akkor képtelenek voltunk 18 milliót összeszedni arra az egy éves, felújított autóra. Ahhoz képest az N-es egy csendes, gyors utcai autó. Ha Magyarországon nem lennének murvás gyorsok, akkor egy olyan F2-es Kit Car nagyon ütőképes autó lenne, de a jelen viszonyok mellett az abszolútban jobb helyen végzel egy N-es összkerekes géppel. Egyébként nem az eredmény a fontos, engem mindig inkább az ottlét és a küzdés érdekelt. Sok esetben az átlagnál gyengébb vagy rosszabb autóval álltunk rajthoz a kategóriánkban, az ilyen helyzetekből lehet nagyon sokat tanulni és nagyobb élmény így jól szerepelni.

Az első versenyünkre úgy estünk be, nagyon furcsa volt az autó, mert nem tudtuk kipróbálni és sok műszaki gondunk volt. Furcsa volt számunkra az akkori N csoportos közeg is, hiszen hirtelen csöppentünk közéjük és sok jó autó volt, jó és tapasztalt pilótákkal. Nehéz volt felvenni velük a versenyt. Esztergomban harmadikak lettünk. Salgón másodikak egy defekt miatt. (Kisbéren és Miskolcon az N csoport élén, Veszprémben a harmadik helyen végezetek.) Az évad vége nem sikerült, mert a Mecseken ugye kiestünk és ezzel lecsúsztunk az N csoport bajnoki helyéről. Csalódott voltam, mert addig minden autó, amivel mentünk, azzal sikerült bajnokságot nyerni. A Ford volt az egyetlen, amivel ez nem sikerült 96-ban és nem sikerült 97-ben sem.

Térjünk vissza a kronológiára! 1997?

Sajnos csak 3 versenyen indultunk, kettőt megnyertünk, a harmadikon defektet kaptunk. És akkor a Veszprém előtt adtuk el az autót. (Az ezzel kapcsolatos történetről nem kívánt Kis Ferenc beszélni, hiszen az ügy a bíróság előtt van és márciusban várható ítélet. Történt ugyanis, hogy a navigátor, Kis Ernő nevén lévő versenyautót eladták Hideg Krisztiánnak és ezt a csapatfőnök sérelmezte, arra hivatkozva, hogy a versenyautó az ő tulajdona.)

A 98-as évadról lehet-e már valamit tudni?

Igazából ez korai, van több lehetőség és ezek közül kell kiválasztani a legjobbat.

Milyen autó márkák merülhetnek fel?

Mindenképp ugyanez a kategória, tehát valami összkerekes.

N-es vagy A-s?

Sokkal valószínűbb az N-es.

Szívesen maradnál a Ford-nál vagy inkább más autót választanál?

Van a Ford-nál jobb autó az biztos, csak az nem mindegy, hogy mennyibe kerül. Azt lehet tudni, hogy a Mitsubishi és a Subaru is egy nagyon jó és megbízható N-es gép, de akkor amikor mi autót kerestünk akkor közel a kétszer annyiba kerültek, mint a Ford. A fenntartása viszont olcsóbb. Beszéltünk az Oroszlán Tibiékkel, akik azt mondták, hogy év közben szinte hozzá sem nyúlnak az autóhoz. Ezzel szemben mi, minden verseny után ripityomra szedtük a Fordot és majdnem mindent ki kellett cserélni.

Hogyan szoktatok tréningezni?

Általában 10 napot szoktunk tréningezni a versenyek előtt. Egy utcai Golffal vagy egy dízel Opellel edzünk. Nagyon sokszor végig megyek a pályákon lassan. Aztán azt csináljuk amit nem kéne, mert egy éjszakát rászánunk és tempósan végigmegyünk a pályákon, ellenőrizzük, hogy hol dob, hol kavicsos, hol lehet levágni és hol nem stb. Ilyenkor is a Golffal megyünk ami lassabb a versenyautónál, de ugyanakkor labilisabb is.

A ballábas fékezés bevett technika az N csoportban is?

Igen, én akkor szoktam rá, mikor a hátsókerekesből átültünk az elsőkerekesbe. Nagyon féltem, hogy nem tudom megszokni, hogy az autónak nem csúszik a hátulja. Abban az évben ralikrosszoztunk és ott próbáltam ki először, mert elég széles volt az út. Nagyon megtetszett és azóta is használom ezt a technikát. Az Escortnál, és általában a turbós autóknál még nagyobb a jelentősége, mert balláb-fékkel magasan tartod a turbónyomást, nem 0.5-ön hanem 1 bar-on áll a kanyarban és ez hatalmas előny kigyorsításnál.

A VB versenyzői közül kinek a stílusa áll hozzád a legközelebb?

Igazából nem sok VB-s videót láttam, de amit láttam azon Sainz és Makinen tetszett a legjobban.

És a VB-s autók közül melyiket tartod a legjobbnak?

Szerintem nagyon sok különbség nincs közöttük, inkább több múlik a pilótákon. Ha mégis választani kéne, én a Fordot választanám, talán azért, mert mi is ezzel a márkával mentünk.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek