2017. június 27.










Kassai Andrással beszélgettem


Mindenek előtt azzal kell kezdenem, hogy elnézést kérjek mind az interjú alanyától, mind tőletek a késlekedésért, de sajnos az idő nagy úr...


Azonban azt hiszem, olyan fontos dolgokra sikerült választ kapni, amik sokakat érdekelhetnek. Íme!

- Mesélj egy kicsit arról, hogy vetted át az RSB-t! Tudod azt, hogy minek köszönheted a megválasztásod, és a Téged támogatók mit várnak Tőled?

- Az hogy minek köszönhetem a megválasztásom ez egy érdekes kérdés. Én 25 éve benne vagyok ebben a sportágban. 25 év alatt talán valamit már sikerült felmutatni, talán sokan ismerik a nevemet. Versenyzőként kezdtem, szóval versenyzői múltam van. Aztán sportbíróskodtam, a kiértékelésben szerepet játszottam. A Budapest Rally-t, gondolom, nem kell külön említenem, azt mindenki tudja. Úgy gondolom, hogy az összes lépcsőfokot igyekeztem végigjárni. És hát az elmúlt 25 év alatt, remélem, megismertek annyira, bíznak bennem annyira, hogy így érkezett a felkérés. Ezt többen kérdezték már, de el kell mondanom, hogy nem önjelöltként kerültem az RSB jelöltségre, felkértek erre. Kicsit hezitáltam a dolgon, de aztán úgy gondoltam, hogy ha 25 éve ezt csinálom, akkor most, amikor sikerülne tényleg egy komoly feladat elé állni, nem kéne kiugrani belőle, hanem csinálni kéne.

- Mit várnak el Tőled? Vannak már ezzel kapcsolatban visszhangok?

- Nagyon fontos, hogy átláthatóan tevékenykedjék az RSB, ez vonatkozik a gazdasági oldalra is, alapvető igény, hogy mindenki lássa, hogy a bevételek miből jönnek, honnan jönnek, hová mennek, mire költünk, mennyit élünk fel a saját működésünkkel, mert óhatatlan, hogy saját költség is van. És hogy ez az egész átlátható legyen, mert végül is a tagok pénzéről van szó.
A másik, amit elvárnak tőlünk, hogy mindenkivel egyforma mérce szerint bánjunk. Hogy ne legyenek különbség, ha valaki 1-es rajtszámmal vagy 120-assal indul. Innentől kezdve mindenkinek be kell tartani a szabályokat, és ilyen szempontból az 1-esre is, meg a 120-asra is ugyanaz vonatkozik.

- Amikor átvetted, gondolom voltak sejtéseid, hogy mi fogad majd, de bizonyára vannak olyan dolgok, amikkel itt szembesültél.

- A gazdasági életünkkel kapcsolatban sok minden elhangzott a közgyűlésen. Én ezekre nem szeretnék kitérni, nem szeretnék a múltba visszalépni. A gazdálkodásunkban szeretnénk egy teljesen új rendszert felépíteni az átláthatóság és a takarékos gazdálkodás jegyében. A másik amit nagyon sok helyen hangoztattunk, az a folyamatosság. Megpróbáltuk úgy csinálni, hogy ne legyen törés a sport életében, amit elkezdtünk 20 évvel ezelőtt, függetlenül attól, hogy hívják a rally szakág vezetőt, azt szeretnénk tovább építeni. Ennek megfelelően amikor januárban volt a váltás, már nagyon sok minden kialakult vagy kialakulóban volt, amit a versenyzők is tudtak. Ezeken nem változtattunk, mert nem akartuk megzavarni a versenyzőket a már megkezdett felkészülésben, hanem azt szerettük volna, hogy rendben, töretlenül folytathassák a felkészülést. Ennek megfelelően megpróbáltuk átvenni az előző RSB által készített és már kiadott szabályváltoztatásokat. Nem mindent, mert azért nekünk is vannak saját elképzeléseink, de azért megpróbáltuk átvinni a dolgokat. Ennek szellemében született meg a 2007-es szabálykönyvünk.

- Mint említetted, sok szabályt továbbvittetek. Mik a főbb irányvonalak? Mit tekintetek a legégetőbbnek? Mind a szabályok mind a napi munka kapcsán...

- Vannak aktualitások, amiket kezelni kell. Ilyen aktualitás volt az A5-ös, A6-os géposztályból kiesett autók kezelése. Mert ugye bizonyos autóknak megszűnt, lejárt a homologizációja. Itt elfogadtuk azt, amit az előző vezetés elkezdett, hogy ezek az autók a H csoportba várhatóan meg fognak érkezni, ott fognak szerepelni. Ott viszont akkor már kevés a két géposztály, ezek alapján felbővítettük négy géposztályra a H csoportot, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A VFTS-ek a hazai bajnokság színfoltjai, őket egy önálló géposztállyá tettük. Viszont újdonságként érkezett, hogy a dízel autók például szerepelhessenek a hazai bajnokságban. Korábban a H csoportban lehetett a dízel autókat nevezni. Az FIA homológ dízel autók idén a saját géposztályukban indulhatnak akár A-ban, akár N-ben. A turbó miatt egy magasabb géposztályba kerülnek, így valószínűleg nem lesznek ütőképesek, így egy önálló dízel kupát indítottunk, hogy a dízel autók önállóan, egymással is összemérethessék magukat.

- Említetted a H csoportot. Vannak olyan WRC-k, amelyek lassan H csoportban mennek. Mi van ezekkel?

- Megint csak változás van. Időközben az FIA kiadott egy módosítást, amely a kiterjesztést nem a homologizáció lejártától, hanem az utolsó változtatástól számítja. Ez magával hozta azt, hogy a Toyota Corolla WRC-nek is lejárt a homologizációja. Ez derült égből a villámcsapás volt, ezt kezelni kellett. Ezért megteremtettük a lehetőséget, hogy a lejárt homologizációjú WRC autók a 2007-es évben a WRC autók között indulhatnak.

- A WRC-kről szólván: Ha jól tudom, 2009-ig kaptak itthon haladékot a WRC-k.

- Ez ilyen egyértelműen nincs leírva. Egy biztos: 2008 végéig mennek a WRC-k. Ez le van írva, ezt deklaráltuk. Az, hogy 2008 után mi legyen, az nem az én agyszüleményem kell hogy legyen, hanem fontos egyeztetések eredményeként kell, hogy eldőljön.

- Ez az FIA harmonizáció része?

- Nem egészen. Az FIA köztudottan a WRC autókat csak a VB-n indítja, ez már korábbiakban is így volt, de azt is látni kell, hogy hihetetlen pénzigényes a WRC autók futtatása, a környező országok nagy részben megszüntették vagy legalábbis megszűnőben vannak. Odáig nem szeretnénk azért eljutni, hogy nálunk legyen a WRC temető.

- A szurkolóknak viszont nagy kedvence ez a kategória.

- Valóban nagy kedvencek a hazai mezőnyben a WRC-k, de - és ez most abszolút a saját véleményem - kitiltani nem kell a WRC-ket semmilyen körülmények között, a megfelelő versenyzési lehetőséget biztosítani kell nekik, de nem feltétlenül a bajnokság keretein belül.

- Van-e még valami fontos a szabályok harmonizációját tekintve? Nálatok a Budapest Rally kapcsán nagyon kijött az FIA-val való ellentmondás. Van még ebben az aspektusban égető, megoldandó probléma?

- Ilyen jellegű problémánk nincs, mivel a 2007-es évben nem lesz EK futam a magyar bajnoki futamok sorában. A következő évek programja az, hogy minél jobban próbáljunk közeledni az FIA szabályokhoz.

- Ha jól tudom, alkottatok egy olyan szabályt, mely biztosan nem az FIA-hoz közelítés jegyében született. Ennek értelmében a korábbi gyakorlattal eltérően az első 15 helyezett kap pontot... Mi indokolta ezt a változást? Mit vártok ettől?

- Ez nem ellentétes az FIA szabályokkal, a pontrendszer kialakítása az MNASZ hatásköre. Ismeretes, hogy az ORB-ben nagyon sok WRC és A8-as autó indul, gyakorlatilag rajtuk kívül nem nagyon volt lehetősége a többieknek az abszolút pontozásban eredményt elérni. Ezen szerettünk volna változtatni, így remélhetőleg az év végi abszolút eredményben már nem csak 15-20 páros, hanem 30-40 páros fog helyet kapni. Ez év közben a rajtlisták összeállításakor is segítséget jelenthet.

- Versenynaptár? Ami megtalálható a honlapotokon, az tuti fix? Arra már számolhatnak az emberek? Gondolom nem is az első osztály a kérdőjeles, hanem a Rally2.

- Én úgy gondolom, hogy a 8 ORB futam és a 7 Rally2 futam olyan szinten biztos, ahogy a rally naptárban szerepel. Mind a két osztályban van egy-egy csillagunk, és ezeket a csillagokat komolyan szeretnénk kezelni. Ez azt jelenti, hogy a Duna Rally-nak február 15-ig van egy határideje egy elmaradt befizetésének teljesítésére. Ezzel nem tudjuk mi lesz. (A beszélgetés ezt megelőzően zajlott. Azóta a csillag már eltűnt a verseny mellől. A szerk.) És a Budapest Rally Rally2-es versenyének február 28-ig van egy határideje, hogy a pénzügyi tartozásait valamilyen formában rendezze. A többi verseny biztosnak tűnik.

- Említetted a szabályokat és annak a betartatását, hogy mindenkire vonatkozik. Azt be tudjátok tartatni, hogy ha valaki vállalta, hogy Rally2-t rendez, akkor az meg is legyen? Tavaly is volt ilyen aggodalma a mezőnynek...

- Beszéltem a Rally2-es versenyek rendezőivel, nem látom semmi akadályát ezeknek a versenyeknek. A 7 rendezvényből kettő olyan, ami közös az ORB futammal. Én úgy gondolom, ezek a versenyek abszolút biztosak. A további 5 rendezvény esetében: ugye a Budapest Rallyról már beszéltünk, a veszprémi verseny szintén egy első osztályú rendező nevéhez fűződik, úgy gondolom, egy percig nem lehet kérdéses, és van 3 önálló rendezvényünk, de a pillanatnyi megbeszélések alapján mind stabil és megbízható.

- Tervezitek új rendezők bevonását? Vagy vannak új jelentkezők? Mert első osztályból korábban a Fehérvár Rally kényszerült ki, most a Budapest Rally, és lehet, hogy hosszútávon jó, ha egy versenyhelyzet kialakul a rendezők mezőnyében is. Például Markó Tibi - kijárva a lépcsőfokokat - az idén megkapta a lehetőséget...

- Igen, beszéltünk róla. 3 friss rendezőnk is van a Rally2-ben. ORB futammal kapcsolatban még korai bármiről is beszélni, de nekik is a céljuk az, hogy jó versenyt rendezzenek, és hogy idővel ORB futam rendezésére legyen lehetőségük. Az út az nyitott. A cél az, hogy a legjobbak rendezzék a legrangosabb rendezvényeinket.

- Az hírlett, hogy Rally2-t és ORB futamot idén nem lehet majd együtt rendezni. Igaz ez?

- Nem. Ilyen szabály nincsen. Mint ahogy két verseny is közös lesz. A Miskolc Rally és a Somogy Rally is közös lesz.

- Akik Rally2-es versenyt rendeztek a tavalyi idényben, sok nehézséggel küzdöttek. Tudtok nekik ebben valamennyit segíteni?

- A rally bizottság költségvetése még cseppfolyós állapotban van, még nem olyan régen kezdtünk vele foglalkozni. A működésünk biztosított. Az, hogy milyen formában és mennyire tudjuk segíteni a verseny rendezőket, ez a szponzori megállapodásoktól is függ. Gőzerővel dolgozunk rajta, hogy ezek a megállapodások megszülessenek, és a kilátások nagyon bíztatóak. Amennyiben ezek megszületnek, akkor mindenképpen támogatni kívánjuk a rendezvényeket. De látni kell, hogy olyan rendezők állnak ezen versenyek mögött, akik a maguk területén komoly támogatottsággal rendelkeznek. Az ózdi térség, úgy gondolom, hogy hagyományos rendezvényeknek a térsége. Ha jól tudom, egy salakpályával is rendelkezik, ahol sok nézőre számíthat. Salgótarjánról, úgy gondolom, nem kell külön beszélni. Biztos vagyok benne, hogy elsőosztályú elképzeléseik vannak. Veszprém a Lakatos Robival megint csak nem kérdés. Kiskőrös mögött pedig tudomásunk szerint olyan támogatók állnak, hogyha nincs központi támogatás, akkor is meg tudják tartani a rendezvényt.

- A tavalyi évben több fórumon is elhangzott, elődöd le is nyilatkozta, hogy az első osztályú versenyeket is költségátvállalással, különböző szolgáltatások biztosításával támogatták. Idén is ez tud továbbmenni?

- Ez egy együttműködés. Nyilván ahhoz, hogy a rally bizottság a szponzorait ki tudja szolgálni, a rendezőkkel kell egy megállapodás, kell a támogatásuk. Nekik kell szolgáltatásokat nyújtani, molinók kihelyezése, vip sátor felállítása, és sorolhatnám tovább. Sok-sok ilyen van. Ezzel együtt, ha ezek a támogatók megvannak, akkor mi is abban az irányban szeretnénk menni, hogy szolgáltatásokat nyújtunk, hangos autót, esetleg a rescue szolgálatot átvállalnánk, esetleg az előfutóknak a költségeit átvállalnánk... Ezek voltak az elmúlt években is. Én úgy gondolom, hogy továbbra sem készpénzben szeretnénk támogatni a rendezvényeket, hanem ilyen jellegű szolgáltatásokkal szeretnénk segíteni.

- Ha jól tudom, ez azért is nagyon fontos, mert az idei évben nem nőtt a nevezési díj, ami megint a versenyrendezők büdzséjében jelentős tétel lehet...

- Igen, valóban, annak a jegyében, hogy ne kelljen a versenyzőknek még nagyobb terheket viselni, szinten tartottuk a nevezési díjakat és az összes többi sportszakmai díjat is. Remélem, hogy más forrásokból ezek a hiányzó pénzek pótolhatók lesznek a rendezőknek.

- A szurkolóknál felmerül - ha már az anyagiaknál tartunk - a belépőjegy kérdése. Tudjátok-e, vagy kívánjátok-e maximalizálni, tiltani vagy olyan opciókkal megengedni, hogy akkor bizonyos szolgáltatások kötelezőek a díj fejében a szurkolók felé?

- Az elképzelés az, hogy a prológok belépődíjasok maradnak. Ezzel szerintem nincs is semmi gond, ez jelentős tétel a rendezők számára. A másik véglet, amikor a faluban a parkolásért parkolódíjat fizettetnek. Itt meg kell, hogy védjem a rendezőket. Ezt döntő többségben nem a rendezők szedik, hanem a helyi önkormányzatok végzik, akik néha csak bejelentéssel élnek, néha azzal sem... Ezzel kapcsolatban tárgyalásokat próbálunk folytatni, de erre közvetlen ráhatásunk nincsen. Egyébként a pályák melletti jegyeladás semmiképpen nem célunk, de ha ez a rendezvény szempontjából elengedhetetlen, akkor bizonyos szolgáltatásokat kötelezővé teszünk. De nem cél, hogy ebbe az irányba haladjunk...

- Mindig fontos a szurkolóknak, hogy a verseny útvonala mennyivel a verseny előtt lesz publikus. Arra vonatkozóan hoztok-e valamilyen szabályt, hogy mikor kell, hogy kikerüljön mondjuk az internetre a program? Ez nagyon fontos, hogy a szurkolók is tudják tervezni az életüket, a szabadságot, a szállást...

- Az, hogy melyik hétvégén lesz verseny, azt a szurkolók általában, mint most is, már januárban tudhatják. Egyébként a szabályzat előírja, hogy a versenykiírásban szerepeltetni kell az útvonalat, és a versenykiírást 30 nappal a verseny előtt meg kell jeleníteni az interneten. Innentől kezdve ez nyilvános.

- Tipikus támadási felület, hogy onnantól kezdve a versenyzők megszállják a pályákat. Ezt mennyire tudjátok kontrollálni, ha pedig felmerül ilyen, hogy tudjátok esetleg jobban szankcionálni ezt a dolgot?

- Ennek a szabályozása megvan. A szabályzat pontosan leírja, hogy a tiltottan pályabejáró versenyzőket milyen szankciókkal, pénzbüntetéssel, esetleg idő büntetéssel lehet sújtani. Ennek az ellenőrzése a rendezőnek a feladata, és úgy gondolom az érdeke is. Itt nekünk eléggé meg van kötve a kezünk. Úgy gondolom, ezt döntően a rendező fogja tudni betartatni.

- Általában a rendezők felett van valamilyen felügyeleti jogotok vagy lehetőségetek? Ha jól emlékszem erre volt valamilyen bizottság?

- A rendezvény előkészítése során egyértelműen a rally bizottság feladata az ellenőrzés. Ebbe az engedélyeztetéstől kezdve a betartatásig minden beletartozik. Az előkészítés stádiumában van egy átvevő bizottság. A verseny előtt lemegyünk, mindent átnézünk a lassítók helyétől a parkolókig, a szervizpark helyétől az irodákig. Igyekszünk mindent átbeszélni. Itt nem hatóságként szeretnénk eljárni, és nem felülről szeretnénk rákényszeríteni az akaratunkat a rendezőre. A verseny alatt hivatalosan az RSB részéről két személy tevékenykedik. Az RSB megfigyelő végignézi az összes pályát, a szervizparkot, az irodákat, és ellenőrzi, hogy minden a szabályoknak megfelelően épült-e fel, illetve hogy a szabályoknak megfelelően működik-e. A biztonsági megfigyelő az egész rendezvény biztonságos lebonyolítását figyeli.

- Akkor felügyelő bizottság nem kell, hogy levonuljon?

- Nem, ilyen nincs. A versenyen felügyelő testület működik, a felügyelők az MNASZ tisztségviselői, és az egész rendezvény sportszabályoknak megfelelő lebonyolítását ellenőrzik, illetve a különleges esetekben Ők hozzák meg a döntéseket. Ez a szervezet független az RSB-től és a rendezőtől is.

- Kicsit az új RSB-t mutasd be nekünk, kérlek! Név szerint, hogy kit honnan ismerhetünk, hogy ki milyen funkciót tölt be, és hogy Te mit vársz tőle.

- Az RSB tagság 2 irányból tevődik össze. Vannak delegált tagok és általam választott tagok. A delegált tagok közé a verseny rendezők Markó Tibort delegálták, akit nem kell bemutatni, Kaposvár környékén (is, de főleg Baranya megyében - szerk.) rendez versenyeket. Én azt kértem hogy a versenyzők részéről 2 delegált személy legyen. Egy a "nagy" kategóriák képviseletében és egy a "kis" kategóriák képviseletében. A "nagy" kategóriák nevében Tóth Imrét delegálták, akit azt hiszem, nem kell bemutatni. A "kis" kategóriák nevében Balogh Andrást delegálták a versenyzők. Ő egy változatosabb pályát futott be, korábbi években versenyzett, majd egy időre abbahagyta, volt amikor külföldi licensszel versenyzett, és idén pedig megint a "kis" kategóriák valamelyikében szeretne versenyezni. Így az RSB-ben 3 delegált tag van. Ezen túlmenően bizonyos terültekért felelős tagokat kértem fel. Például a Historic kupa képviseletére felkértem Földes Józsefet, aki versenyző ebben a kategóriában, és óriási tapasztalattal bír. A csapatvezetők nevében felkértem Szabadi Leventét, hogy vegyen részt a munkában. Megint azt hiszem, nem kell bemutatnom. A miskolci térség képviseletére felkértem Prókai Zoltánt, aki egyben az RSB-n belül a biztonsággal fog foglalkozni. Az utánpótlással kapcsolatban felkértem Pénzes Zsoltot, aki az RTE-ben komoly szerepet játszik, és remélem, hogy jó kapcsolatot fog biztosítani a bizottság és az RTE között. A Rally2-ért pedig Nattán György felel a bizottságon belül.

- Akkor kezdjük rögtön a végén! Nattán Gyuri tavaly is a Rally2-t szívügyeként tekintette. Gondolom evidens volt, hogy Ő vigye ezt tovább. Vele kapcsolatban is felvetődik a kérdés, hogy mennyire nehéz a régi RSB tagjaival együtt dolgozni?

- Ezt majd a jövő hozza. Én nagyon bízom benne, hogy minden rendben lesz. Az, hogy Ők a régi, és az új bizottságban is dolgoztak / dolgoznak, azt mutatja, hogy Én is úgy ítéltem, hogy az Ő munkájuk jó volt, és ezért is kerültek bele az új bizottságba. Bízom benne, hogy a jelenlegi RSB-ben is hasonlóan jó munkát fognak végezni.

- Tóth Imi egy kényes kérdés. Ha jól tudom, az előző bizottsággal is volt konfliktusa, de az általa képviselt versenyzők is problémaként értékelték munkásságát. Hogy tudjátok Őt kezelni?

- Én arra kértem Őt, ne fogja vissza magát, mindig őszintén mondja el a véleményét. Nem fogok megsértődni, végül is ezért ül ott. Lehet, hogy volt a versenyzőkkel konfliktusa, de mégis Őt jelölték. Remélem, a versenyzők is úgy fogják értékelni a tevékenységét, hogy nem a rossz szándék vezérli, ha konfliktus helyzetbe keveredik, hanem Ő úgy gondolja, hogy az így helyes, és kiáll a véleménye mellett.

- Pénzes Zsolt. Említetted, hogy az RTE vezető pozíciójából jön ide tevékenykedni. A kérdés adja magát: ez így összeegyeztethető? Valószínűleg igen, ha Őt beválasztottátok, de nem okoz-e feszültséget, problémát, hiszen az utánpótlás-nevelésért felelne, másrészt viszont a technikai dolgokért felel az RTE-ben, és ha jól tudom, ott ebből volt is egy kis konfliktus gépkönyvezés kontra MNASZ között...

- Úgy tűnik, hogy ez a probléma megoldódni látszik, sőt ennek kapcsán még közeledni is tudtunk egymáshoz. Az RTE tagszervezete az MNASZ-nek, és azt szeretném, hogy az MNASZ és az RTE szorosan együttműködve próbáljon dolgozni. Tekintsük az RTE-t úgy, mint a mi rally bajnokságunk előszobája, és így nagyon jól tudunk együttműködni. Valóban, Pénzes Zsolt az RTE-ben döntően a technikai kérdésekkel foglalkozik, ennek megfelelően elképzelhetőnek tartom, hogy az ATB-nek valamilyen formában segítő személye legyen. Én úgy gondolom, a cél az, hogy együttműködjünk.

- Ahogy a szavaidból kiveszem, a RTE versenysorozat a korábban tiltott majd a tűrt kategóriából most a támogatott felé halad...

- Az RTE önálló szervezet, önálló pénzügyi gazdálkodása van, közvetlen szervezeti kapcsolatot nem tervezünk. Mindenképpen figyelemmel kísérjük a tevékenységüket, és az ott versenyzők tevékenységét. Úgy gondolom, az RTE versenyzői előbb-utóbb meg fognak jelenni a mi bajnokságunkban.

- Ha jól tudom, Faluvégi Péter is komoly pozíciót kapott az új felállásban. Miközben eddig Ő volt a versenyigazgató a legtöbb versenyen, korábban kizárólagosan, és a múlt évben is a legtöbb versenyen. Fogja bírni, vagy megvan az utánpótlás?

- Ezt Tőle kellene megkérdezni. :)

- Mik a terveitek?

- Az MNASZ honlapján megjelent a versenyigazgatói névsor is és a versenyeken alkalmazható felügyelők névsora is. Ez nyilvános, megtekinthető. A versenyigazgatói névsorban fent van még Kovács Levente, Büki Ernő, Takács Márti, Móni István, Kovács Károly.

- Ezt a névsort hallgatva úgy rémlik, van, aki első osztályban, van, aki RTE-ben volt már versenyigazgató, és lehet, hogy a hiba bennem van, de nem ismerős minden név. A többiek dolgoztak már ilyen pozícióban?

- Változó. Van, akinek még komoly hagyománya nincsen. Az Ő jelölését csak úgy támogatta a bizottság, hogy valaki mellett helyettesként tevékenykedhet. De van ez fordítva is, van, aki csak egy tapasztalt helyettessel együtt dolgozhat, aki majd felügyeli a tevékenységét. A cél mindenképpen az, hogy hosszabb távon fejlesszünk, és több lehetőséget adjunk a fiataloknak.

- Említetted, hogy tárgyalásban vagytok a támogatókkal. Annak idején még az első fordulós választások idején Frank Tamással beszélgettem, és mondta, hogy vannak várható támogatók, akiket szívesen hozna. Főleg ezekkel tudtok tárgyalni vagy a régiekkel is?

- A régiekkel is, és újakkal is tárgyalunk, de üzleti megbeszéléseket nem célszerű nyilvánosságra hozni. Jól állunk. :) Bíztató a helyzet.

- Olyan dolgok, mint a T-Mobile sms, wap szolgáltatás fog működni? Hogy látod?

- Szeretnénk mindenféleképpen tovább vinni, tárgyalás alatt van a dolog. Konkrétumokat nem tudok még mondani. A cél az, hogy a rajongókat minél jobban kiszolgáljuk.

- Hasonlóképpen, gondolom, a nyomtatott orgánum is, mint korábban a Vmax.

- Igen, a cél az, hogy legyen nyomtatott orgánum, és dolgozunk azon is, hogy tévés megjelenésünk is legyen.

- Több, mint eddig volt?

- Igen mindenképpen.

- A Szövetség és az RSB kapcsolatát tekintve teljesen borult minden, minden pozícióban mások ülnek. Hogy érzed, a Szövetség mennyire rally párti? Ez eddig ugye nem volt kérdéses, az elnök személye volt a garancia. Mennyire húz felénk az elnökség szíve most?

- Eddig az elnök személye garancia volt, és most is az. Úgy gondolom, Szamos Miklósról sem lehet mást mondani, mint hogy a rally vonatkozásában elkötelezett. Azzal együtt, hogy a teljes autósportot képviseli, úgy érzem, a szíve most is a rally felé húz. Faluvégi Péter esetében nem titok, hogy rally versenyző volt, így az Ő szíve is a rally felé húz. Az általános elnökhelyettes, Frank Tamás talán az egyetlen, aki közvetlenül nem érintett a rally vonalon. Fentiek alapján úgy látom jól állunk :).

- Mennyire tud a rally szakág erős lenni az MNASZ-en belül, ha döntések vannak? Tudjátok a "mi" malmunkra hajtani a vizet?

- Az MNASZ-nek van egy nagyon jól felépített szervezeti és működési szabályzata. Itt gyakorlatilag minden egységnek megvan a tevékenységi köre. Elnökségnek, intézőbizottságnak illetve a szakági bizottságoknak is. Inkább arra próbálok hangsúlyt fektetni, hogy a szakági bizottsági jogokat érvényesíteni tudjam. Viszont tudomásul veszem, ha valamilyen szintű döntés teszem azt az elnökség kezébe van letéve, akkor ezt az elnökség fogja meghozni.

- Az előző ciklusban voltak ebből gondok, hogy Kokó próbálta kivonni ebből a szakágat. És Frank Tamással beszélgetve ez volt az egyik problémája is. Akkor ezt most nem is lehet meg nem is szeretnéd?

- A dolog lényege, hogy én mindig szervezeti hierarchiában dolgoztam. Tudomásul tudom venni, hogy ebben a rendszerben hol van a helyem.

- Van mostanában egy nagyon égető probléma, ami a rally.hu fórumán is feljött, ez a TB jogszabály változás, ami a versenyzőket és a családjukat is nagyon komolyan érintheti, ha ez rosszul sül el. Ez nagyfokú sportdiplomáciát igényel. Tudtok dolgozni ezen?

- Látjuk a problémát, természetesen. Az alapvető baj az, hogy ez egy törvényi szabályozás. A törvényi szabályozást egyik pillanatról a másikra megváltoztatni nem lehet, ez ugye ugyanolyan törvényalkotási feladat, mint ahogy annak idején ez létrejött. Arra esélyt sem látok, hogy mire Egerben fellendül a zászló a rajtdobogón, addigra megoldódjon ez a probléma. Ez hosszabb távon tudna csak megoldódni. A Szövetség vezetői ezzel kapcsolatban komoly munkát végeznek, tárgyalnak, igyekeznek megoldani a helyzetet. A másik irány, amerre dolgozni kell, hogy addig is egy megfelelő biztosítással ezt kiváltsuk, amíg a törvényt nem sikerül megváltoztatni.

- Tudtok arról hogy, mi az oka, hogy ez az egész gyakorlatilag a rally-ra van kihegyezve? A többi motorsportnak jobb volt a lobbija? A mi fiainknak, már bocsánat, de legalább ott van a kaszni körülöttük, a motorosoknak például nincs, és Ők mégsem vannak ilyen gondban.

- Úgy gondolom, ezt a szabályozást nem sportszakemberek hozták, hanem társadalombiztosítási szakemberek, és ha az ember leül a tévékészülék elé, és ha azt hallja rally, akkor az felborult, ott baj van....

- Főleg hogy rallynak hívnak mindent, ami versenyautó, vagy annak látszó tárgy...

- Igen, sajnos ez egy íróasztal mellett egy vagy több bürokratának a jogszabály alkotása, ami valóban nem tükrözi a sportok veszélyességét.

- Ugye Te tavaly is a kiértékelő csapatban voltál, és volt egy olyan kezdeményezés, hogy teljesen online legyen ez az egész. Ebből lesz idén valami? Ugye itt a korai rajtok, a begördülős rajtok mérhetőek lettek volna, és sokan ennek örültek volna...

- Remélem, hogy fejlődik tovább. Én magam kiszálltam ebből most. Idén 2 kiértékelő csapat maradt. Majd meglátjuk, hogy fejlődik-e tovább. Én úgy gondolom, hogy Jelen Istvánék rendszere nagyon szépen fejlődött. Egyik napról a másikra folyamatosan fejlesztik, nincs megállás benne. Nagyon bízom benne, hogy gyakorlatilag vb szintűvé tud kinőni ez a rendszer...

- Sok kérdőjelnek elébe lehetne menni egy ilyen dologgal.

- Ez így van, de azt is látom, hogy ez rettenetesen beruházás igényes, ehhez sok minden kell. A notebookoktól kezdve a fotocellás eszközökön át a különböző GPRS alapú kommunikációs berendezésekig, tehát borzasztó pénzigényes. Kérdés, hogy ki tudja ezt finanszírozni.

- A vége felé közeledvén a Budapest Rally-ról pár szót. Idén Ti nem rendeztek ORB futamot, a Rally2-ben kell újra bizonyítani, hogy helyt tudtok állni. Hosszú távon mi a cél? Gondolom visszakerülni első osztályba.

- Az első, amit már sokszor mondtam, a Budapest Rally-t én már nem tudom mint rendező csinálni. Ez összeegyeztethetetlen lenne. Egyébként is az utóbbi két évben már csak érintőlegesen vettem részt a rendezésben, de ennek ellenére mindig is a gyermekemnek tekintettem. A Budapest Rally-val kapcsolatos döntéseket a BAE vezetőinek kell meghozni. Biztos vagyok benne, hogy a cél az az, hogy újra első osztályú versenynek visszahozzák, erről már nyilatkoztak is. Az is egyértelmű, hogy ahhoz, hogy jövőre újra ORB futam lehessen, idén nagyon jó Rally2-es rendezvényt kell szervezniük. Remélem, ez sikerülni fog.

- Ezzel együtt az Ek futam is eltűnt a versenynaptárból. Voltak tervek vb futamra vonatkozólag. Ez még mindig fenn áll?

- Még nagyon frissek vagyunk itt az RSB székben, de a cél hosszú távon az, hogy nemzetközi porondon nyissunk. Ez azt jelenti, hogy mi is FIA rendezvényeket tartsunk, és mi is vendégül lássunk külföldi versenyzőket, és jelenti azt is, hogy a mi versenyzőink is megmutassák magukat külföldi versenyeken, ahogy azt tapasztaljuk is mostanában. Mindenféleképpen úgy gondolom, hogy a nemzetközi rally életben részt kell vennünk. Az nem megoldás, hogy bezárkózunk a saját határaink közé. Sajnos az, hogy az EK-t visszamondtuk a 2007-es évre, az FIA szemében egy nagy visszalépés, de remélem, ez hamar ledolgozható. Lehet, hogy nem onnan, ahol abbahagytuk, hanem két lépéssel hátrébbról, de folytatni tudjuk a folyamatot.

- Ahogy mondtad, még nem látjátok a büdzsét, így nem tudjátok, hogy milyen támogatást tudtok nyújtani a versenyek rendezőinek, de ha jól tudom, a Budapest Rally kapott korábban anyagi támogatást a régi RSB égisze alatt.

- Nem ilyen nem volt.

- Mert ha igen, akkor, gondolom, kicsit nehéz lenne megmagyarázni a többi rendezőnek, hogy Ők miért nem kaptak.

- A tavalyi évben az elképzelés az volt, hogy minden Rally2-es rendezvényt - és a Budapest Rally egyben Rally2 verseny is volt - az RSB támogat a lehetőségekhez mérten, egymillió forinttal. Az elképzelés ez volt. Ez hol megvalósult, hol nem. Hol megkapták a rendezők a pénzt, hol pedig volt olyan, hogy most az új elnökség állt helyt a régi ígéretért. Ha jól tudom, akkor a Budapest Rally esetben ez a támogatás be lett tudva egy büntetésre.

- Én úgy tudom, a dolog nem állt meg itt, a BPR több millió forintos kamatmentes kölcsönt kapott a szakágtól. Hangsúlyozom, mindez az előző vezetés égisze alatt történt. Hogy tudjátok ezt felvállalni mind a BPR felé, mind a többi rendezővel szemben?

- Ismereteim szerint nem az RSB, hanem a korábbi elnökség határozata alapján - és nem több több milliós, hanem kb. egy millió forint körüli összegről van szó. A háttérben az állt, hogy a BPR szervezése veszteséges volt, és így nem tudták kifizetni azokat a tisztségviselőket, akiket az MNASZ rendelt ki a versenyre. (Például versenybírók, a technikai ellenőrök, stb). Az MNASZ ezeknek a tisztségviselőknek a díjazását rendezte, olyan formában, hogy a BPR rendezőjének ezt az összeget meg kell fizetnie az MNASZ részére.

- Végül egy olyan kérdés, ami vélhetőleg meghatározhatja a teljes szezont. Ha jól tudom, pénteken volt a licencleadás meghosszabbított határideje. Hány licenckérelem érkezett be RI-ben, és hány R2-ben?

- Pontos számot még nem tudok, de körülbelül 150 RI-es, 100 R2-es, 130 navigátori és 15 historic kérelem érkezett.

- Nagyon szépen köszönöm, és sok sikert a munkához!




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek