2017. oktober 21.










Fókuszban Géczy Tamás


Az álmaim már valóra váltak, mondta ezt Tomi az interjú során, pedig én azt gondolom, hogy talán az álom még csak most kezdődik, hiszen tavaly az évadzáró Mecsek Rallyn már egy Super-1600-as Ignisben navigált Szabó Bencének. Ahogyan a versenyzők nagy részénél, Tominál is az első autósporttal kapcsolatos élményei a gyermekkorára nyúlnak vissza, de erről már meséljen Ő maga...

Az autósport szeretete gyermekkoromban kezdődött, mint szerintem ebben a sportban mindenkinél. Egy óriási álom volt, hogy valami színes gyorskocsiban ülhessek. '93-ban Nagydoboson volt egy meghatározó élményem, egy ralicross versenyt rendeztek ott. Akkoriban a rally nagyjai mentek ebben a sportágban is, a Ferjáncz, Ranga, Kokó és a Janika is. Mi édesapámmal (aki már akkor is Kärcher tisztítóberendezésekkel foglakozott), tartottunk ott egy reklámmosást, így ismerkedtünk meg a Janikával. Nekem akkor, és ott pecsételődött meg a sorsom. Onnantól folyamatosan járogattam versenyekre, bár nem minden futamra jutottam el.

Aztán az évek múlása újabb ismeretséget hozott...

Igen, megismerkedtem Papp Robival, aki annak idején Mándi Barnával az oldalán egy LADA 2105-el versenyzett az A5-ös géposztályban. Robi Debrecenben a lakhelyemhez nagyon közel lakott, én gyakran tátottam a számat a versenyautója körül, aztán megengedte, hogy lemossam a szélvédőt, kereket cseréljek az autón, és amikor látta, hogy ezt nagyon szívesen és nagy lelkesedéssel csinálom, akkor elhívott versenyre, hogy szervízeljek neki. A '99-es Esztergom rallyn szervízeltem neki először, onnantól kezdve amikor indult, mindenhová elkísértem szerelőként. Eközben vásároltam egy Trabantot, amit megerősítettünk és ezzel kezdtem el versenyezni pilótaként amatőr versenyeken.

Milyen eredményeket értél el ezeken a versenyeken?

Összesen 12 versenyen indultam, egy 4. helyezésem volt, a többi versenyen mindig dobogós helyen végeztem. Nagyon eredményes időszak volt ez, de mint tudjuk ebben a sportban a pénz nagyon dominál, én ezt egyetemi ösztöndíjból próbáltam fedezni, ami eléggé nehezen ment, emiatt a Trabanttól megváltam. De továbbra is Robi szerviz csapatát erősítettem.

Aztán 2000-ben, ha jól tudom a Mikulás Neked igazán szép ajándékot hozott? :-)

Igen. :-) 2000 Mikulás rally volt a következő nagy lépés a versenyzésemben, amikor nem ért rá Papp Robi navigátora Barna és megkért, hogy üljek be mellé navigálni.

Először itt ültél a jobb1-ben, hogyan emlékszel vissza erre?

Nagyon furcsa volt, korábban se itinert nem láttam, se belső kamerás felvételt. Mondta Robi, hogy írd le a jobbot meg balt, és én majdnem hogy teljesen kiírtam az egészet betűvel és teljesen amatőr módon kezdtem bele ebbe az egész navigátorkodásba. Nem magyarázta ezt a dolgot nekem senki, saját hibáimból jöttem rá sok mindenre, lehet mondani autodidakta módon lettem navigátor.:-)

Két év múlva ugyanezen a versenyen ismét próbára tetted magad....

2002-ben indultam újra Robival a Mikulás rallyn, akkor talán már picit összeszedettebben, kellő rutinnal, mert ugye már egy versenyen részt vettem előtte. :-) Felírt pályákkal rendelkeztem, nem volt akkora köd, mint 2000-ben. Nagy élmény volt számomra.

Aztán Rally1 osztályú licencet váltottál...

Budapestre költöztem, jött Robitól a felkérés, hogy első osztályba kellene neki navigálnom. 2003 Veszprém rallyn lett első osztályú licencem és ekkor navigáltam először első osztályú országos bajnoki futamon. Itt már nem a nézők sorából kellett végignéznem a versenyt. Óriási mérföldkő volt ez számomra. Rengeteg technikai gonddal küzdöttünk, váltóproblémáink voltak, siralmasan teljesítettük ezt a versenyt sajnos, viszont célba értünk és ez már nagyon-nagy doppingszer volt a következő versenyekre. Abban az évben a Budapest és Mecsek rallyn indultunk még együtt, Budapesten célba értünk, Mecseken műszaki hiba miatt kiestünk.

Újabb esztendő, újabb pilóta következett...

2004-ben Budapesten megismerkedtem Rádli Józsival, aki megkérdezte, hogy nincs-e kedvem neki navigálni. Eger rallyn indultunk együtt először az A7-es kategóriában, amit sikeresen a kategória második helyén zártunk Tárnok Tomi mögött. Hatalmas élmény volt, ez az autó már kellőképpen gyorsan ment, voltak slick gumijai, elsőkerekes autó volt, Józsi pedig egy nagyon tapasztalt, rutinos versenyzőnek számított már akkoriban is. Jöttek az eredmények és a sikerek. Fehérvár rallyn majdnem a célig kitartottunk, de 4 km-el a cél előtt sajnos műszaki hiba miatt ki kellett álljunk. Ez volt életem első olyan kiállása, ami nagyon megviselt, mert már a markunkban éreztük a következő dobogós helyezést, pedig az egy nagyon kemény verseny volt. Majd a Budapest rallyn ismét dobogós helyen végeztünk, elég hosszú verseny volt.

A szezont a Mikulás rallyn zártad, de már négykerekes autóban, jól tudom?

Ezen a versenyen, Jedlóczky Lacinak navigáltam a Subaru Imprezában, sajnos nagyon rövidre sikeredett a verseny, mert az autó műszaki hiba miatt megállt.

A 2005-ös esztendő nagyon termékeny volt számodra a pilóták és az autók tekintetében egyaránt...

Igen, Rádli Józsival kezdtem az Eger rallyn. Ismét dobogós helyen zártunk az A7-es kategóriában. Józsi majd 20 év tapasztalatával rengeteget segített engem a navigátorkodásban. Sok navigátort kinevelt már. Rendkívül hálás vagyok neki azért, hogy nagyon sokszor türelmesen elmondta , hogy mit vár el, mit szeretne visszahallani és megmondta a kritikát is, amikor nem azt kapta vissza. Viszont amikor megfelelő volt az itinermondás, dicsért, illetve azt is hangoztatta, hogy tudott fejlődni a saját korábbi idejeihez képest.

Majd jött az autó és típusváltás...

Szabó Tomi barátom megkeresett, akinek nagyon-nagyon sokat köszönhetek a pályafutásom során, hogy van egy Szabó Bence nevű srác, Ignis kupában versenyez és az Eger rallyt ugyan teljesítette, de nem volt teljesen elégedett a körülményekkel. Szeretné, ha beülnék mellé navigálni. Pont kapóra jött, mert Rádli Józsi kihagyta a következő 2 versenyt, így be tudtam ülni Bence mellé.

Hogy sikerült az első közös versenyetek?

Bencéről tudni kell, hogy az édesapja magyar bajnok volt 89-ben Bmw-vel, így neki már az ereiben versenyzői ér csörgedezik. Egy rendkívül tehetséges versenyzőnek tartom, megvannak a kellő adottságai, ahhoz, hogy Ő egy nagyon nagy karriert befutó versenyző legyen. Az első versenyt ezzel az autóval egy kicsit döcögve teljesítettük. Ugyanis ezt az Ignist nagyon különleges módon kell vezetni. N-es autóról van szó, ami nincsen bőségesen ellátva lóerővel és ezt lendülettel, bátorsággal kell pótolni. Az első gyorsokon úgy éreztük, hogy jól megyünk viszont az időeredmények nagyon katasztrófálisan alakultak. Emiatt feszültek voltunk mind a ketten, viszont a verseny végére kezdtük már megérezni, hogy hogyan kell ezzel az autóval versenyezni, mindenen át kell küldeni, és akkor lehet vele eredményesen és gyorsan autókázni.

Az év közepén ismét a Rádli Józsi mellett láthattunk...

Bence nem tudott indulni Szombathelyen és Veszprémben. Ezen a futamon megnyertük Józsival az A7-es kategóriát és a Peugeot különdíját. Ebben az évben navigáltam még Nagy Gábornak egy Subaruban a Palota Rallyn, Jedlóczky Lacinak egy Ford Escort Cosworth-ban a Mikulás Rallyn és Vas Zolinak a csehországi IC West Rallyn.

Hogyan könyvelted el a 2005-ös évet?

A legjobb tanulóév volt ez, több autóban, több pilótával. Bencével viszont mindkettőnknek meg kellett ezt a tanulóévet csinálni ezzel az N-es Ignissel, mert óriási tapasztalatot adott mindkettőnknek. Nagy riválisnak tartottuk Nagyváradi Zsoltit, illetve ki kell emelnem Ranga Lacikát is, aki a második idényét kezdte ezzel az autóval. Az Ő időeredményeik, de főleg a Zsoltié etalon volt számunkra.

Vas Zolira térjünk vissza néhány szó erejéig, ha jól tudom itt elvileg nem te navigáltál volna?

Csütörtöki nap kellett indulni Csehországba erre a versenyre, szerda este felhívott Kerék Balázs, hogy nincs-e kedvem navigálni neki. Én előtte nem is ismertem Vas Zolit, Balázs navigált volna neki, csak valami miatt nem ért rá. Itt egy Nissan Almera Kit-Carral indultunk, ezt az autót korábban többször a Turi Tomi kezei között láttam versenyezni a hazai bajnokságban. Ezek után fantasztikus élmény volt beleülni és hát tudva azt, hogy ez az autó annak idején Mark Higginsnek épült. Vas Zoli pedig egy nagyon tehetséges és nagyon jó kezű pilóta. Ez volt a legerősebb és a leggyorsabb autó azok közül, amiben eddig ültem. Teljesen máshogy kellett itt az itinert diktálni, mint egy N-es Suzukiban és az itteni tapasztalataimat tudtam kamatoztatni később a Super-1600-as Ignisben.

Milyen eredménnyel teljesítettétek a cseh futamot?

Sokáig vezettük a kétkerékmeghajtású autók mezőnyét, aztán egy kicsúszás miatt kaptunk fél perc büntetést, kaptunk egy defektet is, és emiatt visszaszorultunk a 2. helyre.

2005-ös év Mecsek rallyján volt egy érdekes kalandotok a szederbokorban, majd nagy riadalmat keltettetek a gyorsasági céljában...

Ott volt egy nagyon érdekes sztorink, próbáltunk gyorsan menni az Ignissel és a híres farakásos kanyarba túl gyorsan értünk. Ott, ahol nagyon sokan megfékezték és visszaváltottak, mi megpróbáltuk telegázzal átküldeni az autót. Ennek egy nagyon szerencsés megcsúszás, megpörgés lett a vége. Egy szederbokros területre csúsztunk le az útról, és amikor felnéztem az itinerből csak a farakást láttam ahogy 140-el elhúz az orrom előtt, mert akkor már keresztbecsúsztunk az úton. A szederbokorban azt sem láttuk, hogy merre pörgünk - forgunk, de szerencsénkre pont úgy állt meg az autó, hogy egy kis gázt kellett adni és rögtön visszaugrott az útra. Kis időveszteséggel megúsztunk egy óriási borulást, viszont a szedertől az autónk úgy nézett ki, mintha legalább 50 embert elütöttünk volna. De ez számunkra csak a beíróban derült ki, amikor beértünk és láttuk a sportbírók, nézők rémült arcát. Miután kiszálltunk és tisztáztuk a körülményeket, akkor tudott megnyugodni mindenki.

A legnagyobb egységes színekben megjelenő csapatban versenyeztek, gyakran már a csapaton belül összeáll a pontszerzéshez elegendő versenyző a kategóriában...

Ollé Sasa, akinek nagyon sokat köszönhetünk, 2006-ban egy egységes arculatú és egy márkára épülő csapatot hozott létre a támogatók segítségével. Hat autóval indultunk, négy kupás Ignis és két Super-1600-as Ignis alkotta a csapatot.

Hogyan vágtatok neki a 2006-nak?

Talán túl nagy teher nehezedett a vállunkra azáltal, hogy a bajnoki címért szerettünk volna harcolni és ez picit a visszájára sült el. Szerettük volna megnyerni a bajnokságot, az autó megvolt hozzá, hiszen a tavalyelőtti bajnok autóval a Nagyváradi Zsolti Ignisével indultunk, megvolt hozzá a kellő anyagi háttér és bennünk a szükséges tűz. Sajnos nagyon peches év volt ez, nem úgy alakultak a dolgok, ahogy mi terveztük

Pedig jól indult minden...

Az elején jól indult minden, az Eger rallyn sok szakaszon keresztül nagy harcban voltunk Nagyváradival és Ariellel, viszont a reptéri szakaszon annyi időt veszítettünk egy - két megforgással, hogy a második helyről a harmadikra csúsztunk, de még így is olyan eredménnyel zártunk, ami bíztató volt a következő versenyekre nézve. Majd a következő futamon, a Miskolc rallyn elértük életünk első Ignis Kupás és N2-es gyorsasági szakasz győzelmét. Az erdőbényei gyorsaságin sikerült egy nagyon jó időeredménnyel letalálnunk. A következő szakaszokon is jó időeredményeket autóztunk, viszont egy rövidre sikerült féktáv miatt átborultunk Szlovákiába, amikor egy határmelletti szakaszon versenyeztünk. Visszaborítottak a nézők minket, viszont eltörött a féltengely és így nem tudtuk folytatni a versenyt. Aztán a Duna rally következett, jó eredménnyel nyitottunk, ahol sikerült a prológot megnyerni, Bencéről tudni kell, hogy utcán is gyorsan közlekedik, emiatt nagyon tetszett neki a városi versenyzés, "piros lámpán csak azért nem ment át" mert ki voltak kapcsolva.:-)

A Duna rally volt első murvás versenyünk, mert 2005-ben pont a murvás versenyek maradtak ki. Az első pár gyorsasági szakasz a murván való autózás tapasztalat szerzésével telt el. A végén már kezdtünk belejönni, viszont egy elég szerencsétlenült sikerült bukfenc megakadályozott minket a folytatásban, igaz hogy talpra estünk és azonnal tudtuk folytatni a versenyt, de a motorunk annyira megsérült, illetve elfolyt a hűtővíz, hogy kiálltunk. Ezután teljes generálon esett át a Suzuki Ignis, emiatt a Szombathelyi futamra bejáratósan érkezett az autó. A versenyautóba én tettem bele közel 1000 km-t azzal, hogy az M1-es autópályán oda-vissza jártam 90-el Bp. és Szombathely között. Az autót kímélni kellett és a motor nem adta le még a korábban megszokott teljesítményét, ezért 3. helyen zártunk. Viszont a laktanyai ugratók nagyon tetszettek

Aztán az ötödik futamon, a Veszprém rallyn nemcsak a kategóriatársakkal kellett megküzdenetek...

A Veszprém rally pokoli hőségben zajlott, nagyon tempós szakaszok voltak, kifejezetten feküdtek az Ignisnek, ellentétben a tévhittel, hogy a Suzuki gyenge konstrukció, meg lehet nézni az eredménylistát, az N2 első öt autója Ignis volt. Sajnos mi ezen a listán nem szerepeltünk, ugyanis egy követ olyan szerencsétlenül találtunk el, hogy az kiütötte a futóművet és emiatt fel kellett, hogy adjuk a versenyt.

Ebben az évben ez már a harmadik mínuszos versenyetek volt, a pechszéria tovább folytatódott...

Hát igen, a Budapest rallyn a Novák Szabiék rajtoltak közvetlenül előttünk. A szuhai visszafordítónál utólértük őket és utána az erdőben a szűk részén észrevették, hogy már a lökhárítóján autózunk, le is húzódtak, csak a vizes fűben megcsúsztak, így beszitált az autójuk előttünk. Hogy az összeütközést elkerüljük, ezért mi lesodródtunk az ideális ívről, és sajnos mi húztuk a rövidebbet, ugyanis mi lendületbe voltunk és nem tudtunk befordulni egy jobbosba, ismét tető :(

Pécsen az N-es Ignist egy Super-1600-as Ignisre cseréltétek...

Már év elején meg lett beszélve, hogy az évet Super-1600-as Ignissel fogjuk zárni. Erről az autóról csak legekben lehet beszélni, mert nagyon komoly vb-s technika. Nagyon komolyan meg kell tanulni, sok-sok versenykilométert és tapasztalatot kell vele szerezni ahhoz, hogy ki lehessen azt autózni belőle, ami ebbe a technikában benne rejlik. Amellett, hogy óriási élmény volt vele menni, szerintem a nézők is élvezték, mivel sok helyen próbáltunk egy kis látványt is belevinni ebbe a tanulóversenybe, mert tudtuk hogy itt még kiemelkedő eredményt nem fogunk tudni elérni.

Milyen időket tudtatok autózni a többiekhez képest?

Hát az elején nagyon sokat kaptunk ugyanúgy a Bútor Robitól és az Ollé Sasától is. A verseny vége felé kezdtünk belejönni. Nem is néztük az időeredményeinket a versenyen, nem láttuk értelmét annak, hogy itt mi bármelyik Super-1600-os versenyzőhöz hasonlítsuk magunkat, hiszen ők már évek óta versenyeznek ebben a kategóriában ilyen autókkal. Itt mi a biztos célba érkezést tartottuk szem előtt.

Ami aztán sajnos nem sikerült...

Igen a 2006-os pechszéria nem szakadt meg, itt egy műszaki hiba vetett véget a versenynek, az autó hengerfejes lett.

Visszatérve a kupás Ignisekre, van-e, lehet-e itt komolyabb műszaki különbség az autók között?

Érdekes kérdés, mert mi meg voltunk róla győződve, hogy a tavalyelőtti évben Nagyváradi Zsoltinak az autója sokkal jobb, mint a miénk volt. Aztán tavaly megkaptuk az ő bajnokautóját és kiderült, hogy teljesen ugyanolyan, ez lejött fékpadon és vezethetőség szempontjából is. Meg kell tanulni ezt az autót vezetni és akkor lehet vele olyan eredményeket elérni mint Zsolti. Olyan különbségek az autók között, amik helyezéseket befolyásolnának, nincsenek.

Mikulás rallyn tovább növeltétek a Super-1600-as versenykilométereket, gondolom itt ez volt az elsődleges cél?

Igen, itt is a tapasztalatszerzés volt a cél, hogy az idei bajnoki futamok előtt tudjunk menni murván is. Meglepően jól kezelhető murván is az autó és jóindulatú, viszont nagyon "munkás". Bence kb. az 5. km-nél mondta, hogy már el van fáradva, olyan erővel tépi a kezét a kormány és az első kerékre leadott közel 240LE. Nagyon el lehet benne fáradni. Teljesen más navigálást is kíván, sokkal előbb kell az információkat bemondani és sok olyat, ami eddig fontos volt, azt el kell felejteni, mert nincsen idő bemondani.

Bár ilyenkor még sok a bizonytalanság, ti látjátok-e már az idei évet? Mik a terveitek, céljaitok?

Az idén a Super-1600-as Ignissel fogunk versenyezni. Azt már nem merem mondani, hogy bajnokok szeretnénk lenni De mindenképpen szeretnénk az élmezőnyben autózni a kategóriában.

Önmagaddal szemben egyéni célkitűzéseid vannak-e?

A navigátorkodás életem beteljesült álma. A rally iránt érzett alázattal most már meglévő tudásomat szeretném tovább fejleszteni. Bencének megvannak ahhoz a képességei, hogy kimagasló eredményt is el tudjon érni, én szeretném ehhez hozzásegíteni Őt. Nemrég voltam Monte-Carloban a VB futamot megnézni. Az ottani pályák hatalmas kihívást jelentenek a pilóta és a navigátor számára is. A kétszeri pályabejárás nagy összeszokottságot és precizitást követel. Egy vb futamon való részvétel mindenképpen céljaim között szerepel.

Szoktátok-e belső felvételek alapján kielemezni a versenyeiteket?

Minden verseny után megnézzük és ki is elemezzük Bencével. Minden versenyről van felvételünk, biztosan sokat fog segíteni majd az idén.

Én már jó néhány belső felvételeteket láttam, végezetül arra lennék kíváncsi, hogy gyakran hallani Tőled, amint azt diktálod, hogy "szög" bár sejtéseim vannak, de ez mit is jelent nálatok?

Igen, többször mondom Bencének, hogy szög, ezt mások nem nagyon alkalmazzák, ez nálunk azt jelenti, hogy szögeld le a gázpedált, tehát padlógáz. Az erdőbényei szakaszon például sokat volt szög.  De a S-1600-os autónál még nem mindig tudjuk, hogy hol szög és hol nem. Reméljük, az idén sokszor fogjuk mondani. Meghálálva ezzel támogatóink a Start-Autó Kft., Valvoline, MINOR, Lehler Coatings, Suzuki-Treff, Verbis Kft., Tradevol Kft., T&T Log Rt. és a Kärcher Tisztítóberendezések segítségét

Sok sikert és sok "szöget" nektek az idei szezonra!

Búcsúzóul a korábban említett erdőbényei szakasz belső felvételét nézhetitek meg, a 2006-os Miskolc rallyról itt >>> :: Gy1 - belső :: (.wmv, mérete: 24.9MB, hossza: 6:64)


>>>>>>>> Nyirfás Julival beszélgettem...
>>>>>>>> Az ”Országházban” az A/7 mellett döntöttek
>>>>>>>> Szulik Nikivel beszélgettem...
>>>>>>>> Rádli Józsival beszélgettem...




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek