2017. június 23.










Újdonságok 2006-ban


Évről évre fejlődik a rallysport. Ez nem csak az autók technikai színvonalát jelenti, hanem ezzel összefüggésben nő a követelmény és az elvárás a rendezéssel kapcsolatban is. A versenyzők és a nézők létszama is egyre magasabb les, ez is további plusz feladatokat ró az egész szakágra.

Többek közt a szakágban dolgozóknak, a rally megszállottjainak és a támogatóknak is köszönhetőek ezek a fejlődések. Első körben beszéljünk az időmérésről, ugyanis a rally leglényegesebb pontja az időeredmény. Ennek minél pontosabbnak, megbízhatóbbnak és emberi tényezőktől mentesebbnek kell lennie. Ezekről és a fejlesztésekről, tervekről kérdeztük a bajnokságban dolgozó kiértékelő csapatok egyikében dolgozó Zidarics Zoltánt (Zameket). Azt hiszem, nagyon sok érdekes dologra derülhet fény, amire talán eddig nem is gondoltunk.

- Új rajtolási rendszer lesz. Mit is jelent ez?

- Igen, az újdonság abban van, hogy a gyorsasági szakaszokról a rajt- és célidők a T-MOBILE által biztosított GPRS kapcsolaton keresztül szinte azonnal bekerülnek a kiértékeléshez. Ezáltal egy esetleges korai rajtot a programunk azonnal detektálni tud, a rajt után kb. 25 mp-cel az adat az értékelésnél landol. Ezáltal az emberi tényezőt ki tudtuk küszöbölni. A versenyző kérésére teljes naplót tudunk prezentálni a korai rajt körülményeiről. Minden versenyző rajtideje automatikusan 1/100 másodperc pontossággal kerül rögzítésre. Ez látszólag fölöslegesnek tűnik - mivel egész percre rajtolnak a versenyzők - de ez lehetővé teszi, hogy rajtkészséget mérjünk. Ezt később a versenyzők rendelkezésére bocsátjuk elemzés céljára. Tavaly is végeztünk ilyen méréseket, és igen meglepő eredmények születtek, bizonyítva, hogy van mit javítani a versenyzők rajtolási technikáján. Van olyan élversenyző, aki rendszeresen 0,3 mp fölötti rajtkészséget produkált. 12 gyorsasági szakaszt tekintve ez több mint 3,5 másodperc, ami akár a versenyt is eldöntheti.

- Honnan jött az ötlet, és miért jó ez?

- Ahhoz, hogy a gyorsasági szakasz stopjában teljesített időt tudjunk kijelezni a versenyzőknek, illetve a kiértékelésbe minél hamarabb - lehetőleg emberi kéz érintése nélkül - el tudjuk juttatni a teljesített időket, szükség van a rajtidőre is. A célban már amúgy is alkalmaztunk GPRS adatátvitelt, tehát logikus volt a kiterjesztés a rajtra is. Szerencsére a T-MOBILE az RSB szponzoraként nagyon pozitívan állt a problémához, és biztosította az eszközöket (SIM kártya, pda, percdíj stb.). A rajtgépet kellett csak átalakítani, valamint a pda-ra megírni a szoftvert, hogy a beérkező adatokat fogadni, illetve továbbítani tudja. Szerencsére a csapatunkban vannak lelkes programozói vénájú tagok is, akik ezt szívesen csinálták.

- Egy verseny felfokozott izgalmi állapotában a versenyzők gyakran vitatják a korai rajt tényét. Így most a rajt után fél percen belül az illetékeseknek pontos naplót tudunk prezentálni az értékelésben, nemcsak a rajtban. A rajtidőket nem kell kézzel begépelni a kéziszámítógépekbe, hanem közvetlenül az időmérő eszközből tudjuk kiolvasni azokat. A kezelőnek csak a rajtszámot kell begépelnie. Így kisebb a hibalehetőség és gyorsabb az átvitel. Korábban, ha a kezelő elfelejtette, vagy nem vette észre, akkor csak a szekció végén az okmányokból derült ki, ha valakinek korai rajtja volt.

- A rajtkészség mérése Grátz Ferenc barátom és kollégám ötlete volt, aki mielőtt a csapatunk tagja lett, csapatvezetőként tevékenykedett. Igen jó választás volt csapattagnak felkérni, mivel versenyzői oldalról látja a munkánkat, és tudja, hogy mivel tudjuk kiszolgálni a versenyzőket.

- Az időmérés miben fejlődött, mit változott?

- Amikor elkezdtem a J-GROUP Fotoprint Kft. berkeiben időméréssel foglalkozni ezelőtt 7 évvel, akkor az időket mobiltelefonon vagy URH-rádióval diktáltuk be a gyorsasági szakaszok stopjából. Ez azt jelentette, hogy az idők minimum 4 emberen keresztül jutottak az értékelésbe (cél, stop, telefon, értékelés). El lehet képzelni, hogy mennyi hibalehetőséget generálva, illetve milyen átviteli időket produkálva. A résztvevők gyakran reklamáltak, tovább fokozva az értékelésben a feszültséget. Szerencsére Jelen Istvánban megvolt az akarat a fejlődésre, és folyamatosan biztosította a fejlesztéshez szükséges anyagi- (a Seiko cég támogatásával) és szellemi hátteret. Az időmérés-vezetőnk, Sipos Gábor (Templar) mindent elkövet, hogy az időmérők folyamatos képzésével a csapat naprakész legyen. Az ő segítségükkel eljutottunk oda, hogy az adatokhoz csak a rajtszámot kell kézzel hozzárendelni, minden más automatikus. A beérkező adatokat a program egy nagyon komoly hihetőség-vizsgálatnak veti alá, és bármilyen gyanúsnak minősített adatot megjelöl. Csak a példa kedvéért: ellenőrzi
- az előző szekcióban (ha van) az azonos gyorsokon teljesített időhöz viszonyított eltérés nagyobb-e mint 10 mp kilométerenként,
- van-e előző gyorson eredménye a versenyzőnek (ha ez nem az első gyors). [Néha előfordult, hogy egy kiesett versenyző autókázott még egy kicsit.],
- a versenyző késései indokolttá teszik-e a kizárását,
- a versenyző a rajtsorrendnek megfelelő sorrendben ért-e célba. Ha nem, akkor volt-e előzés, esetleg kiesés.

- A pálya mellett is nagyobb a komfort, mivel a stopban egy kijelzőn megjelenik a versenyző rajtszáma és a teljesített ideje. Az értékelésből az adatok a T-MOBILE szerverére is automatikusan felkerülnek, így a pálya mellett a wap-képes telefonnal rendelkező nézők, a szervizparkban felállított T-MOBILE kamion előtt álló csapattagok és a számtalan érdeklődő a célba érkezés után kb. 30-45 mp-cel láthatja az összesített eredménylistát, illetve az aktuális gyors állását. A verseny hivatalos web-lapjára a papír listák kiadásával együtt felmásoljuk azok html, ill. pdf változatát is, valamint, de nem utolsó sorban a live.rally.hu oldalon is azonnal megjelennek az eredmények.

- Milyen szolgáltatások lesznek az idei évben is elérhetőek, mind a versenyzők, mind a nézők oldaláról?

- Tervezzük, hogy a világbajnokságban használt rajtzónás rajtoltatást is megvalósítjuk. Ez nem nagyzási mánia, hanem tudatos tervezés, mivel ha biztosítjuk a rajtkészség-eredményeket, várható, hogy a versenyzők intenzívebben figyelnek a rajtolásra. A rajt előtt a versenyzőt egy zónába kényszerítjük, ami 20-30 cm eltérést enged meg. Ha a rajt pillanatában a zónában van, akkor jó volt a rajt, ha nem, akkor valószínűleg korai vagy repülő rajt volt. Ehhez azonban lehet, hogy szabálymódosításra is szükség lesz, tehát az idei évben legfeljebb kísérleti üzem várható.

Néhány kérdést intéztünk az RSB felé is, ami szervesen kapcsolódik már az első versenyhez is, és nem árt tudni a nézőknek, milyen érdekes újdonságok vannak a szabályok terén az idei évre.

- Milyen újítások lesznek a rendezéssel, a lebonyolítással és a versenyzéssel kapcsolatban szabály oldalról?

- A rendezés színvonala az elmúlt években jelentősen emelkedett. Egyre több az indulók és a nézők száma. A nézők tájékoztatása és biztonsága területén kell fejlődni, gondolok itt fokozottabb tájékoztatásra, nézőkkel a helyszínen történő pontos és "emberi" kommunikációra. A szabályok az idei évben kismértékben változtak. Bevezetésre került az úgynevezett "Szuper Rallye" szabály, ez azt jelenti, hogy az első napon kiesett versenyzőknek lehetősége van másnap is elindulni, a mezőny végén. A verseny értékelésébe nem számítanak be.

Meg kell említeni talán a legjelentősebb szabály változást is: A pályabejárás szabályainak megsértését az idei évtől idő büntetéssel is lehet szankcionálni. Ez azt jelenti, hogy a versenyzőpáros amennyiben megszegi a szabályokat, ezt a tényt a Rendező jelenti a Felügyelő Testületnek, a Testület jogosult időbüntetést kiszabni. Ebben az estben a versenyzőpáros már a rajtnál időhátrányba kerül.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek