2017. június 23.










Szezonkezdet... - Büki Ernővel

Büki Ernővel is a szezonkezdet kapcsán beszélgettünk, mégpedig szintén azon a bizonyos versenyzői értekezleten.

- Mesélj! Milyen szezonra számítasz Te, mint a versenyzők képviselője?

- Egy nagyon jó szezonra számítok, és nagyon boldog vagyok, hogy március 7. óta végre a Nemzetközi Szövetség, az Isten, az FIA, ahol vannak hiányosságok szerintem, elismerte a magyar bajnokságot, ugyanis 3 FIA B prioritásos pilótánk van, az elmúlt esztendő abszolút első 3 helyezettje, ifj. Tóth János, Benik Balázs és Spitzmüller Csaba. Március 7-én jelent meg az új FIA lista, amin szerepelnek mind a hárman.

- Te mint versenyzői összekötő nagyon-nagyon sokat tudhatsz arról, ki mivel megy, mert bizonyára már most mindenféle problémákkal megkerestek Téged...

- Ez alól a kérdés alól nem kibújok, ezt őszintén mondom, nem tudom, hogy ki mivel fog menni. Mégpedig egyetlen dolog miatt: a rally bizottság idén átvette a minimumvizsgáztatást, kidolgozott egy tematikát, és most a minimumvizsgáztatással foglalkozunk. Február óta minden hétvégén az ország különböző pontjain, Veszprémben, Budapesten, Miskolcon ezek a tanfolyamok folynak, előadások, amelyre a versenyzők azt mondták, hogy "sajnos", de a visszajelzések szerencsére pozitívak, megéri eltölteni itt egy délelőttöt legalább... Mindenről beszélünk, mindenen végig megyünk, most ezzel foglalkozom. Nyilván jön az Eger Rally, pár versenyző már különböző kiírásban lévő problémákkal vagy nem egyértelmű dolgokkal megkeresett, de hogy a mezőnyben ki mivel fog indulni, és fog-e egyáltalán, erről tényleg őszintén mondom, nem nagyon tudok. Ilyenkor én mindig azt szoktam mondani, amikor régen versenyeztem, hogy ez a január - február - március jó a hazudozásra. Látni fogunk majd egy egri nevezésilistát, ami szerintem a hamarosan publikus lesz (ez azóta meg is történt, a szerk.). De én még ettől is óva intenék bárkit, hogy abban az igazságot fogja találni. Volt már olyan régen, hogy én is Subaruval voltam, amikor még a világbajnokságon nem ment... Ez egy ilyen hazudozós lista. De az információk szerint ott folytatjuk, ahol abbahagytuk: jóval 100 felett van a nevezők száma, úgy gondolom, hogy az indulók száma is bőven meg fogja haladni a 100-at.

- És akkor, ha minimumvizsga... Mik a legkritikusabb dolgok? Mi az, amit legkevésbé tudnak a versenyzők? Mivel van a legnagyobb bajuk?

- A Rali Bizottság feldolgozta az elmúlt 3 év rendezői hiányosságait. Ez alatt értem azt, hogy én a versenyzőkkel szerencsére nagyon sokat találkozom, és az általuk legtöbbet felmerült problémákra koncentráltunk. Itt azért egy-két dolgot kiemelnék, ami nagyon-nagyon fekete folt volt egyes versenyzőknél. Például a szervizparkok. Mikor lehet gumit cserélni, hányas típusú szervizparkban? Ezt bőven ki kellett emelni. Nagyon nagy hangsúlyt fektettünk a biztonsági részekre... Négy részre osztjuk az előadást. Általános dolgok, MNASZ... Mert ezt illik és kell tudni, bár nem szeretik a versenyzők, de előbb-utóbb rájönnek, ha valakit sérelem ér, hova tud fellebbezni, vagy ha kizárnak valakit... Muszály ezt is tudni. Nemzetközi szabályzatból is valamennyi ismerettel kell rendelkezni, a Szövetség felépítése... Utána jönnek a versenyek, a verseny menete, utána az összes ellenőrző állomáson való jelentkezési szabályok, mi hogy néz ki, hogy folyik egy verseny, és a biztonság, ami egy fokozottan frekventált területünk. Itt is vannak hiányosságok, hogy baleset esetén mi az eljárás szabályozása, és ezt próbáltuk egy négy órában összeszedni két váltott előadóval folyamatosan. Ebben a bizottságban Faluvégi Péter, Margó György, Szántó László, Szedelényi Péter és jómagam dolgozunk. 30 kérdéses tesztlapot kell kitölteni. Az első vizsga Budapesten volt, ott 36 főből 16-an pótvizsgára kényszerültek. Itt egy picit megijedtünk, hogy vagy rossz az oktatás, vagy rossz a tesztlap, de nem, egyértelműen bebizonyítódott, hogy versenyzői figyelmetlenség: elkezdi olvasni a kérdést, és már tudja a választ. Pedig a kérdés lehet, hogy 2-3 soros, egy sorban 40 leütés van, tördelés, tehát hosszabb kérdésekben dolgozunk, a "válassza-ki-szaki" nem mindig jön be, mert nem bugyuta válaszokat próbáltunk beépíteni, olyannyira, hogy volt olyan kérdés, ahol tanult kollégák is elgondolkodtak, hogy a vagy b vagy c vagy kettő is jó. Lehetőség volt a helyszínen pótvizsgára egy 50 kérdéses tesztlappal, és érdekes módon olyan 1-2-3 hibával kitöltötték, tehát nem figyeltek oda. Következő helyszínen, Miskolcon pedig az ellenkezője történt, ugyanis egy nagyon jó "anyag" volt, ha szabad így mondani, nagyon jó társaság jött össze, végig odafigyeltek fegyelmezetten, nagyon sok kérdéssel... itt nagyon sok hibátlan tesztlap született. Úgy gondolom, hogy jó irányba dolgozunk. Tegnap volt Veszprémben egy tanfolyam, amit 16 főnek tartottam, én vizsgáztattam, ott 1 hibátlan volt, jellemzően 1-2 hibával, de azok a fontos kérdések, amik verseny közben előfordulhatnak a versenyzőkkel, azokat jól oktatjuk. Nem nagyképűen mondom, de jól elmagyarázzuk, és ők vevők rá, meghallgatják. A mai tanfolyamon 49-en vannak, és ami engem meglep, de pozitívum, hogy folyamatosan jegyzetelnek, kérdeznek, és amennyire idegenkednek, és nem értik, hogy ha eddig elég volt bemenni és kitölteni a tesztlapot, akkor most miért kell ez, számunkra élmény, amikor egy előadás végén odajönnek, és azt mondják, hogy "Ernő ezt köszönjük, ez tényleg hasznos volt". Úgy gondolom, hogy ebben is jó irányba halad a Rally Bizottság.

Ezt követően Ernőt elengedtem, hogy az éppen aktuális csapatot is levizsgáztathassa. Ezt követően tudakozódtam az eredményről.

- Hányan vizsgáztak és milyen sikerrel?

- 39-en vizsgáztak, ebből 4 fő pótvizsgára kényszerült, melyre a helyszínen volt lehetőség. Mind a négyen kitöltötték a pótvizsga lapot, hárman teljesítették, egy fő pedig új tanfolyamra kell, hogy bejelentkezzen a rally titkárnál, ugyanis neki sikertelen volt a pótvizsgája is.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek