2017. június 27.










Az ”Országházban” az A/7 mellett döntöttek


Az A/5-ös kategória tavalyi bajnoka Ország Zsolt, két géposztályt feljebb lépve, idén az A/7-ben folytatja pályafutását. A Suzukit egy Opel Astra váltja fel, az autó a hazai rali közönség számára '97-ben "Felhőcske" néven vált ismertté, akkor még Hényel Gyula terelgette. Zsolt szerint ez egy ésszerű váltás volt, nem mondott le arról, hogy még az idén, - ha csak egy verseny erejéig is -, egy szuper 1600-os Suzukiba üljön. A bajnoki címhez vezető útról, kategóriaváltásról, idei terveiről beszélgettem vele.

Tavaly bajnok lettél! Ha az évet a számok tükrében nézzük, akkor kétszer nyerted a kategóriát, háromszor voltál második, egyszer negyedik, mindez történt 4 navigátor segítségével. Mesélnél a szezonról?

A tavalyi év nagyon izgalmasan alakult számunkra, az első osztály nagyon sok időt igényel, ezért komoly navigátor problémáink voltak. Korábbi navigátorom, Faragó Pisti az első osztályú versenyzést már a munkája miatt nem tudta 100%-os odafigyeléssel csinálni, emiatt már 2004-ben voltak komolyabb "elúszások". Pisti egy nagyon profi navigátor, de az első osztály már sokkal komolyabb koncentrációt igényel, így Ő is azt mondta, hogy a jövőben nem biztos, hogy tudja ezt így vállalni. Ezért a szezonnyitó egri futamon új navigátorral, Nagy Bélával álltam rajthoz. A verseny elején megbeszéltük, hogy amennyire lehet, ésszel megyünk, hogy egymásra tudjunk találni. Voltak kisebb-nagyobb gondok, de a verseny végére már egészen jól ment neki a navigálás. Azt mondhatom, hogy Miskolcon már teljesen hibamentesen tudtunk együtt dolgozni.

Miskolcon adódtak más jellegű problémák...

Igen, 3 gyorsot úgy mentünk, hogy hűtési problémáink voltak, a gyorsasági szakasz céljában hatalmas „gejzír” tört fel a hűtőből, de beértünk a célba és értékes pontokat szereztünk. Bár volt egy gyorsasági szakasz az utolsó körben, aminek a vége fölfelé volt, ezt az autó már nagyon nem szerette, szinte már megszorult a motor olyan szinten melege volt.

Következett a Kassa rali, ahol újra Faragó Pistivel láthatott a közönség...

Béla már Miskolcon kezdett belerázódni a navigálásba, azonban családi okok miatt nem tudta folytatni a versenyzést. Mivel Kassán még életünkbe nem jártunk azért úgy gondoltam, hogy mindenkép egy rutinosabb navigátorral kellene induljak ezen a versenyen. Megkértem a Pistit, hogy erre az egy versenyre segítsen be, erre Ő azt mondta, hogy ezt az egy versenyt be is tudja vállalni, amit ezúton is nagyon köszönök neki! Ezen a ralin nagyon szűk etap idők voltak, komoly technikás pályákon „élet-halál” harc zajlott.

Pisti csak egy versenyt vállalt be, de a bajnokság újabb állomásához érkezett, ahol megszereztétek az év első kategóriagyőzelmét...

Igen, a Szombathely rali következett, itt Németh Gergő ült be mellém. Ő korábban szlalom versenyeken indult, de sosem navigált. Szerintem a Szombathely rali az a verseny, ahol nem igazán könnyű megtanulni navigálni, gyors, murvás verseny ez. Nagyon nehéz volt, mert szinte az első gyorsasági első métereitől fejből mentem, nem kockáztattam semmit, biztonságos tempót igyekeztem autózni. Próbáltam Gergőnek menet közben segíteni, a gyorsasági szakaszokon is beszélgettünk, hogy mit hogyan kellene csinálni. Ez a verseny így telt el, másnap már jobbak voltak az időeredményeink, a végén pedig sikerült megnyernünk a futamot.

A Veszprém rali már nem mondható ilyen sikeresnek...

Ez volt az első verseny, ahol nem sikerült tavaly célba érnünk. A mi autónk nem igazán szerette ezt a Veszprém ralit, bár korábban másodosztályban nyertünk is itt. Eltörött a hátsó lengéscsillapítónk a hatalmas nagy sárban, pedig ez egy olyan alkatrész volt, amit a verseny előtt cseréltünk ki. Egy gyorsot kellett volna még menni, de nem tudtuk befejezni, mert kigyulladt a kaszni hátul, égett a gumi, locsoltuk bentről ásványvízzel etapon. Úgy döntöttünk, hogy kiállunk, mert ennek már nem volt értelme.

De aztán Budapest ralin újra nyertetek, közel kerültetek az év végi bajnoki címhez...

Budapesten még mindig a Gergővel mentem, ott már a navigálással nem volt gond. Nagyon pörgős verseny volt, sok helyszínen zajlottak a szakaszok, sok szervezést igényelt, és itt már kicsit alábbhagyott a lelkesedése. Ezért a verseny után úgy döntöttünk, hogy szétválnak útjaink, de Ő felajánlotta, hogy továbbra is segít a csapatban. Sikerült újra a dobogó legmagasabb fokára állni, így az összetett állásban kezdett egyre nagyobb tétje lenni a bajnokságnak, ez egy fokozódó stresszt eredményezett nála és emiatt már nem tudott teljesen a versenyzésre figyelni.

Mecsek ralin már akár a bajnoki cím is eldőlhetett, hogyan készültél ennek ismeretében a pécsi versenyre?

Az edzés előtti pénteken ültem a műhelyemben és gondolkodtam, hogy nekem nincs navigátorom, míg este tíz órakor betoppant hozzám a Baksai Laci, hogy holnap együtt megyünk tréningezni. Mondtam neki, hogy mehetünk, de nekem még nincs navigátorom, senki nem akarja vállalni ezt a dolgot. Laci azt mondta, hogy ezen nem múlhat bajnoki cím, elkezdett telefonálgatni, ismerősein keresztül jutottunk a Quaiser Endihez, aki korábban az Osváth Petinek navigált. Ő elég komolyan veszi ezt a ralit, talpraesett, nagyon felkészült a szabályokból, ismeri a versenyen a helyszíneket. A versenyt biztonságosan kezdtük, második napon elment a második fokozatunk, így visszaestünk a második helyre, de ez már elég volt a bajnoki címhez.

Ennek ellenére Zemplénben még rajthoz álltatok, de ez elég rövidre sikeredett...

Mindenkép szerettünk volna egy jót autózni, az autót fel is készítettük. A prológon mentük egy igazán jó időt. Jöttünk is az első gyorson, amikor a cél előtt 800 méterrel lassítóra vettük a féktávot, egyszer csak ráfékeztem és a bal első kereket a gömbfej csapja elengedte. Az autó karcmentes maradt, egy lengőkart kellett benne cserélni, a nézők letolták az útról, de nekünk ez, a verseny végét jelentette.

A bajnoki címért több esélyes páros is küzdött ebben a kategóriában, Ti kiket tartottatok leginkább riválisoknak?

Legnagyobb riválisaink a Subáék voltak, ők nagyon gyorsak, Dérékkel is kellett számolni, Ők is nagyon jól mentek és nagyon jó autóhoz jutottak hozzá, azt mondhatom, hogy az Ő autójuk komolyabb volt, mint a miénk és ha teljes szezont ment volna, akkor a Gonda Zsolt is nagy ellenfél lehetett volna.

Négy sikeres esztendő után megváltatok a Suzukitól és két kategóriával feljebb, egy Opel Astrával indultok az idén. A Suzukinak is van olyan típusa, ami előrelépés lehetett volna, nem akartál hű maradni a márkához?

Nagyon sokat gondolkodtunk, hogy mivel induljunk az idén. Jártunk a Suzuki Motorsportnál, szétnéztünk, és rájöttünk, hogy mennyire komoly anyagi háttérre lenne szükség ahhoz, hogy egy Suzuki S1600-al egy teljes évet végig tudjunk vinni úgy, hogy minden versenyen ott tudjunk ütőképesen lenni. Túl ezen, egy nagyon nagy lépés lett volna, viszont egy szuper 1600-os autóhoz fel kell nőni mindenképp. Idén pont ezért tervezünk egy belső kamerát is, mert a felvételekből sokat lehet tanulni. A Suzukit nem felejtjük el örökre, ez még nincs lefutva, én még az idén szeretnék legalább egy futamot versenyezni Suzukival, bérlésre sok lehetőség van, mert az, hogy vegyünk egy ilyet, elég kilátástalannak tűnik.

Jól gondolom, hogy akkor nemcsak az anyagiak döntöttek az Astra mellett, hanem ez egy ésszerű döntés volt a részedről, a fejlődésed szempontjából?

Igen, ez egy taktikus döntés volt. Egy olyan autót választottunk, ami egy gyári építésű autó, az életkora ellenére is hasonló paraméterekkel rendelkezik, mint egy szuper 1600-os autó.

Túl azon, hogy a Hényel-Andrejszky páros 1997-ben ezüstérmes lett vele az F2-ben, mit lehet tudni még az autó előéletéről?

Ha jól tudom, ez az autó ment három VB futamot, az osztrák Kris Rosenberger indult vele, a Krontec Team színeiben, ’97-ben került hazánkba, az elmúlt években egy-két versenyt futott, legutoljára a tavalyi Mikulás kupán a Kovács Józsi indult vele.

Milyen állapotban került hozzátok az Astra?

Üzemképesen került hozzánk. De mind esztétikailag, mind műszakilag eléggé el volt hanyagolva. Teljesen átépítjük, szinte a nulláról kezdjük, minden pontját át kell dolgozni. 90%-ban maradnak a gyári alkatrészek, egy-két dolgot alakítunk át rajta, a mai technikának megfelelően. 230 lóerős most, év közepétől megvesszük a hivatalos, homológ Kit-Car szettet.
Igazából mindent lehet kapni hozzá, ma már ez sokkal egyszerűbb, mint a 90-es évek elején hozzájutni gyári alkatrészekhez.

Mivel lennél elégedett az év végén?

Én nagyon szeretnék dobogóra kerülni. Ez egyben dupla célkitűzés, mert ha az A7 elején ott akarsz lenni, az azt is jelenti, hogy a nagy abszolutban is 10-20 között kell végezned. Nagyon szeretnék az első verseny előtt tesztelni vele, de ahogy most látom a dolgokat, örülök ha a szezonnyitó futamra kész lesz. Szét lett teljesen szedve, küszöböket cserélünk rajta, jövő héten átkerül a fényezőbe, addig a futóművet, motort, váltót felújítjuk.
Nagyon szeretnék ott lenni a szuper 1600-os autók mögött.

Ha már a fényezést említetted, marad-e a jól megszokott zöld-kék design?

Marad mindenkép az OZs. design :-)

Navigátorcsere tavaly volt bőven, idén állandó navigátorral láthatunk?

Az Endi marad, tavaly nagyon bevált, idén egy teljes évet tervezünk együtt. Nagyon sokat segít jelenleg az autó felújításában is.

Évről évre, egyre többen állnak rajthoz külföldi futamokon, nektek vannak-e ilyen terveitek?

Megfordult a fejemben, de ezzel eddig az volt a baj, hogy mindig a hazai bajnokságra koncentráltam és emiatt nem fért bele anyagilag, hogy kimenjünk külföldre.

Saját csapatodban versenyzel, ahol rajtad kívül rajthoz áll még néhány páros...

Igen, az egyesületünk igyekszik az utánpótlás nevelésével is foglalkozni, tavaly felvállaltuk néhány junior versenyző támogatását, akiknek az autók felkészítésében, szervizelésében segítünk, tulajdonképpen a nevezés feladásától a verseny végéig rajtuk volt a kezünk, amivel elértük azt, hogy egy abszolút bajnokot sikerült nevelnünk a Szommer István személyében.

Idén hányan versenyeznek majd az egyesületetekben? Fog-e indulni valaki az első osztályban rajtad kívül?

Hat páros rajthoz állása már biztos, az első osztályban a Baksai Laci fog indulni még.

Csak fizikai segítséget kapnak a versenyzők, vagy anyagi támogatásról is szó van?

Nem, itt anyagi segítséget is nyújtunk, gondolok itt a nevezési díjra, egy-két komolyabb kiadásra, illetve nagyon minimális összegért összehoztunk egy olyan szerviz hátteret nekik, amire azt tudom mondani, hogy tavaly a Szommer István egy versenyen sem esett ki, úgy tudtuk felkészíteni az autóját.

Az egyesületed idén a gyorsasági szakágban is indít egy bajnokot...

Igen, egy új Swift-et fogunk versenyeztetni, az elmúlt két év Astra Kupa bajnoka, Farkas László fogja vezetni. Még az is elképzelhető, hogy a parádi, vagy a pécsi hegyi versenyen én is rajthoz állok ebben a szakágban.

Kik teszik lehetővé a versenyzésed?

A fő támogatónk a Suzuki Ház, négy éve komoly üzleti kapcsolatban állunk velük, ezúton is köszönjük nekik a többéves támogatást. Oszetczky futómű és gumiszerviz, Ők állítják a futóműveinket, gumijainkat Ők szerelik, tavalytól már a Pirelli támogatását is élvezzük, így tudtunk tavaly már ezekkel a gumikkal versenyezni, aztán a Slider, aki kenőanyagokat biztosított. Továbbá a MAGYAR-LAKK és a Porplast. Ezen kívül még egy-két támogatóval folynak tárgyalások.
>>>>>>>> OZS Krontec Astra - Besson




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek