2017. augusztus 19.










Szezonnyitó beszélgetés Kokóval


A minap volt szerencsém beszélgetni az RSB vezetőjével, Dudás "Kokó" Gyulával az idei év terveiről, a változásokról, arról, mire számíthatunk mi szurkolók, és persze a versenyzők is a 2006-os szezonban. (Aki ismeri Őt és beszélt vele, nem csodálkozik majd azon, hogy nem sok kérdés fog "elhangozni" tőlem :o) )

Március 12-én egy egész napos versenyzői értekezlet lesz itt az MNASZ-ben, ahol a versenyzőink benzin és gumi ügyben jártas szakemberekkel beszélhetnek. Ilyen eddig soha nem volt.
Gumi ügyben ezt azért láttuk fontosnak, mert sokszor halljuk azt a versenyzőktől, hogy elgumizták magukat. Itt angol és szlovák gumimérnökök segítenek majd azzal, hogy elmondják, melyik típusú gumi milyen útszakaszra jó, melyiknek mik a specialitásai.
Benzinnel kapcsolatban pedig fontosnak tartjuk, hogy idővel egyfajta benzinnel menjenek a mezőny autói (természetesen autó kategóriánként egyfajtával). A legkorrektebb és leghitelesebb az lenne, ha egy helyről tankolnának a versenyautókba. Terveink szerint 2007-től egységesnek kellene majd lennie ennek a dolognak is, ezért hasznos, hogy jóelőre felkészüljünk, mik a lehetőségek.

Másik nagyon fontos dolog az, hogy a versenyzők mostantól komolyabb oktatást kapnak, szigorodik a minimumvizsga is. Ezentúl ezt az RSB Faluvégi Péterrel kiegészülve bonyolítja, mivel sajnálatos tapasztalatunk az, hogy a versenyzők nincsenek tisztában alapvető szabályokkal, nem tudják, mik a kötelességeik, de még azt sem, mi járhat nekik.

További fontos változás, hogy az elit versenyzőink mellé - mert hiszem, hogy egy egészen különleges, minőségi mezőnyünk van - elit bírói gárdát is szeretnénk kinevelni, ami feltétlenül szükséges a végső "álom", a VB futam rendezés érdekében is, ahol csak komolyan kiképzett, idegen nyelvet beszélő sportbírókra lesz szükségünk, de szintén fontos ez az OB, és egyre inkább kifelé nyitó nemzetközi versenyeinken is. Be kellett látnunk, hogy ezt házon belül a jelenlegi MNASZ-es bíróinkkal megoldani nem tudjuk, így az RSB kezébe vette a dolgot, hiszen ki kell nevelnünk egy ilyen gárdát.
Ugyanezen okból, és nem utolsó sorban nézőink védelmében hozzányúltunk a korábbi kapcsolatokhoz, és az idei évtől egy olyan csapattal dolgozhatunk, akik sportrendezvények rendfenntartására specializálódtak. Ők az EXPO csapata Doszpot Péter vezetésével, akiknek nem csak az lesz a feladata, hogy a legkritikusabb, a legfrekventáltabb helyeken jelen legyenek, és segítsék a rendezők embereinek munkáját, de szaktanácsaikkal is segítik munkájukat. Ne értsen félre senki nem az a célunk, hogy kétajtósszekrény típusú emberkéket állítsunk az egyes kanyarokba, hiszen számunkra is fontos, hogy a közönséget e téren is kiszolgáljuk, és határozott, de kulturált fellépésű, a dolgukhoz értő rendezők álljanak a pályák szélén.
A múlt évet sikeresen megoldottuk, megoldották a rendezők, hiszen például a tavalyi Eger Rally alkalmával bár kétszázezer szurkoló volt a pályák mentén, "csak" egy kisebb bozóttűz keletkezet, amit a rendező jól is kezelt, és a későbbi versenyeken sem volt - szerencsére - komoly sérüléssel járó baleset. Azonban mennyivel jobb lenne, ha az idei évben még ennyi sem lenne...

A némileg átalakult, pontosabban a korábbi 9-ről immáron 8 tagúra csökkent létszámú RSB-vel igyekszünk kialakítani egy lépcsőzetes rendszert - nem kizárva az egyéb versenyek lehetőségét - mely részben lehetőséget teremthet a magasabb osztályokba való feljutásra, és persze azt is, hogy aki nem tudja megfelelő színvonalon teljesíteni a kritériumokat, az lejjebb csússzon. Ez értendő mind a versenyzőkre, mind a versenyrendezőkre.
Nagyon fontosnak tartom ugyanis megjegyezni, hogy a rally2-ből felkerült versenyzőkkel még sosem vallottunk szégyent. Szintén fontos az is, hogy azon rendezők, akik - mint most Zemplén vagy korábban Fehérvár - nem kapnak lehetőséget egy adott évben verseny rendezésére, azokat nem örökre állítjuk félre, hanem csak akkor nem engedélyezzük a verseny megrendezését. Később, egy-két év szünet után, ha várost tudnak a rally centrumra tenni, amelyik vállalja az ezzel járó ódiumokat, és magáénak érzi a rally-t, és persze meg tudja teremteni a rendező a szükséges szociális ellátást (mint a büfék és WC-k telepítése a pályák mellé), akkor odamegyünk ismét, ismét engedélyezzük a verseny megrendezését.

Ha már a versenyeknél tartunk: mi a helyzet Kassával? Lesz ott verseny, OB futam idén vagy nem?

A kassai futammal kapcsolatban nagyon sok mindent kell még tisztázni a verseny rendezőjével. Ha nem megy, akkor csak 7 verseny lesz. De ez 8 napon belül döntésre került. Találkozunk ugyanis félúton, Egerben, és megpróbáljuk megbeszélni a dolgokat. Nagyon fontos, hogy nem akarunk olyan helyzetbe kerülni, mint tavaly, amikor ki lettünk használva, és az is fontos, hogy a mi versenyzőink / szurkolóink / sajtósaink ne olyan bánásmódban részesüljenek, mint a múlt évben. Ezt nem engedhetjük meg, és nem is engedjük meg.
Anyagi téren is van mit egyeztetni. A tavalyi évben a Kassa Rally-t mi azért csináltuk, mert a pályák sportszakmailag kiválóak, és ez szólna az idei megrendezés mellett is. Azonban a tavalyi versenyen az RSB kereken 3 milliót bukott, ugyanis az utolsó pillanatban derült ki, hogy a versenyzők nemzetközi biztosítását a rendező nem fizeti, és nem akartunk a versenyzőinkre sem további terheket róni, így felvállaltuk, az RSB kifizette ezt a tételt, ami fejenként 12 000 forint volt. Azt hiszem, mondhatom, hogy komoly anyagi áldozatot vállaltunk, ami nem igazságos a magyarországi versenyek rendezőivel szemben, hiszen így mondhatják, hogy nekik miért nem adunk ennyi pénzt. Persze, segítjük Őket különböző módokon (biztosítás, kivetítő, stb.), de akkoris...
Persze azért is kellett ezt tennünk, és akár ilyen áron is felvállalni Kassát, mert fontosnak éreztük, hogy ne a már unásig ismételt pályákon rójuk a kilométereket. Azt hiszem, elvárható lenne a rendezőktől, hogy valami kis fantáziát tegyenek bele, de sokszor még arra sem veszik a fáradtságot, hogy legalább a lassítókat máshova tegyék...
Mindenesetre meg szeretném nyugtatni a versenyzőket, hogy ha lesz Kassa Rally, akkor annak végeztével még aznap este lesz Magyarországon egy esti utcabállal, méltó körítéssel megrendezésre kerülő esti szuperdíjkiosztó, hiszen a múlt évben nagyon hiányoltam Kassán például a magyar Himnuszt... Az is felmerült, hogy a versenyt záró utolsó gyorsaságik is magyar területen lennének, és így lenne magyarországi befutó, és este örömünnep valahol a kelet-magyarországi régióban.

Hogy alakul a mínuszolás abban az esetben, ha nem lesz Kassa? Akkor is lesz egy mínusz és csak 6 verseny számít, vagy akkor marad fixen a hét futam?

Mindenképpen lesz mínuszolás: ha nyolc futam lesz, 7 számít bele a pontozásba, ha hét futamunk lesz, akkor hat.

Tekintettel, hogy Kassa az utolsó verseny lenne, azt hiszem, ez a "bizonytalanság" nem okoz túl nagy bonyodalmat a versenynaptárban. Ezen kívül mennyire fixek a már publikált időpontok? Hiszen még minden verseny mellett ott van a * ...

Azt mondhatom, hogy igen, már minden időpont eldöntött. Igyekeztünk a versenyzők kérését teljesíteni, miszerint legyen 4 hét a versenyek között. Ezúton kérem Tóth Vili elnézését, amiért ez egy helyütt nem sikerült, ez pedig a Budapest Rally, amikoris augusztus 20-ra nem kaptuk meg Budapestet. Még gondolkozunk ugyan némi átalakításon, hogy ez is meglegyen, ez esetben azonban úgy lesznek csúsztatva a versenyek, hogy ha szűkebb is az idő közöttük, de legyen egy hosszabb nyári szünet, amikor a versenyzőink is elmehetnek nyaralni családjaikkal.

De sok más teendő is van még a szezon indításával kapcsolatban.
Egyrészt folyamatosan érkeznek a licence kérelmek. Nem akarok nagy számokat mondani, de eddig 500 körüli kérelemről beszélhetünk, ami azt mutatja, hogy nagy hitelünk van a sportolóknál, mindenki menni akar. Már most rettegek attól, hogy hány embernek kell majd nemet mondanunk, vagy azt tanácsolnunk, hogy másik osztályban induljon. Idén azért erre már van lehetőség, hiszen van nekünk egy Rally2-es bajnokságunk, amit egy olyan munkacsoport alakít, irányít, szervez, ahol (egyetlen kivétellel) 30 alattiak a vezetők, mint például Regensburger Tamás, Nattán, ifj. Markó Tibor...
És persze indul az Amatőr Rally Kupa sorozat, ami nem szervez önálló versenyeket, hanem arra ad lehetőséget, hogy a szakág "tömegsport" hátterét növelje, így az igen népszerű RTE és RallySprint versenyeket, és egyéb olyan jelentkezők versenyeit, akik megfelelnek a feltételeknek (mint például Füredi versenyei) összefogja, regisztrálja, az év végi díjkiosztó alkalmával a sorozat nyerteseit jutalmazza, és a többlépcsős rendszer részeként lehetőséget teremt a feljebbjutásra is. (Pl. Suzuki kupa tömegsportosítása)
Természetesen nem feledkezünk meg a Historic mezőnyéről sem. Ők egyes versenyeken az elsőosztály, máskor az R2 mezőnyével futnak majd. Ebben a kategóriában már 10-12 autóról tudunk.

Az idei évben indítunk egy "próba murva bajnokság"-ot. Ennek lényege az, hogy a versenyzők jogos kérésének eleget téve a három murvás futamunk egymás után került, és ezek egy egységet képezve külön is értékelésre kerülnek. Ha ez a kezdeményezés beválik, és működik a dolog, 2007-ben ismét kiírjuk, de nyílt bajnokság lesz, ezzel próbálunk majd idecsalogatni külföldi, murvaversenyeket hiányoló versenyzőket is.
A Fehérvár Rally vissza is került a vérkeringésbe, azonban mivel a sportszakmai részével volt probléma, erősítettünk ezen a területen. Ennek eredményeként a verseny szervezője ezúttal is Major csapata lesz, míg a rendezést a Lakatos - Markó - Füredi trió végzi. Hasonlóan osztottuk meg a feladatokat a Budapest rally-val kapcsolatban is, ahol a szervezést Dr. Simon és csapata, míg a rendezést Faluvégi Péter - Kassai András - Füredi András bonyolítja majd.
Számunkra is nagyon fontos, hogy ezek a versenyek jól működjenek, különös tekintettel a Budapest Rally-ra, amit kiemelten kezelünk, hiszen az Európabajnokságok sorában a pontozások alapján ez a versenyünk áll legközelebb a 20 ponthoz, így lehetőséget teremthet a sokak által csak álomként emlegetett világbajnoki futam rendezéséhez.
Jelenleg úgy áll a dolog, hogy a 8 futamunkból 6 biztosan nemzetközi verseny lesz, ami megintcsak fontos mind nekünk, VB futamra pályázóknak, mind a versenyzőinknek, akiknek fontos lehet az itthoni valamint az esetleges kitekintéseik alkalmával a külföldi versenyek esetében is rajtsorrend szempontjából a prioritás. Azt tudni kell, hogy minden évben megkérjük 2-3 versenyzőnek ezt, azonban a B prioritás alapfeltétele a külföldi indulás is. Márpedig ha az itthoni versenyeink nemzetközileg nyitottak lennének, nagyobb valószínűséggel mennének versenyzőink ki is, ezzel is segítve ezt a folyamatot. Azt remélem, hogy a reményeink szerint javuló sportdiplomáciánk is segíteni fog ezekben az ügyekben.

Nem utolsó sorban van ugyebár valami, ami elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a bajnokság működhessen, illetve most már azt mondhatom, hogy bajnokságaink működhessenek, ez pedig a támogatói háttér. Az ORB főtámogatói posztja jelenleg betöltetlen, ugyanis az Agip focira váltott, így új főtámogatót kell találnunk. Csakhogy e tekintetben fontosnak tartjuk azt is figyelembe venni, hogy ezzel ne sértsünk más érdekeket, ne legyen ütközés. Nem szeretnénk ugyanis, hogy valaki azért ne tudjon indulni, mert a korábbi támogatója nem az Ő támogatása mellett, hanem a helyett állt mellénk.
Azt is fontosnak tartjuk, hogy csak olyan szponzorokkal szabad foglalkoznunk, akinek hitele van, és aki hisz is a rally-ban, hosszú távon gondolkozik bennünk. Nem is kötünk egy éves szerződéseket, lásd például a T-Mobile, az Arany Ászok, a Suzuki vagy a Renault...

Volna két konkrét kérdésem is, ha szabad. Előszöris a versenyekkel kapcsolatban úgy hírlik, van egy kis ütközés, az esztergomi R2 és RTE futam ütközik. Arról is hallottunk, hogy együttes rendezés is felmerült, ahogy volt már ilyen korábban is. Mit lehet tudni erről?

Az biztos, hogy együttes rendezésről nem lehet szó, ennek ugyanis határt szab az indulók száma. Márpedig a két mezőnyt összesítve cca. 150-170 autóval versenyt rendezni lehetetlen. Azonban megkértük a területen illetékes Bukovics urat, hogy az R2 versenye után 1 vagy 2 héttel adjanak lehetőséget az RTE-nek is.

Másik sokakat foglalkoztató téma Asi ügye. Felröppent ugyanis a hír, hogy WRC-vel megy, miközben máshonnan pedig azt halljuk, hogy nem is lesz licence. Mi az igazság?

Asi büntetett sportoló. Eredetileg 1 éves büntetést kapott, amiből később 3 hónapot elengedett az MNASZ vezetése. Akkor egyébként nem volt még téma, hogy továbblép. Azonban akkor, amikor az időközben megérkezett FIA álláspont megegyezik az RSB álláspontjával, nem lenne sportszerű, ha erről nyilatkoznék.

Ha már sikerült egy beszélgetésre összejönnünk, természetsen nem maradhatott ki a rally biztonságának kérdése sem, ami fontos az RSB-nek, a versenyzőknek, és nekünk szurkolóknak is. Kokó továbbra is kérte, hogy a Kékszalag mozgalmat tartsuk életben és az utóbbi időkben tapasztalt pozitív változásokat segítsünk tovább vinni, amiben hathatós segítség lehet, ha a pályák mentén álló szurkolók nem csak hogy biztonságos helyről nézik a versenyt, de alkoholból is csak korlátozott mennyiségben fogyasztanak. Utólagos engedelmetekkel megígértem Neki mindnyájunk nevében (vagyis a Ti nevetekben is), hogy minden tőlünk telhetőt megteszünk, és kértem, segítsen abban, hogy azon rendezők és rendfenntartók, akikre a pályák felügyeletét bízzák, ne mutassanak e tekintetben sem rossz példát.

Nos, ennyi. Természetesen ha bármi fejlemény, változás tudomásunkra jut, annak is utána járunk, és közreadjuk.




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek