2017. június 24.










Jänner Rallye-n jártunk


A hosszúra nyúló téli holtszezonban mi sem hiányozhatna jobban az embernek, mint egy igazán látványos havas verseny.

Sajnos az idei tél kis hazánkban nem bővelkedik égi áldásban, ez még inkább fokozza a hiányérzetet. Mindez már épp elég volt ahhoz, hogy úgy döntsünk: az ausztriai Jänner Rallyet az idén mindenképpen látnunk kell.

A verseny szervezői már december elején azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy kijelentették: köszönik szépen, nem kérnek az új EB szabályokból, nem szeretnék a bolondját járatni a verseny iránt érdeklődő csapatokkal. Mindezt okkal mondhatták, hiszen a Linztől északra Freistadt központtal megrendezett futam idén az osztrák mellett a cseh bajnokságnak is része volt.

A nevezési listán végül 13 WRC autót számolhattunk össze, amelyek közül tíz állt rajthoz. Mellettük nem volt szabad elfeledkezni természetesen az osztrák bajnok Baumschlagerről, aki A csoportos Mitsubishi Lancer Evo 5-ösével mindenképpen szerette volna magát az élmezőnyben tartani.

Néhány igazi csemegét is tartogatott a rajtlista: itt tehette magát először próbára élesben Jan Kopeczky a gyári Skoda Fabia WRC-vel, és Kris Rosenberger az N csoportos Subaru Impreza STi 03-mal. Ifj. Béres másodszor állt rajthoz a hihetetlen hangokat és lángnyelveket produkáló Hyundai Accent WRC-vel.

A rendezők egy igazi sztárt hívtak meg vendégnek: Stig Blomquist egy Peugeot 106 kit-carral indult a versenyt megelőző shakedown-on, majd figyelemmel kísérte végig az egész versenyt.

Az első gyorsaságin mindjárt szembetalálkoztunk a szervezés profizmusával: a parkolás rendszerét előre kidolgozott terv szerint oldották meg, miközben egy munkagép folyamatosan tolta a szántóföldön a havat a további parkolóhelyek számára. A pályára lépve majdnem orra is estünk, mivel tükörjég volt az egész, kissé behavazva. Mindez egy hosszú lejtős egyenes aljában, egy sima jobb kanyarban. A cseh mezőny számára ezek az útviszonyok idegenek voltak, mert bár pl. a Sumava Rallyen nem ritkák a havas szakaszok, de az osztrák pályák ahhoz képest is más kategóriát képviselnek. Ez rögtön meg is látszott az első gyorsasági szakasz eredményén. Tomas Enge (Ford Focus WRC 00) nem spórolt a gázpedállal, úgy tűnik, neki mindegy, hogy milyen szakágban, milyen talajon versenyez: majdnem 10 másodperccel nyerte a szakaszt Kopeczky és Baumschlager előtt. Utánuk a lengyel Kuzaj (Toyota Corolla WRC 98) következett, akinek szintén van már némi tapasztalata havas versenyekről. A többiek igencsak óvatoskodtak, ami az időeredményeken is meglátszott. Emil Triner rögtön az első kilométereken lecsúszott az útról, és másfél percébe telt, mire továbbindulhatott.

A verseny szervezésének egy másik nagy pozitívuma volt az, hogy a legújabb divattal ellentétben nem próbálták meg bezárni a nézőket egy gyorsasági szakaszra, ellehetetlenítve a pályák közötti vándorlást. Sőt, az utcák egyirányúsításával segítették az etapon haladó versenyautók és a nézők mozgását.

Az első napi tíz gyorsaságiból Baumschlager mindössze hármat nyert, azonban a többiek hibáinak köszönhetően a nap végére tetemes, 1.56,2 perces előnnyel állt az első helyen. A sokáig a második helyen álló Kuzaj a 9. gyorsaságin lecsúszott az útról, ami a végállomást jelentette számára. A cseh WRC pilóták a nap végére kezdtek igazán ráérezni a havas pályákra, azonban a napi utolsó két gyorsasági már sötétben zajlott, és ez ismét a rutinos Baumschlagernek kedvezett.

A további helyeken Kopeczky, Pech, Enge, Valousek és Béres követték egymást. Az N csoportot meglepetésre a hazai pályán versenyző Ernst Hanender vezette egy öregecske, fekete füstöt eregető Mitsubishi Lancer Evo 3-mal. Kris Rosenberger a csúcstechnikának számító Subaruval rendkívül nagy elánnal, látványosan közlekedett, azonban néhány kisebb hiba miatt több mint negyven másodperc hátránnyal a második helyen várta a folytatást. A Waldviertel Rallyekról is ismert német bajnok Hermann Gassner egyelőre csak a kategória ötödik helyéig jutott.

A második napra újabb havazást jósoltak, ami be is vált, így újabb friss hóréteg került a pályákra. A különbségek az első nap után már elég nagyok voltak, így mindenki óvta a pozícióját, persze nem megfeledkezve a nézők kiszolgálásáról. Ebből leginkább a 14. gyorsaságin kaptunk ízelítőt, amit a rendezők lerövidítettek, mivel a gyorsasági egy része hómentes főútvonalon zajlott volna. Az így mindössze 2 kilométeresre kurtított pályán alig több mint egy perc alatt száguldottak végig a versenyzők. A célhoz vezető néhány kanyar már így is a főútvonal vizes aszfaltján vezetett, amit keskeny szöges hógumival nem lehetett nem látványosan teljesíteni. A legjobban Pavel Valousek (Toyota Corolla WRC 98) bemutatója fogta meg a közönséget, aki a hosszú nyújtott kanyar külső ívén csúsztatta végig keresztben az autót, a nézők arcába szórva a padkán található hó-sár-murva keveréket. A mutatvány közben a pilóta és navigátora együtt röhögtek... :o) Majd ezután, amint sikerült mindenkinek valamelyest megtisztítania magát, érkezett Emil Triner, aki újabb adagot szórt a közönség nyakába. :o) Ezen a pályán teljesen borult a papírforma a szakszgyőzelmet az addig a 24. helyen szerénykedő Milan Chvojka szerezte meg A-s Escort Cosworthjával.

Valousekék öröme nem tartott sokáig, már a következő gyorsaságin technikai problémákkal kellett szembenézniük, ami miatt jelentős késést szedtek össze, majd a 16. szakasz után végképp elnémult a Corolla.

Az utolsó, 17. gyorsasági leginkább az N csoportban zajló csatát volt hivatott eldönteni. Végül Kris Rosenberger összeszedte magát, és egy abszolút 4. időt autózva több mint negyven másodpercet vert Mitsubishis vetélytársára, és megszerezte a győzelmet.

Az abszolút győzelem már az első nap után is látszott hogy nem illethet mást, mint Raimund Baumschlagert. Az osztrák pilóta a hétvége alatt a legjobb formáját mutatta, igazán látványosan, és lendületesen terelte a Mitsubishit. Egyenletes teljesítményének köszönhetően bár nem ő nyerte a legtöbb gyorsaságit, mégis tetemes előnnyel ért célba.

Jan Kopeczky számára tökéletes volt a második - cseh bajnoki első - hely. A Fabia csak az első napon ijesztett rájuk, amikor a váltó makacsolta meg magát. Az itt összeszedett hátrányt már lehetetlen volt maradéktalanul ledolgozni. A tavalyi bajnok Václav Pech többek között egy borulás után ért be a harmadik helyre. Szerencsére a kalandnak nem sok nyoma maradt az autón, az időeredményekben annál inkább. Tomas Enge több szakaszgyőzelmet is elkönyvelhetett, néhányat látványos időkülönbséggel, azonban néhány nem tervezett kicsúszás miatt még a dobogóról is le kellett mondania. Ifj. Béres számára a nap elején felcsillant a negyedik hely lehetősége, azonban Enge végül összeszedte magát, így maradt a korábbi sorrend.

Nézői szemmel úgy gondolom, hogy remek versenyt láthattunk, amely minden tekintetben felülmúlta a várakozásainkat. Feltűnő volt a nézők fegyelmezettsége, nem találkoztunk semmilyen rendbontással. Senki sem érezte úgy, még a cseh nézők sem, hogy az alkohol és az autóverseny szükségszerűen összetartozó fogalmak. Még a szakadó hóesésben sem.

A táj lenyűgöző volt, a hatalmas behavazott fenyőfák a Svéd Rallyet juttatták az eszünkbe. Egyetlen hiányérzetünk volt csak: nem indultak magyar versenyzők, pedig egy ilyen közeli, színvonalas verseny talán ideális edzéslehetőség lenne a hosszú holtszezonban.

A 22. Jänner Rallye végeredménye:
1. Raimund Baumschlager/Klaus Wicha (Mitsubishi) 3:01:56,6
2. Jan Kopecky/Filip Schovanek (Skoda WRC) +1:14,5
3. Vaclav Pech/Petr Uhel (Ford WRC) +3:56,0
4. Tomas Enge/ Petr Gross (Ford WRC) +4:25,1
5. Jozef Beres/Jaroslav Palivec (Hyundai WRC) +6,19,5
6. Kris Rosenberger/Sigi Schwarz (Subaru) +7:12,2
7. Karim Pichler/Markus Seifried (Mitsubishi) +7:23,9
8. Ernst Haneder/Tamara Jabornig (Mitsubishi) +7:47,5
9. Hermann Gassner/ K.Thannhäuser (Mitsubishi) +11:45,3
10. Emil Triner/Milos Hulka (Seat WRC) +11:55,2
11. Martin Prokop/Jan Mozny (Skoda WRC) +13:18,8
12. Bernhard Jahn/ Petra Jahn (Subaru) +19:01,0

Gyorsasági szakasz győzelmek:
Kopecky 6,
Enge 6,
Baumschlager 3,
Chvojka és Pech 1-1

Fotók:
WRC1
www.motorline.cc

>>>>>>>> Janner Rallye by WRC1
>>>>>>>> A Jänner Rallye szervezői lemondanak az EB-ről




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek