2017. augusztus 21.










10 éves múlt a Subaru Impreza WRC

1993
3 évvel a Legacy debütálása után a világbajnokságon, Colin McRae volt az első, aki győzni is tudott vele. Ez volt a legelső győzeleme a legendás vertikális átvitellel rendelkező boxermotornak és a szimmetrikus összkerékhajtásnak.

Ezután az Impreza örökölte az Legacy összes jó tulajdonságát. A karosszéria ideális volt rallyautó építésére, ráadásul a kor legmegbízhatóbb erőátviteli láncát kapta. Az 1000 Tó rallyn mutatkozott be, a Legacy első, óriási izgalmakat keltő győzelmét követően.

Az Impreza a tapasztalt Ari Vatanen kezei között bámulatba ejtő csatát vívott a Juha Kankunnen vezette Toyota Celicá-val, és első helyen zárta a második napot. Az éjszaka folyamán a motorháztetőre erősítet lámpasor majdnem katasztrofát okozott, majd az ablak kezdett párásodni, ezért vissza kellett vennie a sebességből. A versenyt így a második helyen fejezték be, és ez azonnal óriási fenyegetést jelentett a riválisok számára.

1994
A csapat leszerződtette Carlos Sainz-ot, ezzel kialakítva a 2 autós rendszert, ami a ‘94-es Monte Carlo rallyn mutatkozott be.

Sainz-ot egyszerűen “megszállottnak” hívták, amikor az autó fejlesztéséről volt szó, rengeteget dolgozott szezonon kívül is a versenyautón, körülbelül 120 területet jelölt meg, amin javítani kellett. Az EJ20-as motor ALS-e egy elintézetlen probléma volt, és sokat foglalkoztak az első, illetve a középső differenciálművel.

Sainz tapasztalatának köszönhetően az autó fejleszttése új erőre kapott. A francia futamon (ami a világbajnoki sorozat első felének egyik csúcspontja) Sainz nagyon megközelítette Didier Auriol Celicá-ját, és másodikként gördült fel a céldobogóra. Az Acropolis rally-n pedig minden álmuk valóra vált, McRae és Sainz fej-fej mellett vezettek, és McRae kiesése után Sainz vehette át az első Imprezá-val nyert aranyérmet. A vetélytársakat valósággal sokkolta a tény, hogy az Imprezá-ból 9 hónap alatt ilyen ütőképes versenyautót faragtak.

1995
McRae volt a régóta áhított hazai versenyző, aki a ‘94-es RAC rally-t nyerte, de a kezdetekre visszatekintve, a vezetési stílusán még mindig volt mit javítani. Észre kellett viszont venni, hogy az Impreza fejlődésével McRae vezetése is sokat finomodott.

Ami McRae fejlődését illeti, sokat köszönhet az Impreza fokozatosan javuló kezelhetőségének. Első ‘95-ös győzelmét Új-Zélandon aratta, ami igazán küzdős verseny hírében áll, ez a győzelem pedig nagy lökést adott a csapatnak a világbajnokságért folytatott harcban.

Másfelől, ebben az évben vezették be az új szabályt, mely szerint a gyártók kötelesek a turbószűkítő átmérőjét 38-ról 34 mm-re csökkenteni. Hogy megfeleljenek az új kikötésnek, változtatni kellett a motor kompresszióján és a vezérműtengelyen is. Mivel a motor fordulatszáma lassan elérte a plafont, az alsó fordulatszám-tartományban megnövelték a forgatónyomatékot, és a váltó áttételét is megváltoztatták.

Ebben az évben Colin McRae nyerte a világbajnokságot, a Subaru pedig bezsebelte első, gyártók számára kiírt világbajnoki címét.

1996
A ‘96-os volt az utolsó éve az A-csoportos versenyautók ’87 óta tartó uralmának. Négy évvel a bemutatkozás után az Impreza bebizonyította tökéletességét, a ‘95-ös és a ‘96-os győzelmek után nyilvánvalóvá vált, hogy az A-csoportban közel legyőzhetetlen.

Ennek ellenére, a könnyed kezelhetőséget a futómű és a hajtáslánc fejlesztésével még tovább javították. Először is, az aktív központi és első differenciálmű került a műtőasztalra, majd a hátsót vették nagyító alá. A motorhoz is hozzányúltak, az ötödik vízbefecskendezőt elkülönítették a motortól, és közelebb rakták az intercoolerhez, ahol a a magas hőmérséklet kevésbé befolyásolta a működését.

Kitartó erőfeszítésének köszönhetően Colin McRae 3 futamot is nyert, ezzel nagyban hozzájárulva a Subaru második világbajnoki címéhez.

1997
’97 a WRC debütálásának éve volt, és az Impreza is karosszériát váltott, a régi négyajtóst kétajtósra cserélték. Emellett kiszélesítették a sárvédőket a szabályokban meghatározott maximumra, 1770 mm-re, valamint felpattintottak egy nagyméretű hátsó légterelő szárnyat a jobb aerodinamikai tulajdonságok érdekében.

Az “ütős” kinézet mellett fontos volt az Impreza számára, hogy az új WRC szabályok olyan változtatásokat is engedélyeztek a motoron és a hajtáson, ami az Gr.A-ban nem volt szabad. A jobb súlyelosztást szem előtt tartva a motort hátrébb helyezték, a kapacitás növelése érdekében az intercooler előre került, valamint a kibocsátás javítása miatt azonos hosszúságú kipufogócsonk került jobb és bal oldalra egyaránt. Mindezen fejlesztések kb. 15%-al növelték a kocsi teljesítményét.

A rengeteg elvégzett munka az első három futam győzelmeként gyümölcsözött. Az év végére 8 futamot nyert a márka, és ezzel a harmadik VB arany is a tulajdonába került.

1998
A Toyota a Corolla WRC-vel nyitotta a szezont, a tizedik fordulóban a mutatkozott be a Seat Cordoba WRC, így a világbajnokság egyre inkább kezdett a WRC-k csatamezőjévé válni.

Ilyen háttérrel az Impreza WRC fejlesztése rohamléptekben történt, de a legnagyobb változáson az EJ20-as boxermotor esett ét. A Forma 1-es kocsik mintájára nekiláttak kikönnyíteni a motort, és a súlypontját minél alacsonyabbra helyezni. Tovább javították az égés hatásfokát, átdolgozták a kipufogórendszert, a gyújtást, és a vezérműtengelyt.

A többi gyártóhoz hasonlóan ALS került beépítésre a gázadáskor történő reakcióidő csökkentésére. Ezekkel a trükkökkel az autó a kis-közepes sebességtartományban gyorsabban megindult, és az EJ20-as motor teljesítménye is megnőtt.

1999
A WRC-k harmadik évében az Impreza már a fellegeket ostromolta. A ’99-es modellnél a motor és a hajtáslánc minél pontosabb vezérlésére helyezték a hangsúlyt.

Előzőleg a tapasztalati úton fejlesztett félautomata, sűrített levegővel operáló váltó volt beépítve a Subaruba, de a ‘99-es évtől kezdve egy elektronikusan vezérelt, hidraulikus, fly-by-wire váltót használtak. A váltás a kormány jobb oldalán lévő karral történt, tehát a sofőrnek nem kellett elvennie a kezét a kormányról, mint a padlóváltós változatnál.

A motort ettől kezdve elektromos vezérlésű gázpedállal működtették, és a pilóta munkáját egy extra kijelző könnyítette meg, ami az ideális égés állapotát jelezte. Az IHI nagy átmérőjű turbója szintén sokat javított az amúgy sem kispályás Impreza vezetési élményén.

2000
Az új évezred az Impreza életében is óriási fordulatot hozott, soha nem látott mennyiségű fejlesztést hajtottak végre rajta.

A portugál futamon az újonnan bemutatott 2000-es modell külseje megdobogtatta a rajongók szívét, de a belső alkatrészek is sok visszhangot váltottak ki. Az elemek közel 80%-a át lett dolgozva annak érdekében, hogy az autó súlypontja minél lejjebb kerüljön, és hogy kisebb legyen a tehetetlenségi nyomaték. A legmegdöbbentőbb mégis a turbófeltöltő beépítési módja volt.

Hagyományosan a turbófeltöltőt úgy fejlesztik, hogy vízszintesen legyen beépítve, de az első tesztek során kiderült, hogy egyáltalán nem okoz problémát a függőleges beépítés sem, amikor a beömlőnyílás felül helyezkedik el. Új eljárást találtak ki a motortér hűtésére is, az intercooler és a hűtő mögött vágott nyílásokon vezetik ki a forró levegőt.
A kitartó munka három győzelmet hozott, többek között a 2000-es modell első futamán is.

2001
A GC8-ast teljesen átdolgozták, az új típus a GDB jelzést kapta. Az Impreza WRC négyajtós karosszériát kapott és homologizáció után a Monte Carlo rallyn debütált.

Az alapvető elemeket, mint pl. a motor és a hajtás, természetesen átvették, de miután négyajtós lett, 65 mm-rel hosszabb, és sokkal nehezebb, az autó további finomítást igényelt. Új rugós tagokat kellett biztosítani, és a nehezebb alkatrészeket az autó közepe felé orientálni. Ezzel egyidőben az intercooler és a hűtő hőelvezető nyílása a motorháztetőn az eredeti ovális kétlyukúról egy széles nyílásra lett cserélve.

Az új Impreza WRC meglehetősen sikeres volt, de nem csak a fejlesztésben. Az ötödik fordulóban elért második hely után még kettőt gyűjtött be, plusz egyszer győzedelmeskedett, ezzel Richard Burns elnyerte a világbajnoki címet.

2002
A 2002-es Impreza WRC a világbajnoki sorozat harmadik futamán mutatkozott be.

Az egyetlen külső változást a lökhárító alatt található, szénszálas anyagból készült elemek cseréje jelentette, puhább műanyagra. Ezutáén már alig nyúltak hozzá, a Safari rally után a tetőventillátort vették ki a kocsiból. Amilyen keveset változott a kocsi külseje, olyan sokat dolgoztak a belsején. A kipufogócsonk, a lendkerék, a turbófeltöltők estek a módosítás áldozatául, ami a nyomatékgörbe látványos javulását eredményezte a 4500 helyett az 5000-es fordulatszámon. A kardántengely, az orr-rész és a kormányoszlop merevségén is javítottak, amelyek ráadásul könnyebbek is lettek, és így javult a vezethetőség is.

A másik fontos dolog, hogy 5 év szünet után az 555 cigarettagyár visszatért a szponzorok sorába, ezzel a kocsi fényezése is megváltozott, az új árnyalat a Subaru tradicionális kék színe és az 555 színe között van.

2003
2002 novemberében az Impreza még rettenthetetlenebb külsőt kapott, bemutatták a 2003-as modellt.

A WRC fejlesztése jó ütemben haladt, mivel a Subaru gyár, az STi, és a ProDrive is megtettek minden tőlük telhetőt, nem beszélve a pilótákról, akik rajongva tesztelték az új kocsikat.

Az új autó legfontosabb fejlesztése a motor körüli kipufogó rendszer, és az aerodinamikai változtatások. Bár az Impreza WRC mindig is híres volt a magas fordulatszámon nyújtott teljesítményéről, de a kipufogó átdolgozásával jelentősen megnőtt a nyomaték az alacsonyabb tartományban is. A szélcsatornában végzett munka eredményeként nagy sebességnél javult a kocsi úttartása murván.

Az újonnan kifejlesztett Subaru WRC-től szenzációs sikereket vártak 2003-ban, amit be is váltott, Solberg világbajnoki címe megkoronázta a csapat munkáját.

Forrás: Subaru World Rally Team






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek