2017. oktober 23.










Romboló


A becenevek használata a rally-ban egyre népszerűbbé válik, sokszor a pálya széléről csak a jól beazonosítható hatalmas feliratok olvashatóak a kocsik hátsó szélvédőjén. Megpróbáljuk közelebb hozni őket a pálya szélén állókhoz. Elindítunk egy sorozatot, ahol "leleplezzük" az RTE pilótáit, kik is állnak a becenevek mögött...

Az első felfedett pilóta Romboló hétköznapi nevén Serbán Sándor.

Honnan van a beceneved? Kitől kaptad?

Hát, a versenyzőtársaim adták, mert régebben mindig törtem az autót. Oroszlányban egyszer nagyon fölborultam…

Mi volt? Kanyarban? Lassítóban?

Nem, hanem fogott a jobb első fékünk, volt egy jobbos kanyar, ott leraktam tőre, le az aszfaltról, és már benn is voltunk az árokban tetőn. Egy kis „technikai probléma” volt.

De ti karc nélkül kijöttetek, csak az autó lett fénysérült, nem?

Hát, igen. A nézők kiraktak az útra.

Mentetek tovább?

Persze! A futómű nem sérült, csak körben minden, meg a sátortető, stb....

Mikor kezdtél menni túrában?

Kilencvenhétben.

Mivel?

Ladával. Ezzel a Ladával. Azóta építjük, folyamatosan fejlődik.

Akkor már EVO sokadik…

EVO XII-es, de már nem is merem számolni.

És hogy-hogy elkezdtél menni? Előtte jártál versenyekre nézelődni, vagy hogy?

Aha, jártam mindig a versenyekre, és megtetszett a dolog. Aztán meg tudtam venni ezt az autót. Mentem egyszer egy szlalomversenyen a Renault-mal – volt egy személyautóm -, és a haverok kérdezték, hogy mi lenne, ha megpróbálnám. És akkor kezdtük el építeni ezt az autót.

Mennyi idő alatt lett kész?

Húúú, nagyon sokáig épült. Egy évig, körülbelül. De akkor, ’97-ben még nagyon kezdetleges volt, N-es szintű autó volt.

Most milyen?

Hát, ez most egy A/6-os Rallye 1 szerint, túrában ez az A/3-as autó, bajnok harmadik. Jó kis kocsi.

Kategória harmadik lettél tavaly?

Igen.

És hányan vannak a kategóriában?

Tizenketten.

És milyen autók vannak még?

Egy Honda, a többi Lada. A Honda értelemszerűen előttem végzett, az lett a bajnok, és egy másik Lada lett a második.

Gondolom, idén is végigmentek…

Igen, szeretnénk túrában végig menni, és az MNASZ harmadosztályt is megkóstolni. A másodosztálynak odaverni egy kicsit.

Ez a cél? Megmutatni nekik?

Hát persze.

És az autó ott is teljesen homológ lesz? El fogják fogadni?

Hát, még ezt nem tudom, de szerintem igen. Állítólag az MNASZ harmadosztályban ugyanazok a feltételek, mint a túrában. És ha jó, akkor megyünk ott is.

Időtök van?

Hát, az nem sok.

Pénzetek?

Az meg főleg nincs.

Mennyiben van nektek egy verseny? Onnantól kezdve, hogy elmentek pályát bejárni, szállás, gumi, benzin…

Hát, a gumit ne számoljuk, mert az vagy kell, vagy nem kell. Én az évet általában egy garnitúra slick-kel végig tudom csinálni.

Az mennyibe kerül?

Száz körül vesszük mi a tizenhármasokat, azzal megyek.

Mit fogyaszt ez a Lada versenyen?

20-25 litert.

És mennyi megy el egy versenyen? Mennyi kilométert mentek?

Kétszáz kilométer körül van a versenytáv, szóval olyan 40-60 liter körül fogy el.

És sima utcai benzint tankoltok bele?

Vagy azt, 98-ast, vagy azt a 300Ft-os V-Powert, de néha szoktunk szerezni 106-ost is. Attól nagyon vadállat, azt szereti.

Most egy lány a navigátorod?

Igen. Beuci.

Miért? Ki volt előtte? Miért cserélted le?

Az egyik haverom, de ő nem volt olyan aktív, mint ez a lány. Voltak anyagi gondok…

Nem kommunikált eleget menet közben?

A Bea az szokott… Hogy mi a fasz van már, miért nem nyomod? Ő hajt… őrült…

És estetek már be emiatt?

Hát amiatt nem. Miattam estünk be.

Mióta navigál ő neked?

Ez a harmadik éve.

Az sok?

Hát, már jól összeszoktunk.

Évente hányszor esel, kelsz?

Az változó.

Az esést úgy értem, hogy azt is, amikor elakadsz. Tehát ha bemész az árokba, az azért nem számít ide.

Csak feldőlök, aztán vége?

Hát, vagy ha beakadsz, és a nézők rángatnak vissza az útra.

Nem nagyon szoktam, de ha esek, akkor rendesen.

Mi volt az utolsó?

Szombathelyen.

Tavaly?

Tavaly. Ott csináltunk egy TK-t. Harmadikban volt egy J3, gondoltam, eggyel följebb elmegy, aztán nem adta ki. Lelógott a hátulja, lehúzta az elejét, és már irtottuk is az erdőt. Tető, minden volt.

Amikor totálkárra törted az autót, akkor a cső teljesen ép maradt? Tehát ahhoz utána nem kell nyúlni?

Nem, nekem nem kellett. Az autó az nagyon csúnyán nézett ki. A hátulja feljött vagy öt centivel, és csálé volt, meg minden elem lefoszlott róla. De a bukókabin része, ahol mi ülünk, az sértetlen maradt.

Az murvás pálya volt?

Igen.

S ott milyen gumival mentek?

Én azon orosz téligumival megyek Azt jó pénzért tudom szerezni, és szerintem jó. Meg az én autóm nem olyan erős, és az tizenhármas kerekekkel megy emiatt.

Hogy pótolja az erőt?

Aha, kis kerékkel, hagy forogjon.

Meg lelkesedéssel.

Igen, meg lendülettel.

Lendületből autózol…

Hát erőből nem tudok, mert abból nem sok van. Szóval erős, de nem olyan, mint mondjuk egy Havassy-motor, vagy egy Rákosi.

Ez egy 1.6-os motor, ugye?

Igen.

És zsugorhajtókaros?

Nem. Ez egy full homológ.

Mi van az autóban, ami egy utcaiban nincs? Mit cseréltetek ki benne?

Mindent.

Meg van erősítve a karosszéria, belekerül a bukócső…

Ülések, biztonsági övek, a futómű teljesen más, meg van erősítve, más szilentek vannak benne…

Miből van benne a szilent?

Elöl donomit szilentek vannak, én azt használom, hátul meg ezt a… vulkanizált anyagot, ami keményebb, mint a gumi, de valamivel lágyabb mint az első, szóval jó. Előre azért raktuk ezt a donomitot, mert nem szeretem, ha a guminak van egy kis lógása. Nekem mozduljon rögtön, ha kormányzok. Jobban terelhető az autó.

És mi van még más? A futóműben gondolom meg van erősítve, a lengéscsillapító…

Meg van erősítve, meg szélesítve.

Hogy?

Hát pogácsával.

Abból mennyit lehet rárakni?

Nekem 4 centi van.

Szóval ilyenben nincs megkötés?

Nincs.

A futómű meg van erősítve, a lengéscsillapítók, a rugó… Mi van még egy ilyen autóban?

Bilstein lengéscsillapítók vannak az enyémben, elöl Wartburg Tourist rugó van, a kombi, ami meg van erősítve, hátul meg a gyári.

És a Bilstein lengéscsillapító az állítható?

Nem, ez a Bilsteinnek a rali gátlója, amit így lehet kapni, bele kell tenni, aztán menni kell vele.

A verseny előtt hány nappal mentek le a helyszínre?

Mi szombat reggel megyünk. Akkor elintézzük az adminisztratívot, a technikai gépátvételt, és utána megyünk pályát bejárni, és vasárnap van a verseny.

És várod?

Várom is, meg nem is.

Mert?

Hát, mert az autóval többet szeretnék foglalkozni mindig, de időm nincs rá. De mennék, mert már hiányzik.

De idén hogy lesz? Két bajnokságban mész majd…

Kicsit sok lesz, abban biztos vagyok.

Mit tudsz az MNASZ-es túrabajnokságról?

Konkrétan még sok mindent nem. Annyit, amennyit az interneten olvastam.

Mit szoktatok csinálni verseny előtt? Pályabejáráson utcai autóval végigmész, végignézed?

Igen. Végigmegyek az utcai autómmal, fölírjuk a pályát, utána még egyszer végigmegyünk. Többet én nem szoktam, legalábbis nem sűrűn.

Honnan tanultad, hogy hogy kell felírni a pályát?

Hát, az alap dolgokat tudom, hogy mi az a J3, meg B3… megyünk, felírjuk, és az általában pontos szokott lenni.

De kitől tanultad?

Hát, csak úgy, magamtól. Rám ragadt. Mindig láttuk a profik belső kamerás felvételeit, és akkor onnan átvettük.

És mit jelent egy B3, vagy J3? Gondolom, mást jelent aszfalton, és mást murván.

Nem, én egyformán írom. Az a kanyar erőssége. Hogy hármas erősségű. Énnálam úgy van, hogy általában kettőt vissza kell váltani. Nem sebességre írom, sebességfokozatra, hanem erősségre. Pl. ha megyek negyedikben, akkor másodikos az a kanyar. A hatos a visszafordító, az egy meg a sima.

Nézzünk akkor egy itinert, mit is írtok fel:

300 B5 nagyon rossz…

300 méter, a bal 5 meg az erősség, és nagyon rossz, mert ott valami lukak voltak, szerintem.

250 féksár…

Ott a sár előtt kell fékezni, mert ha a sár után, vagy a sáron fékezünk, akkor baj van.

100 J1-ből J2 fehér… A J1-ből J2 az, hogy van közte egy kis egyenes darab?

Igen, csak métert nem írtunk. Ilyen pici métereket nem írunk föl. Szerintem fölösleges. A fehér meg szerintem fehér aszfalt.

Az csúszik nagyon?

Szokott.

Szokott, ha vizes egy kicsit…

Szárazon is. Meglepő.

100 J3, egy fura nyíl, meg erdőbe…

100 méter után jön egy J3-as, és lefelé, lejtőn megyünk be az erdőbe.

Érdekes írásjelek vannak… 50 SJ vízfék?

50 méter, utána egy simajobb…

Érdekes… Vízfék, meg féksár. Autómosó van beépítve a pályán, vagy mi?

Nem, egy forróvizes gőzborotva van. Ott áll a Zsadányi, a szervizes, és azzal mossa az autót :o)… De valószínűleg ez egy vízmosás volt. De nem tudom, melyik pálya.

Hát de hogyha ezt bemondják neked, akkor teljesen mindegy, hogy hol vagy, akkor beugrik neked, hogy ott mi van, miért diktáltad ezt?

Most az a baj, hogy így nem tudom… Mindig magyarázok, hogy emlékszel arra a B5-ből J2-re?

Ez mi egy ilyen kígyó szerű jel?

Az a bukkan.

Ja, ez a pukli? Ha ekkora, azon megakadsz?

:-)

50 J1 nem NY?

Nem nyes.

Bementek a susnyásba?

Be!

Mennyire?

Nagyon. Amennyire kell.

És mi van, hogyha ott van egy kő? Vagy ezt pályabejárásnál megnézitek?

Igen. Ha van ott kő, akkor baj van. Ha nem néztük meg, és belemegyünk, akkor baj van…

A ’lass’, meg a ’féllass’?

A lassító, meg a féllassító. A féllassító az az egy sor gumi.

Dobál SJ?

Simajobb, dobál. Ott rossz az út szerintem. De a simajobb elmegy teljes gázon.

És itt a cél, ide is eljutottunk! Az a cél, hogy meglásd a célt?

A célban is el kell nyomni.

A navigátor leírja, amikor végigmentek, és utána lemásolja nagyban, vagy így írja már föl?

Ezt így írja föl. Nem írunk át semmit, mert abból származott már probléma.

Volt már olyan, hogy nagyon levágtál valamit, és fennakadtál?

Nem nagyon volt. Egyszer Esztergomban feldőltünk egy picit az oldalára, átbillent, és a navigátor táskája meg beesett a lábam alá a fékpedálhoz. Nem bírtam fékezni, rácsúsztunk egy dombra… Onnan két percig szedtek le a nézők. Ezen kívül több nem volt ilyen.

Mi volt a legnagyobb esésed?

Ez a szombathelyi. Ez nagyon nagy volt. Belógattuk a hátulját, az az árokban megakadt, felrepült és az oldalára esett. Pont az árok szélére.

Közben volt valami?

Semmi. Szinte észre se vettem. Visszaborítottak, és már indítottam. De kopogtak a nézők, hogy ne próbálkozzak, mert nincs kerék. Mondtam, hogy jól van, akkor toljatok félre.

A navigátorod nem ijedt meg?

Nem, ő is azt mondta, menjünk már. Ő abszolút nem fél.

Ilyennek kell lennie egy navigátornak?

Igen. Ő nagyon megszállott.

A többi ladás barát vagy ellenfél? Ki lett előtted a kategóriában?

A Szontágh Sanyiék végeztek előttünk. A pályán harc van, versenyen kívül meg haverok vagyunk.

Ladások a H-ban is mennek, ugye?

Igen.

Mi a különbség a két csoport között?

Az A a feljavított túraautók, a tuningolt autók csoportja. Ott meg vannak szabva, hogy miből mit lehet bele tenni, a motort mennyire lehet megfaragni…A H-ban agyig lehet tuningolni. Ott nagy féktől kezdve nagy motor, nagy szelepes hengerfejek…

És az A ugyanúgy van, mint a rendes RI, RII-ben? Ugyanolyan a motor…?

Igen.

És azt honnan tudod, hogy mennyit lehet reszelni…?

Van egy homológlapom, és onnan.

És ami ott nincs leírva, hogy lehet, azt nem lehet.

Azt nem… De utánakérdezünk mindig.

És hogy-hogy nem H-csoportban mész? Nem jobb az?

Én nem tudok. Olyan erős motort csinálni, ami ott ütőképes lenne, és A-ban szerintem jobban kiegyenlítődnek az erőviszonyok, közel azonos autókkal lehet küzdeni.

Mi a cél idén?

Minél több versenyen indulni.

Mi volt a legjobb eredményed?

Kategória első hely.

Hol? Mikor?

Tavaly az utolsó versenyen, Ongán.

És ilyenkor te belülről is érzed, hogy jól mész? Vagy sokszor azt hiszed, hogy jól mész, és az idő nem ezt mutatja…

Hát, van ilyen is. Volt olyan, hogy Ongán mentem egy olyat, hogy ’atyaúristen’! Kérdezem a lánytól: na, milyen? Erre: ez egy közepes szar… Én meg leizzadtam. Az idő azt mutatta, hogy tők jó volt. De még ment volna jobban.

Sok volt? A határon mentél?

Igen. Ott már nem volt pardon.

Azért szerencse is kell ahhoz, hogy ez sikerüljön…

Persze. Kell, nehogy a technika megadja magát.

Volt olyan műszaki problémátok, ami miatt ki kellett állni?

Tavaly nem volt, tavalyelőtt igen. Többször is.

Milyen jellegű? Motor?

A motornak nem volt baja soha. Agycsonktörés volt.

És az ilyenek ellen mit lehet csinálni? Erősíteni kell rajta, vagy…

Azzal nem nagyon tud az ember mit kezdeni, azt cserélgetni kéne időben, de hát ez elmaradt most. Főleg gátlótörések voltak, azon kívül semmi más.

A tengely eltörik?

A hátsó lengéscsillapító. Elhajlott és eltört. Biztos nagy lukba mentünk…

Mi volt a legnagyobb élményed, aminek nagyon örültél?

Ennek az első helynek nagyon örültem.

Volt valami nagyon nagy autó, amit megvertél?

A Hondát sikerült megverni, és ez nagy kuriózum, mert a Honda az fényévvekkel előttünk autózik.

Erősebb sokkal, nem?

Hát, erősebb is, meg könnyebb is, hiszen csak egy fiatalabb fejlesztésű autó…

A tiéd is elmúlt már jó pár éves, ugye?

Igen. Az már a huszadikat tapossa.

Meddig mész Ladával?

Nem tudom. Amíg van alkatrész.

Nem gondoltál arra, hogy átülsz másikba? Vagy az túl sokba kerül?

Ha átülnék, akkor maximum egy Super1600-osba, valami kit-carba :o) De másba nem.

Tehát nincsenek nagy igényeid… :o)

Nincsenek! :o) De inkább maradok a Ladánál.

És akkor maradtok a túrában a Super1600-ossal, ugye?

Jó lenne. És akkor az abszolútra megyünk.

Közben egy kis fényképnézegetés:

Ez a régi Renaultod a Super1600-os volt?

Ez Super1100-es volt, és ezzel voltam szlalomversenyen.

Hol?

Gyöngyösön.

Összetörtél valakit?

Nem, nem szoktam…

Hát, akkor nem volt semmi esemény?

Nem, csak mentünk. De jó volt.

Ez a Lada a tiéd, ugye?

Igen.

Egy kicsit viseltes az eleje.

Egy kicsit koszos.

Sisak, kupa, Valvoline főszponzor…

Valami olyasmi volt. Kaptunk olajat.

Mennyi olaj kell? Versenyenként kicserélitek benne?

Két-három versenyenként szoktunk.

A kocsiban más helyeken, mármint difiben, váltóban is, ti cserélitek az olajat?

Igen. Azt általában két versenyenként cseréljük.

Megég benne, vagy mi?

Nem tudom. Elhasználódik, és én úgy vagyok vele, hogy inkább kicserélem, nehogy a váltó tönkremenjen. Mert nem ér annyit az egész.

A haverokkal, a többiekkel egy időben kezdtetek el versenyezni?

Igen, általában. Volt, aki később csatlakozott a brigádhoz, de egy sráccal együtt kezdtük el, a szomszédommal. Csak ő H-ban megy.

Ő faragott erős motort?

Ő faragtatott erős motort. Volt rá pénze.

Van itt kint az a „sátortetős autó”… Mindenkinek csinálsz autót? Versenyautókat szoktál lakatolni?

Persze. Szoktam csövezni, erősíteni, lakatolni…

Azt szívesebben csinálod, mint az utcai autókat?

Igen.

Jobb egy versenyautót csinálni?

Hát persze. Jobb érzés. Meg ki szereti a rohadt autókat csinálni? Jobb egy tetőt cserélni, mint küszöböt foltozni.

Mostani első RTE futamról is beszéljünk egy kicsit. Ott is volt már kalandotok, ha jól tudom. Ez a második gyorsasági lesz a pilisi versenyen?

Igen, ez Máriahalom-Szomor. Ott van egy lefele, ahová beraknak mindig egy lassítót, de hogy minek, azt nem tudom. Kicsit siettünk, túl gyorsan értem oda, és rámentem a lassítóra. Az kicsit belógott az árokba. Mentünk vagy százzal keresztbe, és van ott egy kőkorlát. Na, mondom, azt teliverjük, akkor végünk van… Hát, egy méterre jött ki az autó. Megizzadtam egy kicsit. De végülis nem volt vészes, mert a jobb oldal lógott be, nem az én oldalam :o)

De hát a gumilassítót azért rakják be, állítólag, hogy megfogják a kamikáze pilótákat…

Hát, igen.

Erre mondják azt, hogyha majd az MNASZ-túrában ráengedik a mezőnyt a RII-es pályákra, akkor az elég durva lesz…

De hát a VB-n sincs lassító. Aki hülye, az essen el. :o)


>>>>>>>> Romboló galéria




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek