2017. június 23.










A nagy visszatérő


Már régóta lehetett hallani híreket arról, hogy visszatér. A múlt szezont megelőzően már sokan tudni vélték, hogy újra láthatjuk. Akkor az mégsem úgy lett. De most…

Végre megint láthatunk a pályákon. Hogy sikerült ez?

Hát úgy sikerült, hogy nagyon hiányzott ez az egész történet, és fogtam magam, kitaláltam… Vettem egy autót, ami csak hátsókerekes. Két éve nem megyünk már. Gyűjtöttem egy kis pénzt, összeraktam, szereztem hozzá egy kis szponzorpénzt, és megyünk.

Hogy-hogy pont BMW lett?

Hát mert hátsókerekes. Ilyen talán még nincs a mezőnyben, és ez nem is olyan sok pénz, mint egy WRC, vagy egy négykerekes autó. Annak nem láttam értelmét, hogy 22 millió forintért vegyek egy N-es Mitsubishi alapot, és abból a 25 autóból csak az tud menni az első 5-ben, 6-ban, aki sokmillióért meg tudja venni bele a nagyváltót, meg a nagy kerekeket… Minden évben újat homologizálnak, hogy vegyék az emberek. Hát ez összeállt, bár nem kevés pénzért, de ennek van egy régi homologizációja, már újat nem fejlesztenek, és ha minden jól működik, ennek mennie kell. Ennek a H csoport legjobb autójának kell lennie.

Mesélj az autóról! Honnan került ide?

Ez az autó egy echte, eredeti Prodrive-os autó, a Béres Jozef sokat ment vele és nyert is vele a szlovák bajnokságban. Utána bekerült Magyarországra. Sokakon keresztül Kovács Enditől vettem én. Szétszedtük darabokra, beletettünk mindent, ami kell úgy esztétikailag, mint technikailag, műszakilag. Motorba a dolgokat, váltó, futómű… Illetve a váltó sajnos még nincs meg, egy szinkronos A-s váltó van benne, de homologizáltak hozzá csattogóst is. Egyelőre azt nem tudtuk megvenni, mert nincs. Még nem tudjuk azt sem, hogy mennyibe kerülne. Az biztos, hogy gyártják Franciaországban, de erre a versenyre sajnos még nem fog ideérni. Az nagyon kéne bele.

Mekkora motor van benne?

Ebben egy 2300cm³-es motor van, és 300 lóerő. Eredeti, echte A-s MPower BMW.

És hátsókerék hajtású?.

Igen, ez hátsókerekes.

Öt vagy hatsebességes a váltó?

Egyelőre 5 sebességes, de a 6 sebességes is le van homologizálva, várjuk, hogy jöjjön.

Mentél már az autóval?

Egy métert sem. Az udvaron a műhelytől a kapuig.

Mikor próbáljátok ki?

Holnap megyek vele vizsgázni, az lesz az első utam. Elméletileg jövőhéten kedden – szerdán meglőnénk, hogy hogy megy ez a történet.

Navigátorod ki lesz?

Navigátorom Sand Feri. Ő Szíjjal ment meg a Tárnokkal. Ismerem régóta. Nem túlsúlyos :o) Elég jól ficereg, dolgozik az ügyön, hogy a pénz meglegyen. Nem akar soha vezetni, navigálni szeretne. Mondta, hogy Ő bevállal engem, megbeszéltük, és egyelőre ennyi.

Pályák szélén nem volt rossz álldogálni?

Nem sok versenyen voltam, de rossz volt álldogálni. Inkább én is csinálom. Ezért is szereztem ezt.

Egész szezon lesz belőle?

Én nagyon szeretném! Itt azért elég komoly pénzek alá vannak írva, és menni kell. Pirelli Hungária támogatott vagyok, maximálisan, tehát a gumi problémám, ami nagy dolog, végülis meg van oldva… Sikerült egy kis pénzt szerezni, szerszámokat. Szervizautó, tréler, minden a világon. Mostanra még nem lesz meg minden, nem 120%-os a dolog, ahogy én szeretném. Szerintem úgy berendezve meg minden, olyan 70%-osan leszünk készen.

Mi a cél: a nézőknek autózni, magadnak, az eredményért?

Minden! Az eredmény is, a nézőknek is, de mindenek előtt saját magam szórakoztatására. Azért az a lényeg, hogy a szponzorokkal olyan szerződést nem kötöttem hogy bajnokságok, meg ez meg az… Igazából én megmondom őszintén, hogy ettől a 17 H-s autótól nem nagyon félek. Hogyha minden meglesz, én nagyon az elejében szeretnék menni, és ott valakit kinézni magamnak, és akkor azzal vívni. Azt most nem tudom mondani, hogy 5., 6., 10. vagy 15. hely, de láttam versenyeket, ahol olyan 15. – 16. időket mentek a Zsigulikkal, a VFTS-ekkkel nagyon jó kezű gyerekek… Hát én remélem, hogy sokat nem öregedtem. Az autónak is jónak kell lenni, és ha ez így van, akkor olyan 10. hely körül mennie kell ennek az autónak. Természetesen versenyenként más lesz ez. Murván biztos, hogy hátrány lesz egy négykerekes autó ellen menni, de ha meglesz a hatsebességes váltó, akkor olyan lesz a kocsi, amilyennek tényleg szeretném, és ha már úgy ülök benn, mint egy Zsiguliban, tehát természetesen, olyan lesz a versenyzés, mint a légzés, ha már hazajárok az autóba, akkor itt azért egy-két gyorsaságin nagyon le kell hogy szaladjak.

Két éve nem ültél versenyautóban?

Nem, így igaz.

Más tréninglehetőség, téli hó-autózás azért volt?

Az nekem megy, folyamatosan. Naponta nem kevés kilométert autózom. Különböző típusú autókkal, amiket vizsgáztatok – elsőkerék, hátsókerék, összkerék, minden játszik – nem hiszem, hogy baj lehet. Énszerintem, ez olyan, mint a bicikli vagy az úszás: ha az ember megtanulja, akkor az működik. Az idő múlásával a bevállalások kevesebbek. Tehát elképzelhető, hogy már nem vállalok be annyit, mint 18 vagy 20 évesen, de azért azt látni kell, hogy egy jobb autóval könnyebb menni. Az biztos, hogy ilyen fékem még nem volt, így autóm még nem állt meg, mint ez fog, mert ugye a Zsigulihoz képest ez szenzációs. Az ülésbe, ha beülök, az ülés – váltó – kormány helyzete már eleve egy nyugalmat ad, egy könnyebbséget… Tehát én azt mondom, amennyit én öregedtem, annyit segít az autó. Tudod, egy olyan gyorsaságinál, mint egy Oroszlán-Pusztavám, ami ilyen cementporos, ott az adta meg, hogy harmadikban vagy negyedikben is tudtam vele lapjával menni. Az adott, meg az eső, egy lóerő többletet. Hát ez itt most szárazon is meg kell hogy legyen.

Ez azt jelenti, hogy a régi Cigányt láthatjuk?

Hát, hogy a régi Cigányt láthatjuk-e vagy sem, ezt nem tudom én. Azt majd meg fogják mondani a nézők. Én teszem, amihez értek, vagy amit szeretek csinálni, és kész. Nem az fog a szemem előtt lebegni, hogy a H csoportot nyerjem, és akkor óvatosan kell menni. Nem. Megyek folyamatosan, csinálom a saját kis tempómat, és egyre jobban gyorsulni szeretnék. Biztos, hogy nem lesznek azok a brutális megérkezések meg azok a minimális féktávok az első versenyen, de, mondom, ha már hazajárok az autómba, akkor már biztos, hogy óriási dolgokat fogok vele művelni. Én legalábbis ebben reménykedem, és idáig mindent megtettem azért, hogy ez működjön. Úgy anyagilag, mint munkában… Azt hiszem, ez látszik is az autón.

Ahogy látom ez a zöld szín mindenhova beköltözött. Hova lett a régi nagy kormányod?

Hát, kérlek szépen, ez jó kérdés. Nincs benne szervókormány sem. Lehet, hogy bele kell tenni az eredeti, gyári BMW kormányt. Én nem mondom még, hogy nem. Ez most így benne van, és majd kiderül. Most neki vágunk így az első versenynek, de a szervizautóban lesz egy BMW kormány, ami átrakható. Úgyhogy, az majd kiderül, hogy azzal mi lesz.

Sokáig készült az autó.

Hát, relatíve sokáig. Én már nem nagyon akartam ebbe belemerülni. Amikor én versenyeztem aktívan, nekem nagyon sok minden kimaradt az életemből. Nagyon szerettem volna rally VB-re járni, és nem sikerült. Most pedig voltam Finnországban, mindenhol. Óriási dolgok. Raftingolás, ejtőernyőzés, jumping… ezermillió dolog van, ami ennél ötször olcsóbb, és emeli az adrenalint, és szenzációs környezetek, és nagyon vágytam rá. És már igazából nem is akartam a rally-val foglalkozni. A tudatalattimban volt egy gondolat, hogy kéne menni, meg rebesgettem, hogy egy ilyen autó… de úgy igazából közel kellett kerüljek hozzá. El kellett mennem az Endihez, meg kellett nézzek egy ilyen autót, bele kellett hogy üljek, és onnantól leesett, hogy ez nekem nagyon kell. Onnantól mérlegelnem kellett, mert azért nem kevés pénzben van. Nem akartam, hogy bárki ebbe beletegye a pénzét, ezt saját pénzből kellett megcsinálnom, és ez nem kevés. És onnantól, hogy májusban hozzám került az autó, szétszedtük, le lett homokfújva, le is fényeztük, és akkor itt állt a bakon. Az már adta az ívet, onnantól elkezdtem gyűjteni. És mikor megvolt a pénzem annyira, hogy abból már lehetett folyamatosan csinálni, olyan szeptember – októbertől már teli gázzal csináltam. De addigra már úgy belelkesültem, hogy közben én már csináltam egy E30-as tréningautót, amiben benn a gólyalábak, nagyfék, minden… Borzasztó könnyű volt vezetni egy Zsigulihoz képest. Mentem azzal egy Gödöllő előfutást, ami három gyorsasági háromszor, és a harmadik körben szerintem már szenzációs volt. Éreztem, hogy rengeteget gyorsultam és q*a hamar megszoktam az autót… remélem, most ezzel is ez fog történni.

Most akkor úgy néz ki az autó, amilyet szerettél volna?

Igen. Teljesen itt áll, amit én megálmodtam. Mikor Finnországban közel kerültem a versenyhez, akkor azt mondtam, hogy menni kéne még egy pár évet, mert ez nagyon kell. És onnantól ez bekattant, megálmodtam, és most itt van. És igazából így a végére a reklámpénzek is jól működtek. Amire én számítottam, azok valahogy bejöttek.

Már nagyon várod a Salgót?

Igen. Most már mennék. Nagyon mennék. Tehát én igazából, mikor még Zsigulis voltam, három évvel ezelőtt, megkérdezted volna, mi a véleményem, hogy egy verseny egy napos, amikor egy Salgónak két naposnak kéne lenni, de most kimondottan jól fog esni, hogy három gyorsaságit kell háromszor teljesíteni, mert tréningnek ez így tökéletes lesz.

Magyar bajnokságon kívül valami?

Később. Most, ha utolérem magam, és a szervizautóm, mindenem úgy van, ahogy én szeretném, tehát 120%-soan minden, pólóstul, ruhástul, hatszög sátrastul, rozsdamentes benzineskannástul mindenünk megvan, tehát 120%-os ez a valami, akkor utána már csak az lesz a célom, hogy minél több versenyen elindulni. Az mindegy, hogy RII előfutás lesz, vagy egy szlovák bajnokság, vagy Romániában, vagy Semperit rally, akkor már az lesz a cél, hogy minél több versenyen elindulni. De ez ebben az évben nem fog megtörténni. Ez az év tanulóév. Minden az autón, ami érzékeny… mindent ki szeretnék rajta tapasztalni. Nem tudom, f*om nincs róla, hogy hogy működik, hogy mi a gyenge pontja. Én most nézem, és azt mondom, hogy minden q*a jó benne. De a második, harmadik, első versenyen fog kijönni, hopp, ez is egy gyenge pont… Azokat a dolgokat majd kijavítjuk, és ha ezek már működnek gyönyörű szépen, és úgy vannak, ahogy kell, és megvan a hatsebességes váltóm… akkor én jövőre ezt megint szétszedem, összerakom, és jövőre vennék nagy kompjútert rajtprogrammal, hogy egy maximálisan felfejlesztett tízéves kis autó legyen. Akkor már tényleg az lesz a cél, hogy minél több verseny, menjünk, használjuk a kocsit, ne itt álljon, ne csak nézegessük, hanem amennyi pénzt csak elő tudunk teremteni, azt öljük bele, és versenyezzünk.

Nehéz volt kiszállni a Ladából?

Nem volt nehéz. Ott nekem már volt egy olyan történet – lehet, hogy ez nagyképűen hangzik – az utolsó években már nem emelt adrenalint. Már teljesen megszokott dolog volt. Nekem akkor két választási lehetőségem volt, három: vagy azzal a Zsigulival idegen pályákon megyek, mondjuk egy VB-re eljutni óriási dolog lett volna, de nincs ember, aki azt megtámogatja, mert kit érdekel külföld, vagy egy másik autóval a hazai pályákon… Végülis most ez lett ebből. Vagy pedig abbahagyni. Tehát e közül a három választás közül nekem mindenképp döntenem kellett. Képzeld el, egy Oroszlány-Pusztavám, ami egy versenyen is többször van, több versenyen is van… Ugyanazzal az autóval már ha hó esik rá, ha szögek esnek rá… már nem tud újat mutatni, mert már minden irányból és minden körülmények között versenyeztem rajta.

Amikor kiszálltál a Ladából, akkor úgy gondoltad, hogy abbahagyod?

Akkor végülis igen. Azt mondtam, hogy át kell gondolni. Mert egy csomó mindennel el voltam itthon is maradva. De ahogy most látod, azt hiszem, minden rendben van. És én rájöttem arra, hogy költöm a pénzt, és még mindig negyed annyit költök, mint az autóversenyzésre, és van látszatja. Megveszed a gumit, kidurran, eldobod, nincs látszatja. Kiástam a medencének a helyét, megvan. Megvettem a biliárdasztalt, az húsz évig biliárdasztal. Ha megcsináltam hozzá a bárpultot, megvan hozzá a bárpult. Tehát maradandó dolgok, és negyed annyiba nem kerül. És akkor most mi is van tulajdonképpen? Jó, járunk raftingolni, de hát csak ide kacsingattam. Ilyen körülmények közül, meg ilyen háttérrel már szívesen indulok versenyekre. De amikor itt malteros ládákon keresztül gázoltál, és már megint gumit kellett venni, és az a tégla már húsz éve ott van, és még mindig, és idegesít, akkor úgy át kellett egy kicsit értékelni, Meg hát azt is, hogy az az autó már nem mozgat, akkor minek is megyek? Jól szórakozik a közönség, jól szórakozom én is, de nem nyújt élményt. Mert mennék VB-re, mennék ide, mennék oda, és azok a dolgok jobban érdekeltek. És akkor azt mondtam, hogy jó, elég, adjuk el. Ha valami lesz, akkor majd csinálunk egy BMW-t, ha nem, akkor majd fölrakjuk a teraszra, vagy berakjuk a múzeumba, vagy valami történik vele. Akkor igazából nem érdekelt. Nem akartam már menni. És aztán így teltek-múltak az idők, ez megérlelődött, és most már nagyon akarok menni.

Elképzelésed van már, hogy a magyar mezőnybe hova teszed magad?

Jaj, nem! Megmondom őszintén, annyi új arc van, azt sem tudom, ki kivel van, nem is láttam őket versenyezni, tehát Bútor Robit tudom, hogy kicsoda, Janikát tudom, kicsoda, de én most néztem a nevezést, és nem tudom, hogy mennek az emberek. De nekem még mindig sokkal jobb lesz, mert tét nélkül megyek. Nem az, hogy mondjuk kategória győzelem, hanem mondjuk beszorulok a Mitsubishik közé, valakit kilövök magamnak, és azzal versenyzek. De én tét nélkül megyek. Nekem tökmindegy, hogy ő vert meg két másodperccel, vagy én lettem jobb, nem az ő kategóriájában számolok. Tehát úgy az elejében, olyan tíz körül csak lehet vele menni, így tét nélkül. Igazából akkor lesz igazán érdekes az egész, amikor lejár sok homologizáció, és a H csoportot nyitják. Mondjuk jövőre sajnos egy Ford Escort WRC is H csoportban fog menni. Mondjuk például a Szeleczkyé. Hogyha azt mondjuk valaki nagyon tudja üzemeltetni, és folyamatosan végigér, akkor már majd érdekes lehet a bajnokság. Da ha csak minden második versenyen tud majd elindulni, meg nem lesz rá pénz, akkor úgy igazából nincs vele gond. Ha úgy a kupákat kell nézni. De ez engem – nem azt mondom, hogy nem érdekel, de – én folyamatosan olyan éveket éltem, és olyan kategóriákban mentem, ahol mindig volt négy-öt autó, amit meg sem közelített a Zsiguli. Gondolok itt például a Citroënekre, a Peugeot-kra, Opelekre… Dara Gabi akkor már hatsebességes Opel Corsával ment. Miről beszélünk? Már klasszisok… Amikor N-ben mentem megint volt egy 105 lóerős Suzuki, a Zsigulihoz képest... Bármit csináltál… Hát a Mérei Lala az aranylánccal kikönyökölve szépen ment. Vagy Tóth Gili… És utána a negyedik-ötödik-hatodik helyért lehetett vívni a Takácsi Paliékkal, meg ezekkel. Lada kupát azért nyertem, az jó volt, de amikor azt nyertem, akkor is második voltam ebben a mezőnyben. Azt hiszem, a Rajmund lett az első, én a második, és mondjuk egy Radó a Lada Samarával a harmadik. Ha jól sült el az a dolog, akkor az jó volt.

Melyik a legfontosabb a kupáid közül?

Melyik a legfontosabb? Mindegyik fontos, mert mindegyikhez tartozik egy élmény. Ha leveszem, és közelebbről megnézem, akkor emlékszem, hogy ez mi, ez ez… Ezért is mennyire megküzdöttünk, azért is mennyire… Tehát azért voltak itt olyan dolgok, hogy Nagylőtéren mentem abszolút kilencedik-tizedik időt. Emlékszem, mikor a Szabó Gergő azzal a kék-sárga evós Lanciával tizedik volt én meg kilencedik, és úgy fordultunk, hogy előtt mentem… Voltak azért itt érdekes dolgok. Most már nagyon elszabadult a technika, elszabadultak a pénzek… más már. Nem tudom, hogy anyagilag mennyire tudják szponzorálni, ha valaki nyer egy N-es bajnokságot. Vagy mennyire csak az ismerettségek számítanak. Én viszont arra gondolok, hogy ez az autó, ami a színétől kezdve a típusáig egyedülálló a mezőnyben, kell, hogy legyen reklámértéke.

És milyen színű ez az autó?

Hát C zöld. Cigány zöld. Ha azt vesszük alapul, a Kőváry Trabantja is egyedülálló. Semperit rally-tól kezdve mindenütt örülnek neki, benne volt a Fábry Show-ban… iszonyatos reklámértéke volt annak is. Nem akartam megépíteni a 34. fehér EVO VI-os Mitsubishit. Mert nem láttam értelmét. Elképzeléseim voltak. És láttam, hogy Asi nyert sorra… Hogy csal-nem csal, hagyjuk, nem is érdekel, de én megnéztem így, mint egy kívülálló néző, és semmi extrát nem csinált.

A sok díjhoz, most mi is szeretnénk egyet hozzá tenni: a rally.hu közönségszavazatai alapján az „aki nagyon hiányzott” kategóriában te lettél a második.

Ki lett az első?

Kőváry Barna.

Ő tavaly nem indult?

De, egy versenyen rajthoz állt. De azt hiszem, ez is jelzi, menyire várnak vissza.

Ez nagyon jólesik, nagyon jó érzés, és tudom, hogy ennek nagyjából így kell működni… Megpróbáljuk őket azért kiszolgálni. Csak egyetlenegy dolgot meg kell hogy értsenek: ha nagyon bevállalom, és nagyon úgy akarunk menni az első versenyen, mint tíz évvel ezelőtt, akkor itt megint hat verseny kimarad… Tehát ezt azért fel kell építeni, mint ahogy az egész autót, meg ahogy így idáig eljutottunk, azt is fel kellett építeni. És én mindig azt mondtam, hogy mikor már beleülünk az autóba és versenyzünk, az már egy huszadrangú dolog. Itt nagyon sok munka van, és idáig vannak nagyon nagy dolgok, míg így meg van minden csinálva.

Egy kis videó:


>>>>>>>> A ”C” zöld autó




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek