2017. augusztus 19.










Benik Balázs


Reméljük mindenkit felcsigázott a hét elején közzétett rövidke hír, miszerint újabb VB szereplőre lehet majd büszke a magyar rallys társadalom. Arra gondoltunk, így a szezonkezdet felé közeledve megkérdezzük a versenyzőket, ki hogy áll a 2003-as évad előkészületeivel. Ezen riportok közül az első lett volna a Benik Balázzsal folytatott beszélgetés, ám ő olyan friss hírrel szolgált, ami mellett nem lehetett csak úgy elsuhanni…

Hogy vagytok?

Köszönjük szépen jól. Mire vagy kíváncsi?

Mindenre! Hogy álltok, hogy állnak ennek az évnek az előkészületei?

Hát azt hiszem, hogy most már mi mondhatjuk azt, a csúcsponton vagyunk, hiszen a felkészülésünk egész télen maximálisan zajlott. Beszéltünk róla, konkrétum ugyan nem volt még tavaly év végén, de mindenképpen pedzegettük azt, hogy el szeretnénk indulni egy világbajnoki futamon, ami a magyar bajnokság előtt van. Ez igazából most, ezen a héten vált konkrétummá.
De mi a felkészülést függetlenül mindentől kőkeményen végeztük, akár fizikailag, akár szellemileg, teljesen mindegy. Ha minden igaz, akkor sikerül február végén elindulnunk Törökországban… már ha meg lesz tartva. Igazából még nem nagyon jelentettük be, hiszen, mint mondtam, ezen a héten vált konkrétummá, a nevezést is most küldtük ki. Illetve minden most állt össze úgy, ahogy össze kell állni, eddig nagyon bizonytalan volt. Bízom benne, hogy ez most már nem rajtunk fog múlni, úgyhogy valószínűleg el fogunk indulni rajta.

Mit vártok ettől a VB-s jelenléttől?

Hülyeség lenne azt mondanom, hogy bármiféle eredményt is várnék. Pontosabban szerintem eleve már az egy nagyon nagy eredmény, hogy ki tudtunk jutni. Ráadásul, és ez nagyon fontos, gyári támogatottság alatt fogunk menni. Ez azt jelenti, hogy az M-Sport-tól megkaptunk mindenféle olyan gyári támogatást, ami segítheti a szereplésünket. Azt hiszem, ez egy nagyon nagy dolog, hogy ebbe a közegbe be lehetett kerülni. Az, hogy milyen eredményre leszünk képesek, hát ez egy nagyon összetett dolog, hiszen mivel ezt a török pályát senki sem ismeri.
Lényegében most lesz itt először világbajnokság, márpedig ez a körülmény javítja az esélyeinket. Hiszen így ezek a pályák nem csak nekünk lesznek újak. Igazából nagyon-nagyon kevés a tréningezési lehetőség. Kettőt lehet menni egy adott pályán, és mondjuk kettőből fel is kell írnunk, és azt úgy kell felírnunk, hogy az a versenyre megfelelő legyen. Az biztos, hogy egy kőkemény improvizálás lesz az egész verseny, de így legalább ebben is meg tudjuk méretni majd a tudásunkat, hogy ilyen körülmények között hogy tudunk helytállni. Nem várunk itt nagy csodát, itt tényleg csak az a lényeg, hogy bekerülünk ebbe a közegbe.

Nevezéseteket el is fogadták?

Azokat majd 29-én fogják visszaigazolni. Lényegében a rajtengedélytől kezdve már minden ki van küldve, a nevezés is ki van küldve, elméletileg probléma nem lehet, maximum az, hogy kitör a háború, és akkor nem rendezik meg Törökországot. Ez De hát ha nem ezen, akkor majd talán valami máson megyünk.

És ha a gyári csapat közelében vagytok, akkor tesztelni is kimehettek?

Lényegében az a bizonyos egy-másfél hét teljesen a gyári csapattal fog zajlani, ami - ismétlem - csak annyiban számít, hogy ott vagyok abban a közegben. Lényegében az, hogy az alkatrészellátásunkat ők fogják biztosítani, illetve az, hogy biztosítanak egy mérnököt, és a szerviz helyét.

A csapattól segítséget kaptok olyan szinten, hogy a pilóták esetleg a gumiválasztásban segítenek, vagy bármiben adnak tanácsokat?

A gumiválasztásban igen. Mivel az ő gyári támogatottságuk alatt leszünk, javaslatot fognak tenni a gumikra, és hát ez a nem mindegy… Mert ha én a magam képességeihez az adott szituációhoz mért lehető legjobb dolgot találom is ki, azért az ő rutinjuk sokat jelent. Ez is egy nagyon nagy megnyugvást jelent számunkra, hogy ők fognak egy javaslatot tenni, ami szerintem biztos, hogy nem lesz rossz. Hiszen azért nekik is érdekük, hogy minél jobban menjek, még ha privát csapatként is megyünk oda.

Hogyhogy ilyen támogatást kaptok? Eredményeitekre tekintettel?

Egyrészt végig követték az egész magyarországi teljesítményünket. És hát a tavalyi évben azért mi is próbáltuk velük a kapcsolatot maximálisan tartani. Lényegében egy egész jó kapcsolat alakult ki közöttünk, az M-Sport és a csapatunk között. Talán ezért is vették jó szívvel, hogy úgymond egy keleti pilóta is el szeretne indulni. A másik az, hogy mivel nekünk az M-Sport-tól volt tavalyi évben is mérnökünk, tényleg olyan friss információkat tudott feléjük továbbítani, hogy ’hál Istennek tudják kik vagyunk. Szerintem ez az egész ennek volt köszönhető. Mai napig is azt vallom, hogy mivel a mérnök végig itt volt, be is tudott számolni minden eredményről. Hiszen kérdezték, mindig kíváncsiak voltak arra, hogy itt mi történik…

…. mi lett az autójuk sorsa!?

Így van!

Lehet azt már tudni, hogy ez a VB futam aszfalt vagy murva lesz? Mire számítotok, minek örülnétek jobban?

Ez az, amit nem tudunk sajnos, és szerintem nem is sokan tudják, hogy Törökországban milyen jellegű pályák vannak. Egyébként ez murva verseny lesz, pontosabban nem aszfalt, inkább úgy mondom. De, hogy valóban murva lesz-e, vagy homok, vagy mi, ezt nem tudom! Teljesen mediterrán éghajlat lesz, és annyit lehet tudni, hogy bizonyos része felmegy 1500 méteres magasságig, ott viszont már hegyek vannak. Ebből arra tudok következtetni, hogy valószínűleg nagyon vegyes talaj lesz. Ha a lenti részek - talán - homokosak, akkor fent a hegyek között biztosan köves.

Itthon nem nagyon volt alkalmad kipróbálni, hogy az ilyen nagyon vegyes, köves stb. pályákat hogyan bírja, de biztosan tájékozódtatok a VB-s csapatoktól, nekik mi a tapasztalatuk, hogy bírja azt a Ford?

Én a legfontosabb dolgot a gumizásban látom, és bízom benne, hogy ezt a segítséget maximálisan meg fogjuk kapni. Talán azért is vagyok ebből a szempontból nyugodt, vagy nyugodtabb, mint esetleg kellene, mert én bízom bennük.
Futóműből rendelkezésetekre áll több variáció, ahogy itthon aszfalt és murva, ennyi az egész…

Tudtok ott azért finomítani?

Futómű tekintetében olyasmi segítséget meg fogunk kapni, hogy ha nem fog jellegében egyezni egyik magyar pályával sem, akkor fogunk kapni egy új futóművet. Amennyiben hasonlít akár egy Fehérvárhoz, akár egy Veszprémhez, akkor viszont ez a futómű bevált, és én ragaszkodom hozzá. Hiszen ezzel nem volt probléma. Inkább a beállítások lesznek fontosak, hogy ők milyen beállítást fognak javasolni. Azt hiszem, sokkal több tapasztalatuk van, mint nekem :o) és biztosan a lehető legjobbat fogják javasolni.

Beszéljünk egy kicsit a többi „részletről” is. Az autóval mi lett?

Az autó maradt.

Kapott valami új fejlesztést?

Megmaradt a 2001-es fejlesztés, az autó lényegében nem változik semmit.

Maradt a teljes aktív hajtás?

Három elektromos differenciálművel rendelkezik ez az autó, lényegében ez dettó tavalyi lesz. Fejlesztés nem került bele, itt ami fejlesztés igazolódik, azok talán majd mi leszünk.
Megpróbáltunk úgy felnőni, vagy megpróbálunk úgy felnőni ehhez a feladathoz, hogy az maximális legyen. A tavalyi évnek a tapasztalatait talán most már át tudjuk hozni erre az évre, ami, én azt hiszem, nem lesz kis dolog.

Hogyan sikerült „összenőnöd” az új autóval? A Focus hogy vált be?

Szerintem tavaly egy kicsit döcögős volt, de pont ezért sem akartam, akartunk belemenni egy váltásba, hiszen ha belemegyünk, kezdhetjük ugyanazt elölről: megint egy új autó, megint meg kell ismerni. Lényegében azért is voksoltunk ezévben is a Focus mellett, mert van egy év tapasztalatunk vele. És ennek az autónak van múltja, jelene, és jövője… Igazából jobb ötlet nem jutott az eszünkbe, de én ezt, megmondom őszintén, nem is bánom! Mert én nagyon szeretem a Focust. Ismétlem, fel kell nőni a feladathoz, és remélem, a tavalyi év tapasztalatai ennek meghozzák a gyümölcsét.

Támogatottságotok megmarad az idén is? Vagy változott valami?

Lényegében a tavalyi támogatottság megmaradt, plusz még szaporodott.

Az OMV a múlt éveteket hogyan értékelte?

Én úgy érzem, hogy nagyon pozitívan értékelte, hiszen az OMV-ről tudni kell azt, hogy amikor a voksát ránk adta, akkor igazából nem tudta, hogy kik vagyunk. Tényleg zsákbamacskát vett azzal, hogy vagy bejön neki ez a versenyző, vagy nem. Pozitívan értékeltek. Hogy az ő szavaikkal éljek, várakozáson felül teljesítettünk az ő szemükben, és én bízom benne, hogy ez így is marad. Mindent megteszünk azért, hogy így is maradjon.

Hogy tudtatok készülni télen?

Főként fizikailag, illetve eljárunk gokartozni is. Persze adott esetben, ha bele tudunk ülni egy tréning autóba, akkor beleülünk. :o) Lényegében inkább ez a fizikai felkészülés.

Ilyen nagy megterhelés volt számotokra a versenyzés tavaly? Volt ezzel gond tavaly?

Nem! De hát ilyenkor a téli időszakban hajlamos az ember eltunyulni, és ha már vezetni nem is tud minden nap, vagy minden héten nem tud beleülni egy versenyautóba, akkor azt valamilyen más módon be kell pótolni. Nem beszélve arról, hogy ez a verseny, ez a három nap, ez három magyar bajnokságnak a km-e lesz, gyorsasági km-e. Ami, ha azt veszem, hogy a tavalyi évben nem volt semmiféle gond… de lehet, hogy lett volna, ha van még két nap. Ezt nem lehet tudni. Az embernek úgy kell tréningeznie az agyát is és a testét is, hogy ebből nem lehet semmiféle probléma. A hétvégén volt például egy MNASZ bajnokok tornája gokart gála, amit Oláh Gyárfás egykori gokartos társam rendezett. Itt szakágakra leosztott 4 fős csapatok indultak, ahol a rally szakágat Bútor Robi, Kesó, Ábrahám Zoli és jómagam képviseltük. Ja, és a felkészítőink a Herczig Robi és a Gitta voltak. A verseny úgy zajlott, hogy 400 kört kellett teljesíteni, mégpedig váltó cserével, vagyis amikor kijött a társad, te már mentél is egy másik gokarttal. 55 kört kellett egyszerre megtenni azon a pályán, ami fizikailag nem volt egy gyenge dolog… Nagyon nagy harcban voltunk a gokartosokkal. Az elején a Kesóval mi ketten rögtön úgy bekezdtünk, hogy volt egy három körös előnyünk, aztán a Bútor Robi és az Ábrahám Zoli ezt az előnyt nem csak megtartotta, de növelte is. A közepe felé a gokartosok feljöttek, először csak kiegyenlítettek, aztán voltak előttünk is. A végén azonban csináltunk egy olyan hajrát, hogy megvertük őket. Tehát a rally szakág - a gokartosok ellenében is - megnyerte ezt a gokart gálát. Úgyhogy erre most kimondottan büszke vagyok. Jól kezdődött ez az év :o) Igaz, előző hétvégén is volt egy ilyen gokart verseny, de az csak rally-soknak volt megrendezve. Ott voltunk első helyen, majd másodikon és harmadikon is. Aztán a nagydöntőben kilöktek az utolsó körben vezető helyről… Hát, az nem sikerült olyan jól.

Idei tervek itthon?

Ha az elmúlt éveket sorolnám fel: voltunk egyszer harmadikok, tavaly másodikak. Az idei évben meg kell céloznunk a bajnokság megnyerését, de én azt hiszem, hogy ezzel nem csak mi vagyunk így, hanem mindenki más is, csak van aki kimondja, van aki nem! Nem minden áron, de a célunk az, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból.

Minden rajtnál ott lesztek, minden versenyen tervezitek az indulást? Vagy van már most olyan, amelyikről tudjátok, hogy valószínűleg kihagyjátok?

Ahhoz, hogy a lehető legjobbra törekedjünk, ahhoz egész évben rajthoz kell állni. Én azt hiszem, hogy bármelyik futam kihagyása döntő szerepet játszhat az egész év sorsában. Természetesen minden versenyen rajthoz szeretnénk állni, és egyelőre ez így is van. Ha valami olyasmi dolog nem jön közbe, ami ezt megakadályozza, akkor igen, minden versenyen ott leszünk.

Mi lesz azután, ha megnyeritek a bajnokságot? Milyen újabb célt tudtok kitűzni magatok elé? Vagy, mint Janika, „csak” évről-évre megvédeni ezt a címet itthon? Vagy esetleg magasabb kategóriába lépni tovább? VB futamok?

Nekem a fő célom – mind a magyar támogatók, mind magunk miatt – az, hogy a lehető legtöbbet, legjobbat hozzuk ki magunkból Magyarországon. De azért szeretnénk egy-két külföldi versenyt célba venni. És én azt hiszem, hogy egy magyar versenyzőnél már az is cél lehet, hogy kijusson a nagyvilágba. Persze, ha nem nyerjük meg a magyar bajnokságot, nem fogom felkötni magam, hiszen nem mindenáron kell nyerni, de azt hiszem, a reális esély megvan rá, hogy sikerüljön. Ahogy megvan arra is, hogy mégsem sikerül, hiszen egyrészt ez egy technikai sport, ahol bármi közbejöhet, ráadásul, ahogy hallom, még a tavalyinál is szorosabb küzdelemre lehet számítani, annyi jó ellenfél lesz. És itt most nem a bajnok párosra, Janikáékra gondolok csak, de például Angyalfi Karcsi is beújjított egy Subaruval, és ha minden igaz sokan mások is új technikával fognak előrukkolni… Ez mind a színvonalat fokozza, és szorosabbá teszi a bajnoki címért folytatott küzdelmet.

Említetted, hogy nem váltotok autót. Ezek szerint felmerült ennek a lehetősége is?

Úgy merült fel másik autó, hogy konkrétum nem volt vele.

Csak, hogy van-e jobb, esetleg?

Nem is az, hogy van-e jobb, hanem az anyagi lehetőségek… Nagyon-nagyon sajnáljuk azt, hogy az itthoni márka ezt nem tudja támogatni, és lényegében próbáltunk egy olyan lehetőséget találni, akik egy kicsit jobb szájízzel állnak ehhez az egész dologhoz. Ennyi. Ez ezért jött elő, de azt hiszem, meg sem fordult volna a fejünkben, ha ez a dolog nem így van.

Idén mi lesz az első itthoni szereplés? Rába Ring lesz idén?

Természetesen! A főszponzorunk minden évben megrendezi ezt az úgymond előtornát, és ott szeretnénk rajthoz állni, elindulni. Pont jó lesz, hiszen, ahogy hallottam, aszfalt lesz az esztergomi verseny… vagy talán nem is Esztergom lesz… Az egy jó kis előedzés lesz a bajnokság előtt.

Lehet tudni, hogy mikor lesz az OMV tesztrally?

Ez még nem hivatalos információ, de március 15-16. környékén. Két héttel Esztergom előtt, azt hiszem. Egyrészt, ha Törökországban sikerül elindulni, akkor február végén nem lesz meg, de nem is pont emiatt, hanem az időjárás miatt. Még március 15-16-án is félő, hogy hó lesz.

Tavaly is esett.

Igen, akkor viszont sokan nem fognak eljönni, szöges gumival nem rendelkezik mindenki.
Én bízom abban, hogy nagyon jó idő lesz, és minél többen el fognak jönni, hiszen annak egy akkora nagy feeling-je van évek óta, hogy az valami eszméletlen. A tavalyi évben is annyira kellemes csalódás ért, hogy annyi ember ellátogatott oda, hogy az valami félelmetes! Fújt a szél, szakadt a hó, az eső, minden időjárási körülményt meg lehetett ismerni…

Hogy érzed, mi az amiben még fejlődnöd kell, hogy a bajnoki címre esélyes legyél? Biztosan nézel belső felvételt, esetleg másokét…

Én nem szoktam másoknak a belső felvételeit nézni, mert azt hiszem, nincs két olyan pilóta, aki stílusban megegyezik egymással. Sajátomat szoktam elemezgetni. A sajátomból sokkal többet tudok tanulni, hiszen utólag elemezgetve meglátom azokat a hibákat, amiket esetleg vétettünk, és abból tanulva tudom azt, hogy hol hibáztam. Én abból tanulok a legtöbbet.
Megmondom őszintén, a tavalyi év óta egyetlen más felvételt nem néztem meg.

Mi az a te hibáid közül, ami a legfontosabb, amiben úgy érzed, hogy sokat tudsz javítani? Vagy sokat kell…

Az agyam. Itt nekem kell az agyamban rendbe tenni a dolgokat, hogy úgy álljak oda a versenyhez, hogy ha valami esetleg nem viselkedik jól az autón, akkor nem összeomlani, hanem igen is az utolsó pillanatig harcolni. Amivel talán nem is volt gond, csak ez nem mindig jó irányba sült el. Itt értem azt például, hogy Zemplénben is elég sok gondunk volt az autóval, és pont ezért annyira akartam, és a nagy akarásnak hibázás lett a vége. Tehát nekem kell fejben rendbe rakni ezeket a dolgokat, hogy minden egyes szituációhoz úgy kell nekiállni, hogy azzal ne legyen probléma. Ha rossz az autó, ha jó az autó, egyforma gondolkodással és észjárással kell nekiállni a dolgoknak.

Palival sikerült jó összhangot találnotok? Gondolom ez a két év elég hosszú volt ahhoz, hogy maximálisan összeszokjatok.

Igen, és ez a két év bebizonyította azt, hogy lényegében a világ legnagyobb hülyesége lenne másban gondolkodni. Ez a két év elég volt arra, hogy egymás gondolatait kívülről ismerjük.
Szerintem ez mindenféleképpen pozitív dolog, és maximálisan kijövünk egymással. Remélem ez így is marad!

Nálatok a csapatban még milyen feladatok jutnaknak Bencének? Pótnavigátor, logisztikus …?

Igen, az előbb kihagytam, hogy az idei megállapodásunk és a csapat megbeszélése alapján egyrészt Pali elfoglaltságai miatt - ’hál Istennek úgy alakult az élete, hogy egyre több elfoglaltsága van - ami ugyan a magyar bajnokságot nem veszélyezteti, ugyanakkor a nemzetközi futamokon valószínűleg Bence fog navigálni. Egyrészt azért, mert a Waldviertel Rally-n bebizonyította, hogy külföldön is megállja a helyét, a nyelvtudását nézve - három nyelvet beszél perfektül, ami nem egy utolsó dolog - , és az autóban is megállta a helyét. Pont ezért megpróbáljuk elosztani a dolgokat, ha több nemzetközi szereplés lesz, akkor nem biztos, hogy mindegyiken a Palival fogok menni, hanem valószínűleg a Bencével. Viszont Magyarországon a Palival.

Ez azt jelenti, hogy Törökországban már a Bence lesz?

Igen. Ha Törökországban elindulunk, a Bencével fogok menni.

Vele mennyire sikerült összeszokni azon az egy versenyen? Hiszen neki is rutint kellett szerezni, és egymáshoz is kellett szokni…

Hülyeség lenne azt mondani, hogy összeszoktunk. Viszont a téli időszak felkészülésébe az is beletartozott, hogy nagyon sokat elemezgettük azokat a felvételeket, amik készültek a Waldviertel Rally-ról. Abból is sokat tanultunk, illetve a Palival rengeteg belső felvételt megnéztünk hármasban is. Pali átadta tapasztalatait, véleményét a stílusomról, illetve a navigálásról Bencének. Azt hiszem, így maximálisan fel tudtunk készülni. Beültethetnék egy olyan embert is, aki már navigált több évet. Nem vagyok benne biztos, hogy jó ötlet lenne. A navigálás számomra csak egy dolog, én amellett baráti kapcsolatra is vágyom. Az a legfontosabb, hogy a navigáláson kívül is jól megértsük egymást. Ez egy rizikó lenne számomra, ha most mással próbálnék meg versenyezni.

Már most emlegetted a tavalyi Waldviertel Rally-t, és a külföldi futamokat. Ez azt jelenti, hogy év elején Törökország, év végén Ausztria? Vagy esetleg még mások?

Az hogy konkrétan milyen versenyeken fogunk elindulni, nagyon függ a magyar versenynaptártól. Még nem láttuk az idei évben kifüggesztve, hogy pontosan mi mikor lesz. Lehet, hogy te erről már többet tudsz, én még nem. Itt nem is csak a versenynaptár, hanem hogy a tréningezési lehetőségek hogy vannak. Egy-két héttel a magyar bajnokság előtt, az már bele szólhat egy külföldi versenybe. A havonta megrendezett magyar bajnokságok közé nagyon kevés versenyt lehet bezsúfolni úgy, hogy ne sértse egyik a másikat. Pont ezért, ha lesz olyan verseny, amit a költségvetésünk megenged, illetve nem szól bele a magyar bajnokság, szeretnénk elindulni máshol is.

Semperit mindenképpen? Évadzárónak?

Nem biztos, de nem rajtam múlik. Erre csak ezt tudom mondani, bízom benne, hogy igen!

A magyar bajnokságon hogy viszonyulnak hozzád, a pálya szélén? Nem volt még olyan gondotok, hogy féltetted az embereket? Nincs arra időd?

Nekem ez a 2001-es évben volt nagyon nehéz, amikor a forma autóból felkerültünk a másodosztályba, ott nem volt olyan nagy a nézőközönség, nem kellett annyira figyelni, mint itt. Itt viszont a 2001-es év a Corolla-val nagyon nehéz volt, az első két verseny, főleg Esztergom, Strázsa-hegy… ott szabályosan kiugráltak az emberek elém, ami akkor nagyon megzavart. Akkor nagyon tartottam attól, hogy valakinek átmegyek a lábán… de utána bele kellett tanulni, vagy inkább meg kellett szokni. Most már úgy érzem, hogy maximálisan együtt tudunk velük működni, sőt, már elvárja az ember, hogy ott legyenek a pálya szélén és szurkoljanak. Jólesik! :o)

Feldob egy kicsit?

Szerintem ez mindenkinek jólesik.

Jobb úgy versenyezni?

A motivációt elsősorban a nézők adják.

A Waldviertel Rally-n a magyar zászlókat észrevettétek menet közben?

Azokat nem lehetett nem észre venni! :o) 2001-es évben és most is. Hát az valami hihetetlen jó érzés. Volt olyan domb, ami piros-fehér-zöldben pompázott, amit ha én nem is vettem észre, Bence rögtön mondta. Az egy nagy pozitívum, hogy az ember elmegy egy más országba versenyezni, és sokkal jobban kiadja, hogy mennyi magyar van ott, ugyanis oda mindenki zászlóval jött.

Ha netán ezen felbuzdulva néhány lelkes szurkoló úgy döntene, hogy ha ti mentek Törökországba, akkor ők is, ezt annyira nem bánnátok!?

Biztos, hogy oda autóval nehéz a kijutás, bizonyos helyeken nagy problémákra lehet számítani. Úgyhogy oda nagyon rizikós kijutni, és ezzel sokan tisztában vannak. Én nagyon meglepődtem, amikor két hete hallottam, hogy például a bolgár határon mennyire gáz átmenni.
Megmondom őszintén, ha oda kerül a sor, elég erőteljesen fogok félni, nehogy összeverjenek, vagy valami... Nézői szemmel az biztos, hogy Monte Carlo-ba sokkal könnyebb lesz kijutni, mint Törökországba…

Kimentek megnézni valamelyik VB futamot?

Úgy volt, hogy Monte Calro-ba kimegyünk, az M-Sport biztosított szállást nekünk, lényegében meghívott a versenyre, de más egyéb okokból nem dőlt még el, hogy megyünk-e.
Hogyha megyünk, az holnap délelőtt fog tisztázódni.

Itthoni bajnoksággal mennyire van időd foglalkozni, vagy foglalkozol-e vele? Milyen a rendezés, MNASZ, a körülmények? Ha beleülsz az autóba, versenyzel, nyilván téged is érintenek ezek a dolgok…

Nézd, én ’hál Istennek, vagy sajnos - kimaradtam úgy ezekből a dolgokból, hogy megpróbáltam nem odafigyelni úgy a problémákra, mint aki már 10 éve versenyez. Hiszen én nem nagyon ismerem sem a Kovács Pétert, sem a Kokót, sem a Faluvégit… Annyira nem ismerem őket, hogy bárkiről véleményt tudnék alkotni, és igazából nem látom át, hogy ki lenne a jobb.

A versenyrendezésben látsz valami fejlődést mióta te versenyzel?

Semmit. Illetve, bocsánat, ez hazugság, hogy semmit, mert igenis vannak versenyek, ahol nagyon nagy fejlődések látszanak. Viszont nem is a versenyrendezésekkel van a gond, nem is úgy fogalmaznám. Inkább úgy, hogy nekünk miért nem lehet azt tudni, novemberben, hogy a magyar bajnokság aszfalton vagy murván zajlik-e majd? Most van január 21., és a mai napig nincs hivatalosan bejelentve, hogy melyik verseny milyen talajon fog zajlani. Mindent, amire egy csapatnak szüksége lehet, gumit vagy bármi más alkatrészt előre meg kell rendelni. Azokból a költségvetésekből, amikből a magyar csapatok versenyeznek, nem lehet azt megtenni, hogy mindenből túlrendelek. Most például úgy rendeltük meg, ahogy a tavalyi év volt, bár nem valószínű, hogy az az idei évre is igaz… ez hivatalosan még sehol nem jelent meg! Ezt egy nagyon-nagy problémának tartom, és nem csak az én szememben az. Bármelyik versenyzővel beszéltem, mindenki ugyanezt mondta. Igazából ezt tartom egy nagyon nagy hiányosságnak. Miért nem lehet előre tervezni?

Ez minden csapatnál így van?

Szerintem ez minden csapatnál, hacsak nem olyan csapatról van szó, akiknél hegyekben állnak otthon a gumik, és lényegtelen, hogy mit raknak fel. Ilyen, azt gondolom, elég kevés van a magyar mezőnyben. Szám szerint meg kell mondanunk, hogy mire van szükségünk. És ezt, ha tavaly novemberben nem tudom megmondani, akkor csak a tavalyi évre tudok hagyatkozni, hogy kb. az lesz. De amire én azt mondtam, hogy kb. az lesz, állítólag semmi nem az lesz. Ez nem fog hátráltatni, mert valamilyen úton-módon meg fogjuk oldani, de szerintem ez sok csapatnál probléma. Sőt, akár egy Pirelli Hungáriánál is nagy probléma, hiszen ők is úgy rendelik be a gumikat, hogy tavaly le kellett kint adni a megrendelést, és azokat fogja az idei évre megkapni.

Akkor év végére esetleg elfogy?

Ha lesz lesz, ha nem nem. Tehát ez biztos, hogy egy nagy probléma, és szerintem nem én látom tragikusan a dolgot, hanem ezt mindenki így látja. Akár kivel beszéltem, senkinek nem volt túl jó véleménye erről.

A Waldviertel Rally műsorfüzetében már tavaly ősszel benne volt az ezévi versenynaptár…Magyarországon hol látsz ilyet?

Most én megkérdezem tőled, teljesen függetlenül ettől, ti hivatalosan tudtok arról, hogy Esztergom Salgótarjánban lesz? Mert én nem.

Szabó Gergő-féle Monte Carló-s sajtótájékoztatón egy újságíró megkérdezte a Köhler Zolit, és ott mondta …

Jó. És oda ki volt meghívva? Tehát ez még nem hivatalos … Most én nem bántom a Köhler Zolit, mert abszolúte teljesen jóban vagyok vele… Sőt, én azt mondom, hogy baráti viszonyban vagyok a Köhler Zolival is, meg a Gergely Ferivel is… Most én konkrétan nem erről a versenyről beszélek, hanem általában… Amiket az ember hall fél füllel, az már egy kicsi bizonytalanságra ad okot … Igazából csak pletyka van, mi lesz, hogy lesz… Nem kellene eljutni addig a szintig, hogy pletyka legyen valamiből.

A sajtótájékoztatótok idén is a Rába Ringen lesz az OMV teszt rally alkalmával?

Igen. Csapatunk történetében ez már megszokottnak mondható, hogy ott lesz a magyar bajnokságnak a sajtótájékoztatója. De hogy előtte, Törökország előtt lesz, vagy sem, ezt a mai napig nem tudtuk eldönteni. Pontosabban ….

… majd ha eldől, hogy mentek-e?

Így van, ezen múlik. Szeretnénk egy Törökországi sajtótájékoztatót.

Valamelyik média megy veletek esetleg?

Törökországba? Igazából én ezzel a kérdéssel úgy vagyok, hogy ott is meg kell felelni a feladatnak, és ez az elsődleges feladat, De szeretnénk minden nap bejelentkezni, folyamatosan hírt adni magunkról, és szeretnénk saját képanyagot is. Csakhogy ez ott nem egyszerű, hiszen az EuroSportnak kizárólagos joga van felvételeket készíteni… Ezt még meg kell oldani. Remélem, sikerül.

Volt valami extra kalandotok tavaly?

Évad közben? Talán a Zemplén, az nagyon húzós volt. Elindultunk a versenyen nagyon jó hangulatban, nagyon jó kedvvel… Megérkezett az autó, attól is nagyon boldog voltam, ugyanis akkor pont egy komplett felújítást kapott: motor, futómű, váltó, differenciálmű, minden… Lényegében a teszten nem bizonyult túl jónak az autó. Az annak volt a hibája, hogy a felújítás után közvetlenül nem volt kipróbálva az autó, nem volt rá lehetőség. Sajnos ez a Zemplén rally előtti teszten jött elő, ami egy kis aggállyal töltött el, és talán ezért is voltam nagyon feszült az egész versenyen. Igazából nem tudtam, hogy ki fogja-e bírni az autó, vagy sem.

Mit jelent, hogy nem volt jó az autó?

Megállt, például kétszer kellett kuplungot cserélni, és egyszer volt egy olyan hidraulikus problémája az autónak, amit nem is tudtak orvosolni a verseny végéig. Egy olyan alkatrész sérült meg, amit nem tudtak akkor beszállítani a versenyre.

Valami érdekes történt itt a téli hónapok alatt?

Érdekesség? Most a téli időszakban volt időm fellapozgatni az évkönyveket. Nagyon nagy meglepetés volt számomra, hogy sok képen olyan szurkolók vannak lefényképezve, akik a nevemet, a nevünket, illetve az autó képét viselik magukon. Ez engem kőkemény meglepetésként ért, hiszen év közben azért nem látjuk mindezt. Az ilyen dolgok óriási motivációt adnak. Úgyhogy ezt is nagyon szépen köszönjük! :o)

Az idei közönségdíj szavazásról hallottál, ami már harmadik éve minden évben van?

Mivel tavaly is ott voltam, de idén még nem hallottam róla… Kellett volna?

Lesz, akkor most mondjuk, februárban lesz a díjkiosztó, amint tudok konkrétumot természetesen tudatom veletek. De mondanom sem kell, hogy szeretettel várunk! Kérdésem, hogy érzed, a közönség, hogy fogadott téged?

Én bízom benne, hogy pozitívan, és tényleg, egyet nem szabad elfelejteni: amíg van egy bajnok, többszörös bajnok, akkor neki biztosan meg vannak az örökös szurkolói. Viszont én annak nagyon örülök, hogy az idei évben nagyon érezhető volt az, hogy nagyon-nagyon sokan álltak mellénk, és lényegében nagyon várják tőlünk azt, hogy megtörjük egy kicsit a jeget a magyar bajnokságban. Ismétlen ez nagyon jó érzéssel tölt el, s ez úton is meg szeretném köszönni mindenkinek, aki a csapatnak szurkolt, szurkol. Én azt hiszem, hogy ők az egyik alapfeltételei ennek az egész dolognak, hogy ez működjön. Hiszen, ha nem lenne rajongótábor, akkor értelmetlen lenne az egész, ők egy kis biztatást adnak nekünk. Nem is kicsit!

Mikor is lesz a törökországi verseny?

Február 26-i hétvége.

Akkor a közönségdíjat átszervezzük.

Miattunk ne változtassátok meg, ha konkrét.

Még nem konkrét az időpont, és ha már így van, akkor legalább frissen beszámolhatnátok az élményekről…

Ha még nincs fix időpont, akkor örülnénk neki… Két héten belül ennek azért ki kell derülnie, hogy meg lesz-e rendezve a verseny vagy sem.

Majd szólsz, ha már ezt tudod?

Természetesen! De hát a Neten – pont emiatt is talán – annyira nincsenek fönt pontos információk… Ők sem tudják még, ahogy elnézem, hogy mi legyen. Talán még annyit így záró szóként el szeretnék mondani, hogy ez a csapat, ami körülöttünk van, ha ez nincs, valószínűleg ezeket az úgymond megnyilvánulásokat nem tudjuk felmutatni. Azt hiszem ez kőkemény csapatmunka volt. Amit az idei évre tervezünk az a téli időszakban úgyszintén egy kőkemény csapatmunka volt, mindenki részéről egytől-egyig…


>>>>>>>> Balázs és a rally képekben




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek