2017. december 18.










K Speed - 2. rész


A cikk első részéből képet alkothattunk arról, hogyan dolgozik általában a K Speed. A folytatásban két érdekesnek tűnő témát jártunk körül. Az első, hogy amikor beléptünk a műhelybe, 8 darab fehér, zsír új EVO VII között „kellett” áttuszakolnunk magunkat. Aki a rally-t szereti, annak meglehetősen hatásos látvány az ilyen. Mi sem tudtuk szó nélkül hagyni a dolgot...



Hogyan kerültek ide ezek az autók? Benn is maradnak majd az országban?

Bérmunkában csináljuk őket, külföldre. Maradni egészen biztosan nem marad egy sem, esetleg visszakerülhet, de annak is igen kicsi az esélye, mert ezeknek már megvannak a gazdái.

Mi, és mennyiben változott az EVO VI-hoz képest?

Az autó egy picit nagyobb, minimálisan nehezebb, ezen kívül van benne egy olyan középső diffi, illetve osztómű, amiben van gyárilag három program: esőre, hóra és aszfaltra, és ez az utastérből (akár menet közben is) kapcsolható: végül is egyfajta aktív hajtás. Homologizálás alatt van, vagy talán már meg is történt, hogy ezt szintén tanítható computerre lehet majd kicserélni. Ezekhez az autókhoz mindent kintről kaptunk…

Mennyivel lesz könnyebb az autó?

Még nem mértük, de könnyebbet nem igazán tudsz csinálni, mint az alap típus, hiszen belekerül egy bukócső, egy tűzoltórendszer, és gyakorlatilag csak az ülés súlya jön ki belőle. Szerintem a végén a súlya hasonló lesz, mint eredetileg.

Mennyi idő alatt készülnek el az autók általában?

Az sok mindentől függ. Asi kocsiját két verseny alatt kompletten újjáépítettük, mert ott tudtuk, mi hogy van. Az EVO VII teljesen új eljárás alapján készül, mindent újból ki kell benne találni. Ezt az autót január 9 óta építjük, a következő autók szerintem olyan két-három hét alatt futnak át. Az első autót négy napig szedtük szét, a másodikat már másfél nap alatt.

Minden bekerül itt az autóba?

Kint már csak olyan dolgok fognak belekerülni, amit ott is opcióként rendelnek, pl. a futóművek. innen széria gátlóval és computerrel mennek majd ki, benne lesz a cső, az összes biztonsági rendszer, tűzoltó, áramtalanító, villamossági berendezések, lámpatestek ki lesznek kábelezve (a szúró és a terítő), üléstartó, ülések, sportkormány kerül még bele, ennyi ami itthon belemegy.

Meddig lesznek itt az EVO VII-k?

Április végéig elkészülnek. Az idény kezdetéig készen kell lennünk velük, mert dolgoznunk kell majd a magyar és lengyel bajnokságokba a többi autón. Idén lesz egy pályaautó is amin majd dolgozunk, most megpróbálkozunk a pályaversenyzéssel. Az autó képes arra, hogy megverje a BMW-ket.

 

Ákos néhány szóban mesélt külföldi élményeikről is…

Mi a különbség egy magyar, és egy VB futam között?

A VB, az nagyon hajtós, ott egyfolytában csinálja az ember. Vársz két órát, mire az autó visszajön a két gyorsaságiról, amikor már URH-n tudnak veled kommunikálni, már megkapod a stresszt. Akkor jön az, hogy ez zörög, az zörög, leszakadt, szétesett, stb. Amikor odaér az autó, a beíróba ki tudsz menni, ott várakozik kb. 20 percet, addig nem nyúlhatsz a kocsihoz, de beszélhetsz a sofőrrel, a navigátorral, mutatja, hogy ez folyik, az a baj, ekkor beURH-zol, hogy mi a gond valójában, kikészítik a buszból, ami kell. Akkor megjön az autó, (nap közben 20 perces szervizek vannak), akkor az 20 perc hajtás. Akkor folyik a hátadon a víz, ez például Monte Carlo-ban nagyon jó, mert ott kb. mínusz 15 fok van közben… 20 perc múlva elmegy az autó, akkor két órát csak ülsz, ettől nagyon el lehet fáradni. Addig eszel, iszol, elmész a sajtóirodára megnézni az időket, aztán megint kezdődik elölről. Ezt eljátszod háromszor, és amikor azt hiszi mindenki, hogy vége van, akkor kezdődik az igazi hajtás, mert másnapra mindent elő kell készíteni: gumikat, felniket bepakolni, kipakolni. Végzel, kb. éjjel negyed kettőkor, elmész a szállásra, lezuhanyozol, negyed háromra ágyba kerülsz, negyed öt körül pedig már ébresztő van, és kezdődik az egész elölről. A Monte-n még közben a szervízparkok között is vándorolni kell. De ez nem csak az embernek nagy igénybevétel: a VB-n egy futam az autónak fölér egy egész magyar szezonnal, de legalább egy fél évadnak.

Az osztrák futamon a technikai ellenőrzés mennyiben más?

Borzasztóan precíz, és egyáltalán nem személyes: az egyes rajtszám, vagy a 152-s pont ugyanolyan. Amikor vittük Krisztián autóját, az utolsó vákuumcsövet is megjelölték az általuk használt festékkel, és aláírták, de olyan szinten, hogy még a kipufogó végét is. Mindent rendben találtak az autón, kivéve a kerékdőlést. Mi azt mondtuk, hogy szerintünk ennyi lehet, szerintük meg annyi lehetett. A homológ lap nem írt adatot, így a javítási kézikönyv volt a mérvadó. Hozzá kell tennem, hogy - mint kiderült - egyikünknek sem volt igaza, mert mi szerintünk 2 fok lehetett a dőlés, szerintük 1, és másfél fok volt a helyes érték. Másnap reggel megjelentünk másfél fokos kerékdőléssel, és elfogadták az autót.

Miért hallani a VB-n az N-es autóknál gyakrabban a sípoló fékhangot?

A VB-n majdnem mindenki balláb fékkel megy, a tárcsák fölkeményednek, az igénybevétel is nagyobb. De ugyanezt a hangot Angyalfi Karcsi, vagy Krisztián ugyanúgy tudja produkálni, mert ők is ballábfékeznek, Hideg Krisztiánnak szinte két gyorsonként kellett tárcsát és betétet cserélni. Levettük őket, fölcsiszoltuk, és a következő gyors után visszatettük…

Amúgy más egy VB-s N-es autó?

Véleményem szerint nem, ha új autót építesz, akkor biztos, hogy nem más. Amikor kinn voltunk Krisztiánnal a VB-n, akkor annyi különbség volt az autóban a többihez képest, hogy az övé nehezebb vol - de ez a korábbi törésekből adódott. Mivel az autók szabályokhoz vannak kötve, azért nagy csodát nem tudsz tenni, nem lehet nagyon variálni.

Mesélj valami számodra emlékezetes esetet a VB-ről!

Kinn, a vb-n megcsináltunk 40 perc alatt olyat, amire mások azt mondták, hogy neki se kezdjünk. Krisztiánnak csak azért cseréltünk váltót, mert más áttételt szeretett volna. Megkérdezték tőlünk Makinen szerelői, hogy fontos-e, valami baja van-e, mondtuk, hogy nincs, azt mondták, hogy akkor inkább ne kezdjünk neki. Mi azért belevágtunk. Az nagyon jó érzéssel töltött el, hogy a viharban a Mitsubishis szerelők fogták a sátrunkat, hogy meglegyen minden, és a 45 perces szervízbe belefért a komplett váltócsere, a fékek cseréi, az olajcserék, az autó leellenőrzése…

A többi kép itt látható.

 






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek