2017. augusztus 19.










K Speed - 1. rész


Néhány hete az egyik legjelentősebb magyarországi rally műhelyben járhatott kis csapatunk. A K Speed neve minden magyarországi rally rajongó számára ismerősen hangzik, hiszen az utóbbi évek nem egy N-es Mitsubishije készült a Budapesti műhelyben. A Huszti Kristóf nevéhez fűződő csapat három éve működik, s mind a magyar, mind a külföldi versenyeken egyre több hírnevet szerez a versenysportban. Minket Bedő Ákos avatott be néhány érdekességbe…



Kezdjük talán ott, hogyan készül egy N-es autó nálatok? Mik a feladatok?

Eltávolítunk belőle mindent: ülést, szélvédőt, karosszéria elemeket, az összes alvázvédő letisztításra kerül (drótkorongozással), a gumi tömítőanyagokat nem tudod eltávolítani homokfúvással, de ezeket is ki kell kapirgálni teljesen, mert az összeeresztésénél hegesztve lesz, és ha közte marad a tömítő anyag, akkor habzik tőle hegesztés. Utána jön be a cső (fél centis ráhagyásokkal érkezik, még nincs beszabva teljesen), az erősítések, amikor ez az egész készen van, akkor megy a fényezőhöz. Ekkor visszakerül ide az autó. Az utastér felőli részeket vissza kell tömíteni, hogy ne jöjjön majd be víz, vagy por. Visszarakjuk az alkatrészeket, ami N-be szükségeltetik, amit pedig ki szabad cserélni, azt kicseréljük. Ha Super N-es megrendelés van akkor ajtókárpit, ez-az, most egyébként sok különbség már nincs, van egy csomó olyan engedély, ami mindkettőre érvényes. A Super N engedélyezi, hogy ki lehet venni a hátsó ülést, a tetőkárpitot, cserélhető benne az ajtókárpit (hasonlóan mint az A-sban). A műszerfal „beszőrözése”, cső, kiegészítők, ülések övek beszerelése, a váltó „belének” a kicserélése és ennyi végül is egy autó.

Motorhoz nem nyúlunk hozzá ha vadonatúj a motor, akkor nincs is rá szükség, a turbóba belekerül a szűkítő, a computer kicserélődik az írható computerre, ki milyet szeretne Motec vagy Gems, mi evvel a kettővel dolgozunk. Aztán jön a computer mérnök, az beprogramozza az autót.

Mi történik egy autóval egy-egy lefutott verseny után?

Egy napig csak mossuk, utána bekerül a műhelybe a csápos emelőre, és nullára szedjük a kocsit: marad a karosszéria, a motor, meg a két ülés. Kijön a négy féltengely, az összes kerékcsonk, az összes lengéscsillapító, váltó, osztómű, diffi, minden. Ezeket állandó, jól bejáratott helyeken ellenőriztetjük, vagy magunk ellenőrizzük. De a Mitsubishi kimondottan jó alapanyag, alig van vele gond. …Amikor hozzánk egy autó bejön, és azt mondja Kristóf, hogy készítsük fel az autót, akkor a versenyzőnek a Kristóf által kijelölt dolgokat, ha tetszik, ha nem, ki kell cseréltetni, ha nem, akkor nem csináljuk az autót, nem vállaljuk érte a felelősséget.

Milyen gyakran tud akkor egy autó indulni, mennyi ideig tart egy ilyen folyamat?

Ha mindent beleveszünk akkor legrosszabb esetben egy - másfél hét.

Melyik autókhoz van közötök? Csak rally autókat építetek?

Rallycrossban csináljuk Rabócsy Tibiét (ami bajnok lett), csináltunk Lengyelországba, rallyba egy N-es autót, azzal negyedik, vagy ötödik lett a srác (elég erős a lengyel bajnokság), és csináltunk Lengyelországba egy EVO IV-es hegyi autót is, az szintén bajnok lett. Asi autóját mi készítjük fel, ezen kívül csináltuk már Angyalfi Karcsiét, Pandur Zsoltiét, Bubor Zoliét, egy autót Jugoszláviába is… Hideg Krisztiánnal voltunk kinn Korzikán, és kétszer nyertünk N-ben a Semperiten, 1999-ben 2000-ben, aztán két éve egy Borisz Popovics nevű szlovén emberrel Monte-Carloban voltunk, ott hatodikak lettünk a csoportban.

Amikor egy ilyen siker jön, mennyiben érzitek magatokénak, és mennyiben a pilótáénak?

-Minden autót magunkénak érzünk: Asival, vagy Krisztiánnal más a helyzet, mert nekik folyamatosan elég jó eredményeik voltak. De Popovics például nekünk egy vadidegen ember volt, ott rendesen „zsoldosként” dolgoztunk.

Mik azok az alkatrészek, amiket kintről hoztok, és mi az, amit itthon is meg lehet oldani?

A „forgácsolós-hegesztős” munkákat Magyarországon is meg tudjuk csinálni, ugyanígy a kipufogó rendszert, de az N-es autó kötött az alkatrészek miatt, ezért csak gyári alkatrészeket tudsz hozzá venni, vagy az anya(tuning)cégtől, a Ralliart-tól lehet megszerezni.

Korábban már szóba került egy dolog, melyről nem mindenki tudja mire való pontosan. Mennyire, és miért fontos az írható computer?

Az írható computer azért fontos, mert a széria computer a szűkítő nélküli motorhoz van beállítva, ha berakod a szűkítőt, a motor kevesebb levegőt kap. Ha kevesebb levegőhöz adnál ugyanannyi benzint, a motor azonnal „megfulladna”, ezért kell cserélni a computert, és ehhez jön még, hogy a sofőr szájíze szerint kell a finomállításokat megcsinálni.

…Egy N-es autó elvileg ugyanarra a szintre jön vissza, mint a széria, szűkítő nélkül, annyi a különbség, hogy míg a szűkítő nélkül sokkal magasabb fordulattartományban üzemel, addig szűkítő behatárolja, a kevés levegő miatt. Viszont ahogy lejön a fordulattartomány, úgy hozzuk „lejjebb” a nyomatékot, a computer segítségével. Így a versenymotornak nem olyan magas a maximum fordulatszáma, de nyomatékosabb.

Hogy áll fel a csapat? Hányan vagytok, kinek mi a feladata?

Hatan vagyunk a műhelyben, (Csík József, Szendi László, Bodnár Gergely, Fodor Balázs, Horváth István, Bedő Ákos) a csapat maximum tíz emberből tevődik össze. Más, külföldi rally cégek iszonyatos pénzek és erőfeszítések árán, sokkal több emberrel sem tudnak olyaneredményeket elérni mint mi. Az eredményeinkre nagyon büszkék vagyunk, három év alatt sikerült ugyanannyit elérnünk, mint másoknak 10-15 év alatt.

Egy ember foglalkozik a váltóval, hajtással, plusz a versenyen a futómű beállításokkal, ilyesmivel, ha computereshez megy a gép programozni, ő megy az autóval. Aztán van egy „villanyszerelőnk”, aki nagyon ügyes: ő csinálja a kábelezést, kapcsolótáblákat. Van három általános emberünk, van egy fiatal srác, aki az olyan optikai dolgokkal foglalkozik, mint például a karbonok beszabása. Körülbelül így állunk össze. A versenyen persze mindenki csinál mindent, ha pl. futómű csere van, akkor összeszokottan dolgozik mindenki.

Mekkora kerék lehet az autón versenyen?

A VI-oson 7,5 x 17 collos lehet, az a homológ, az EVO VII-en már 8 coll x 17 lehet. Murván 15-ös kerékkel megyünk, az aszfalton egy 4 dugattyús Brembo van, a murván egy kétdugattyús, úszónyerges, ami sokkal kisebb.

Mennyit fogyasztanak ezek az autók?

Átlagban olyan 30 és 50 liter között, attól függően, hogy az adott szakaszban mennyi a gyorsasági, ás mennyi az etap.

Mennyit bír egy-egy alkatrész? Pl. egy turbó meddig tart itthon?

Kb. egy évadot, de minden verseny aztán megnézetjük. Akkor kell bele egy javítókészlet, de cserébe olyan lelki nyugalommal állsz oda a rajthoz, hogy nem lehet semmi baj. Ha a turbó tönkremegy elmehet a motorod is…

Az 500 lóerős rallycross motor hol készült?

Magyarországon, Havasi Peti műhelyében, ő nagyon elismert nem csak itthon, de külföldön is. Peti nagyon precíz, nagyon odafigyel mindenre, és amit csinál, az kiváló. Az N-es motorokkal is ő foglalkozik, évközi felújítások mindenképp szükségesek, ha van benne egy esés, ha oldalt jár a motor, vagy tetőn jár egy motor, mindenképp át kell nézni…

A váltót ti csináljátok?

Mi is rakjuk össze, mi is javítjuk. Versenyenként ellenőrizzük, és ha kell, javítjuk. Mi ezt csináljuk főállásban, tehát úgymond profik vagyunk. Nem csak a főnökeink, és a versenyzők, de a saját elvárásunk is, hogy az autó végig menjen. Amikor például Asinak Pécsen ki kellett állnia, mindenki saját hibájának érezte, pedig mint később kiderült: anyaghiba volt. Ez most bevésődött az agyunkba, ettől kezdve két versenynél többet nem fog menni egy kuplungtárcsa.

Ezért sokkal üzembiztosabbak a Ti autóitok, mint mondjuk a JM-es cseh autók? Ti anyagilag nem vagytok abban érdekelve, hogy kevesebből legyen meg az autó…?!

Pontosan. Nekünk az a fontos, hogy az autó célba érjen, jó helyen érjen célba, és megfeleljen a rá vonatkozó szabályoknak. Mi ebből élünk, és ha kétszer beégünk, akkor nem fogja ránk nyitni senki az ajtót, és mehetünk Trabantot szerelni, amit már nem szeretnénk. Nem azért, mert a Trabant rossz kocsi…

Mi az, amit szeretnétek?

Mi Mitsubishit szeretnénk szerelni. N-es szinten szinte nem lehet megverni a világon. Eleinte csináltunk itt Subarut is, nagyon jól vezethető autó, nagyon jó indulatú, de nem megbízható, van egy csomó gyengéje. Nem is szerencsés egy műhelyen belül több típust csinálni. Úgyhogy maradunk a Mitsubishi-nél.

Mekkora feladat lenne nektek A-s, vagy WRC autót építeni?

Mindenki azt hiszi, hogy a WRC autó, vagy az A-s autó egy nagy mumus. Én azt mondom, a rallycross autó egyszerűbb, mint az N-es, egy WRC pedig lehet, hogy még egyszerűbb. Ott pl. cső lengőkarokban gondolkodunk, nem annyira kötöttek a dolgok, sok olyan dolog van, amit egyszerűbb, így könnyebb szervizelni. Viszont jóval nagyobbak az igénybevételek, ezért sűrűbben kell a dolgokat cserélni...

A többi kép itt látható.

folyt. köv.






© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek