2017. június 27.










Nehéz idők járnak a kémekre
(Forrás: rallye1.de) Minden VB futamon a gyári pilóták "jégkémekre" hagyatkoznak, akik előttük végigmennek a pályákon és lejegyzik. A kémek legfontosabb bevetése a Monte Carlo Rallye-n van.

A német Armin Kremer Ford Focusos debütálásakor az osztrák Mundl Baumschlagerben és Ex-navigátorában Fred Berßenben bízik. Alister McRae édesapját, Jimmyt, az egykori híres raliversenyzőt küldi bevetésre. A Ford-újonc, Marko Märtin Henrik Lundgaard-ot, a 2000. évi európabajnokot alkalmazza. Ezeknek az egykor aktív, vagy még ma is eredményes pilótáknak igen fontos feladatuk van: a rajt előtt két órával végigmennek a gyorsaságin és felírják a különösen problémás dolgokat.

A Monte változó időjárási körülményei között ez egy különösen fontos feladat, mivel pl.: egy jó gumiválasztás a „győzelem vagy bukás?” kérdésében döntő szerepet játszhat. De akár kis változások is roppant fontosak lehetnek a versenyzőknek.

„Olyan sok információt akarok, amennyit csak lehet” - magyarázza a fordos Carlos Sainz. „A jégkémek roppant nagy nyomás alatt állnak” - kommentálja Sven Smeets, Freddy Loix navigátora. „Nagyon akkurátus feladat, mert a pálya legcsekélyebb változása is döntő jelentőségű lehet. Egy jégfolt akár a kiesést is jelentheti.”

„A jégkémeim gyakran tesznek javaslatot akár gumiválasztásra is.” - mondja Sainz, de ezt egyáltalán nem veszi jó néven: „Inkább egy részletes beszámolót kérek, és azt követően döntésemet meghozom magam.”

A jégkémek információi sem mindenképp helytállóak. A pályabejárásuk és az első autó rajtja között legalább két óra telik el, addig az időjárási körülmények ismét teljesen megváltozhatnak. A magasabb rajtszámoknál - mint például Armin Kremeré - a pálya állapota az áthaladó autók miatt is változik.

A biztonság kedvéért a csapatok kiegészítő jégkémeket is bevetnek. Ők ott állnak a pálya szélén, és az aktuális időjárás-jelentést (hőmérséklet, csapadék, felhőzet) mobilon juttatják el a szervizcsapathoz.

A gyorsaságik, mint például a 36 kilométeres klasszikus sisteron-i, ritkán nyújtanak egyöntetű képet. Mialatt az út völgyben száraz, a hágó lehet havas, nedves, vagy akár jeges is. Éppen ezért a kompromisszum megtalálásában fontos szerepet játszanak a jégkémek és információik. Nem minden pilóta látja a Monte kihívását olyan kedélyesen, mint a citroënes Thomas Radström, aki először indul itt: „Itt csak arra kell magad beállítani, hogy valahol éppen nem a megfelelő gumival mész.”

 




© 1997-2011 rally.hu. Minden jog fenntartva.
A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.






Webstar Csoport Versenynaptár Fórum Chat Linkek